Afval scheiden: hoe pakken jullie dat aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Afval scheiden: hoe pakken jullie dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 16:35

Sinds kort moeten we het plastic afval gescheiden aanbieden.

Nu heb ik dus een bak/emmer staan voor:
-glas
-oud papier
-groenafval
-restafval

en nu moet ik ook nog een emmer erbij voor het plastic afval!

Ik weet niet meer waar ik dat allemaal kwijt moet in huis, en dan ben ik nog niet eens zo klein behuisd!
Ik heb groen en restafval in zo'n duo-emmer zitten.
Ik heb geprobeerd het plastic afval in een plastic zak, los in het keldergat te verzamelen. Maar dat gaat dus echt stinken na een paar dagen. Want tja, je moet ook de plastic bakjes van het vlees erin doen. Zowieso duurt het nu 2 keer zo lang eer de zak van het restafval vol is, dus die staat daardoor in de keuken te meuren.

Het plastic afval wordt gratis opgehaald. Daardoor ben je dus minder kwijt aan het ophalen van de restcontainer (want die hoef ik nu niet zo vaak aan straat te zetten).
Maar doordat ik geen 2 afvalbakken naast elkaar in de keuken wil hebben staan, moet ik nu elke keer naar buiten. Deur weer open, warmte vliegt het huis weer uit. Volgens mij verstook ik wat ik bespaar aan afvalkosten.

Daarbij komt: nu kun je de container met restafval best een 2 weken langer laten staan. Maar zometeen in de zomer, loopt hij vanzelf het terrein af als ik hem 1 maand ongeleegd laat staan.

Hoe lossen jullie dat op?

MandyR

Re: Afval scheiden: hoe pakken jullie dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:42

Ik heb altijd een klein doosje (gratis te halen in de supermarkt als je boodschappen doet Haha! ) in de keuken staan voor het papier en plastic (mag hier, met bepaalde regels, bij elkaar). Zodra dat doosje vol is, loop ik even naar de container.

De plastic bakjes van vlees zou je ook even af kunnen spoelen om te zorgen dat het niet gaat stinken.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:44

Oud papier, groenafval, glas, blik, plastic, ijzer, kleding en schillen volgens mij.
We hebben iig een groene container, compostbak (waar ook theezakjes enzo in gaan), bak voor het glas, krat voor het blik, prullenbak voor het plastic en het overige gaat in de grijze container.
Voor het plastic afval hebben wij buiten een prullenbak onder het afdak staan, maar wij leggen bijv. 's middags en tijdens het eten koken al het plastic in een hoekje van het aanrecht dan dan brengen we het in 1 keer naar buiten, dat scheelt ook al een hoop warmte. En de zak in de prullenbak buiten wordt regelmatig vernieuwd (wij krijgen van de milieuboer altijd stapels milieu zakken) en de volle zakken liggen achter huis, meestal op de houtstapel om te voorkomen dat katten ze gaan openscheuren.

In de zomer zetten wij de grijze container wel elke 2 week bij de weg, vanwege de stank. Dan maar een beetje meer betalen Knipoog
Groene container zit sowieso snel vol ivm grasmaaien 's zomers, op dit moment gaat het niet zo hard. Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:45

zorgen dat het plastic vrij schoon is lijkt me...
in in je container met restafval niks vochtigs gooien en zorgen dat de zakken dicht zitten! dan loopt ie in de zomer niet zo snel weg Clown

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:51

Rianneke schreef:
zorgen dat het plastic vrij schoon is lijkt me...
in in je container met restafval niks vochtigs gooien en zorgen dat de zakken dicht zitten! dan loopt ie in de zomer niet zo snel weg Clown

Dat is ook een aanrader! Vooral dingen als yoghurtpakken en bakjes van het vlees goed af/uitspoelen, dat scheelt echt qua lucht!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:01

Jeetje, nog een bak voor alleen plastic? Die hebben we hier gelukkig niet. Ik zou ook niet weten wat ik dan nog aan restafval overhoudt want dat is grotendeels plastic.
(lege voerzakken, wikkeling van balen)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:10

Tjeesus zeg, wat een werk, alles omspoelen. Dat heb ik nog nooit gedaan. Zelfs puddingpakken?
Dan gaat de besparing dus op aan extra waterverbruik.
Ik ben zowieso benieuwd hoe lang we de speciale zakken gratis krijgen.
We hebben nu al 10 gratis zakken, want het mag niet zo maar in KOMO zakken of zo gedaan worden. Nee, het MOET in doorzichtige zakken van de Gemeente. Ik heb nog 2 tegoedbonnen liggen voor gratis zakken, voor als deze vol zijn. Ik ben benieuwd of we daarna er voor moeten gaan betalen.
Als dat zo is, dan gaat alles toch weer fijn in de restcontainer.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:13

Wij krijgen wel de zakken gratis van de milieuboer.... Maar wij betalen dan wel weer voor het afval wat in de containers gaat, 19 ct per kilo + een startbedrag elke keer als de container aan de weg staat geloof ik en afval scheiden scheelt echt wel in de kosten, zeker als je met 5 mensen bent thuis. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:13

Plastic gaat in speciale zakken die ik bij het vuildepot haal, gft gaat in een zak in de tuin, papier gaat in een doos en die brengen we een keer in de twee weken weg, glas gaat naar de glasbak, blik gaat in een container en het restafval gaat in een speciale blauwe vuilniszak.

je raakt er snel genoeg aan gewend Lachen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:23

Ik zelf doe er weinig aan, de mogelijkheden worden me gewoon niet geboden in de huurflat waarin ik woon door de gemeente. Heel jammer, maar ik ga niet mijn huis volbouwen met verschillende vuilnisbakken en emmers en dozen oude kranten, ik wil ook nog wonen.

Mijn vriend doet het echter wel (en die woont half zo klein als ik Knipoog ) en die scheidt dus echt alles; glas, plastic, oud papier noem maar op.
Het hele huis staat hier dus altijd vol met dozen oud papier, tassen met flessen en potjes en tassen met plastic in welke vorm dan ook. Oh ja, en de prullenbak ook nog Knipoog
Ik word er gek van.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:27

Hier moeten we ook alles sorteren. Gescheiden afval (glas, plastic, papier, blik, kleren) kunnen we inleveren bij milieupark. Afval wat verteerd doen wij in VAM-vat (compostvat in de tuin) en wat nergens onder te brengen is gaan in afvalbak. Welke trouwens is ondergedeeld in vaste dingen en groen/tuin afval. Deze duo-bak moeten we per kilo afval wat erin zit betalen.

Plastic doe ik in plastic zak (die je bij het winkelen krijgt), Papier in dozen die je bij boodschappen doen mee pakt, blik houd ik ook appart, glas gaat naar glasbak tegenover huis. De rest moet ik allemaal een paar km voor rijden naar het dorp en spaar het dus ook op.

Mooier wordt het er niet op. Misschien een tip om een rek te nemen waar je verschillende kratten in kan plaatsen en dat je die in een berging neer zet?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:58

Jeetje is dat echt verplicht bij jullie? Maar er wordt toch niet bijgehouden of je elke week je bak buiten zet of niet?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:17

Restafval(plastic van vlees, restjes fruit en groenten,...) verdwijnen bij ons in een bruine zak die elke week wordt opgehaald.
Plastic afval en kartonnen blikken gaan in een blauwe zak die om de week wordt opgehaald, idem met oud papier dat in een doos verdwijnt.

Glas breng ik om de zoveel keer weg als ik zin heb.
Ik begrijp dus niet dat je daar problemen mee zou hebben Nagelbijten / Gniffelen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:19

Wij scheiden het papier in een papiercontainer die we gratis van de gemeente hebben gekregen. Lege (plastic) flessen brengen we terug naar de winkel en glazen flessen en potten gaan naar de glasbak.
Vroeger hadden we ook een compostvat voor het tuinafval, maar die hebben we helaas niet meer.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:58

Caira schreef:
Jeetje is dat echt verplicht bij jullie? Maar er wordt toch niet bijgehouden of je elke week je bak buiten zet of niet?

Hier wordt het restafval gewogen bij het ophalen. Per persoon mag je 2,5 kilo afval per week hebben. Heb je meer, heb je dus niet goed gesorteerd zeggen ze. Aan het eind van het jaar komt de rekening. Op iedere kliko zit een magneetje wat gekoppeld is aan het adres en zo wordt het dus precies geregistreerd. En als je meer afval hebt dan in de kliko kan, moet je een labeltje kopen bij de gemeente wat je aan je zak vast kan maken. Zakken naast de kliko zonder label worden niet meegenomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:01

Jeetje.... zoveel scheiden? Wat kansloos Nagelbijten / Gniffelen

Wij hebben gewoon een bruine en een grijze kliko Lachen

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:02

Ik heb een grijze en een groene container en alles gaat in de grijze Bloos

Alleen de etensresten na het eten brengen we naar de groene bak buiten ..
Ik wil niet zo'n vies klein bakje voor groenafval in mn huis Misselijk

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:21

verootjoo schreef:
Jeetje.... zoveel scheiden? Wat kansloos Nagelbijten / Gniffelen

Het valt eigenlijk wel mee. Als je er eenmaal aan gewend bent heb je echt niet meer dan 2,5 kilo restafval hoor.
Papier en zacht plastic gaan samen in 1 bak. Hard plastic zoals lege flessen moet in een andere bak. En dan staat er nog een bak voor blikjes en glas, deze mogen ook samen in 1 bak. En dan natuurlijk de GFT container.
En zeg nou eerlijk, wat blijft er dan nog over als restafval? Volgens mij toch niet veel.
Zelf heb ik (helaas) een kattebak waarvan ik de inhoud bij het restafval doe dus ik red die 2,5 kilo wel en mensen met baby's zullen het ook vast wel voor elkaar krijgen maar, in principe is het volgens mij best te doen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:25

ik verzamel oud papier (ook de doosjes van soep en saus macaroni enz.) en groen afval (ook koffiepads bananen schillen ed)
voor de rest eigenlijk weinig. ik hergebruik veel bakjes. ook boter kuipjes en chinees bakjes. ze moeten eens wat minder zooi om die verpakkingen doen. dat is de enige goede oplossing voor het afval probleem.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:28

In België doen we dit al jaren en ik heb er geen moeite mee hoor, vind het maar mijn plicht Ja

Mijn grote vuilbak staat buiten op het balkon, groenbak heb ik niet wegens geen tuin, maar in ieper had ik ze wel, blauwe vuilzak voor pmd staat ook gewoon op het balkon in een emmer/ton, papier in een doos, glas in de glascontainer beneden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 23:33

Armaris schreef:
Restafval(plastic van vlees, restjes fruit en groenten,...) verdwijnen bij ons in een bruine zak die elke week wordt opgehaald.
Plastic afval en kartonnen blikken gaan in een blauwe zak die om de week wordt opgehaald, idem met oud papier dat in een doos verdwijnt.

Glas breng ik om de zoveel keer weg als ik zin heb.
Ik begrijp dus niet dat je daar problemen mee zou hebben Nagelbijten / Gniffelen

Tja, als het elke week of om de week opgehaald wordt, dan heb ik er ook geen problemen mee, maar zo werkt het niet bij ons.

Papier wordt 1 keer per maand opgehaald.
Glas gaat mee naar glasbak als bak vol zit.
Normaal gesproken wordt de ene week de groencontainer geleegd en de andere week de restafvalcontainer. Dus dat betekend dat je elke 2 weken een van de twee kan legen.
Bij ons wegen ze de containers (nog) niet, maar de bakken zijn wel gechipt en elke leging wordt geteld en moet je voor betalen.
Doordat nu het plastic apart wordt opgehaald, willen ze dus bereiken dat je de container minder vaak aan straat zet,omdat hij nu echt niet meer vol is binnen 2 weken. Er zit zo veel plastic afval in, dat ik het zelfs 6 weken zou kunnen redden met de restafvalcontainer.
Nu vindt ik dat geen probleem, maar in de zomer wel. Ik moet er niet aan denken dat dat ding in mijn tuin staat te stinken. Ook al doe je de zakken er dicht in, dat ruik je toch.
Het plastic wordt maar 1 keer per maand opgehaald. Ook dat snap ik niet. De berg plastic die ik nu al verzameld heb is eigenlijk niet normaal. Dat mogen ze best elke 2 weken komen ophalen. Nu zal ik idd bakjes moeten gaan omspoelen voordat ik ze in de zak doe, want anders gaan met name de bakjes van het vlees stinken. Dat deed het nu al na 1 week in mijn kelder (terwijl het daar toch redelijk koel is), laat staan dat je nog eens 3 weken langer moet wachten voordat het is opgehaald.

Ik vind het echt 3 keer niks. In de bijkeuken staat nu het glas, in de gang een rieten mand met het oud papier, in de keuken de prullebak groen en restafval en nu moet ik nog een bak zien te verzinnen voor het plastic. Als ze zometeen ook nog met blik beginnen, heb ik geen restafvalcontainer meer nodig Koe .
"Oude" kleren en schoenen gaan hier naar het Leger des Heils of iedere andere instantie die een zak voor oude kleding in de brievenbus gooit, dus daar hoef ik me in ieder geval niet druk om te maken.

Ik heb zitten denken aan een soort van stapeltoren voor al het afval, maar ik zou niet weten waar ik die in huis moet plaatsen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:33

ik gooi mijn afval altijd in zon container op straat met zon pasje.. en daar gaat alles door elkaar in..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:36

wij hebben in de keuken een vuilnisemmertje waar dus geen plastic in mag (plastic appart is niet verplicht hier)
maar hier worden geen etensresten in gestopt, deze gaan meteen de grote groene kliko in
daarin zit groenafval en ''ander'' afval gescheiden
en een grijze container voor het papier.
Plastic droppen we in een curver box, die pa elke week gaat legen
nergens problemen mee eigenlijk Bloos

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:41

Glas hebben wij in de garage een doos voor, die eens in de zoveel tijd meegaat met de recycling. Papier wordt 1 keer in de 2 weken opgehaald, dus beland ook in een doos. Verder hebben we enkel een groene en grijze container om het afval te scheiden. Achterhuis nog een compostbak. Lachen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:46

Zon systeem hebben wij in Duitsland ook.
Papier, plastic of beter gezegt verpakkingsmatereaal, glas, GFT en restafval.

Nou heb ik mazzel dat ik buiten plek genoeg heb om containers neer te zetten. Maar ik kan me voorstellen dat je daar in een normaal formaat huis niet echt blij van word in de zomer.
Als tip, neem een brabantia afvalemmer. Die sluiten echt veel beter af dan normale en stinken dus ook veel minder. En die dus 1 keer per dag legen in de betreffende container.