Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:34

Naar aanleiding van een ander topic was ik wel benieuwd hoe de bokkers over tienermoeders en alles er rond denken. En dan heb ik het niet over 18/19 jarigen, maar meer over 14/15 jarigen.

Voor de moeders onder ons: wat zou je doen mocht je dochter opeens thuiskomt en zwanger is.
En voor de jongeren: wat zouden je ouders doen denk je (steunen, afwijzen,...), en zou je het zelf houden?
Vinden jullie dat zulke jonge tienermoeders in staat zijn om voor een kind te zorgen (met of zonder steun), of vergooien ze hun jonge leven?

lissisanne

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:37

ik ben 15 en als ik zwanger zou raken, zou ik het niet houden.
mijn ouders zouden ook liever wachten tot ik ouder ben (22+)
als ik het per se zou willen houden denk ik dat ze wel steunen. Maar dan gaan er waarschijnlijk wel behoorlijk wat discussies aan vooraf.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:38

Ik ben zelf 15 jaar.
Tienermoeder worden, is je eigen schuld. Als je zwanger word moet je er ook maar voor opdraaien is mijn mening. Bij verkrachting oid is dit iets anders, maar anders moet je je verantwoordelijkheid maar dragen!
Verder zou ik niet echt weten hoe ermee om te gaan denk ik, het zal in de eerste plaats wel een hoop paniek opleveren Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:39

en waarom mogen de 18/19 jarigen niet meedoen? Haha!
dacht je dat het dan makkelijker is ofzo?
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 07-12-08 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:40

ik ben ook 15 (lekker eentonig) maar ik zou het kind niet houden, dan vergooi ik mijn leven en dat van het kind, want ik weet dat ik er nu niet voor kan zorgen. ik denk dat ik overigens wel een pittige ruzie heb met mijn ouders als ik zwanger thuis kom Bloos

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:40

Ik ben 14
Zolang ik het maar vertellen zou...
Maar moet er niet aan denken, daar gaan mijn pony-jaren ROFL
Nee serieus, ik kan niet tegen de gehuil Bloos

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:43

Elma_ schreef:
en waarom mogen de 18/19 jarigen niet meedoen? Haha!
dacht je dat het dan makkelijker is ofzo?

Nee, dat besef ik wel Knipoog . Maar een 18 of 19 jarige heeft meestal wel al meer mogenlijkheden om het kind zelfstandig een goede toekomst te geven, dan een 14 jarige. Je kan gaan werken, je eigen geld verdienen. Ook je relatie is meestal wat serieuzer en stabieler.

Maar voel je vrij om te praten hoor Lachen, ik besef dat het evenwel niet evident is op die leeftijd moeder te worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:45

Ik zou ervoor kiezen om het te laten adopteren. Ik was op mijn 14e zo van God los (maar nog niet met seks bezig!!) dat ik zo'n kindje geen goed leven kan bieden. Had ik zwanger geraakt wanneer ik wel met seks bezig was (op mijn 16,5) had ik het wel gehouden, toen was ik toch al stabieler en wijzer. Mijn ouders zouden achter elke beslissing staan

En tienermoeders... Op zich heb ik er niks tegen, maar je hebt tienermoeders en tienermoeders. Net zoals ik ook wel eens op mijn stages te maken heb gehad met moeders die 30+ waren en ronduit slecht voor hun kinderen.

Duppie_

mijn vriendin is 17 jaar en heeft nu een 8 maanden oud dochtertje..ze is zwanger geraakt door de pil heen terwijl ze hem altijd netjes gebruikte!
ik heb echt respect voor haar en ze is dolgelukkig met haar dochterje..

Countrygurl

Mooie vraag,

Ik zelf werk in de kinderopvang waar ik hele jonge moeders tegen kom. Toevallig is een vriendin van mij net bevallen, die is wel al 19 en een andere vriendin van me 21.
Weer een vriendin van me die heeft een kind gekregen toen ze 15 was. Zij had eerst niet het gevoel dat ze moeder was en had ook niet het gevoel dat het kind van haar was. Dit komt natuurlijk ook omdat ze zo jong was enz. Als ik haar vraag: "Hoe vind je het nu dat je zo jong moeder bent, mis je het uitgaan niet enz, omdat je toch wel gebonden bent" dan antwoord ze altijd: "Ik heb die tijd niet gekend dus dan kan ik het ook niet missen". Ze is nu 21 en heeft dit gevoel nog steeds niet.

Ik ben nu 18 en zou als ik zwanger zou raken het gewoon laten zitten. Ik zou het niet weg laten halen. Van me ouders weet ik dat ze dit erg vinden. Zij zeggen altijd dat je eerst moet genieten en dan kinderen moet krijgen etc. Als je plotseling zwanger raakt, zeggen ze, dan moet je het weg laten halen. Ik heb hier dus een hele andere mening over omdat ik vind dat het toch iets levends is wat je "dood" maakt.
Ik zou niet mijn jeugd vergooien vind ik zelf. Ik ga al vanaf mijn 15e uit en nu doe ik dit nog steeds en als ik dan nu zwanger zou raken heb ik toch mijn jeugd gehad? Zo zie ik het dan.
Misschien denk ik ook zo omdat ik in de kinderopvang zelf werk.

Een moederen bij ons op de opvang is 19, heeft een kindje van 1 jaar, geen vriend meer, woont op zichzelf en studeert. Ik vind dit knap als alleenstaande moeder. Ze heeft dan wel steun van haar ouders.

Dus ik zou, als ik zwanger raak, het kind niet weg laten halen. Maar dat is mijn mening. Ben wel eens benieuwd naar de meningen van andere Lachen

daaf4ever

Ik ben 18 en zou het houden. (Mits het niet door verkrachting is gebeurd. Dan zou k het weg laten halen)
Mijn moeder (vader spreek ik bijna nooit) zou eerst een preek geven, maar daarna zou ze me zoveel steunen als ze kan denk ik. Nu moet ik wel zeggen dat ik al een baan heb en niet meer op school zit. Een stabiele relatie heb en er samenwoonplannen zijn.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:46

Mijn ouders zullen me denk ik wel steunen. En ik zou het zelf in de meeste gevallen wel houden. Mezelf volwassen genoeg vinden om seks te hebben » ook weten wat de consequenties van unsafe sex weten en daar ook mee leven. Of dat een SOA is of een kindje.
Maar in het geval van verkrachtig zou ik er toch wel 100x langer over denken, je wordt toch je hele leven met die ene keer geconfronteerd.

Of tienermoeders in staat zijn om voor een kind te zorgen vind ik discutabel. Niet alle tienermoeders zijn gelijk, sommige meiden van 14 zijn qua ontwikkeling echt al een stuk verder dan leeftijdsgenoten en ik denk persoonlijk dat die meiden, met hulp voor een kindje zouden kunnen zorgen. Alleen voor de meiden zelf...... Ze zitten midden in hun puberteit, zitten nog op school, en die bepaalde mate van stabiliteit zijn ze in 1 klap kwijt.

Maar de omgeving van de meiden speelt ook mee. Iemand met hoger opgeleide ouders zal in mijn ogen beter in staat zijn om voor het kindje te kunnen zorgen dankzij de hulp van de omgeving, dan een meisje uit een achterstandswijk waarvan de ouders bijvoorbeeld op een sociale werkplaats werken. Natuurlijk zit er ook iets tussenin, maar het is maar even een voorbeeld.

Ik vind het erg lastig om hier een duidelijke mening over te vormen en te geven, maar hoop wel dat mijn gedachtengang hierover wat duidelijk is Lachen

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:50

mijn ouders hebben altijd gezegd mocht het gebeuren dan is het altijd welkom mijn ouders zouden mij zeker wel steunen dat hebben ze van het begin af aan al gezegd, ik slik dan wel de pil maar wil nou niet zeggen dat die zo veilig is hoor !! kan er over mee praten.. ben onderhand zeventien en zoveel vriendinnen van mij zijn hebben met 16/17 een kindje gekregen waaronder allemaal ongepland, maar het zijn toppie moeders die gewoon nog hun school doen waarvan een zelfs rechten studeerd dus petje af voor sommige tienermoeders, ik zelf wacht liever nog eventjes

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:53

Ik weet dat er veel goede voorbeelden zijn, maar er zijn toch evenveel negatieve. Hier op bokt hoor ik veel verhalen van tienermoeders die alles voor hun kindje over hebben enzo, maar het kan ook omgekeerd, want dit is mijn ervaring:

Ik ken een gezin waar het kind (van een tienermoeder) echt in miserabele toestand opgroeid bij zijn grootouders die het eigenlijk niet echt willen, terwijl mamalief liever uitgaat en zich niet te veel bemoeid met het kind. Ze sluiten het kind bijvoorbeeld gerust een paar uur alleen op in de (hete) auto als het stout is geweest...

En aan al degene die vinden dat onveilige sex= verantwoordeijkheid eventueel kind heb ik deze vraag:

Gaat de plicht om moeder te zijn boven de kwaliteit van het kind zijn leven?
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 07-12-08 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:53

Ik heb eens voor de keus gestaan, ik ben 15. Gelukkig was het vals alarm Haha! , maar ik was al zeker van m'n zaak. Mocht ik zwanger zijn, laat ik het weghalen. Maar ik wil sowieso geen kids, dus voor mij is die keuze heel makkelijk. Lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:55

Nou ik ben op dit moment 23, maar nog lang niet toe aan kinderen...
Studeer nog en mn handen vol aan mezelf, vriend, huis, studie en hond. Ik zou niet eens de "tijd" hebben voor een kind.

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:22

Sinds ik in de vrouwenopvang heb gewerkt op de 'tienermoedergroep' is mijn visie hierop veranderd. Ik wil niet generaliseren, maar het meerendeel van de meiden hier had zelf ook een 'rugzakje'. Anderzijds is dit waarschijnlijk juist de populatie tienermoeders die in een opvang terecht komt, omdat zij vaak niet de steun vinden in hun omgeving die zij nodig hebben. Mijn eigen moeder zei altijd 'als je met je vriendje naar bed gaat, moet je ook de verantwoording kunnen dragen voor de eventuele gevolgen.' Ben nu 23 en zou er nog niet aan moeten denken om een kindje te krijgen! Ben anderzijds zeker geen voorstander van abortus, dus maar duimen dat ik niet ongepland zwanger word Clown

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:23

mm mijn meis is nog maar 9 Clown , maar als zij 14 is en zwanger dan lossen we dat vast wel op, ik heb van mijn ouders ooit geleerd

wijs genoeg voor sex, dan ook voor de gevolgen daarvan Duivel

dat het niet meevalt als je heel jong bent weet ik ook Haha! , en als ze het niet wil dan is daar ook een oplossing voor, al ljkt me dat makkelijker gezegd dan gedaan

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:30

Ik ben 19, en ik ben absoluut niet tegen abortus.

Gevoelsmatig vind ik dat je pas echt een kind in je hebt als het hartje klopt.
En zou ik absoluut niemand veroordelen die de moeilijke maar dappere beslissing neemt dat zij er niet klaar voor is dat kindje een goede toekomst te bieden.

Kijk ik dan naar mezelf, dan denk ik dat ik ook een abortie zeker zou overwegen, als ik zwanger word in de tijd dat ik nog niet klaar ben met mijn opleiding. Het zou me best pijn doen, want ik heb al best een beetje moedergevoelens soms Bloos. Maar het lijkt me het beste voor het kind. Adoptie is voor mij absoluut geen optie, als ik het kind ter wereld zou brengen, dan zou ik het ook op willen voeden.

Mijn ouders zouden in ieder geval hoe dan ook achter me staan, daar ben ik 100% zeker van Ja

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:31

Ik denk dat tienerouders (ik heb nog niemand gehoord over de tienervaders..) van zo jong echt de volledige steun van hun ouders nodig hebben. Als dat zo is kunnen ze er best in slagen een kindje goed op te voeden..
Natuurlijk is het echt geen goed idee dat je zo jong al een kindje krijgt.. maar soms gebeuren zulke dingen toch..

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:36

ik ben bijna 17 en zou het houden Lachen
naar mijn mening is abortu moord, en dat kan ik niet, dan voel ik me m'n hele leven schuldig(ken mezelf op dat gebied...)!
uiteraard kijkt iedereen hier anders tegen aan en zou het dan ook respecteren als een vriendin van me wel zwanger zou worden en die het weg zou laten halen.
mn ouder zouden zeker achter me staan en me steunen, hoewel ze denk ik liever hebben dat ik het weg laat halen voor mijn eigen bestwil...!
ook voor mij is adoptie absoluut geen optie, ik zou m'n kindje dan niet meer af kunnen staan als ik hem/haar al gezien had Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:50

Het kan goed gaan het kan ook vreselijk fout gaan, maar geld dat niet voor alle situaties. Ik ken ook veel oudere moeders die het niet goed af gaat. In het voorbeeld hierboven lijkt mij ook dat de grootouders het kind in de auto opsluiten en niet de moeder. In sommige gezinnen wordt oma dan moeder en moeder zus en zal deze zich niet met de opvoeding bemoeien mogen, dus pas als je weet hoe het zit en wat de onderlinge afspraken zijn kun je oordelen. In dit geval zou ik overigens wel melding maken bij het AMK en als ik zou zien dat hij opgesloten zit zou ik de politie bellen, is strafbaar.

Ik zou zelf altijd de gevolgen van mijn daden op me nemen. Ik vraag me wel af of ouders de kinderen voorlichting gegeven hebben. Als mijn kind (heb ik niet maar toch) zwanger zou worden, dan zou ik de keuze aan haar/hem laten en onvoorwaardelijk steunen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:02

Goed,ik was dan wel geen 14,maar wil toch even reageren.

Ik was 18 toen ik door goed pilgebruik heen zwanger raakte,en 19 toen ik onze dochter op de wereld zette.
Goed,ik woonde samen,had een vaste relatie en inkomen,maar het kwam toch geheel onverwachts!
Wij zijn er meteen voor gegaan,omdat wij geloven in het 'lot'.
Dit kind had er voor gekozen bij ons te komen,dus zouden wij het welkom heten.
Ze is het mooiste wat ons is overkomen!

Maar,daarintegen,ken ik ook de andere kant.
Een vriendin kreeg op dezelfde leeftijd als ik een kind.
Stond er na een paar maanden alleen voor,terwijl ze eigenlijk het romantische 'schat-we-krijgen-een-kind-en-blijven-voor-eeuwig-bij-elkaar' idee in haar hoofd had.Ze kende de vader drie weken toen ze zwanger raakte.

Ook een kennis kreeg op haar 15e een kind,bij haar alleenstaande moeder in huis.Ik vind het diep triest om te moeten zeggen,maar toen het jochie eens bij mij logeerde,werd hij verzot op mijn versgekookte avondeten.Hij kreeg van mama om 19 uur 's avonds een zak chips,omdat ze geen zin had om te koken.De moeder van dit kereltje heeft me letterlijk gezegt dat ze wenste dat ze hem nooit had gekregen, 'hij heeft mijn leven verpest en dat neem ik hem kwalijk' ...

Maar anderzijds,moeders van 30 kunnen even slecht met hun kinderen omgaan,maar ook even goed.

Wél ben ik het er mee eens dat een 14 jarige over het algemeen minder aan een kind te bieden heeft.Qua geld,onderdak,een toekomst met twee ouders.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:08

ik ben 15 bijna 16 en als ik zwanger zou zijn, zou ik het kind houden.
Ik hou van baby's en wil ook dolgraag een kind ( nu nog niet natuurlijk) maar als het zo zou zijn, zou ik het houden. Mijn ma zou over de rooien zijn en die zou willen dat ik abortus pleegde, mijn vader tja die wilt graag kleinkinderen die zou bij wijze van spreken gaatjes in de condooms prikken voor kleinkinderen ( doet hij naturlijk niet!!! maar gewoon hij wilt dolgraag kleinkinderen).
Dus ik zou het zeker houden, ik geval van verkrachting ook, het zou wel moeilijk zijn dan maar toch zou ik het houden kan het niet over mijn hart krijgen om zo een klein leventje te laten weghalen. Echt niet, ben echt dol op baby's ( en niet alleen als ze lief lachen of vredig liggen slapen, maar ook kotsende, schijtende en blerende baby's vind ik nog steeds helemaal geweldig:p heel raar maar ik heb echt een kinderwens.
groetjes nieky1993

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:12

eefangel schreef:
Gevoelsmatig vind ik dat je pas echt een kind in je hebt als het hartje klopt.

en zo een hartje klopt dus al met 7 weken.....

weliswaar ben ik 29 maar momenteel 9 weken in verwachting van een tweeling
ongepland.......geschokt toen het er twee blijken te zijn...
ik kwam er achter met 6 weken dacht ik....maakte gelijk een afspraak met een echobureau en het hartje klopte dus al....

ik riep ook altijd dat als het niet in een stabiele omgeving (het ideale huisje boompje beestje) kon komen ik het weg zou laten halen
en daar stond ik dan 2 weken geleden voor de keuze....en geloof me ...zo hard als ik het eerst riep, ik kon het niet

weliswaar 29 maar gevoelens zijn daarin hetzelfde....het gaat echt pas spelen als je daadwerkelijk ervoor staat...
ik vind niet dat je dat zo even makkelijk kan roepen...