Help! ik kan niet koken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

C_hristel

Help! ik kan niet koken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 19:32

Zoals de titel al zegd, ik kan dus niet koken Bloos . Nooit gedaan, nooit geleerd.

Nu gaan mijn vriend en ik, in maart samenwonen en wordt het toch echt belangrijk dat ik leer koken. Dus ik kook nu minstens 1x per week (samen met mams Clown )
Alleen nu moest ik dus vanavond voor mezelf koken en het was niet echt helemaal geweldig te noemen. Me rijst was volgens mij veel te doorgekookt, mr goed dat ter zijde.

Hebben jullie tips voor mij? Of hoe hebben jullie het geleerd?

sax89

Re: Help! ik kan niet koken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:35

begin met een ei te koken en test dingen uit, gewoon proberen.
na een paar keer weet je vanzelf hoe je het beste resultaat krijgt en hou jij/jullie het het lekkerst vinden.
een uitgebreid kookboed met tips wil ook wel eens helpen.

succes

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:36

Er staat toch eigenlijk op alle verpakkingen wel hoe je het klaar moet maken? En idd er zijn ook van die kookboeken voor beginners Lachen

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:38

Proberen, proberen en nog eens proberen.
Zelf doen, en niet iemand anders de problemen laten oplossen.
Ik kon vroeger ook niet eens een ei bakken, ik woon nog wel thuis, maar mijn moeder werkt tot laat, als we dan die avond nog vroeg weg moeten, kook ik welleens.
Jezelf gewoon lekker in het diepen gooien, en lekker proberen met makkelijke gerechtjes. Lachen

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:40

ik had ook nog nooit gekookt toen we samen gingen wonen maar nu lukt het ook aardig hoor, idd gewoon proberen (en anders is de telefoon altijd nog best handig:'))

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:41

Heel makkelijk beginnen en steeds iets meer uitbreiden..
Bv aardappeltjes bakken en dan als de aardappeltjes zo goed als klaar zijn, roerbakgroente erdoor. (eventueel nog wat kaas of roerbakgroente met paddestoelen als vleesvervanger).
Of datzelfde maar dan met gehakt erbij. Eerst gehakt braden en even in een schaaltje. en dan samen met roerbakgroente erdoor.
Met nootjes is dat ook lekker! (ik doe er wel eens katjang pedis door)

Zo kan je steeds meer uitbreiden, als je meer gevoel krijgt voor heolang iets nodig heeft bv vlees in een 2e pan enz.

Zo heb/ben ik dat mezelf aan het aanleren Haha!
Gewoon niet direct 3 pannen tegelijk op het vuur willen hebben en alles ook nog tegelijk klaar, want dat is in het begin gewoon heel lastig. Komt allemaal vanzelf wel!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:44

Inderdaad. Veel doen Lachen
Wereldgerecht van Knorr zijn vaak makkelijk te maken, ik maak daar soms lasange van Lachen
Lekker aanklooien, uitproberen en proeven.
Als het niet lekker is, zorg dan altijd voor een pak koekjes of een magnetronmenu Clown
(Heb overigens even getemt, gezien dit beter op voedertijd past)

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 19:45

Islemarie: dat is inderdaad lastig! Ik kan nog niet eens zorgen dat mijn rijst en sate te gelijk klaar is.. * hoe erg*

Bedankt allemaal voor de tips. Het lijkt me inderdaad het makkelijks om met makkelijke dingen te beginnen, al la minute lapjes kan ik bijv al bakken, haha.

sax89: Ik kan nog niet eens een ei bakken.. Ogh ogh ogh!
chickey: Ja, das waar maar je moet er toch ook een beetje feeling voor hebben.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:51

gewoon proberen, vet goed warm laten worden en dan het gas iets lager zetten en je eitje erin, zo kan het bijna niet fout gaan. als je hem gemakkelijk los krijgt na een minuut maximaal dan kun je hem omdraaien en even de andere kant.
oefening baart kunsten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:51

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:54

Kookboeken? Lachen

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:56

Oja, en goed de gebruiksaanwijzing lezen! Clown
Ik ging een broodje bakken, maar hij werd kei hard, dus ik opnieuw, werd het broodje weer kei hard Verdrietig nog een keer dan maar.
En nu kwam er allemaal rook uit de oven, echt een brandlucht. En het broodje was pikzwart. Je rook het door het heke huis en zelfs buiten Bloos Dus daarom Clown

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 01:59

MW --> VT

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:06

Onder het motto oefening baart kunst. Gewoon lekker vaak doen. Kook zo vaak mogelijk, als iets mislukt het gewoon later nog eens proberen (probeer er dan wel samen met mams achter te komen wat er mis ging). Zorg dat je voor je gaat koken je spullen goed klaar hebt staan en doe vooral niet te moeilijk in het begin. Succes, ik heb het ook geleerd en mn vriend ook dus dan moet jou het ook lukken!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:15

Iedereen kan koken, je zal het alleen moeten leren.. Knipoog

Begin eerst met de simpele dingetjes.. En dan volgt de rest vanzelf..
Zelf kan ik aardig goed koken, maar heb het mezelf ook aan moeten leren. Lachen Ik werk veel uit kookboeken en doe dan ook nog alles volgens het boekje, als we het dan eten en het is iets flauw of er mag in het vervolg bijv. minder peper over dan schrijf ik dat bij het recept en maak ik het de volgende keer meer naar eigen smaak.. Lachen

Het gaat echt goedkomen, enne.. Mams vind het vast niet erg dat je haar eens opbelt om te vragen wanneer de aardappels nu precies goed gaat zijn.. Knipoog

Het kookboek van Jamie Oliver, Kookrevolutie oid, is ook een goed boek om te leren. Alles staat stap voor stap met plaatjes afgebeeld.. Makkelijk! Ja

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:26

Niet schamen, de meeste mensen die beginnen hebben dit probleem. Gewoon zorgen dat je noodpakketten in huis hebt (pizza's, röstirondjes, pakjes aardapplepuree, magnetronmaaltijden, maaltijdsalades etc) en lekker gaan klooien. Hoeveel eten er de eerste weken bij mij wel niet in de prullenbak belandt is Clown
En hoe vaak ik wel niet eerst mijn vlees heb gegeten, en later pas mijn aardappeltjes en groente. Nou ja, op een gegeven momente weet ik dat ik een half uur voordat ik mijn groente en aardappels heb mijn vlees al heb, dus begin ik een half uur later met mijn vlees (bij wijze van spreke dan hè). En zo probeer je wat uit, en op een gegeven moment lijkt het ergens op.

Tip voor een erg leuk en simpel kookboek: Eenvoudig kookboek voor kamerbewonders van Jan de Graaff.

Wat ik met recepten uit kookboeken vaak deed was ze overtypen in groteletters en dan printen. Dat briefje plakte ik dan op de muur van de keuken, kan ik van een afstandje zien wat ik moet doen, ipv elke keer mijn neus in een boek te douwen en een lap tekst te lezen.

Succes!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:53

Je moet juist nu je nog thuis woont zoveel mogelijk de keuken in stappen, met je moeder in de buurt. Ze moet je alleen instructies en tips geven (bv als je het harder zet dan dit en dat) en de vervolgstap noemen en dan moet ze de keuken weer uit. Als je dan tegen een probleem aanloopt (bv gehaktballen die grijs worden, gebeurde mijn eerste keer Clown ) dan kan ze je snel instrueren en zo krijg je vanzelf wel feeling.

Succes!

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 13:58

bedankt voor de tips allemaal

Ik heb ook een kookboek van Jamie olivier, kreeeg ik bij mijn fiets. Een keer in gekeken, maar het leek me nogal moeilijk, hahah.

Mas: handige site! dankje

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:54

gewoon alles proberen en goed op de verpakking letten wat er staat (en je daar ook aan houden Knipoog )
Ach en meid ik heb het ook zelf moeten leren en het komt vanzelf goed!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:00

doe voral gerechten via een recept
volge het letterlijk,
houd de tijd goed in de gaten
en blijf telkens proeven tussendoor of iets zacht genoeg is (bijvoorbeeld bij rijst)
voelen, , ruiken etc etc

heb je een recept gemaakt dat goed is gelukt, en het was lekker,
opschrijven/inplakken in een mapje zodat je het bij de hand hebt voor de toekomst

is iets okay, maar bijvoorbeeld te zout, of te peperig, te heet oid
maak ene notitie bij het recept voor de volgende keer

de jamie oliver recepten zijn trouwens niet eens zo moeilijk ,
die is juist een beetje van het simpel houden
simpel vers en heel erg lekker Knipoog

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:16

Bij de AH hebben ze ook van die stappen-plan eten, geen idee hoe je het noemt Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb gehoord dat het heel makkelijk is, misschien een idee? Lachen

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:18

haha sorry hilarisch!
Begin eens met koude gerechten? Zoals een salade ofzo dan heb je tenminste niet dat het verbrand is of iets in die richting. En kan je proeven wat je fout heb gedaan

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 20:39

Sonja_vR: ik ga toch maar eens in mijn jamie's boek kijken Tong uitsteken, misschien zag het er gwn moeilijker uit dan het daadwerkelijk is.

Lovey_ou: dat is iets wat ik wel kan Haha!. Ik kan bijvoorbeeld heerlijke wraps maken met tonijnsalade I love that mmmmmm

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:43

Herkenbaar! Een jaar geleden opende ik een soort gelijk topic. Ik kan nu best redelijk koken. Ben erg handig met Kies&Kook van Albert Heijn en de dagschotels van Maggie zijn ook prima voor een beginner. Pasta moet ook lukken toch?

Succes!

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 19:24

Dankje! Me moeder zijn dat Albert Heijn ook goede kookboeken had voor beginners.

Ik ben nu zelf een kookboekje aan het schrijven Lachen met alle dagelijkse gerechten.. (met behulp van mams natuurlijk )