Universiteit Utrecht breidt tentamentijden uit!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polaris

Universiteit Utrecht breidt tentamentijden uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 18:19

Aan alle toekomstige en huidige studenten aan de UU, en sympathisanten van ons:

Ik kreeg vandaag een berichtje van een vriendin van mij,
dat onze universiteit van plan is de tentamentijden uit te breiden.
Het vroegst dat je een tentamen kunt verwachten zal dan 8uur 's ochtends kunnen zijn,
en op z'n laatst ben je om 22.00 klaar!
Verder willen ze de zaterdag ook nog eens bij de tentamenweek pakken.

Er zijn veel mensen die dagelijks heen en weer reizen van ouderlijk huis naar Utrecht,
en waarvoor het dus i.v.m. treintijden ondoenlijk is om zo vroeg al in de tentamenzaal te verschijnen of laat pas weer thuis te zijn.
Wat de zaterdag betreft: van het weekend moeten ze afblijven!
Ook het feit dat voor veel mensen hun OV niet geldt op zaterdag vind ik een punt dat het meewegen waard is.
Veel mensen verdienen wat bij op de zaterdag, of gaan terug naar hun ouderlijk huis.
Als laatste komt het de concentratie niet ten goede, op zulke tijden een tentamen te maken.

Persoonlijk vind ik dit echt een slecht idee!

Wat vinden jullie ervan?

Indien je je stem wilt laten horen (tegen dit voorstel) kun je onderstaande petitie tekenen.

http://www.petitiononline.com/uiro8952/petition.html

Anne_0

Re: Universiteit Utrecht breidt tentamentijden uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:24

Hmm ja, leuk is anders. Maar ik heb ook wel eens om 18.45 tentamen gehad en duurt dan tot 21.45 (UvT) Dacht dus eigenlijk dat dat overal zo was. Maar zaterdag vind ik te belachelijk voor woorden en kan me dan ook moeilijk voorstellen dat dat waar is.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 18:37

Ik vind het belachelijk om tot kwart voor 10 tentamen te hebben, als ik dat zou hebben en ik woonde nog thuis, dan zou ik de trein van 10 voor 11 pas kunnen nemen, en dan kwart over 12 thuiskomen. Dat vind ik dus niet kunnen.
En dat van die zaterdag is dus echt voorgesteld helaas..stond in de nieuwsbrief van de universiteitsraad.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:41

Ik heb gestemd, wat een ontzettend slecht idee zeg!

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:42

Tsja, dat gebeurde op mijn middelbare school ook (privéschool), en ik vind dat je voor je opleiding toch wat over moet hebben. Als ze op mijn school (in den bosch) dit zouden invoeren, dan zou ik me er moeilijk druk over kunnen maken.. Heb voor de school gekozen en dus ook voor alles wat het met zich meebrengt.

Edit; Kortom, ik teken niet Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:43

Is dat ooit anders geweest dan, vraag ik me nu af? Of ik 'vroegah' ook tentamens had op zaterdag kan ik me niet meer herinneren (staat me vaag iets van bij dat ze dat in Rotterdam wél hadden, of dat moet een blufverhaal zijn geweest). Maar ik trek hier net mijn agenda van het studiejaar '93/'94 tevoorschijn en ik zie daarin dat ik regelmatig van 19 tot 22 uur tentamen had. Tentamens van de Universiteit Utrecht idd. Sterker nog, dat was meer regel dan uitzondering.

Ik volgde overigens ook regelmatig avondcolleges (met de deeltijders, vaak rustiger en serieuzer) en die duurden ook van 19 tot 22 uur. Die deeltijders kwamen vaak ook met het OV en woonden niet in Utrecht op kamers.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:44

Anne_0 schreef:
Hmm ja, leuk is anders. Maar ik heb ook wel eens om 18.45 tentamen gehad en duurt dan tot 21.45 (UvT) Dacht dus eigenlijk dat dat overal zo was. Maar zaterdag vind ik te belachelijk voor woorden en kan me dan ook moeilijk voorstellen dat dat waar is.

Inderdaad regelmatig gehad op de UvT. En ik heb nog een uur extra tentamentijd wegens bijzondere omstandigheden (HMS), dus ik ben dan pas om 22.45u klaar! Vind dit ook erg laat, maar het is niet anders. De zaterdag vind ik echter te gek voor woorden. Vorig jaar had ik in 5 dagen zes tentamens, als er dan ook nog eens op zaterdag een tentamen bij komt dan denk ik dat ik echt gek wordt! Denk dan ook niet dat ze een zaterdag als tentamendag er door heen krijgen. De rest vind ik nog niet zo'n gek idee. Is hier in Tilburg namelijk hardstikke normaal.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:45

Zo pfoe, dat is nogal wat. Hoop dat de HU er niet aan mee gaat doen, 8 uur op school red ik niet met het OV hoor! Half 9 is krap, dan kan ik voor een tentamen niet eens een extra marge inbouwen... en die heb ik vaak genoeg nodig Clown

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:48

Nou tegenwoordig is het gewoon zo dat je van 9 tot 5 je studie hebt en in het weekend vrij.

De universiteit moet gewoon regelen dat er zalen beschikbaar zijn voor tentamens. De reden dat de universiteit ook lager scoort in enquetes is ook door hun slechte tentamen voorzieningen (vechtse banen bijvoorbeeld).

Ook duurt het vaak langer voordat je de locatie van je tentamen weet omdat de universiteit eerst wil weten of er niet een (goedbetalend) congres die ruimte wil hebben. Dat gaat voor bij hun, nou echt belachelijk!

Deeltijd is ook gewoon vaak 's avonds, maar als je een fulltime student bent is dat officieel gewoon van 9 tot 5. Dat is een 40 uur durende week en zou in principe ook moeten voldoen als tijd om alles in te kunnen plannen.
Het heeft niks te maken met het niet over hebben voor je studie.
Het is gewoon de taak van de universiteit om de tentamens binnen die tijden te regelen.

Ik hoop ook zeker dat de U-raad het voor elkaar krijgt dit voorstel tegen te houden!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:52

Bij mijn studie wist je gewoon dat je 's avonds tentamens kon hebben en daar hield je in je planning ook rekening mee. Docenten gingen echt geen tentamens opstellen voor voltijders en deeltijders apart, er was per blok één tentamenmoment en als het een vak was dat ook 's avonds werd gegeven, dan was het tentamen ook in de avond - van 19 tot 22 uur dus.

Ik snap dus echt niet wat er zo vreemd aan is, ik heb mijn hele studietijd 's avonds tentamens gehad. Niet alleen van mijn eigen studie (onderwijskunde), maar ook van keuzevakken (bij letteren, psychologie en pedagogiek).

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 18:54

Bij mijn studie is het niet zo dat de tentamentijden zijn aangepast aan de deeltijdstudenten Knipoog
Het is bij de universiteit vaak pure noodzaak doordat de tentamenhallen op andere tijden niet beschikbaar zijn (zoals Leonie89 al zei).
Met een klein beetje moeite zouden ze best alles overdag kunnen plannen op fatsoenlijke tijden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:56

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap gewoon de ophef niet. Destijds vond men het heel normaal om 's avonds tentamens te hebben.

[Edit] Ik kom hier een tentamen statistiek tegen in mijn eerste doctoraaljaar (tweedejaars tentamen dus), gewoon een regulier tentamen, op een vrijdagavond in juni van 19 tot 22 uur. Daarna mooi de kroeg in, denk ik dan. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin op 04-12-08 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:58

Het gaat niet alleen om 's avonds. Dat zou misschien nog kunnen... (ben ik het ook niet mee eens)

Maar het gaat vooral over de zaterdag!
Dat is gewoon weekend en daar moeten ze vanaf blijven. Nu wordt iedereen belast met het feit dat de universiteit niet genoeg plek heeft om tentamens af te nemen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:05

het is inderdaad niet vanwege deeltijders maar vanwege problemen met tentamenzalen! Anders zou het te begrijpen zijn. Ik hoop dat het bij onze faculteit niet zo wordt, mooi niet dat ik mn zaterdag in drenthe op ga geven! Avonden maakt mij weinig uit maar mn zaterdag blijven ze af!
Even zeuren: 9 tot 5? half 9 tot half 6 bij ons Haha! Is wel voldoende aangezien dat officieel 40% van de studietijd is...

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:05

@Karin: generatiekloof? Huilen van het lachen
Nee flauw Tong uitsteken

Ik snap gewoon niet waarom er wél die twee uurtjes per dag bij moeten komen, tussen 9 en 21 zouden ze toch ook gewoon de tentamengroepen kunnen verwerken? Vooral dat ochtenduur stoort me gewoon. Ik zou vanaf mijn ouderlijk huis de trein van 5.47 moeten nemen. Mijn concentratie zou dan echt nul zijn. (En er zijn genoeg mensen voor wie dat realiteit is, die dus niet op kamers wonen).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:11

Enig idee wat er allemaal komt kijken bij het inplannen van ruimte voor tentamens? Ik heb een paar jaar bij een groot opleidingsinstituut gewerkt, zat dan wel niet op de afdeling die zich bezighield met les- en tentamenruimtes, maar weet van mijn collega's wel zo ongeveer wat erbij komt kijken.

'In mijn tijd' (om maar even in te spelen op die generatiekloof) waren er studenten die tentamens hadden in de Veemarkthallen (terwijl de koeien ergens beneden stonden te loeien) en ik kan me ook nog colleges in een buurthuis in Bilthoven herinneren. Blijkbaar is ruimtegebrek niet iets van de laatste tijd én ik kan me herinneren dat er in de loop der jaren toch wel heel wat is bijgebouwd (maar ook afgebroken).

Die tentamens zullen hoe dan ook toch gemaakt moeten worden. Kan me voorstellen dat er dan naar een alternatief als uren uitbreiden wordt gegrepen. Hele volksstammen hebben in de loop der jaren tot 22 uur tentamens gehad, vandaar dat ik nu ook niet echt het probleem zie.

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:20

Ja het kan wel zijn dat het moeilijk is om die tentamens te plannen. Maar dat betekent niet dat je het maar zo maar moet pikken dat die tijden zo drastisch uitgebreid worden.

Kom op zeg, op zaterdag tentamen doen? Dat is echt belachelijk. Zaterdag is jouw eigen vrije tijd.
Er zijn zat studenten die die zaterdag hard nodig hebben om te moeten werken om hun opleiding te kunnen bepalen.
Mijn baas ziet me al aankomen dat ik 1 keer in de 4/5 weken niet op zaterdag kan werken 'omdat ik een tentamen heb'.

De universiteit heeft de verantwoordelijkheid dat iedereen fatsoenlijk zijn tentamens kan maken. Dat betekent op redelijke tijden, en op redelijke locaties.
De universiteit wil zichzelf zo graag neerzetten als goede universiteit, maar dan moeten ze dit zeker niet doorvoeren. Dit is zeker weten iets waar ze slecht op beoordeeld gaan worden.

Ja dat ze vroeger het ook al niet op orde hadden betekent zeker niet dat het tegenwoordig ook maar zo moet zijn.
Het is duidelijk slecht dat ze na al die jaren hun zaakjes nog niet op orde hebben.

Ik denk dat als je met studenten van nu gaat praten dat ze het hier bijna allemaal mee eens zijn.
Maakt niet uit hoe het vroeger geregeld was.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:23

@Karin: Blijkbaar hebben we dan dus een principieel meningsverschil.
Niet iedereen hoeft het ook eens te zijn met wat ik vind Knipoog.
Op basis van de argumenten die hier zijn aangehaald ben ik het simpelweg niet eens met die tijden (nogmaals: vooral het ochtenduur en de zaterdag).

Ik snap dus jouw standpunt ook, het hoeft inderdaad geen probleem te zijn als je het er gewoon mee eens bent.

Ik vind dat Leonie wel een punt heeft met het feit dat het vroeger niet voor elkaar was,
maar dat dat niet hoeft te betekenen dat dat nu ook zo mag zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:35

Extra ruimte creëren is geen kwestie van even wat extra gebouwen uit de grond stampen, zo werkt dat niet in een stad waar ruimte al schaars is. Zalen die geschikt zijn voor tentamens (zeker van grote groepen) moet de universiteit delen met meerdere gegadigden (andere opleidingsinstituten, sportclubs). Extra tentamenzalen bijbouwen in eigen beheer is vaak niet mogelijk én niet rendabel, dus moet men roeien met de riemen die men heeft. En het probleem van eens in de zoveel weken een tentamen hebben op zaterdag zie ik ook niet. Je studie is een investering in je toekomst, het gaat wel om tentamens, niet om lekker een middagje naar het strand ofzo waardoor je een keer een zaterdag niet kunt werken.

Maar goed, dat zal de generatiekloof wel zijn. Tong uitsteken

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:37

Karin schreef:
Extra ruimte creëren is geen kwestie van even wat extra gebouwen uit de grond stampen, zo werkt dat niet in een stad waar ruimte al schaars is. Zalen die geschikt zijn voor tentamens (zeker van grote groepen) moet de universiteit delen met meerdere gegadigden (andere opleidingsinstituten, sportclubs). Extra tentamenzalen bijbouwen in eigen beheer is vaak niet mogelijk én niet rendabel, dus moet men roeien met de riemen die men heeft. En het probleem van eens in de zoveel weken een tentamen hebben op zaterdag zie ik ook niet. Je studie is een investering in je toekomst, het gaat wel om tentamens, niet om lekker een middagje naar het strand ofzo waardoor je een keer een zaterdag niet kunt werken.

Maar goed, dat zal de generatiekloof wel zijn. Tong uitsteken

En wat nou als je elk weekend keihard werkt om je studie te kunnen betalen? En je baas het er niet mee eens is dat je om de haverklap vrij moet nemen?
Ik vind gewoon dat ze van de zaterdag af moeten blijven. De rest zal me worst wezen, ik ga gerust 'savonds een tentamen maken. Maar nu ineens alles omgooien en op zaterdag tentamens geven? Dat vind ik gewoon niet kunnen

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:40

Mijn studie is ook zeker een investering in de toekomst, daarom zou ik het dan ook zonde vinden om onder mijn kunnen te presteren doordat ik niet optimaal in vorm ben omdat ik op een tijd een tentamen moet maken dat mijn hersenen normaal gesproken niet op de studie-stand staan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:45

Sommige mensen zijn sowieso niet voor het middaguur in staat om optimaal te presteren. En anderen weer niet in de avonduren. Dus of een tentamen dan om 8 uur of om 9 uur plaatsvindt of om 21 of 22 uur is afgelopen doet er IMO niet zo veel toe, er zullen altijd mensen in het nadeel zijn.

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:47

Het is geen ruimtegebrek, het probleem is dat ze de Vechtse banen niet meer willen huren omdat dat te duur is. Dus willen ze alle tentamens in het educatorium proppen en dat lukt dus niet tussen 9 en 5.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:50

In België is het in zowat alle universiteiten en hogescholen doodnormaal dat er de mogelijkheid is dat examens op een zaterdag worden ingeplant. Avonden worden hier naar mijn weten nog niet ingepalmd, maar ook daar zou ik niet echt bezwaar tegen hebben. Ik heb door het jaar ook al lessen van 20uur tot 22uur gehad, deze zijn niet standaard zo ingeplant, maar als het echt niet anders kan? Dan is het maar zo..

Snap het probleem niet zo Lachen

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:53

ik heb ook wel eens tentamen tot kwart over 10 gehad (Universiteit Tilburg).. Leuk is anders, maar wat doe je eraan? Zie het probleem ook niet zo eigenlijk, dat weet je toch ruim van te voren dus valt er vast wel iets te regelen met betrekking tot vervoer..