Geen God zonder Duivel, geen Duivel zonder God?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Geen God zonder Duivel, geen Duivel zonder God?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:31

De Duivel

Volgens wikipedia:
Satan, de duivel of Lucifer, wordt door christenen en moslims gezien als een gevallen (aarts-)engel, die door God uit de hemel werd geworpen toen deze tegen God in opstand kwam. Hij is de leider van rebellerende gevallen engelen die onder zijn aanvoering God verlaten hebben.

Satan is volgens traditionele christenen, joden en moslims nooit gelijkwaardig aan God en verwerpen dan ook de gedachte dat er een soort tweestrijd aan de gang is tussen een 'macht van het goede' en een tegengestelde 'macht van het kwade', die even sterk zijn. God heeft het laatste woord.

Volgens het online van Dale:
dui·vel de; m -en, -s (Godsd) boosaardig wezen dat de mens verleidt tot zondigen

God

Volgens wikipedia:
Een God is een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit die door gelovigen beschouwd wordt als de prima causa (de 'eerste oorzaak') van het universum, of verantwoordelijk geacht wordt voor bepaalde aspecten van de werkelijkheid, dan wel voor de werkelijkheid als geheel.

Volgens het online van Dale:
1God de; m -en vereerd, bovennatuurlijk wezen
2God tw als vloek gebruikt
3God de; m (christendom) de Schepper, het Opperwezen

In een ander topic werd gezegt dat er geen Duivel kan bestaan zonder God. Ik vraag me af of er ook geen God kan bestaan zonder duivel. In de eerste 6 regels op wikipedia over de Duivel wordt God al 5 keer genoem. In de eerste regels over God wordt de Duivel niet genoemd.

En afgezien daarvan, waarom zouden ze zonder elkaar niet kunnen bestaan? Waarom zou een God niet kunnen bestaan zonder Duivel. En anderom, waarom zou een Duivel God nodig hebben?

Ik denk dat het best kan zijn dat de een wel bestaat en de ander niet. Ik denk niet dat ze elkaar nodig hebben...

Anoniem

Re: Geen God zonder Duivel, geen Duivel zonder God?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:34

Ik dacht dag God de Almacht is en de Duivel dit nastreeft om zijn macht uit te oefenen om net zoveel macht te krijgen als God. God heeft de Duivel niet nodig, maar de Duivel wel God.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:36

Nou volgens mij bestaan ze gewoon beide niet

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:36

Maar is de Duivel juist niet degene die besloten heeft dat hij ook gelukkig kan zijn zonder God? Dan heeft hij hem dus niet nodig

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:38

Ik ga met Russel mee.. God was er eerder dan lucifer/satan, dus er was al een god, voor er een duivel was. De duivel is, zoals je zelf al beschrijft in je openingspost, door god uit de hemel geworpen, dus eigenlijk 'gecreëerd' door God. De duivel wil net zo machtig zijn als god, en zodoende heeft hij god 'nodig'..

[edit] ik zie net je laatste reactie, en daar heb je inderdaad een interessant discussiepunt. Ik ga hier even over nadenken Lachen
Laatst bijgewerkt door Neej op 02-12-08 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Relaxed schreef:

Dat denk ik dus ook..

BabbieB

Vraag het aan een Boeddhist en die zal je vertellen dat de een kenbaar is door het andere.

Dankzij de duisternis is er licht, dankzij het licht is er duisternis. Al met al zijn beiden één.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:39

Hij wil de plaats innemen van God, dus hij heeft hem wel nodig omdat hij zich moet spiegelen. Zijn geluk is om mensen afvallig van God te maken en aan te zetten tot slechte daden en gedachten.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:40

Ben zelf helemaal niet gelovig.
Het kan gewoon niet zo zijn dat 1 iemand het heelal heeft gemaakt. geloof zelf in de evolutie.

Waarom en hoe kan het volgens jullie wel zijn dat hij er wel is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:41

Hypothetisch gezien dan. Ik weet ook niet of ze beiden bestaan, maar ik weet wel zeker dat er krachten en machten bestaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:42

Relaxed schreef:

Precies, maar door gelovigen bestaan ze beiden wel. Ik denk dat ze beiden bestaan, zelfs elkaar nodig hebben om de mens het verschil tussen goed en kwaad duidelijk te maken.
Mensen die niet geloven leren op hun eigen manier goed en kwaad, mensen die geloven hebben daar god en de duivel voor.

Maar mijns inziens bestaan ze dus beiden niet, zijn ze er alleen om het goede na te leven en het foute als voorbeeld mee te geven.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:46

BBreedveld schreef:
Vraag het aan een Boeddhist en die zal je vertellen dat de een kenbaar is door het andere.

Dankzij de duisternis is er licht, dankzij het licht is er duisternis. Al met al zijn beiden één.

Mooie uitspraak Lachen
Bij de oorsprong van deze discussie, en Vjestagirl, je moet me verbeteren als ik het verkeerd heb, werd gezegd dat 65% van de mensheid gelooft dat je naar de hemel kan, en daartegenover gelooft maar 25% (?) in de hel. Dus volgens al die mensen kunnen ze prima zonder elkaar...

Ik ben er zelf overigens ook zo eentje hoor.. Ik geloof in God maar over de duivel denk ik eigenlijk nooit erg na..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:51

Het is 75% en 35% maar in principe klopt het punt wat je neemt.

Overgens, waarom zou er geen licht zonder duisternis kunnen bestaan? Je zou je dan misschien niet realiseren dat het er is (het licht) omdat je niet beter weet, maar het is er wel.

En wil de duivel wel net zo machtig worden als God? De Duivel heeft besloten dat hij het ook zonder God wel kan, wat niet aangeeft dat hij streeft naar dezelfde macht als die God zou hebben.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:56

Ojee, we gaan zometeen naar het niveau *als een tak breekt in het donker, en er is niemand die het hoort... is er dan uberhaupt geluid, en is die tak dan wel echt gebroken* Lachen

Ik vind dat je een punt hebt; maar Zonder donker zou je je nooit kunnen realiseren wat licht is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:59

NaNi schreef:
Ojee, we gaan zometeen naar het niveau *als een tak breekt in het donker, en er is niemand die het hoort... is er dan uberhaupt geluid, en is die tak dan wel echt gebroken* Lachen

Ik vind dat je een punt hebt; maar zonder donker zou je je nooit kunnen realiseren wat licht is.

Nee, dat is ook zo. Daarom vraag ik me af waarom het een niet zonder het ander zou kunnen, misschien wel momdat je anders van geen van 2 benul zou hebben van het bestaan

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:00

En is het ook niet zo dat al het 'kwaad' op de wereld ook ergens vandaan moet komen? Oorlog ed, dat zou een God nooit gemaakt kunnen hebben en dus moet er een Duivel zijn.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:05

Vjestagirl schreef:
NaNi schreef:

Ik vind dat je een punt hebt; maar zonder donker zou je je nooit kunnen realiseren wat licht is.

Nee, dat is ook zo. Daarom vraag ik me af waarom het een niet zonder het ander zou kunnen, misschien wel momdat je anders van geen van 2 benul zou hebben van het bestaan

Ik bedoel ook eigenlijk *want* in plaats van *maar* Tong uitsteken
als ik er zo snel over nadenk is er wel voor heel veel bestaande dingen een tegenhanger;
Goed vs Kwaad, Licht vs Donker, liefde vs haat...

Mijn vriend (totaal niet gelovig overigens) dacht er hetzelfde over als Fenn, als er een god is MOET er ook een duivel zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:08

Fenn schreef:
En is het ook niet zo dat al het 'kwaad' op de wereld ook ergens vandaan moet komen? Oorlog ed, dat zou een God nooit gemaakt kunnen hebben en dus moet er een Duivel zijn.

Waarom zou dit niet vanuit de mens zelf kunnen komen? En waarom kan God dit niet gemaakt hebben? Wij weten niet wat Zijn plan is met de wereld, dus wie weet heeft God dit wel bewust gemaakt.

En, als het kwaad dan perse van de Duivel af komt, dat bewijst nog niet het bestaan van een God?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:09

ik ben ze allebij nog nooit tegen gekomen,dus ik geloof er niet in Knipoog
maar ik heb absoluut niks tegen mensen die er wel ingeloven hoor.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:11

Vjestagirl schreef:
Fenn schreef:

Waarom zou dit niet vanuit de mens zelf kunnen komen? En waarom kan God dit niet gemaakt hebben? Wij weten niet wat Zijn plan is met de wereld, dus wie weet heeft God dit wel bewust gemaakt.

En, als het kwaad dan perse van de Duivel af komt, dat bewijst nog niet het bestaan van een God?

Het zou niet van de mens zelf uit kunnen komen, omdat die ook door God gemaakt zouden zijn. (als God bestaat) Wanneer er alleen een Duivel is, dan zou de wereld één grote oven zijn waarin allerlei Sadisten elkaar martelden met prikvorkjes Vork Extreme duivel

Ik ben trouwens niet gelovig. Als je begint met het verhaal dat God dat bewust heeft gedaan. Tja, het is best een logisch proces dat er oorlog, ziekte en andere vreselijke dingen moeten zijn. Om de mensen een beetje in toom te houden. Maar als er dan echt een God is die de hele aarde al kon verzinnen geloof ik wel dat Hij daar een creativere oplossing voor zou hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:17

Fenn schreef:
Vjestagirl schreef:

Het zou niet van de mens zelf uit kunnen komen, omdat die ook door God gemaakt zouden zijn. (als God bestaat) Wanneer er alleen een Duivel is, dan zou de wereld één grote oven zijn waarin allerlei Sadisten elkaar martelden met prikvorkjes Vork Extreme duivel

Ik ben trouwens niet gelovig. Als je begint met het verhaal dat God dat bewust heeft gedaan. Tja, het is best een logisch proces dat er oorlog, ziekte en andere vreselijke dingen moeten zijn. Om de mensen een beetje in toom te houden. Maar als er dan echt een God is die de hele aarde al kon verzinnen geloof ik wel dat Hij daar een creativere oplossing voor zou hebben.

Maar als de mens door God gemaakt is zou hij ze wel zo gemaakt hebben dat ze niet beinvloedbaar zijn door de Duivel. Als Hij alwetend is dan had hij geweten dat Lucifer er zou komen...

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:19

mmm... er is uberhaupt geen bewijs van het bestaan van één van tweeën, er is meer bewijs tegen, maar wanneer je in de één geloofd is er logiserwijs ook een ander.
Tja, dan heeft God blijkbaar een foutje gemaakt he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:21

Ach misschien wist hij ook wel van Lucifer. Is het niet om de mens op de proef te stellen? In vele bijbels en geloven wordt er een andere draai aan gegeven.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:22

Fenn schreef:
mmm... er is uberhaupt geen bewijs van het bestaan van één van tweeën, er is meer bewijs tegen, maar wanneer je in de één geloofd is er logiserwijs ook een ander.
Tja, dan heeft God blijkbaar een foutje gemaakt he Knipoog

als hij mocht bestaan dan heeft hij wel meer dan 1 foutje gemaakt. Knipoog

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:23

Ik geloof absoluut in geen van beiden Lachen Er zijn echter wel mensen die denken dat ze God zijn en mensen waarvan anderen vinden dat ze de baarlijke duivel zijn.