Gotic zijn wat is de betekenis der van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Mliss

Gotic zijn wat is de betekenis der van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 13:50

Wat ik me laatst afvroeg he.

Is wat is nou de betekenis van het gotic zijn?
Soms zie je mensen helemaal totaal zwart gekleed of donkerpaars.
Piercings tattoo's zwarte nagelak truien met 666 der op en rare tekens van de duivel...
Ik ken naja ken... sommige mensen die tekenen heel hun armen vol met teksten over de duivel wat ik al zij 666 en de dood...
Snijden in zich zelf en hebben als excus als ik er naar vraag ik was boos verveelde me?
Vaak worden deze mensen gepest. (wat natuurlijk niet kan)

Maar dan denk ik je geeft ze op school alleen maar meer redenen toe als je je zo gaat verkleden je eigen zo toetakelt.
Op school of waar dan ook geeft ze dit alleen maar meer aanlijding om je nog harder de grond in te trappe of opmerkingen temaken of wat ik al zij pesten.

Waarom zoeken sommige mensen het duister op waar staat de kleur zwart dan voor wat heet het voor zin om in je zelf tesnijden?
Dat je de pijn niet kwijt kan en het dan maar op zo'n manier oplost heeft toch totaal geen zin?
Waarom staat overal 666 op het teken van de duivel waar dient het voor?
Waarom aanbid je de duivel die toch geen goed in de zin heeft voor mij is de duivel gewoon slecht of zie ik dat verkeerd?
Waarom spot je met de dood?
Waarom zwarte en duistere kleding met kruizen en tekens er op?

Ik was op me werk er kwam zo'n iemand binnen nu heb ik daar niks tegen maar goed ik vroeg me nu gewoon af waarom?
Wat voor betekenis heeft het waarom doen ze dat wat ik hier boven beschrijf ik snap er echt geen snars van en vraag me dit gewoon af.
Heb wel eens horen zeggen dat ze zich niet betrokke voelen bij de maatschapij nu weet ik niet of dit waar is maar goed iemand enig idee die me het kan uitleggen want ben hier wel heel erg benieuwd naar.

Wat nu eigenlijk de rede er van is?

Urbanus

Re: Gotic zijn wat is de betekenis der van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:56

Ik ben geen gothic, maar met sommige dingen kan ik je wel helpen denk ik.

Er zijn heel veel stromingen gothic, je hebt een hele romantische victoriaanse stroming, met die mooie tragische jurken e.d. en je hebt ook wat 'agressievere' vormen zoals met dat 666. Waarom mensen dat dragen? Waarom draag jij jouw kleding? En het automutileren... Over het algemeen zijn het wat gevoeligere mensen, en niet iedereen kan zich goed uiten. En ja, je hebt ook mensen die het doen om te shockeren, maar dat noem ik geen automutileren.

En wbt het satanisme. Dat valt allemaal wel erg mee. Het echte satanisme houdt vooral in dat je in jezelf gelooft, en niet in God, en dat je verantwoordelijk bent voor je eigen daden en dat je zelf bepaalt wat je doet.

edit: typfoutje Knipoog

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:05

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:01

ik word welleens gothic genoemt.. Nu kleed ik me niet meer zo, maar eerder wel. Corsetten, rokjes, met doodskopjes. heel overdreven deed ik niet. ( zwarte nagels, wit hoofd, 666, snijden) Ik vond het gewoon mooi. Ik heb het ook altijd gewoon ''mode'' genoemd. (ookal ken ik mensen die zeggen IK BEN GOTHIC, uh nee.. jij bent pietje:P ) Het is een stroming, wat heel eng lijkt, maar eig niet heel veel voorstelt. veel mensen die zich zo kleedden hebben geen idee, en vinden het net als ik gewoon mooi. Zijn ook veel die er aandacht mee willen. (goh, je valt enorm op..) en dan uitgescholden worden, en gepest worden.. mjah.. als je er zo uitziet, vind ik ook dat je de consequenties moet dragen. Aan mij is ook wel gevraagd: ben jij gothic?? Nee, ik ben (..) en ik vind dit gewoon mooi:) En als je precies wilt weten wat het precies inhoudt, lees dan wikipedia maar even door, maar neem het ajb met een korreltje zout.. zijn niet voor niets meestal pubers die ''gothic zijn''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:17

... ROFL Huilen van het lachen

Is dit serieus? Huilen van het lachen

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:32

Uhu... niet elke gothic snijd zich zelf, aanbid de duivel en zoekt de problemen op of daagt ze uit. Knipoog
Ik volg deze style ook, omdat ik me er prettig bij voel. Voel me zo veel beter dan in een heupbroek of wat er dan ook nu in de mode mag zijn.
Ja, tuurlijk zijn er mensen die het erg overdreven dragen. Maar dat is dan toch aan hun? Als hun het leuk vinden om zich zelf tesnijden... is dat volgens mij meer om nog meer aandacht tetrekken. Nagelbijten / Gniffelen
En dat somige mensen de duivel aanbiden. Dat is voor hun net zo iets als god voor anderen. De meesten mensen zeggen dat de duivel slecht is. Maar voor die mensen die in de duivel gelofen, is god slecht.

Er zijn zoveel redenen waarom mensen dat kunnen doen, dat het voor mij eigenlijk per persoon bijna verschillend is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:37

Ach je bent jong en je wilt wat denk ik! Tong uitsteken
Ik was als puber helemaal in de hardcore haha Tong uitsteken was toen hip, dus ik droeg ook braaf mijn nike air max. Was gelukkig maar een fase Haha! Trainingspak heb ik nooit aangehad overigens... dat vond ik alleen voor het sporten nodig Knipoog

Ben ook leiding van een meiske die ook volledig goth is, terwijl dat totaal niet bij haar past haha Haha! Ze is veel te lief (bang voor sinterklaas bv Tong uitsteken) voor dat zwarte en hoe ouder ze word, des te rustiger haar kledingstijl is. Ze draagt nu steeds meer 'normale' kleren Lachen
Denk dat je ook vaak gewoon je vrienden volgt Lachen
(oke... ik volgde een jongen op wie ik helemaal verliefd was hahah daarom droeg ik de nikes Tong uitsteken)

Maar goed, er zijn mensen voor wie het geen fase is meer maar een levenstijl is geworden Lachen Ach, ieder zn ding Lachen Ik vind het wel een leuke afwisseling in het straatbeeld! Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:57

x_Mliss schreef:
Wat ik me laatst afvroeg he.

Is wat is nou de betekenis van het gotic zijn?

gothisme is een stroming. Dit houd in muziek, kleding, gedachtengoed, maar ook gedrag dat wel of niet binnen de groep geaccepteerd wordt.

x_Mliss schreef:
Soms zie je mensen helemaal totaal zwart gekleed of donkerpaars.
Piercings tattoo's zwarte nagelak truien met 666 der op en rare tekens van de duivel...
Ik ken naja ken... sommige mensen die tekenen heel hun armen vol met teksten over de duivel wat ik al zij 666 en de dood...
Snijden in zich zelf en hebben als excus als ik er naar vraag ik was boos verveelde me?
Vaak worden deze mensen gepest. (wat natuurlijk niet kan)

Maar dan denk ik je geeft ze op school alleen maar meer redenen toe als je je zo gaat verkleden je eigen zo toetakelt.
Op school of waar dan ook geeft ze dit alleen maar meer aanlijding om je nog harder de grond in te trappe of opmerkingen temaken of wat ik al zij pesten.

Ik denk dat pesten de laagste vorm is van jezelf beter voelen dan een ander die erin. Het Komt vanuit mensen die zichzelf onzeker voelen over wie en hoe ze zijn, of die ergens jaloers zijn op mensen die zichzelf wel durven te uitten.

x_Mliss schreef:
Waarom zoeken sommige mensen het duister op waar staat de kleur zwart dan voor wat heet het voor zin om in je zelf tesnijden?
Dat je de pijn niet kwijt kan en het dan maar op zo'n manier oplost heeft toch totaal geen zin?

Of het zin heeft weet ik niet, dat het kan helpen weet ik wel. Het is vluchtgedrag, als je wonden hebt moet je die verzorgen, er moet iets mee gedaan. Dus heb je afleiding. Ook kan het zijn om jezelf te straffen, of omdat je zo gek wordt van alles wat er in je hoofd zit dat het eruit moet op de ene of de andere manier. Zo kende ik jaren geleden denkbuien (die ik nog heb maar waar ik nu wel mee om kan gaan) waarin mijn hoofd echt gigantisch vol zat, alles rondjes draaide en ik gewoon gek werd van mijn eigen gedachten. Ik heb mezelf nooit pijn gedaan, maar ik kan me voorstellen dat het reden is voor anderen om het wel te doen.

x_Mliss schreef:
Waarom staat overal 666 op het teken van de duivel waar dient het voor?

666 is het teken van de duivel ja.

x_Mliss schreef:
Waarom aanbid je de duivel die toch geen goed in de zin heeft voor mij is de duivel gewoon slecht of zie ik dat verkeerd?

De duivel was ooit de aardsengel Lucifer. Lucifer besloot dat hij god niet meer nodig had omo gelukkig te zijn, en dat hij ook op zichzelf kan staan, zijn eigen beslissingen kan nemen en niet een hogere macht nodig heeft om gelukkig te zijn. Daarom volgen mensen de duivel, of volgen zij zijn voorbeeld.

x_Mliss schreef:
Waarom spot je met de dood?

Er is niets mis met spotten met de dood. Het geeft aan dat je er niet bang voor bent. De dood is een normaal onderdeel van het menselijk leven, net als eten, slapen, naar de wc gaan, opstaan enz enz enz. Waarom niet?

x_Mliss schreef:
Waarom zwarte en duistere kleding met kruizen en tekens er op?

Het zwarte is gewoon mooi. Zwart is eigenlijk perfectie, het omvangt al het andere.

x_Mliss schreef:
Ik was op me werk er kwam zo'n iemand binnen nu heb ik daar niks tegen maar goed ik vroeg me nu gewoon af waarom?
Wat voor betekenis heeft het waarom doen ze dat wat ik hier boven beschrijf ik snap er echt geen snars van en vraag me dit gewoon af.
Heb wel eens horen zeggen dat ze zich niet betrokke voelen bij de maatschapij nu weet ik niet of dit waar is maar goed iemand enig idee die me het kan uitleggen want ben hier wel heel erg benieuwd naar.

Wat nu eigenlijk de rede er van is?

Waarom zou je betrokken willen zijn bij een maatschapij die alleen maar om hebzucht draait, waarin ieder zijn eigen vuile spelletje speelt.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:12

[edit]
even weggehaadl
klonk nogal negatief maar lees even uitleg paar berichtjes hieronder Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Drunksheep op 02-12-08 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:15

Drunksheep schreef:
soms denk ik wel eens dat bepaalde mensen niet zoveel herseninhoud hebben... Nagelbijten / Gniffelen
beter kijk je eens een keer verder dan je neus lang is Knipoog

Voor wie is dat bedoeld? De TS?
Er zijn heel veel mensen die er (helaas) zo over denken, en alle donker gekleede personen over 1 kam scheren Knipoog Dan is het toch 'leuk' dat ze geintresseerd is en om uitleg vraagt?
Vind het wel een intressant topic, om eens te horen hoe mensen tegen "gothics" aankijken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:16

Ik heb eventjes getemmed op die reactie, ik vind dat het helemaal niets toevoegt, en alleen maar ruzie uitlokken is.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:16

Marlies22 schreef:
Drunksheep schreef:
soms denk ik wel eens dat bepaalde mensen niet zoveel herseninhoud hebben... Nagelbijten / Gniffelen
beter kijk je eens een keer verder dan je neus lang is Knipoog

Er zijn heel veel mensen die er (helaas) zo over denken, en alle donker gekleede personen over 1 kam scheren Knipoog Dan is het toch 'leuk' dat ze geintresseerd is en om uitleg vraagt?
Vind het wel een intressant topic, om eens te horen hoe mensen tegen "gothics" aankijken.

ja maar het wordt gelijk zo negatief gebracht imo. ik wil het ook uitleggen, maar het klonk nogal neerbuigend.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:17

Anthea schreef:

Waarom zou het níet serieus zijn? Nors opkijken

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:23

Drunksheep schreef:
Marlies22 schreef:

ja maar het wordt gelijk zo negatief gebracht imo. ik wil het ook uitleggen, maar het klonk nogal neerbuigend.

Oke. Dan is het bij jou anders 'doorgedrongen' (kan even t woord niet vinden, sorry Nagelbijten / Gniffelen ) dan bij mij Knipoog

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:24

Broccoli schreef:
Anthea schreef:

Waarom zou het níet serieus zijn? Nors opkijken

Laten we maar niet reageren op dit soort reactie's, voor het een reltopic wordt en hij gesloten wordt Lachen

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:25

Marlies22 schreef:
Oke. Dan is het bij jou anders 'doorgedrongen' (kan even t woord niet vinden, sorry Nagelbijten / Gniffelen ) dan bij mij Knipoog

ach nouja, ik heb heeeeel veel mensen in me vriendenkring die goth/punker/alto/enz zijn..
en zelf word ik ook vaak van álles gevraagd en gezeurd enzo, dus vandaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:35

Vjestagirl schreef:
Ik heb eventjes getemmed op die reactie, ik vind dat het helemaal niets toevoegt, en alleen maar ruzie uitlokken is.

Wat voor reactie verwacht je dan?
666, snijden, 30 km oogpotlood onder je ogen of wat dan ook heeft niks met goth zijn te maken, en ik denk dat de meeste mensen dat wel weten...

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:36

Anthea schreef:
Vjestagirl schreef:

666, snijden, 30 km oogpotlood onder je ogen of wat dan ook heeft niks met goth zijn te maken, en ik denk dat de meeste mensen dat wel weten...

dat is ehm precies wat ik bedoelde
maar dan zegmaar wat duidelijker haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:40

Ik had verwacht dat de meeste mensen 't wel doorhadden, maar nee.. Vork

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:41

Anthea schreef:
Ik had verwacht dat de meeste mensen 't wel doorhadden, maar nee.. Vork

of wij zijn nou zo dom Nagelbijten / Gniffelen ... maar dat denk ik eigk weer niet haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:46

Ik mischien, maar jij doet vwo. ROFL

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:04

Anthea schreef:
Ik mischien, maar jij doet vwo. ROFL

like dan ben ik slim en jij dom? bullshit Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:06

Overigens, ik heb gelezen dat je mischien naar Enter Shikari gaat? Dat zou tof zijn, daar ben ik ook te vinden, die in de Melkweg. Vork /offtopic. Huilen van het lachen

Ts, ik vraag me trouwens af over welke leeftijdsgroep 't gaat? Nagelbijten / Gniffelen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:08

Anthea schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik weet niet of je dit bedoeld als aanval op mij of op de TS, dus ik ga er maar vanuit dat hij niet als aanval op mij bedoeld is. Als mensen dingen niet weten moet je het aanmoedigen dat ze het vragen, ipv ze compleet af te zeiken.

Als het als aanval op mij bedoeld is: wat er in jouw beleving niet bij hoort kan er nog wel bij horen in de beleving van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:12

Geen aanval heur. Vind 't gewoon een rare vraag.

Anyway, wikipedia is your friend.

Citaat:
Sinds het einde van de jaren '90 krijgen de media steeds meer lucht van deze voorheen grotendeels ondergrondse stroming, en wordt Gothic door onbegrip geassocieerd met alles dat vreemd en duister is. Dat zelfverminking onder tiener Goths hoger ligt dan onder 'normale' tieners is aangetoond (50% bij Goths tegen 10% bij reguliere tieners). Dit onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift British Medical Journal. Wel moet opgemerkt worden dat de onderzoekers er zelf op wezen dat het hier een vermoeden betreft, daar de geïnterviewde groepen te klein waren voor een eenduidige conclusie. Insiders binnen de Gothic-scene vroegen zich daarbij ook af of de geïnterviewden wel degelijk tot de Gothic-subcultuur behoorden en niet tot een andere (Black metal, emo). In dat verband leeft binnen de gothic scene soms het gevoel dat bepaalde, verwarde en zoekende tieners zich (kortstondig) aangetrokken voelen tot de scene, louter voor de Weltschmerz, maar vaak zonder dat deze jongeren de muziek kennen, laat staan begrijpen, zo wordt wel eens gesteld.

De algemene aanname dat Goths depressief zijn kan geweten worden aan het donkere karakter van de subcultuur. Dit is vooral terug te horen aan de Gothic-muziek waarin vaak een melancholisch gevoel opgewekt wordt over het leven. Hoewel Gothic associëren met depressie dus kortzichtig en vooral oneerlijk is, vertonen de Gothic-scene en -muziek wél een sterke neiging naar melancholie, of liever, een sterke drang om te experimenteren, te spelen met dergelijke gevoelens. Dit heeft alles te maken met de voorliefde voor duisternis, de duistere kant van de wereld en de menselijke psyche, die zich uit door hun voorkomen en hun smaak op het gebied van muziek, film, literatuur en kunst.

Ook wordt aangenomen dat leden van deze stroming per definitie satanistisch zijn. Dit is onjuist, Goth zijn zegt niks over iemands religieuze aard. In feite staat Gothic los van religie en levensovertuiging. Uit topics over religie op diverse Gothic-fora kan de conclusie getrokken worden dat een groot gedeelte atheïst of agnostisch is. Een minderheid is christen. Doorgaans wordt het satanisme of wicca weggehoond.

Mannelijke Goths worden vaak voor homoseksueel aangezien, omdat zij vanwege de androgyne aard van Gothic - naar eigen smaak - ook rokken, korsetten, lang haar en make-up dragen. Dit houdt geen direct verband met de seksuele geaardheid van de persoon in kwestie maar vindt zijn basis in het vrije modebeeld van de subcultuur.

Over de kleur zwart bestaan ook verschillende misverstanden. Zo zou een echte Goth altijd zwart moeten dragen. Dit is niet geheel correct: hoewel zwart een zeer geliefde en veel voorkomende kleur is bij Goths, schrijft wederom niets voor dat zwart per se gedragen moet worden. Vaak wordt naast zwart een andere kleur gedragen, zoals rood, blauw, paars, wit of zelfs groen en geel.

Zelfs over de categorisering Goth bestaan veel misverstanden. Het is een term die veel gebruikt wordt door (vaak onwetende) buitenstaanders.
(...)