Jong volwassen zijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Jong volwassen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:54

Wil me wel eens meer verdiepen in dit onderwerp, omdat ik me afvraag waarom de ene sneller volwassen word dan de ander.

Zelf ben ik 17 (bijna 18), woon samen met mijn vriend en ja we denken ook al aan het "officieel laten vastleggen" (danwel over een tijd pas).
Nou hoeft dat allemaal natuurlijk niks met "volwassen" zijn/worden te maken te hebben, je kan net zo goed bij paps of mams wonen en al "vroegrijp' zijn.
Zelf moest ik eigenlijk wel opgroeien, vanwege het ontbreken van een stabiele thuissituatie, om het aardig te benoemen.

Ook zijn er veel mensen die verontwaardigd reageren, het niet geloven of zelfs erg bot reageren, waar ik dan eigenlijk met een beetje gezond verstand niet kan inkomen...
Vaak krijg ik ook als respons op internet, ben jij pás 17? je komt veel ouder over!?

Wat is jouw mening, of ervaring over dit onderwerp?

Armaris

Re: Jong volwassen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:59

Ik ben zelf 18 en woon al 7 maanden samen met mijn vriend Lachen
Wij gaan wellicht volgend jaar zelfs aan kinderen beginnen.

Andere leeftijdsgenoten begrijpen niet waarom ik het doe: je hebt nog een heel leven voor je, geniet van je jeugd!
Ik geniet ervan, alleen anders Ja

Ik kijk niet op of om als iemand me zegt dat hij/zij al vroeg samenwoont, het is een samenloop van omstandigheden en je moet iedereen in zijn waarde laten. De een is nu vroeger rijp dan de ander. Door gebeurtenissen in zijn leven denkt deze persoon anders, of gewoon simpel door de opvoeding.

yakima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:00

ik ben zelf 19 en door omstandigheden ook vroeg volwassen moeten worden qua gedrag & verantwoordelijkheden.
mensen verwachten inderdaad dat ik veel ouder ben dan 19. dikwijls krijg ik de opmerking te horen dat ik alle leeftijdsgenootjes zo ompraat & om ver kan lopen. als ik dat zou willen dan.

het heeft voordelen en nadelen denk ik.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:01

Ik wordt ook altijd veel ouder aangezien. Ik ben 17 en mijn vriend 18. We zijn nu 3 jaar samen en delen alles. We lijken enorm op een getrouwd koppeltje. Samen op vakantie boodschapjes doen, wat spelletjes met een wijntje en verder veel kletsen en wandelen.heerlijk. Vind discotheken en uitgaan nog steeds heel leuk maar ga liever een avondje de kroeg in met een ander stel. We praten veel over ons huisje, kids en een auto later. En natuurlijk nog andere plannen. We balen allebei dat we nog jong zijn en ik nog aan een 4-jaar durende studie moet beginnen want we zouden het liefst nu al naar het buitenland vertrekken en lekker samen gaan leven. Mijn vriend is ook erg volwassen in zijn doen en laten, gaat erg leuk om met zijn stiefbroertje van 2 en neemt veel verantwoordelijkheid. We weten erg veel van elkaar en hebben ups en downs. Vaak zie ik veel jongens van dezelfde leeftijd zo playerig en kinderachtig zijn. Zonder respect voor ouders/ouderen, dingen vernielend, van de ene meid op de andere en stoer doen. Mijn vriend is heel anders maar er niet saaier op. We blijven afentoe gek maar wel volwassen. Ik durf daarom te zeggen dat ik ons als volwassen zie. Ik schrijf/typ zo netjes mogelijk (ABN) en ben beleefd. Soms lijkt het wel of we 25-26 zijn maar we hebben onze jeugd natuurlijk niet verloren Lachen

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:01

Ja ik ben 20 en woon deze maand ook alweer 2 jaar samen.
tegen mij is ook altijd gezegd dat ik ouder overkwam.
niet alleen het uiterlijk, maar ook de manier van praten.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:02

Wow het is inderdaad al best vroeg Nagelbijten / Gniffelen

Maar als jij je er fijn bij voelt, dan zou ik het niet laten Knipoog
En het klopt de ene woont nog eind 20 thuis en zal nooit echt volwassen worden, en de ander is het op z'n 18e al

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:03

Armaris schreef:

Andere leeftijdsgenoten begrijpen niet waarom ik het doe: je hebt nog een heel leven voor je, geniet van je jeugd!

Ik kijk niet op of om als iemand me zegt dat hij/zij al vroeg samenwoont, het is een samenloop van omstandigheden en je moet iedereen in zijn waarde laten. De een is nu vroeger rijp dan de ander. Door gebeurtenissen in zijn leven denkt deze persoon anders, of gewoon simpel door de opvoeding.

Zeggen ze ook tegen mij..maar ben veel gelukkiger zo. Het geen verdriet over dump-acties, en heb een goudeerlijke jongen die superlief is. Afentoe gniffel ik wel over dat we wel een oud koppeltje lijken maar zou het voor geen goud kwijtwillen. De drie jaar van ons vlogen voorbij.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:04

Tegenwoordig lijkt het stoer om jong volwassen te zijn, daarom erger ik mij ook aan veel mensen die roepen dat ze al helamaal volwassen zijn aan 17/18 jaar. Omdat je dat van jezelf denkt, daarom is dat nog niet echt zo hoor.

Overigens vind ik het geen gezonde situatie, als je al echt zo vroeg volwassen bent. Lijkt dat er dan toch één en ander (bewust of onbewust) is fout gelopen in je leven. Veelal kan je daar niks aan doen, maar omdat dan trots overal te verkondigen (bij wijze van spreken) vind ik een ander uiterste.

Emori

ik word ook altijd ouder geschat Ja
ik woon ook samen met mijn vriend, sinds augustus. Ik ben net 20 geworden Lachen
en ja, ook wij praten over kinderen, maar de realiteit is dat ik eerst toch studeren moet en en eerst een paar jaar werken.
Ik ben al bij mijn vriend sinds mijn 15e
en ik krijg ook regelmatig te horen, wil je niet vrij zijn? vind je het niet saai?
Nee, ik ben niet zo'n stapper, zijn we beide niet.
We vinden het heerlijk zo Lachen

Qimm

Ik ben verschrikkelijk onvolwassen, maar toch woon ik 2 jaar samen, ga volgens jaar trouwen, vaste baan, 2 auto's.... Maar verder Haha!
Wát is volwassen? Iedereen (even generaliseren) die niet volwassen is wil het graag zijn, en iedereen die wel volwassen is wil het niet zijn.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 20:08

BraveSpots schreef:
Tegenwoordig lijkt het stoer om jong volwassen te zijn, daarom erger ik mij ook aan veel mensen die roepen dat ze al helamaal volwassen zijn aan 17/18 jaar. Omdat je dat van jezelf denkt, daarom is dat nog niet echt zo hoor.

Overigens vind ik het geen gezonde situatie, als je al echt zo vroeg volwassen bent. Lijkt dat er dan toch één en ander (bewust of onbewust) is fout gelopen in je leven. Veelal kan je daar niks aan doen, maar omdat dan trots overal te verkondigen (bij wijze van spreken) vind ik een ander uiterste.

Nee hoor, ik ben nog lang niet helemaal volwassen, maar wel stukker volwassener dan leeftijdsgenoten.
Ik had geen andere keus..., Het enige waar ik trots op ben is dat ik door heb gezet en het niet heb opgegeven, en dat ik nu enigzinds gelukkig kan zijn, na veel pijn en moeite. (zit een heel lang verhaal achter helaas).

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:14

@Equidea: Ik snap je wel hoor. Maar je hebt zo ontzettend veel mensen die zichzelf al volwassen vinden als ze 17/18 zijn en al aan kindjes willen beginnen etc...Iemand veranderd nog zoveel de volgende jaren, ook als je je al vroeg volwassen voelt (en dat ook uitstraalt).

Ik denk dat maar heeeeel weinig mensen al echt volwassen zijn op hun 18de. Wel veel mensen die dat denken te zijn, maar daar zit nog een verschil tussen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:21

Tja, toen ik die leeftijd had, was ik (voor die leeftijd) ook al ontzettend volwassen. Je had mij op mijn 14 al wel zelfstandig kunnen laten wonen..... Waarom de ene mens zich zo ontwikkeld en de ander niet? Ik denk voornamelijk omstandigheden. Ik denk dat het een groot stuk zelfbescherming is, overlevingsdrang.
Je hebt zoals je zelf al aangeeft een stabiele thuissituatie gemist. Waarschijnlijk heb je veel meer gemist. Vermoedelijk heb je vele fasen overgeslagen. Heb je als kind wel gespeeld? Weet je wel wat het is om zonder zorgen te spelen? Weet je wat het is om te puberen, om je af te zetten? Weet je wat het is als er voor je gezorgd word? Waarom ben je zo vroeg volwassen?

Ik was al erg vroeg volwassen. En nu ik 27 ben, komt er eindelijk, eindelijk dat kleine meisje van toen naar buiten. Ik heb vorig jaar voor het eerst in mijn leven gespeeld. Daar ging een heel proces aan vooraf, op 27 jarige leeftijd heb ik moeten leren spelen.
Moet je dus blij zijn dat je zo vroeg volwassen bent? Is het verstandig om je nu te gaan settelen? Ik denk het niet
Mag je trots zijn op waar je nu bent? Absoluut. Want als je zo vroeg volwassen bent, betekend dat over het algemeen dat je er hard voor hebt moeten knokken. Dus wees er trots op dat je rechtop staat, dat je jezelf kan redden. Maar besef alsjeblieft dat je veel gemist hebt, dat deze voorsprong geen voordeel, zelfs eigenlijk geen voorsprong is, maar dat je veel in te halen hebt op je leeftijdsgenoten, hoe gek dat ook mag klinken.

Dat is hoe ik het ervaren heb, en dat is wat ik in mijn omgeving tegenkom. Vroegrijp zijn is geen kwestie van een vlugge leerling zijn, maar een kwestie van stappen overslaan. Maar het leven laat je geen stappen overslaan, je moet ze altijd inhalen. En dan is het maar afwachten of je situatie nog zo is dat je ze een beetje makkelijk in kán halen. En met een man en kinderen word dat er niet makkelijker op......

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:24

Er is een groot verschil tussen iemand die jong volwassen is(helaas vaak door vervelende ervaringen waardoor je als kind snel volwassen moest worden om het te redden) en meiden/jongens die denken volwassen te zijn.

Volwassen zijn is voor iedereen anders, voor mij staat het vooral voor zelfstandig/onafhankelijk zijn, zelf keuzes kunnen maken en ook goed weten wat voor consequenties de keuzes hebben.

Ik ben ook door omstandigheden jong volwassen, ik ben niet trots op wat er allemaal gebeurt is maar net als wat iemand anders al schreef, wel trots dat ik zelf deze dingen heb overwonnen en heel zelfstandig ben geworden.
Mooiste voor iedereen is natuurlijk opgroeien in een goede thuis situatie en zo langzaam volwassen worden met de steun van je familie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:25

snel volwassen moeten zijn is ook niet alles
woonde met 15 al op mezelf, en heb veel dingen gemist
( ben ook veel aan inhalen geweest)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:28

@Lalidan: Jouw verhaal is precies wat ik bedoel. Als je al écht zo vroeg volwassen bent moet dat eerder een teken zijn dat er iets niet is goed gelopen en dat je ergens (wsl) met een probleem zit. In plaats van een teken dat het tijd is om je te settelen en aan kindjes te beginnen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:06

wat is volwassen.. tsjah dat is mij in een paar maand wel flink verteld. Ik ben nog maar 18 maar het voelt alsof ik al veel ouder bent. Dat komt door dingen wat is gebeurd. Komt erop neer dat ik alles zelf moet regelen etc. op mezelf woon. Ik lees hier veel dat je ''volwassen'' bent als je AL samenwoont, en bijna kinderen hebt.. zelf vind ik dat niet perse volwassenheid. Vaak zie ik meisjes van mijn leeftijd die al samenwonen, kinderen krijgen, trouwen.. en oeps.. het was te vroeg.. toch maar weer scheidden. Nee ik heb een vriend, al een hele tijd, maar samenwonen.. nee, eerst maar mezelf redden. maar weetje.. vroeg volwassen zijn is niet leuk.. ik wou dat ik nog een paar jaartjes kind kon zijn.. kon dat maar, dat was zo leuk..

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:31

Leuk topic,

Toen ik 16 was vond ik mezelf al echt ontzettend volwassen Ja

Als ik nu terug kijk Bloos dan kan ik daar heel hard om lachen, wat was ik toen onvolwassen. Dus ik kan nu best zeggen dat ik mezelf redelijk volwassen vind, maar ik denk dat ik daar over een paar jaar nog wel heel erg op terug ga komen.

Ik hou het er dus maar op dat ik nog lekker onvolwassen, gek en jong ben! Haha!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:35

Ik wou dat ik dat ook kon, nog kind zijn maar dat gaat niet meer,helaas
Het is niet omdat je samenwoont en kinderen hebt/wilt hebben dat je volwassen bent.
Ik vind het zo'n lelijk woord trouwens, het is iets definitief.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:37

Armaris schreef:

oei.

Kinderen daar kun je nog een hele tijd aan beginnen.

ga eerst eens lekker een tijdje van elkaar genieten, kinderen zijn nl geen "dingen"maar levende wezens waar je zowat 20 jaar aan vast zit. Knipoog

Tuurlijk, jij kan voor je leeftijd best volwassen zijn, hoor, maar je zult zien dat je over een jaar of 5 al weer veel volwassener bent, wat voor een kind een betere basis is. En dan kun je zien of jullie en beide emotioneel, mentaal en financieel beide voor klaar zijn. Pling

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:40

detour schreef:
Armaris schreef:

oei.

Kinderen daar kun je nog een hele tijd aan beginnen.

ga eerst eens lekker een tijdje van elkaar genieten, kinderen zijn nl geen "dingen"maar levende wezens waar je zowat 20 jaar aan vast zit. Knipoog

Tuurlijk, jij kan voor je leeftijd best volwassen zijn, hoor, maar je zult zien dat je over een jaar of 5 al weer veel volwassener bent, wat voor een kind een betere basis is. En dan kun je zien of jullie en beide emotioneel, mentaal en financieel beide voor klaar zijn. Pling

Ik kan niet zomaar even kiezen wanneer ik kids neem Knipoog Dat is bij mij medisch gezien zeer moeilijk.
Bovendien is vriendlief ouder Knipoog

Maar ik hoef dit niet te zeggen Ik heb gewoon mijn eigen keus en wie daar niet mee akkoord is...prima.
Ik bedoel dit niet aanvallend maar ik merk hier een vooroordeel naar tienermoeders toe, sorry.
Is het al ik 23 jaar ben dat ik dan zeker klaar ben voor een kind? Je kan als 36jarige er nog niet klaar voor zijn en als 18 jarige weer wel

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:42

Kids neem je ook niet, het is een voorrecht als je ze krijgt, no offense, maar tegen die term kan ik niet.

Uiteraard moet je het zelf weten, alleen vraag je wel even af of het voor het kind fair is, gezien je leeftijd en je medische situatie.

Sterkte!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:43

alsnog heeft dat niets met volwassenheid te maken. Kinderen ''nemen''. Het feit dat je er goed en bewust over nadenkt zegt wel weer iets over volwassenheid

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:44

BraveSpots schreef:
@Lalidan: Jouw verhaal is precies wat ik bedoel. Als je al écht zo vroeg volwassen bent moet dat eerder een teken zijn dat er iets niet is goed gelopen en dat je ergens (wsl) met een probleem zit. In plaats van een teken dat het tijd is om je te settelen en aan kindjes te beginnen.

Tja eigenlijk heb je gelijk. Bij mij is alles goed gelopen en heb een fijne jeugd gehad. Het woord volwassen is eigenlijk ook zo moeilijk vast te stellen. Laat ik dan zeggen dat mijn relatie erg volwassen is en een deel van mezelf, ben ook erg vroeg de puberteit in gegaan ongesteldheid enz. We kijken gewoon graag uit naar de toekomst die er zeker nog zal komen en praten hier uitgebreid over, maar genieten zeker nog van deze tijd. Ik voel me gewoon vaak best volwassen, heb natuurlijk zeker nog mn jeugdige buien zoals elke volwassene. Dus het gaat niet echt om wat andere mensen over mensen vinden die zeggen dat ze volwassen zijn, maar ik hoor dat wel van veel mensen en voel me zelf dus wel zo Lachen Nog niet helemaal maar wel volwassener dan veel andere stellen van onze leeftijd. Ook door onze 3 jaar-relatie.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:45

detour schreef:
Kids neem je ook niet, het is een voorrecht als je ze krijgt, no offense, maar tegen die term kan ik niet.

Uiteraard moet je het zelf weten, alleen vraag je wel even af of het voor het kind fair is, gezien je leeftijd en je medische situatie.

Sterkte!

Excuseer, normaal hanteer ik de term 'kinderen krijgen', alleen heb ik hier even misplaatst!
Het is voor het kind beter dat ik jong moeder word dan ik op mijn 25e moeder wordt Knipoog