fiat seicento weetjes .. ivm inruilen huidige auto...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

fiat seicento weetjes .. ivm inruilen huidige auto...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 17:55

Ik weet niet of het hier goed staat..

maar ik heb vandaag een proefrit gemaakt in een fiat seicento uit 2000, een special edition; fiat seicento sporting abarth, en dan de speciale shumacher editie... ik was er meteen helemaal weg van, toen ik hem zag staan.
elictrische ramen, centrale deurvegrendeling, mistlampen, zwart, getinte ramen, leren bekleding, hij is helemaal tof en ziet er gelikt uit.
Ik verbaasde me echter hoe snel die bakkies zijn! Hij was snel met invoegen, trekt super snel op, en maakt een leuk sportief geluid!
Helemaal happy nu, maar ik ben niet te happig geweest, en wil graag weten of jullie nog wat seicento weetjes weten, zijn ze sterk? ze zijn in iedergeval wel zuinig hé..

Ik ruil mijn huidige auto ervoor in, ik heb een v.w. polo uit '96, een 1.6 liter, super snel, maar zuipt bij het leven, er is één deur kapot, het hele mechanisme is vanbinnen kapot, aan de rijderskant kan het raam bijna niet open gedraaid worden (zo stug), en de koppeling is enorm zwaar, hij remt slecht, kortom; ben hem onwijs beu.
Hij is wel erg gaaf om te zien: roze/rode kleur, lichtmetalen velgen, en deuk en kras vrij.

In het begin was ik bang dat de seicento erg zou tegenvallen in ruimte, en snelheid, maar dit alles is me helemaal meegevallen...

Wie rijd er nog meer seicento, en tevreden of ontevreden?

Pinacolada

Re: fiat seicento weetjes .. ivm inruilen huidige auto...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:02

Ik heb een Cinquecento..dat is de voorloper van de Seicento volgens mij. Is dus ietsjes ouder en zit ook wat minder luxe in, maar vind het een heerlijk bakje!

Leuk wendbaar...wil behoorlijk (heb ook sport uitvoering) en rijdt lekker! Rijdt ook erg zuinig, iets van 1 op 20..en goedkoop in de belasting.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 18:19

Ja de reden dat ik ook voor een andere auto ga is inderdaad de zuinigheid.
Mijn huidige polo haalt nét de 1 op 10 als ik geluk heb, en ik rij ook veel kleine (dorpse) afstanden.
Dus een zuinige/lichte auto was een pré.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:34

Mexxuna schreef:
Ja de reden dat ik ook voor een andere auto ga is inderdaad de zuinigheid.
Mijn huidige polo haalt nét de 1 op 10 als ik geluk heb, en ik rij ook veel kleine (dorpse) afstanden.
Dus een zuinige/lichte auto was een pré.

Dan is er motorosch iets niet in orde met je Polo, zo'n auto zou toch minstens 1:15 moeen kunnen rijden gemiddeld.
Heb zelf een 1.8 VW Golg Cabriolet die het dubbele van jou auto zal wegen en rustig 1:18 haalt.

Ik zou persoonlijk niet eens in de richting van een Fiat dúrven denken puur omdat het niet al et beste auto's zijn er erg veel problemen kunnen hebben.
Als je dan zuinig wil kan je ook bv aan een Japanner denken.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 19:53

Mijn zwager en ex zijn monteur, en hebben de polo al diverse malen binnenstebuiten gekeerd, ivm het zuipen inderdaad.
Motorisch schijnt hij gewoon goed te zijn, maar ik vind het ook vreemd (& erg duur), dus hij gaat eruit, en krijgt ook een enkele reis buitenland zei de dealer, want ik wil hem hiervoor ook niet particulier verkopen..

Ik denk juist richting fiat omdat de seicento erg zuinig is, en ik rij maximaal 10km per dag (in kleine stukjes) dus dat is zoiezo erg onvoordelig.
En fietsen doe ik niet, omdat we achteraf wonen, en de dijken bij ons onverlicht en gevaarlijk/glad zijn... Lachen

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:01

Ik heb net mijn fiat ceicento sporting de deur uitgedaan!
Hij staat nu dus mooi weer te koop, haha!

Ik vond het helemaal niks

leuk autootje, lekker rap en zag er prima uit....
Daar viel ik dus voor!!

Maar toen ik erin ging rijden had ik al snel spijt!
Omdat het hele lichte autootjes zijn (700kg) voel je de wind, de regen enz...
Diversen keren ben ik bijna uit de bocht gevlogen, terwijl ik echt niet hard reed..dat vond ik namelijk doodeng in dat wagentje!
In 2 jaar tijd heb ik ook behoorlijk wat moeten vervangen..radiator stuk, scheur in mijn tank, dynamo enz...
Voor mij nu weer een Charade (heb ik al eerder gehad Knipoog ) een zwaardere auto waar ik me een stuk prettiger en veiliger in voel!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 20:04

mmm.. tóch een reden om na te denken voor mij dan.
In mijn polo heb ik wel een veilig gevoel, omdat het gewoon een stevige constructie heeft.
Ik ben ook echt gevallen op het uiterlijk, en de proefrit beviel ook super, ondanks hier toch veel wind stond.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:06

Mijn vriendin moppert altijd over de winter over het feit dat hij dan slecht start.Het is een mooi weer auto zegt ze.
Zelf rijd ik wat anders dus heb ik er geen ervaring mee

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 20:06

mmm.... geen positieve ervaringen dus van de meeste...

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:15

essieintown dat uit de bocht vliegen heeft dan echt aan je auto gelegen. Ik heb er jaren een gehad en deze sporting uitvoeringen liggen juist straks op de weg. Ten zij je echt te hard door de bocht gaat. Heb nu een twingo en dat ligt veel minder stabiel op de weg dan de cinquecento sporting. Die scheur in de tank had je mee naar de fiat dealer moeten gaan. Bij een bepaald jaar tal is dat een fabrieksfout.

Wel heb ik ook veel aan de auto moeten vervangen. radiator, koppelingsplaten enz.

Je moet gewoon effe vragen wat er al vervangen is.

Dat de auto niet start ligt echt een de auto zelf of aan de accu. Ik heb er 4 jaar eentje gehad en starten altijd of het nu gevroren had of 3 weken stil hij starte meteen. Hij heeft maar een keer het niet gedaan na 2 jaar. Toen was de accu kapot. Maar ja die had ik bij aankoop ook moeten controleren dus eigen schuld.

Het zijn super mooie auto's maar laat je zwager effe naar de motor kijken, luisteren.

en een tip rijd je auto eerst warm voordat je snel gaat optrekken/ hard gaat rijden. Anders rijd je echt de motor kapot. Maar dit is bij alle auto's.

Ik was ook altijd een snelle rijden/ doorrijder dit heb ik geweten toen mijn auto er mee op hield en naar het kerkhof kon. Motor helemaal aan gort gereden. Dit kwam doordat ik altijd thuis weg reed en gewoon lekker doorreed meteen. In het begin een beetje rustig aan rijden zodat de auto/ motor effe kan op warmen en dan kan je gewoon lekker doorrijden zonder dat je de motor kapot rijd.

succes bij je keuze het zijn super mooie auto's
Laatst bijgewerkt door johanne op 29-11-08 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:16

Ik heb wel een positieve ervaring hoor was de motor heel gebleven was ik er nog jaren in blijven rijden.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 20:20

dus er gaan toch wel veel motors kapot bij de seicento's als ik het zo hoor?
Ik laat m dinsdag even op de brug rijden bij mijn zwager, die kijkt m even na.. wel fijn hoor!
Maar ik ben blij om de ervaringen even te horen..

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:24

Tja, als je het voor het zuinige doet, hoeft klein niet perse zuinig te betekenen. Ik heb een Opel Astra G 3 deurs van 1999, en die loopt 1 op 14! Nu zeg ik er wel bij dat ik geen bijzonder zware rechtervoet heb, maar ik rijd ook niet sloom en de Astra is redelijk groot en stevig. Je hebt een echte auto onder je kont, en dat is vaak een erg prettig gevoel.

Over de Fiat, daar zou ik nooit aan beginnen. Heb veel vrienden in de autobranch en die zijn geen van allen te spreken over Fiat. Kwalitatief gewoon erg slecht, en ik heb zelf twee weken als vervangauto een Seicento gereden. Mijn conclusie: veeeeeel te klein en daar heeft het autootje zelf ook last van... Ik zou er niet aan beginnen...

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:13

Ik ben er van de zomer mee naar Tsjechië gereden en hij reed super! Ik heb zelf een Cinquecento, die rijdt toch wel wat beroerder, wat ook wel logisch is. Maar ik vond de Seicento zeker niet onderdoen aan een andere 'wat luxere' auto.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 21:17

Lizzle schreef:
Ik ben er van de zomer mee naar Tsjechië gereden en hij reed super! Ik heb zelf een Cinquecento, die rijdt toch wel wat beroerder, wat ook wel logisch is. Maar ik vond de Seicento zeker niet onderdoen aan een andere 'wat luxere' auto.

het rijden viel mij ook zeker niet tegen .. Lachen Ik had 'm wat stugger verwacht, en trager.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:48

Qua wind heb ik nooit problemen hoor. In de auto van mn moeder (chevrolet matiz) merk je er echt stukken meer van...zit dan veeel liever in mn eigen Lachen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:16

Ik rij in een cinquecento. Heerlijk autootje om in te rijden, ook erg zuinig. Maar ik ga maar niet vertellen wat we motorisch al te stellen hebben gehad met dat ding.

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:34

Fiat (en andere Italiaanse automerken) staat bekend om de slechte elektra. Ik had er namelijk ook 1tje gezien, maar me vader raadde het me heel sterk af. Ik ben toen voor een Suzuki Swift gegaan uit '91. Heb er 2 jaar met super veel plezier in gereden en hij startte altijd. Hij is iets groter als een Fiat Seicento, maar ongeveer net zo zuinig. Hij haalde makkelijk 1:18! Plus dat voor de Jappanners en Koreanen de onderdelen vaak een stuk goedkoper zijn als voor Europese auto's. Dat is ook wel iets om bij stil te staan.
Mijn Swift heb ik pasgeleden verkocht i.v.m. het krijgen van een auto van de zaak en rijdt nog steeds prima. Heb hem weleens zien rijden Haha! .

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:12

De meeste mensen kopen deze auto's tweedehands en je weet vaak niet wie er in gereden heeft kan goed een jongen zijn met stoer rij gedrag met koude motor meteen lekker scheuren jah maar dan krijgt elke auto een optater.

Ik heb nu een twingo dies ook zuinig, start ook altijd moest alleen echt wennen want ik had geen stuur bekrachting en nu wel. En hij ligt echt minder stabiel op de weg. Maar ik kan je vertellen volgens mij heeft elk merk wel een probleem bij de twingo kan de vering afbreken dit is volgens mij bij de oudere modellen. Maar hier heb je ook echt veel ruimte in echt veel ruimte. dus ben nu hier blij mee. Maar hij is natuurlijk minder sportief

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:14

Ik denk dat er weinig jongens met stoer rijgedrag een fiat seicento kopen, maar dat kan natuurlijk bij elke auto zo zijn.

Iemand die ik ken heeft een 'gewone' seicento, hij schijnt wel heel zuinig te rijden.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:19

ik ken er genoeg die met die auto beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:55

johanne schreef:
De meeste mensen kopen deze auto's tweedehands en je weet vaak niet wie er in gereden heeft kan goed een jongen zijn met stoer rij gedrag met koude motor meteen lekker scheuren jah maar dan krijgt elke auto een optater.

Dat nog niet eens....De boodschappenwagentjes zijn net zo erg.

TS zou dr niet aan beginnen, lekker naar iets betrouwbaard uitkijken waar je nog jaren plezier van zal hebben dan zo'n wagentje die je straks heel veel reparatie's op gaat leveren weegt niet op tegen de zuinigheid.
En op de brug zetten heb je niet veel aan dan kan jehet inwendige van bepaalde motoronderdelen echt niet mee bekijken.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:55

Ik heb ook een seicento (hobby uit `99) maar is echt een super bakkie. Echt wel een pittig pakkie en ligt ondanks z'n voormaat lekker op de weg. Superrrrrrrr zuinig ik rij zelf nogal "ruig" maar dan loopt ie nog 1 op 16, rij ik normaal dan loopt ie 1 op 19. Lekker goedkoop in de belasting ook!

Ik heb m zelf particulier gekocht (wel een hele goede deal moet ik zeggen). En voor een goede prijs zou ik gewoon wat aanbieders op internet vergelijken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:29

Ik en mijn vriend hebben ook een Seis Sporting abarth (een gele!!!).. Leuk ding, rijdt heerlijk.. Ben er al 3 keer mee naar Italië gereden, en ook dan doet ie het prima Lachen Hij is lekker wendbaar en ligt als een blok op de weg...
Ik reed laatst toen het zo stormde in een andere, grotere auto gereden, waarmee ik véél meer last had van de wind dan met m'n eigen kleine bakkie Tong uitsteken

Maar ik zou je er toch geen aanraden Tong uitsteken Hij is absoluut NIET zo zuinig (rijdt normaliter 1 op 12, lange stukken op een warme motor misschien 1 op 14/15), en echt alles is al een keertje kapot gegaan Tong uitsteken Alleen de motor zit er nog origineel in geloof ik Tong uitsteken
In de 2 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, zijn de radiateur, de waterpomp, de dynamo, de koppelingskabel, de druklagers van de koppeling en de distributieriem vervangen, de uitlaat al 2 keer, en begin niet over de benzinetank. Kennelijk een fiat-tic, maar de tank is al 3 keer vervangen omdat ie aan het zweten gaat op de naden en dus gaat lekken.
De electronica laat ook te wensen over, de elektrische ramen zijn al een keer vastgelopen, we hebben ongelofelijke en niet op te lossen kortsluiting gehad op de verlichting waardoor de signaal-lampjes in het dashboard nogal eens NIET werken. Bij hogere snelheden begeeft het knipperlicht het (levensgevaarlijk!) en de garage kan hier geen oorzaak voor vinden... Oja, wanneer we het schuifdak openen als de auto nat is, en we sluiten 'm daarna weer, blijft er water tussen de rubbers zitten waardoor we een ware regenbui krijgen in de auto Tong uitsteken

Aardig kostenpostje hoor, zo'n auto Huilen van het lachen

Al met al gaan wij 'm niet wegdoen, en misschien hebben we wel gewoon een pech-editie, maar feit blijft dat het een Italiaan is, die slecht tegen het Nederlandse weer is. En daar zit een hoop onderhoud in.
Dus als je geld over hebt; vooral doen!
Anders, mischien even verder kijken naar een iets minder onderhoudsgevoelig autootje Tong uitsteken

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:22

Ik heb mijn seicento een maand geleden verkocht. Het was een fijn autotje, erg zuinig. Fiat is op zich wel goed in kleine auto's bouwen! Wat betreft onderhoud was ik er ook wel tevreden over, als ze gewoon altijd netjes op tijd hun beurt gehad hebben gaat hij lang mee hoor.

Valt me wel op dat veel mensen negatief tegenover Fiat staan. Ik heb nu een weer een fiat (500) maar dat is echt een hele fijne auto hoor!