Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Denisevm schreef:Ik raad je aan om het boek 'Ik was pas 13' te lezen van *weet de schrijfster even niet meer*. Zij heeft zelf in een sekte gezeten en het laat goed zien hoe je daarbij eigenlijk 'gehersenspoeld' wordt. Zij is daar op haar 12e in gekomen, en op haar 21e (dacht ik) ontsnapt. Ze beschrijft heel goed wat het met haar deed.
Misschien heb je daar iets aan bij je profielwerkstuk.
maar is inderdaad goed boek om te lezen 
? denice schreef:Die heb ik net uit jah, erg ingrijpend. Maar volgens mij heeft het boek een andere titel
Elissa Wall is de autuer!
randie schreef:geen idee ben er nog niet geweest..maar niet alle sekte wonen toch bij elkaar?
randie schreef:ehm bepaald NH figuren komen wel in de buurt van een sekte. mensen ronselen voor waardeloze cursussen,
andere meningen en andere visies niet accepteren. Niks is goed behalve hun eigen visie en hun eigen ding..En daar mensen ook koste wat het kost van willen overtuigen..Komt ook wel in de buurt toch?
capopjekop schreef:Andersom kun je je dat ook afvragen, maar daar gaat de discussie niet over.
Ik ben tegen sektes. Van wat ik er van gezien hebt wordt een persoon/groep beter over de rug van andere. Die vinden iets in die groep, maar het is de vraag of die mensen zichzelf nog zijn en of ze wel echt gelukkig zijn. Ik vind het beangstigend dat mensen zoveel macht over andere kunnen krijgen dat ze hun hele gezin en familie achter laten.
katie_hvjOuw schreef:Waar ligt dan de grens tussen sekte en religieuze organisatie?Korte uitleg over sekten:
Een sekte is een groepering die een piramidevormige en autoritaire leiderschapstructuur heeft, met alle leerstellingen en richtlijnen komend van degene(n) aan de top. De groepering zal er aanspraak op maken de enige of beste weg te zijn tot God, Paradijs, Verlichting, beheersen van de krachten van de geest, ultiem geluk, etc., en zal indoctrinatie en manipulatie gebruiken om gezag uit te kunnen oefenen en haar leden te behouden.