Heb goede zin vandaag! (en ja, ik heb de beste baan van Nederland
)Komt er een klein, wat ouder vrouwtje binnen, in een uniform en een soortement hoofdeksel.
Ik vond het al vreemd aangezien ik in een best hippe winkel zit, is dit niet echt een trekpleister voor de ouderen.
Ik zeg haar netjes gedag, en met een lach groet ze me terug.
Ze wandelt naar de balie waar ik achter zit, en tovert een lijst tevoorschijn.
Met een gezicht als een engeltje wat net naar beneden gevlogen is,
verteld ze dat ze aan het collecteren is.
Zodra ik het woord collecteren hoor, ben ik al gelijk klaar,
dus ik heb haar onderbroken.
Met een gezicht als de onschuldigheid zelve, vraagt ze me waarom ik niks wil geven.
Daarop antwoord ik vriendelijk dat ik dat uit principieële redenen niet doe.
Niet aan haar, maar aan niemand.
Ineens trekt ze een gezicht die me doet denken aan mijn strenge schooljuf uit groep 8.
Wat dan die principieële redenen dan wel niet zouden zijn..
Ik weer, nog steeds vriendelijk, uitgelegd, dat ik vind dat instanties die rond moeten komen van collectes, van mij dat geld wát ze nog hebben,
moeten steken in het lobbyen bij de overheid voor geld.
Daarnaast zou ik liever vrijwilligers werk doen voor een dag of wat, dan geld in een bus gooien waarvan ik niet weet wát er precies mee gedaan word.
Nou het gezicht wat ooit een engeltje was, was inmiddels zo rood als een tomaat, en schiet in de verdediging;
"Maar ik werk vrijwillig hoor, ik ben van het Nationaal Kruisleger, en wij werken allemaal vrijwillig en .... "
Weer moest ik haar onderbreken, want ze schiet zó hard in de verdediging, dat ik de sputters op me balie had liggen.
Ik weer uitliggen, dat het niet aan haar ligt en/of aan wat ze doet met haar collega's, maar ik geef uit principe gewoon niks aan collectes, punt.
met een gezicht dat verdacht veel op een duiveltje begon te lijjken, legt ze me uit dat ze vanuit christelijk standpunt werken, en nooit mensen op zouden lichten.
Helaas, ik ben niet christelijk, en ben niet gevoelig voor dit soort opmerkingen, maar nogmaals, ik vind dat u goed werk doet, waar u vooral mee door moet gaan, en ik wens u daar veel succes bij.
Toen de rook bijna uit haar oren stoomde, pakt ze een boekje, gooit hem op mijn balie, loopt de winkel uit, en roept nog even na;
"Lees dat maar door, misschien dat je zo wat respect leert te krijgen voor de mensen die hulp nodig hebben, en denk erom, het kan jou ook gebeuren he!? Dan moet je ook niet bij ons aan komen kloppen!"
En weg was ze.
Het moet toch niet gekker worden? Dat zélfs mensen van het Nationaal Kruisleger zó onbeschoft kunnen zijn.
Dat ik geen geld aan collectes wil geven, is mijn standpunt, en daar heb ik recht op.
ik heb daar meerdere malen stevig over gediscusseerd, en heel goed over nagedacht, maar ik blijf erbij. PUNT.
Maar dan boos worden omdat ik je niks wil geven?! Kom op zeg, dan heb ik ook geen greintje respect meer over.
Daarbij, toen mijn vriend en ik deze zomer lekker op een terrasje zaten op de grote markt, kwam er en leger des heils mannetje langs met zijn bus.
Bij ons lagen er ongeveer 8 losse 2 euro munten op tafel, dus hij komt naast ons staan, en rammelt wat met zijn overvolle bus.
Nou sorry daar reageren we niet op, toen hij ons aansprak, en mijn vriend (die er net zo over denkt) uitlegde dat wij niks geven, riep hij gewoon;
"Ga toch terug naar je eigen land!" .
Het is dat mijn mond zover open stond, dus een echt weerwoord heeft hij niet gehad. Maar kom op he! Mijn vriend werkt elke dag keihard voor zijn geld!
Nee voor mij geen collectes meer!
Trek ik dit nou aan, of hebben jullie er ook last van?

dus over dat domme gelul dat je maar terug moet gaannaar je eigen land hoeven ze bij mij niet aan te komen

ze kwam binnen en bleef maar roepen hallo hallo ik kom geld halen voor ........... toen ben ikdus naar beneden gegaan en gezegt dat ik van de manier waarop niet gediend ben en ik geen geld in huis had.