brutale collecte op werk..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

brutale collecte op werk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 12:39

ik zit daarnet niets vermoedend op me werk, croissantje weg te kauwen, en ondertussen wat te bokken.
Heb goede zin vandaag! (en ja, ik heb de beste baan van Nederland Ja )

Komt er een klein, wat ouder vrouwtje binnen, in een uniform en een soortement hoofdeksel.
Ik vond het al vreemd aangezien ik in een best hippe winkel zit, is dit niet echt een trekpleister voor de ouderen.

Ik zeg haar netjes gedag, en met een lach groet ze me terug.
Ze wandelt naar de balie waar ik achter zit, en tovert een lijst tevoorschijn.

Met een gezicht als een engeltje wat net naar beneden gevlogen is,
verteld ze dat ze aan het collecteren is.

Zodra ik het woord collecteren hoor, ben ik al gelijk klaar,
dus ik heb haar onderbroken.

Met een gezicht als de onschuldigheid zelve, vraagt ze me waarom ik niks wil geven.
Daarop antwoord ik vriendelijk dat ik dat uit principieële redenen niet doe.
Niet aan haar, maar aan niemand.

Ineens trekt ze een gezicht die me doet denken aan mijn strenge schooljuf uit groep 8.
Wat dan die principieële redenen dan wel niet zouden zijn..

Ik weer, nog steeds vriendelijk, uitgelegd, dat ik vind dat instanties die rond moeten komen van collectes, van mij dat geld wát ze nog hebben,
moeten steken in het lobbyen bij de overheid voor geld.
Daarnaast zou ik liever vrijwilligers werk doen voor een dag of wat, dan geld in een bus gooien waarvan ik niet weet wát er precies mee gedaan word.

Nou het gezicht wat ooit een engeltje was, was inmiddels zo rood als een tomaat, en schiet in de verdediging;
"Maar ik werk vrijwillig hoor, ik ben van het Nationaal Kruisleger, en wij werken allemaal vrijwillig en .... "

Weer moest ik haar onderbreken, want ze schiet zó hard in de verdediging, dat ik de sputters op me balie had liggen.
Ik weer uitliggen, dat het niet aan haar ligt en/of aan wat ze doet met haar collega's, maar ik geef uit principe gewoon niks aan collectes, punt.

met een gezicht dat verdacht veel op een duiveltje begon te lijjken, legt ze me uit dat ze vanuit christelijk standpunt werken, en nooit mensen op zouden lichten.
Helaas, ik ben niet christelijk, en ben niet gevoelig voor dit soort opmerkingen, maar nogmaals, ik vind dat u goed werk doet, waar u vooral mee door moet gaan, en ik wens u daar veel succes bij.

Toen de rook bijna uit haar oren stoomde, pakt ze een boekje, gooit hem op mijn balie, loopt de winkel uit, en roept nog even na;
"Lees dat maar door, misschien dat je zo wat respect leert te krijgen voor de mensen die hulp nodig hebben, en denk erom, het kan jou ook gebeuren he!? Dan moet je ook niet bij ons aan komen kloppen!"

En weg was ze.

Het moet toch niet gekker worden? Dat zélfs mensen van het Nationaal Kruisleger zó onbeschoft kunnen zijn.

Dat ik geen geld aan collectes wil geven, is mijn standpunt, en daar heb ik recht op.
ik heb daar meerdere malen stevig over gediscusseerd, en heel goed over nagedacht, maar ik blijf erbij. PUNT.

Maar dan boos worden omdat ik je niks wil geven?! Kom op zeg, dan heb ik ook geen greintje respect meer over.

Daarbij, toen mijn vriend en ik deze zomer lekker op een terrasje zaten op de grote markt, kwam er en leger des heils mannetje langs met zijn bus.
Bij ons lagen er ongeveer 8 losse 2 euro munten op tafel, dus hij komt naast ons staan, en rammelt wat met zijn overvolle bus.
Nou sorry daar reageren we niet op, toen hij ons aansprak, en mijn vriend (die er net zo over denkt) uitlegde dat wij niks geven, riep hij gewoon;
"Ga toch terug naar je eigen land!" .
Het is dat mijn mond zover open stond, dus een echt weerwoord heeft hij niet gehad. Maar kom op he! Mijn vriend werkt elke dag keihard voor zijn geld!

Nee voor mij geen collectes meer!

Trek ik dit nou aan, of hebben jullie er ook last van?
Laatst bijgewerkt door kehdra op 25-11-08 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Re: brutale collecte op werk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:43

voor hele goede doelen geef ik wel wat liever 20 eurocent kwijt dan gezeik aan mijn kop

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 12:45

hmm volgende keer misschien toch maar wat 2- centen klaar leggen, ben ik daar ook vanaf.

Maar goed dan ga ik zo hard tegen mijn eigen principes in.

maar toch ook belachelijk bijna dat ze zoiets in een winkel durft te doen...

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:45

Tja, als dat jou standpunt is moet zei zich erbij neerleggen. Waarschijnlijk is deze mevrouw zo gedreven om te helpen en zoveel mogelijk geld in te zamelen dat ze jou standpunt niet begrijpt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:46

Nu vind ik 20 cent niet echt iets om over na te denken en ze heeft wel je pauze verziekt

dat ze in de winkel komen, dat verbaast me niks doen ze hier ook Ja

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:47

ROFL
Geniaal geschreven!
En wie is er nu respectloos?
En dat van de zomer, is je vriend buitenlands? Lijkt me wel heel raar om dat zomaar te gaan roepen.

Ik kan ook absoluut niet tegen bedelaars, mijn ouders werken keihard voor hun geld, en mensen zijn jaloers omdat we in een mooi huis wonen en weet ik veel hoe gelukkig zijn. Nou sorry, met alle respect, dat hebben ze zelf opgebouwd. Als je maar graag genoeg wilt, kan iedereen dat, maar je moet er voor werken.

Ik snap hoe je erover denkt, maar hoe kijk je dan aan tegen collectes voor onderzoek naar bepaalde ziekten? Mijn ouders geven daar altijd aan... En eigenlijk ben ik ook wel zo. Maar het leger des heils, kom op zeg. En dat van vanochtend....

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:48

hahaha heel erg herkenbaar dit zeg!

een beetje raar dat die man tegen je vriend vertelde dat hij maar terug moest gaan naar zijn eigen land Boos!

heel veel nederlanders die denken dat ze 100% nederlander zijn blijken vaak ook voorouders uit een ander land te hebben Clown dus over dat domme gelul dat je maar terug moet gaannaar je eigen land hoeven ze bij mij niet aan te komen Tong uitsteken

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:48

Sterker nog

Met kerstavond gaan wij ergens eten en daar komen de rijke van de rijke en raad eens wie er altijd aan komt zetten rond de klok van 23.00h

Jawel een oud vrouwtje van het leger des Heils....geniaal want niemand wil niks geven en iedereen wilt opscheppen en ze komt ook nog eens rond een tijd dat bijna iedereen dronken is

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:49

Jeetje, het moet niet gekker worden.

Alles wat hier komt krijgt een euro, niet meer en niet minder, maar te gek voor woorden dat zo'n mens je haast uitkaffert in een winkel nog wel.

Nicje87

als ze bıj ons aan huıs komen geef ık wel gewoon 50 eurocent of ıets dergelıjks.
Mıjn moeder heeft vroeger ook voor de brandwonden stıchtıng gelopen...

Maikee

Als ze bij ons komen krijgen ze meestal wel wat, maar het is echt niet meer dan een euro hoor

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 12:50

tita schreef:
Nu vind ik 20 cent niet echt iets om over na te denken en ze heeft wel je pauze verziekt

dat ze in de winkel komen, dat verbaast me niks doen ze hier ook Ja

Dat was niet in mijn pauze Knipoog

@ janine; Yep heb een vriend met een kleurtje Knipoog (zie profiel)
collectes aan ziekten wil ik soms wel aan geven, maar ik doe het toch niet, zou ik het wel doen, zou het voelen als verraad.

Klinkt heel dubbel, i know.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:51

Ik geef je groot gelijk.
Het punt is als je netjes uitlegt waarom je geen geld wilt geven, ben je gelijk respectloos omdat de collectant haar zin niet krijgt , daarbij had ze ook nog een kort lontje.
respect moet van twee kanten komen.
Als zij geen respect toont voor jou mening, heeft zij een probleem........

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:52

vind het belachelijk!
zelf heb ik niet het lef om te zeggen dat ik niet wil doneren en doe dan maar met een lieve lach 2 euro in het bakje.
maar na wat verhalen bij ons op het werk probeer ik onder het doneren uit te komen.
heb van de zomer een vrouw aan de deur gehad, zag der aankomen dus ik in een sprintje naar boven en doen alsof ik niet thuis was ze bleef maar aanbellen en schreeuwen tot op een gegeven moment de deur los ging toen had ik zoiets van huh Verward ze kwam binnen en bleef maar roepen hallo hallo ik kom geld halen voor ........... toen ben ikdus naar beneden gegaan en gezegt dat ik van de manier waarop niet gediend ben en ik geen geld in huis had.

op het werk heb ik gehoord (dit ging trouwens over donateurs) dat als die persoon een x aantal personen lid zou maken om donateur te worden zij 100 euries in het handje kreeg. toen was voor mij het einde bereikt van mij krijgen ze geen cent!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:52

Ik zag het al. Maar wie is die man om dan te zeggen dat hij een buitenlander is? :/
Oké, ik begrijp je punt Knipoog

Was die man van het Leger Des Heils trouwens die die altijd voor de H&M staat? Of V&D... In dat straatje in ieder geval. Die vind ik zooooo irritant!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:54

Ik heb wel een pesthekel aan die schooibrieven in de brievenbus. Ook al zijn de doelen nog zo goed, daar doe ik niet aan mee.
Meestal zit er ook nog een minimumbedrag aan vast. Willen ze geen €2,50 hebben, maar minimaal €7,50. Ja, dag!

Aan een collecte wil ik nog weleens iets geven als ik kleingeld op zak heb.

Maar ieder voor zich, wie wil geven geeft, en wie dat niet wil: ook goed.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:54

Ik gooi meestal maar gewoon iets van 5 cent ofzo in de bus.. Scheelt me een hoop gezeur en voeten tussen de deur.. Knipoog

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:56

Geven jullie bijvoorbeeld wel aan het KWF of aan het prinses Beatrixfond oid.?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:59

Ik woon nog thuis en mijn ouders maken jaarlijks een bepaald bedrag over, oa naar het KWF, Kika, Nierstichting etc.
Dus ik vind niet dat we moeten geven als ze aan de deur komen.. Maar er ligt gewoon standaard een potje met kleingeld (1,2,5 cent) bij de deur voor als ze komen.. Lachen

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:00

ik geef geld omdat ik geen nee durf te zeggen, maar het druist wel tegen mijn princippes in.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:02

Dat is nou het voordeel van wonen in een appartementencomplex waar nooit iemand thuis is, bij ons komen ze gewoon niet Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben wel een beetje klaar met die instantie's...... daar heb ik mijn reden voor

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 13:03

Janine1990 schreef:
Ik zag het al. Maar wie is die man om dan te zeggen dat hij een buitenlander is? :/
Oké, ik begrijp je punt Knipoog

Was die man van het Leger Des Heils trouwens die die altijd voor de H&M staat? Of V&D... In dat straatje in ieder geval. Die vind ik zooooo irritant!

yep, dat is dezelfde man Ja krijgt van mij nu standaard een boze blik Tong uitsteken

@ dingetje, die krijgen ook niks van me

@ Pashon, zo'n vrouw had ik heel snel naar buiten geschopt, kom op zeg! gewoon naar binnen lopen, en ervan uitgaan dat je wat krijgt...
als je niks wilt geven, zeg gewoon nee, de meeste geven dan wel op, sommige zeuren door, dan leg je het ze uit, en gaan ze weg.
Maar deze vrouw sloeg wel alles!

@ yorghos ; die brieven krijg ik gelukkig nooit, heb een nee-nee sticker Knipoog zou ik ze wel krijgen, stuur ik ze terug, in een envelopje, met wat extra gewicht, en een briefje met de vraag hoe ze aan het geld voor die brieven komen. uiteraard zonder postzegel Knipoog

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:04

Geniaal, ik las je eerste zinnen en ik dacht meteen 'dit is in Groningen' kijkt naar je woonplaats, inderdaad! Deze vrouw heb ik al meerde malen uit mijn winkel (waar ik werk) moeten jagen, bovendien kom ik haar ontzettend vaak tegen tijdens het uitgaan, dronken mensen geven een stuk makkelijker geld weg..

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:06

Ik geef dus wel geld aan KiKa, KWF, Nierstichting en zeker het prinses Beatrixfonds. Dat vind ik nl een heel belangrijk fonds. Maargoed, iedereen is er vrij in om wat te geven of niet, als je er maar goed over na hebt gedacht!!!!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:09

Ik geef mijn geld enkel aan diereninstanties, daar heb ik nog wel wat zuurverdiende centjes voor over.