Pony kopen en een full time baan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronel

Pony kopen en een full time baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 13:50

Hallo!

Ik ben een student van 21 jaar en ik zit nu in mijn laatste jaar. Vroeger heb ik altijd op een welsh B pony gereden en daar ben ik laatst weer wezen kijken. Ik had nu het idee om hem misschien te kopen. Ik heb een goede stal in de buurt gevonden waar een weiland, buiten en binnebak aanwezig zijn en het is vlakbij het bos. Ideaal dus. Maar wat ik me wel afvraag is, wat zijn jullie ervaringen met het combineren van een full-time baan met een eigen pony/paard? Het geld heb ik wel, maar ik ben dus benieuwd of ik er wel de tijd voor zou hebben, want dat vind ik eignelijk nog het belangrijkst. Ik wil haar wel goed kunnen verzorgen! Laat het me weten!

xxx Ronel

PercyLeen

Re: Pony kopen en een full time baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:01

Ik loop fulltime stage momenteel en heb een 2,5 jarige op stal staan! Mij gaat het goed af en vind het prima te combineren. Maar wat wil je gaan doen met je welshje straks dan? Hij is te klein voor onder het zadel neem ik aan..in de winterperiode is het natuurlijk al snel donker en kun je weinig..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:05

ja hoor, kan wel, geen probleem... waar een wil is, is een weg.
Als je van plan bent om te rijden zoek dan wel een stalling met verlichting in de bak, want in de wintermaanden is het natuurlijk vroeg donker.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:07

ik werk fulltime (37 u per week) en heb een eigen pony, welsh cob.
het is wel te combineren hoor, maar je moet bij jezelf nagaan wat jij belangrijk vind. Ik vind het welzijn, en de aandacht en een goede verzorging van mijn pony belangrijk, dus ik ga elke avond na mijn werk, en natuurlijk in het weekend ook, naar mijn paard. je begrijpt dat er dan niet veel tijd is voor afspraakjes met familie en vrienden enz, of andere sporten ofzo. Maar dat heb ik er dus wel voor over. Van mei tot en met oktober/ november is het iets makkelijker, dan staat hij in het land 24/7 en kan ik dus wel eens een dagje overslaan. maar in de winter niet.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:08

Meeste mensen doen het. Meeste mensen moeten wel full time werken om uberhaupt een paard te kunnen hebben.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:11

Ik werk ook fulltime-baan. Zoals Marlo al schrijft is er wel veel minder tijd voor andere afspraken e.d. maar het is het dubbel en dwars waard!

Het betekent voor mij overdag werken, thuis eten en daarna naar mijn paarden toe.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:12

Ik werk fulltime (36 uur) en heb sinds 4 maanden een haflinger. Daarnaast speel ik nog fanatiek saxofoon, waardoor ik 2 hobby's moet inplannen Clown

Ik werk maar tot 4 uur. Op maandag en woensdag moet ik 's avonds muziek spelen. Maandag ga ik gelijk na mijn werk naar stal. Woensdag doet een stalgenootje hem. Dinsdag en donderdag soms ook, maar soms ook 's avonds. Vrijdagmiddag werk ik niet en ga ik dus 's middags. In het weekend maar net hoe het uitkomt wel tijdstip.
Het is voor mij prima te combineren. En een stalgenootje is voor mij achtervang als het een keer niet lukt door overwerk bijvoorbeeld.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:12

ikke heb 5 paarden en doe alles zelf,sta optijd op om voor het werk nog even naar stal te gaan,en als ik klaar ben met werken(ik werk van 9.00 tot 18.00u,6dagen in de week) dan ben ik rond half 7 op stal..en dan lkkr de paardjes verzorgen en trainen.tis net wat je er zelf voor wil opgeven.ik vind het leuker om bij mn paarden te zijn dan tv te kijken ofzo.
alles is dus mogelijk.ik doe dit al 4 jaar nu.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:14

Wauw. Klinkt enorm heftig! Ik vond 1 soms al best zwaar. Naja, anderhalf, had die van mijn zus er vaak bij....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:14

Een fulltime baan en een paard zijn goed te combineren imo. Het scheelt als je er geen gezin bij hebt Knipoog
als je van jezelf weet dat je 's avonds nog van de bank kan komen om naar je paard te gaan ( is mij altijd nog gelukt ) en je een stalling kan vinden waar ze het eea voor je willen doen ( voeren, binnen en buiten zetten ), dan kan het echt prima.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:18

Ik heb hetzelfde: werk 40 uur plus huishouden, mini-veestapel, en niet te vergeten en vriendje dat me ok nog wel s wil zien Haha!

Vind het vooral in de wintermaanden soms wel moeilijk...als het stortregent en al om vijf uur donker is moet ik me soms wel naar stal slepen, maar ik zou het ontzettend missen als ik nu niet meer kon/hoefde....En ik heb dan nog niet eens de luxe van een binnenbak, dus in principe kun je dan ook later op de avond rijden én met slecht weer. En je hebt niet de handicap dat je met een slechte bak zit (zoals ik Boos! )

Het is idd een kwestie van "waar een wil is...." Maar daar zul je misschien andere dingen voor moeten opofferen, zoals sociale gelegenheden etc. Ik heb bijv nauwelijks meer tijd voor al mijn andere hobbies, maar ja, t paard is toch m'n grootste passie dus die komt als eerste qua hobbies.....

Maar als meerdere mensen het kunnen, kan jij het ook (als je écht wil) OK dan! Maar denk er wel goed over na of je dit alles er voor over hebt...

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:20

Ook ik werk werk fulltime (36uur), anders zou ik niet eens een paard kunnen hebben.
Die van mij staat op een volpension, waar ze door de stal gevoerd en uitgemest wordt. Ook wordt ze door stal buitengezet. 's zomers op het weiland en 's winters in de paddock. Als ik een dag niet kan is dit dus niet zo erg, maar eigenlijk kom ik wel bijna iedere dag.
Een binnenbak of goed verlichte buitenbak is inderdaad wel aan te raden als je op de avonden aangewezen bent.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:26

Ik werk ook full-time (40 uur) en heb op het moment 9 pony's staan. Uiteraard heb ik wel hulp van een paar meiden die rijden en zijn de avonden en weekenden erg druk, maar het is best te doen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:27

Ik werk 32 uur en ga 1 hele dag naar school.

Maar ik heb tijden van 12/13u tot kwart voer 8, dan ben ik om 9 uur op stal heerlijk! Lachen Als ik van 07;00 tot 17;00 moet ga ik in mijn middag pauze. Heb er ook geluk mee dat ze in de winter ook buiten staat, dus hoef alleen te voeren en heeft ze 2 keer per week vrij van mij Tong uitsteken .
Meestal heb ik beide twee keer en nog een halve dag.

Als ik elke dag van 7 tot 5 zou moeten zou het heeeeul lastig worden in de winter, dan heb ik er geen tijd voor (zou ik er ook geen nemen).

Ze staat midden in het bos en ik ga niet in het donker daar rijden. (je hoort over verkrachtingen en vorig jaar iemand vermoord Nagelbijten / Gniffelen)
Ligt er een beetje aan hoe je rooster is Lachen. Of je een verzorgster erbij neemt is je eigen keuze. maar ik heb geen paard voor een ander Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 24-11-08 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:29

Ilzas schreef:
Meeste mensen doen het. Meeste mensen moeten wel full time werken om uberhaupt een paard te kunnen hebben.

Nee hoor, ik ben student en ik onderhoud mijn paard zelf van mijn bijbaan, stagevergoeding en stufi! Kan makkelijk, hou zelfs geld over Knipoog (woon nog wel thuis Lachen )

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:31

Ik woon op mezelf, werk fulltime, doe een studie ernaast en heb n pony
Als hij er niet was.. zou ik er nu ook geneen gekocht hebben
maar ik heb m al een aantal jaar, hij is mn maatje en kan niet meer zonder hem.. dus dan maar dingen voor opzij zetten

Al is het soms wel zwaar

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:34

ik heb 2 pony's en werk 38 uur maar kan het prima aan maar ik denk dat ik er geen gezin bij moet hebben

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:42

Ik werk full-time en heb idd ook een pony.
Ik vind de wintermaanden het moeilijkste.... vroeg donker enz enz...

Maar verder wat ik doen is uit mijn werk mijn paard doen en dan als ik thuis kom dan staat het eten klaar...
Vriendje is eerder thuis dus dat is wel lekker en anders ga ik eerst thuis eten en dan daarna mijn paard doen.

Ik vind het super goed te combineren... maar het ligt eraan hoe je zelf je prioriteiten stel....

PS wij hebben geen kinderen dus dat scheelt natuurlijk ook...

Ronel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 14:47

Super bedankt voor de reacties!
Ik ben nu eigenlijk wel een beetje overtuigd!
Het is namelijk een pony waar ik echt heel veel van houd en ze is het zowiezo gewend om 7 dagen per week 365 dagen per jaar ook de wei in te gaan dus ze is wel wat gewent Knipoog
Ik kan er ook nog op rijden, want ik ben 1.60 m en die pony is ongeveer 1.37 m. Ben ik ff blij dat ik niet dik ben Knipoog Als ikte zwaar word kan ik hem ook inspannen, heb ik vroeger ook veel gedaan. Ik heb, nadat ik op haar reed, zelf ook nog een NRPS gehad, maar die stond op een manege volpension, en ik kon daar alleen van 6 tot 7 sávonds in de binnenbak rijden. Daarom heb ik hem toen verkocht, maar ik had hem natuurlijk gewoon beter op een andere stal kunnen zetten.
Omdat Noortje (want zo heet ze) nog vrij klein is, dacht ik er aan om, stel het word wel te druk, een vriendin van mij te vragen haar een keer per week te rijden. Maar ik doe het liever natuurlijk helemaal zelf en ik heb het er dubbel en dwars voor over. Moet alleen mn vriend nog overtuigen dat ik hem niet laat vallen haha Knipoog Maar dat komt helemaal goed. Ik ga de stal waar ze nu woont binnenkort maar eens bellen om te vragen hoeveel ze kost en mn ouders overtuigen natuurlijk!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:48

Succes. Het lukt je vast!

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:33

Ik vind het af en toe toch een beetje zwaar hoor (zeker in de winter, dan wil ik eigenlijk liefst zo snel mogelijk naar huis)

Ik werk 42,5 uur per week en ben ongeveer een half uur onderweg (enkele reis). Ik heb dus niet alle dagen de fut en zin om naar m'n paard te gaan. Vaak ben ik er maar kort en voel ik me toch een beetje schuldig, ondanks hij de hele dag buiten staat en goed verzorgd wordt.

Maar ik heb ook nog een vent die aandacht wil, een hond en kat die de nodige verzorging en aandacht nodig hebben.
Nu woon ik nog thuis, maar ik vraag me soms wel eens af wat het gaat worden als ik ga samenwonen (en kinderen heb Nagelbijten / Gniffelen )

Ik zou het niet kunnen combineren met m'n vorige stal (zelf buiten zetten in de winter etc), dus een vol pension stal vind ik voor mezelf wel een must.

Ondanks al dat zou ik 'm niet meer kunnen missen hoor! Wil hem (nog) niet wegdoen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:14

Ik werk nu parttime, maar heb naast de middelbare school, waar ik toch wel zo'n 40 uur per week aan kwijt was met reistijd e.d. erbij, ook een pony gehad en een bijbaantje. Het kan best, hoor, als je maar een goeie stal zoekt.

Ik vind het belangrijk dat een paard altijd uit zijn stal komt, dus ik heb bewust een stal gezocht waar de paarden buiten komen. Dan kun je makkelijk een paar dagen niet rijden, en hoef je er echt geen uren te zitten. Paard is met gezelschap van andere paardjes net zo blij als met jou. Knipoog Je kunt er dan bijvoorbeeld uit je werk langsrijden, half uurtje of uurtje daar zijn, en dan heb je de avond nog voor andere dingen. Je rijdt dan misschien alleen in de weekenden, maar daar gaat een paard echt niet dood van hoor.

Natuurlijk is het welzijn belangrijk en moet je hem niet gaan verwaarlozen. Maar als hij onder goede omstandigheden staat (gezelschap van andere paarden, stal waar ze voor je voeren en elke dag binnen- en buitenzetten), hoeft het 'dagelijks onderhoud' je helemaal niet veel tijd te kosten en heeft het paard toch een heerlijk leven.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:23

Ik werk full time en daarbij doe ik ook nog een studie, heb ik een huishouden, doe ik vrijwilligerswerk.. en ik heb ook nog een paardje..
Omdat ik zo'n druk leven heb heb ik mijn paardje op een stal met veel weidegang staan.. ook wordt er voor me gevoerd en binnen en buiten gezet..
Wel werk ik in ploegen, en op de een of andere manier heb je dan meer tijd dan als je kantooruren werkt.. zeker in de winter.. ik kan vaak overdag gaan..

Maar als je een beetje kunt plannen.. dan moet dat zeker lukken..

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:58

Ik werk fulltime en heb 2 eigen paarden en een leasepaard. Het is te doen maar af en toe is het wel passen en meten en zul je er dingen voor moeten laten. Maar waar een wil is, is een weg Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:59

Het kan; daarbij kan je overwegen een aantal werkzaamheden uit te besteden; als je paard op een pensionstal staat en hij wordt overdag in de wei gezet, komt hij niks tekort ookal kom je maar 3 x per week.