Slipcursus op de openbare weg..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MuSLi

Slipcursus op de openbare weg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 09:25

Net na een hevige hagelbouw, moest ik toch echt weg. Dus ik stap in mijn autotje en probeer van het parkeerterrein weg te komen.
Toen had ik meteen al door hoe glad het was, ik gleed een beetje heen en weer maar ik kwam toch gewoon weg.
Er kwam een jongen aanrijden (drempeltje op) met zijn brommer, die kon hem net rechtop houden!
Ik reed verder (om de doorgaande weg op te komen) een heuveltje af. Nouja reed, ik gleed zo de weg op Nors opkijken
Aangekomen op de plaats van bestemming, na heel rustig rijden, bleek de afspraak niet door te gaan.. Tsja, dat kan gebeuren!

Maar dan moet je weer terug! En dat valt dan toch weer even tegen, was allang al blij dat ik veilig was aangekomen.
Ik onderweg naar huis, de wegen waren nu toch wel een stuk beter en haast hagelvrij (althans de openbare wegen dan)
Daar waar ik het heuveltje afgleed, moest ik er nu weer op.. Ik met mijn autotje het heuveltje op...
En ik voel zo de achterkant, langs de rechterzijkant, naar de voorkant glijden.. Snel gas los en tegensturen en weer grip!
Jeetje, je wilt niet weten waar mijn hart zat.. Pfff, best wel geschrokken Ach gut

Dit soort momenten laten mij maar weer zien dat je respect moet hebben voor de natuurkrachten..
Nu even bijkomen! Moet straks weer op pad..

CM_

Re: Slipcursus op de openbare weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:31

Volgende keer moet je juist wat gas bij geven Knipoog
Met een auto met voorwiel besturing krijg je juist weer grip als je wat gast geeft. Remmen is altijd uit den boze.

Ik heb heel veel gereden met achterwiel aandrijving (vrachtwagen/jeep) daarbij moet je juist geen gas geven, want dan raak je nog meer in de slip.

Gelukkig is het goed afgelopen, pas gewoon je snelheid aan als het glad is, anticipeer goed, en probeer niet te abrubt te remmen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:56

Dat is schrikken zeg! Gelukkig heb je snel kunnen reageren en het op kunnen lossen. Ik vind het zelf ook alles behalve prettig om met gladheid te rijden, ben gelukkig nog nooit in een slip terecht gekomen.
Ik overweeg zelf wel om eens zo'n cursus te gaan doen, dan voel ik me toch prettiger met gladheid.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:57

Dat is idd wel even schrikken? ik had er gister avond op de scooter al last van. Het is dus behoorlijk glad hoor ik wel.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:04

Inderdaad nooit remmen. eerder meesturen dan dat.

Mijn mams moest een midden in de nacht weg. er was nog niet gestrooit, en die stond zo met 2 wielen boven de sloot *oeps*.

Een slipcursus is echt geen overbodige luxe!

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:44

Dat is echt mij grootte angst. Heb nog maar 3 maanden me rijbewijs, vanochtend met me papa gaan rijden. Sommige stukken waren helemaal ijs. Morgen moet ik verweg zonder me papa dus hopen op wat beter weer.

Ik ga zodra ik genoeg geld heb een slibcursus doen. Zou ik me veel veiliger voelen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:48

Een vriendin van mij zit bij Univé en die kan voor 50 euro een slipcursus doen op het TT circuit volgens mij.

Mijn vader heeft ook zo'n cursus gehad ( werkt zelf bij Volkswagen dus doet dat soort dingen vaak met personeelsuitjes ) en wij komen nog wel eens expres slippend de straat in.

Maar de volgende keer kun je beter gas bij geven en zo min mogelijk remmen maar uit laten rollen. Lachen

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:59

Hier ben ik dus ook erg bang voor. Ik laat dan dus mijn vriend rijden, zo leer ik t nooit ik weet t. Maar liever dat dan dat ik in de sloot beland ofzo. Net ff naar paardje geweest, mn vriend reed. Hij was al weg geweest met auto en zij dat t wat glad was op de dijk, dus dan durf ik niet meer.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 20:37

Ik heb ook pas sinds maart mijn rijbewijs, dus dit was ook mijn eerste keer.. Ben blij dat het goed is gegaan..
En remmen, daar zou ik niet eens aan denken in zo'n situatie, wist al hoe glad het was.. Haha!
Maar gas bij geven, was nog niet in me opgekomen! Tsja, voor alles moet een eerste keer zijn..
En mijne was gelukkig een goede ervaring..

Een slipcurus is inderdaad geen overbodige luxe.. Misschien binnenkort maar eens doen!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:02

gas geven, niet remmen en vooral blijven kijken naar waar je heen wilt. daar stuur je dan ook onbewust naar toe.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:08

Heb gisteren ook weer ontdetdekt dat een slipcursus erg goed is.
Ik reed in Bussem, (voor bekenden, A1 afslag 8 naar Gooi-Noord, die kruising maar kwam van de andere kant, reed de kruising op en wilde de oprit naar de snelweg oprijden, gaf blijkbaar iets te veel gas en hup, hij slipte zo weg... Dan schrik je wel ff inderdaad. Mijn vriend schrok geloof ik nog harder dan ik, pas toen ik hem weer onder controle had kwam de schrik.
Gelukkig heb ik een aantal slipcursussen gedaan, onder andere 1 waarbij je je race lycentie kan halen en dus het cirquit opmag. Hierbij gaan ze nog veel verder dan gewone slipcursussen, en ik ben daar al een paar keer echt zo blij mee geweest dat ik wist wat ik doen moest.. Het kost wel wat, maar je leert echt heel veel... (heb het papiertje niet gehaal overgens, wilde gewoon onder alle omstandigheden je auto kunnen beheersen.)

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:41

MuSLi schreef:
Snel gas los en tegensturen en weer grip!

Nee joh. Gas blijven geven en tegensturen.

Vooral leuk in combinatie met achterwielaandrijving.

Glibber glij en lol..

(ps. zowiezo met voorwielaandrijving gas blijven geven. dan trek je je voorkant weer naar voren)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:48

Een slipcursus is het geld heel veel meer dan waard, echt!

Ondanks dat het voor mij al meer dan 10 jaar geleden is heb ik er nog steeds profijt van met o.a. dit weer!

Het voorkomt niet dat je in een slip raakt, dat kan iedereen overkomen, maar het zorgt er wel voor dat je als het gebeurt niet in paniek raakt en rationeel blijft denken. Als je het nog nooit hebt meegemaakt is de kans groot dat je in paniek raakt en juist dan gebeuren de ongelukken, als je weet hoe het voelt en hoe je moet reageren is het nog steeds heel vervelend, maar niet zo eng meer. Bovendien, als je rustig blijft is de kans dat je "instinctief" het goede doet zowiezo het grootst. Dus, doe die slipcursus mensen, het is het waard! Echt!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:55

Als je dan toch gelijk met een slipcursus bezig gaat zou ik er persoonlijk ook zo'n cursus achteraangooien waarin je leert hoe je uit een auto moet komen die op de kop ligt. Lachen Ook heel leerzaam, want als je in de gordel hangt op de kop krijg je hem niet 1 2 3 los.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:03

ooh ik vond het net ook wel een beetje eng hoor. Moest van stal naar huis. nou pff..heb auto in een parkeervak gegooit, die zet ik wel weer goed als het minder glad is maar ben blij dat ik thuis ben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:55

Een slipcursus is idd geen overbodige luxe, TS je heb vrezelijk veel mazzel gehad.
Sommige mensen doen maar wat op de weg en handelen uit reflex met levensgevaarlijek gevolgen.
Kijken altijd naar de richting waar je naar toe wilt, eigenlijk net als met paardrijden.

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:16

Heb vrijdag avond ook een slipcursus gehad die niet zo goed afliep helaas. Ben dol op sneeuw maar in het verkeer hoeft het van mij niet zo..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:18

Vind het ook niks Bloos Ben altijd heel blij dat onze auto's voorzien zijn van ABS en ESP Vork

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:29

Ik heb vanavond ook een slipcursus gehad, je schrikt echt als je in een slip raakt. Nagelbijten / Gniffelen Gelukkig heb ik niets geraakt, maar als er een tegenligger was geweest, was het waarschijnlijk minder gunstig afgelopen.. Ben ook maar omgedraaid en naar huis teruggereden, want het leek me niet zo heel veilig om mn weg te vervolgen. Bloos
Wil zeker nog eens een 'echte slipcursus' gaan doen Ja want nu reageer je maar instinctief, zonder dat je echt weet of je juist handelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:11

verootjoo schreef:
Vind het ook niks Bloos Ben altijd heel blij dat onze auto's voorzien zijn van ABS en ESP Vork

Daar heb je niet veel aan als je geen goede voertuigbeheersing heb helaas.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:30

Ook jaren terug een slipcursus gehad, nog iedere keer profijt van als ik in een slip terecht kom.
Voorwielaandrijving: gas geven (rustig) en tegensturen, kijken naar de plek waar je naar toe wil. Remmen, kan wel, maar niet als je glijdt.
Achterwielaandrijving: tegensturen en geen gasgeven, wachten tot je weer grip hebt. Niet remmen als je glijdt

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:47

Pff dat is wel schrikken hoor.
Zat gisteren in de auto met me vriend en die zat heel de tijd dat ik moest burnen, dus bij t stoplicht maar ff gedaan en daarna handrem aangetrokken.
Dan is het leuk omdat je weet wat er gebeurd, maar als er onverwachts iets gebeurd dan is het echt eng.
Gelukkig is alles goed afgelopen en ben ook blij dat de sneeuw hier weer weg is.

Verder wil ik ook nog steeds een slipcursus volgen, maar iedere keer komt er weer wat tussen.

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:26

Heb mezelf vandaag ook maar weer eens een slipcursus cadeau gedaan..

In de bocht de handrem aangetrokken terwijl overal de strooiwagens aankwamen.

Ik was dus nog net op tijd Tong uitsteken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:28

Chiqa schreef:
verootjoo schreef:

Daar heb je niet veel aan als je geen goede voertuigbeheersing heb helaas.

maar dat heb ik ook Ja Na een quattro slipcursusje bij het trainingscentrum in lelystad Lachen En auto's met abs en esp zijn echt wel veiliger ook zonder slipcursus hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 07:13

verootjoo schreef:
En auto's met abs en esp zijn echt wel veiliger ook zonder slipcursus hoor
Knipoog

Niet in alle gevallen, integendeel op slipcursus leer je mét en zonder te rijden om de verschillen te aanvaarden.
Bij een slip in de berm bijvoorbeeld ben je vrijwel kansloos met ABS en onvoldoende voertuigebeeheersing, net als bij een noodstop.