Economie reden voor stagevergoeding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

babli

Economie reden voor stagevergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 12:58

Ik had vanochtend een sollicitatiegesprek. Mijn vriendin had hier de vorige periode stagegelopen en kreeg 250 euro per maand. Ik vroeg vandaag naar de stagevergoeding en toen werd er gezegd deze is niet van toepassing doordat het slecht gaat de laatste tijd met de economie.
Ik vond dit echt belachelijk,
Wat vinden jullie hiervan?

magriet

Re: Economie reden voor stagevergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:59

Tja ligt eraan. Bij ons is is in de CAO geregeld dat stagaires een (kleine0 vergoeding krijgen

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:00

ik kijg gewoon 4,- per uur betaald, omdat ik dezelfde werkzaamheden uitvoer als de rest van het personeel. Ze vonden het hier gelukkig kinderachtig om een stagiare minderwaardig te betalen...

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:01

heeft jou vriendin dit in een contract staan? anders heeft zij gewoon geluk gehad en moet je je hierbij neerleggen

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 13:04

Nee en al zou dit wel zo zijn.. Het is niet verplicht stagaires uit te betalen. Vind het alleen zo vreemd.. de een wel en de ander niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:56

Tja het kan natuurlijk, ik geloof dat niemand echt verplicht is stagaires te betalen en ik snap best dat een bedrijf hier als eerste op bezuinigt in tijden dat het allemaal wat moeilijker is met de economie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:57

Ik vind 250 euro per maand persoonlijk nogal veel voor een stagiere. Toen ik stage liep kreeg ik na afloop een bloemetje en een boekenbon Clown
Een bedrijf is niet verplicht je te betalen en ik kan het me best voorstellen dat een slechte economie een reden kan zijn om hiervoor te kiezen.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:01

ik moet over een paar weken stage gaan lopen!!
weet nog niet of ik krijg uitbetaald, zie ik dan wel!!

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:01

Het is niet verplicht om stagevergoeding te betalen voor een bedrijf.

Wil je toch graag wat verdienen? Kijk dan in CAO's van bepaalde bedrijven.

Of, ga een stageplaats zoeken bij een gemeente/ provincie! Mijn ervaring is daarmee dat alles goed geregeld is en je zeker 230 in de maand krijgt. Ik kreeg ook nog reiskosten vergoed.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:03

Ligt ook aan je eigen school. Onze school stelt verplicht dat stagiaires een stagevergoeding dienen te ontvangen van minimaal 10 euro per dag.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:04

Ligt eraan of het verplicht is school kan der een verplichting aan stellen ik weet dat hier bij de rooipannen de leerlingen bij een stage een vergoeding moeten ontvangen van 70 euro per week..

Bij het Roc waar ik op zat is het niet verplicht tijdens mijn eerste haf jaar stage kreeg ik niets en 2de kreeg ik toch echt een behoorlijk bedrag.

Enigzins kan ik er wel in komen dat een bedrijf geen geld uitgeeft om te besparen laat maar zeggen maar daarnaast heb ik zoiets van neem dan geen stagaires aan ze moeten wel wat leren maar na een aantal weken dan kunnen ze al genoeg om toch wel hulp te bieden en is een beloning toch wel vriendelijk

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:07

Cayenne schreef:
Ik vind 250 euro per maand persoonlijk nogal veel voor een stagiere. Toen ik stage liep kreeg ik na afloop een bloemetje en een boekenbon Clown
Een bedrijf is niet verplicht je te betalen en ik kan het me best voorstellen dat een slechte economie een reden kan zijn om hiervoor te kiezen.

Nou dat ben ik niet met je eens Lachen Ik zit hier 32uur per week op mijn stage (advocatenkantoor) en draai volledig mee op de afdeling P&O. Ik vind het niet meer dan gepast dat hier een vergoeding voor is (ik krijg ook 250 p/m, HBO studie). Uiteraard is het zo dat je hier zit om wat te leren maar daarnaast worden zij er ook beter van (als het goed is). Ik zit hier nu helemaal alleen van het MT en de rest is naar huis Knipoog om maar een voorbeeld te noemen! En als er geen geld is voor een stagiaire moet je geen stagiaire aannemen..want dit zie ik dan gewoon als uitbuiten. Zo van we kunnen wel iemand gebruiken maar het gaat slecht, ach weet je wat, nemen we een stagiaire die krijgt toch niks! Nou zal het uiteraard ook per organisatie verschillend zijn! Maar hier zijn ze erg gek met de stagiaires Lachen zo was ik jarig en kreeg ik een cadeaubon van 25eur *LOL*

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:09

dat is helemaal per bedrijf verschillend, ik loop nu ook sinds maandag weer stage en weet niet of ze er hier ook aan doen, op mn vorige stage heb ik voor 10 weken wel 1000 euro gekregen, ben rg benieuwd hoe het hier gaat lopen Knipoog

ik snap van het bedrijf opzich ook wel dat het nu allemaal wat moeilijker zit dan normaal Knipoog

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:11

Fifteen schreef:
Ligt eraan of het verplicht is school kan der een verplichting aan stellen ik weet dat hier bij de rooipannen de leerlingen bij een stage een vergoeding moeten ontvangen van 70 euro per week..

Bij het Roc waar ik op zat is het niet verplicht tijdens mijn eerste haf jaar stage kreeg ik niets en 2de kreeg ik toch echt een behoorlijk bedrag.

Enigzins kan ik er wel in komen dat een bedrijf geen geld uitgeeft om te besparen laat maar zeggen maar daarnaast heb ik zoiets van neem dan geen stagaires aan ze moeten wel wat leren maar na een aantal weken dan kunnen ze al genoeg om toch wel hulp te bieden en is een beloning toch wel vriendelijk

ik zit ook op de rooipannen maar volgens mij is het bij ons niet verplicht voor stagevergoeding

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:12

Ik zit op het Albeda College en ben over ongeveer twee weken klaar. Bij ons is dus die stagevergoeding verplicht gesteld.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:13

gewoon verder solliciteren.
minimumloon kun je gemakkelijk krijgen! er is NU namelijk nog steeds krapte op de arbeidsmarkt.
als je genoegen wil nemen met minder bijvoorbeeld 250 euro plus reiskosten is dit mazzel voor het bedrijf.
in mijn ervaring gebruiken veel bedrijven stagiaires voor K*Tklusjes. en als je geld verdient verwachten zij meer van je en leer je dus uiteindelijk ook meer.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:14

Op de horeca van het rooipannen is het verplicht en zelfs krijgen ze wanneer ze buiten brabant op kamers etc moeten een vergoeding van geloof 84 euro per maand vergoeding voor de kosten die gemaakt worden om elders te gaan wonen.

Tijdens mijn tweede stage kreeg ik trouwens 300 per maand waar ik echt super tevreden mee was en ook echt van op keek terwijl ik bij mijn eerste stage afgescheept werd met een cadeaubon van de ici paris.

Helga ik neem aan aan je leeftijd te zien dat je nog op VMBO zit... dat is een beetje een ander verhaal...Sory als ik het verkeerd heb haha

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:16

Als het stagebedrijf al aan de school betaald dan hoeft het bedrijf niet aan de stagaire ook nog een vergoeding te betalen. Het ligt er ook aan wat voor een soort stage het is. Hier betalen we netjed 227 euro per maand voor een full time MBO-stagaire maar wat het aan arbeidskosten kost aan begeleiding is het 10-voudige per maand. Het kost een bedrijf ook heel veel geld aan manuren voor de begeleiding om maar niet te spreken over het gezeik dat je hebt met stagaires. Ik kan mij dus best voorstellen dat het bedrijf geen vergoeding aanbiedt.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:18

Dat is ook wel zo dat het ze veel kost maar ze ontvangen per stagaire ook subsidie van de overheid, weet wel niet hoeveel precies.

Daarnaast weet ik wel zo dat bij mij op school ook een vergoeding aan school verplicht was, maar dat is het afgelopen jaar afgeschaft dit gaat over een ROC in tilburg

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:19

Ik heb er hier twee rondlopen en wij krijgen geen vergoeding/subsidie of wat dan ook.
We krijgen alleen maar hoofdpijn en een zeer slecht humeur van ze om heel eerlijk te zijn.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:23

haha dat is ook geen goed teken natuurlijk:)
Mij is altijd verteld dat de bedrijven daar en subsidie van de overheid van krijgen kan natuurlijk ook zijn dat dat ook al niet meer zo is.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:25

Fifteen schreef:
Op de horeca van het rooipannen is het verplicht en zelfs krijgen ze wanneer ze buiten brabant op kamers etc moeten een vergoeding van geloof 84 euro per maand vergoeding voor de kosten die gemaakt worden om elders te gaan wonen.

Tijdens mijn tweede stage kreeg ik trouwens 300 per maand waar ik echt super tevreden mee was en ook echt van op keek terwijl ik bij mijn eerste stage afgescheept werd met een cadeaubon van de ici paris.

Helga ik neem aan aan je leeftijd te zien dat je nog op VMBO zit... dat is een beetje een ander verhaal...Sory als ik het verkeerd heb haha

klopt ik zit nog op het vmbo Knipoog
moet in maart ofzo nog een keer stage lopen in een horeca bedrijf omdat ik ieder vrijdag ochtend horeca krijg als extra vak Knipoog
kan het zijn dat ik daar een vergoeding voor krijg?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:31

Op het VMBO is het niet gebruikelijk dat je een stagevergoeding krijgt omdat je een praktijk en beroepsgerichte ervaring hebt, het bedrijf heeft waarschijnlijk ook niet super veel aan je, je leert daar meer de omgang met mensen als je er werkelijk iets aan hebt beroepskeuze gezien en dat je de werkgever op dat moment werk uit handen neemt.

Zoals ik stage heb gehad op het vmbo was dat maar een weekje en bij mij in het geval bij de Karwei waar ik dus ook echt helemaal niets aan heb gehad.

OP het MBO/HBO/WO is dit anders je gaat waarschijnlijk pas in het 2de jaar van je opleiding stage lopen en hebt in principe op school schriftelijk wel ervaring opgedaan, dit scheelt een heleboel want als je dan bij een werkgever komt heb je tijd om gewend te raken en na verloop van tijd kan je ook zelfstandig aan het werk.

VMBO is ook meer een meekijkweek in mijn ogen dan een stage, vind stage dan ook geen correcte benaming voor die week dat je bij een bedrijf komt kijken.

Waarschijnlijk krijg je geen stage vergoeding weet ook niet of dit bij jou ook een week betreft daarnaast moet ik wel zeggen dat mensen in de horeca naar mijn idee gemakkelijker een vergoeding geven dan bijvoorbeeld een financieel bedrijf.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:40

oke!!
dankje!. ik moet 1 week stage lopen en dan moet ik in een winkel waar iets verkocht word doen om ervaring op te doen met kassa enzo.
in maart moet ik weet stage lopen en dan moet ik in een horeca bedrijf om te zien of ik het leuk vind om in een horeca bedrijf te werken.

ik moet morge een stage bedrijf gaan zoeken.! waarschijnlijk ga ik bij een bloemist stage lopen.!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:39

Is in een heleboel studies niet gangbaar om stagevergoeding te krijgen. Ik doe zelf HBO Lerarenopleiding en sta elk jaar een half jaar twee dagen per week voor de klas plus in het laatste jaar het hele jaar drie dagen (plus alle excursies, festiviteiten, buitenschoolse activiteiten, vergaderingen en ouderavonden). Op veel scholen krijg je gewoon je eigen klassen en moet je functioneren als volwaardig docent en toch geen stagevergoeding. Bij enkele scholen in jaar 4 en echt incidenteel ooit in jaar 3. Ligt er een beetje aan hoe hoog de nood is.