Met kerst een makkelijk gerecht maken? HELP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Met kerst een makkelijk gerecht maken? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 11:30

Met eerste kerstdag eten we bij mijn vriend zijn ouders.
Nu was het idee van zijn broertje dat iedereen een gang zal maken.. Zijn moeder zal hoogstwaarschijnlijk haar heerlijke soep makne ( Lovers ), zijn broertje en vriendin maken het toetje en wij dus het hoofdgerecht Scheve mond

Nu wil ik wel echt ene kerstig gerecht maken, maar ik ben nu niet bepaald een keuken prinses en als ik al kook dan heb ik een heel heel heel erg uitgebreid recept waar alle details bijstaan haha.

Heeft iemand een lekker recept voor mij?
(broertje eet wel vrij slecht, dus wel iets wat niet te 'vreemd' is Clown )

Overigens kunnen we niet gourmetten of steengrillen ivm zijn vader die door omstandigheden in bed ligt in de woonkamer en daardoor dus de hele nacht in de walm ligt.

Apple

Re: Met kerst een makkelijk gerecht maken? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:31

Met het hoofdgerecht hebben jullie wel gelijk het lastigste te pakken Scheve mond

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 11:32

ja dat bedoel ik...
broertje heeft het goed uitgedacht Clown

susje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:33

stoofpeertjes is erg lekker, kerstig, en makkelijk te maken... dan hoef je alleen nog maar de aardappeltjes (maar dat hoeft niet zo moeilijk te zijn) en een lekker stukje vlees...
als je op Smulweb.nl kijkt, vind je vast wel iets in de trant van lamsbout ofzo, in principe heel makkelijk te maken, paar simpele ingredienten nodig en zaaaalig!
Laatst bijgewerkt door susje op 19-11-08 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:34

en dat is ook niet handig als je bij iemand anders kookt. Ik zal eens spitten door mijn recepten.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:35

Ik weet wel een heel lekker makkelijk aardappelgerecht uit de oven. Schil aardappels en kook ze licht. Laat afkoelen en snij ze in palkjes. Maak in een schaal een mengsel van Boursain culinair en room culinair en maak een stapeling van aardappels en mengsel in de ovenschaal en giet een flinke laag van het mengsel over de bovenste laag. Daarna in de oven voor minimaal 30-40 minuten op 200 C of 225C afhankelijk van je oven en prik na die tijd midden in de schaal of het goed gaar is. Je kan er alle soorten vlees,wild, gevogelte en vis bij eten en alle denkbare groentes. Je kan ook nog schaal gebakken aardappeltjes erbij maken als je denk t dat er mensen zijn die het niet lusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:37

Gewoon heel traditioneel een kalkoen in de oven stoppen? Koop je kant en klaar (schoongemaakt en gevuld) bij de poelier en de gebruiksaanwijzing hebben ze ook wel voor je. Gewoon opvolgen en het kán bijna niet mislukken.
Salade, stoofpeertjes (gewoon kant en klaar kopen, niet te moeilijk doen als je niet zeker van je kookkunsten bent) en iets van aardappelkroketjes oid erbij en je hebt een prachtig hoofdgerecht, traditioneel, en vrij neutraal voor moeilijke eters...

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 11:37

susje schreef:
stoofpeertjes is erg lekker, kerstig, en makkelijk te maken... dan hoef je alleen nog maar de aardappeltjes (maar dat hoeft niet zo moeilijk te zijn) en een lekker stukje vlees...
als je op Smulweb.nl kijkt, vind je vast wel iets in de trand van lamsbout ofzo, in principe heel makkelijk te maken, paar simpele ingredienten nodig en zaaaalig!

ik ga daar eens snuffelen dank je Haha!

daniella74 schreef:
Ik weet wel een heel lekker makkelijk aardappelgerecht uit de oven. Schil aardappels en kook ze licht. Laat afkoelen en snij ze in palkjes. Maak in een schaal een mengsel van Boursain culinair en room culinair en maak een stapeling van aardappels en mengsel in de ovenschaal en giet een flinke laag van het mengsel over de bovenste laag. Daarna in de oven voor minimaal 30-40 minuten op 200 C of 225C afhankelijk van je oven en prik na die tijd midden in de schaal of het goed gaar is. Je kan er alle soorten vlees,wild, gevogelte en vis bij eten en alle denkbare groentes. Je kan ook nog schaal gebakken aardappeltjes erbij maken als je denk t dat er mensen zijn die het niet lusten.

Oeh dat klinkt erg lekker!

Ik ga trouwens eerst het recept uitproberen met mijn moeder samen (die kan wel goed koken namelijk Clown ) en kijken of het me dan ook zelf zal lukken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:40

Is een mooi stuk vlees geen optie? Bijv. een rollade? En dan als bijgerechten idd stoofpeertjes, aardappel gratin (ook erg simpel en weinig aan te verstieren, en het is net iets anderser als normaal). Maak er een leuke sla bij, en je hebt eenvoudig en lekker eten.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:43

Ik maak de aardappels voor 1e kerstdag voor moeders en mij. Pa krijgt gewone gebakken aardappels want die vind het al weer veel te exotisch Haha!.
Wat je ook besluit te maken, probeer het eerst thuis zodat je weet hoe en wat met oventemperatuur en tijd. Op 1e Kerstdag zit je niet te wachten op rampen en het is er bij uitstek wel de ideale dag voor om ze te overkoemn weet ik uit ervaring. Wij hadden vorig jaar een schaal die nog even de oven in moest Huilen van het lachen. Ma en ik lagen jankend van de lach ind e keuken en pa zat sikkeneurig in de woonkamer. Wij eten er altijd rollade bij met peertjes, salade en 2 groentes. AH heeft van Excellant heerlijke kant en klare peertjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:43

http://home.wanadoo.nl/bronsdijk/kip16.htm
Hier heb je een hele simpele voor een kerstkalkoen. Het enige waar je echt goed op moet letten is dat je je oven niet te hoog hebt staan en dat je 'm vaak genoeg bedruipt. De poten kun je in alufolie doen tegen overgaar worden.

Rollade is ook heel lekker en niet al te moeilijk. Zelfde verhaal eigenlijk; temperatuur niet te hoog en vooral op tijd bedruipen anders wordt íe te droog.

susje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:54

geen kant en klaar peertjes nemen hoor! dat kan je heel lekker zelf doen!

ik maak ze op de bourgondische manier Clown
ik gooi een fles rode wijn in een grote pan, flinke plens water erbij, behoorlijke zwik bruine suiker, stuk of 2 kaneelstokjes..
grote zak peertjes schillen en in 4 kwarten snijden (uiteraard klokhuisje er even uit Knipoog
en pruttelen maar!

ze zijn goed als ze lekker zacht zijn, of naar eigen smaak natuurlijk.
Wil je ze zoeter, doe je er meer suiker bij; wil je ze hartiger, minder suiker en nog wat kruidnageltjes...

susje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:03

en hier een receptje voor een goede lamsbout. Laat je evt. adviseren door de slager!

oh en het is niet onhandig het vlees een week tevoren te reserveren bij de slager, dan weet je zeker dat het er is met kerst!

Citaat:
** 4 teentjes knoflook in plakjes

** olijfolie, traditional

** 2 grote uien in 8 partjes of 16 sjalotjes

** 1 pot lamsfond

** 125 gr creme fraiche

** zout

** peper

Voorbereiding
** De oven voorverwarmen op 200? C.

** Lamsbout om de 7 cm niet te diep insnijden en om en om daar toefjes rozemarijn (losse rozemarijnblaadjes mag ook) en plakjes knoflook in steken.

** Lamsbout in ovenschaal leggen, bestrijken met olijfolie en in midden van oven zetten.

** Na 10 minuten de oven terugschakelen naar 175?C. Uien rondom de bout in de olie leggen. Lamsfond toevoegen in het vet.

Bereidingswijze

** De lamsbout nog circa 1,5 laten braden onder regelmatig bedruipen met olie. De lamsbout is gaar als de vleesthermometer 70?C aangeeft.

** De lamsbout uit de ovenschaal nemen, in aluminiumfolie doen en ongeveer 15 minuten laten rusten.

** Uien uit braadvet nemen en laten uitdruipen in een vergiet.

** Braadvocht(zonder bovenliggend vet) over doen in bakpan en opnieuw verwarmen. Creme fraiche erdoor roeren en op smaak brengen met peper en zout. Even laten doorkoken.

Tip:

** Gebruik in plaats van gewone olijfolie om te bestrijken, gekruide olijfolie of een andere bijzondere. Geeft een extra smaak aan het lamsvlees.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:06

Ik vind de hertenbiefstuk op de website die Susje heeft opgeschreven erg lekker klinken. Even voorstellen aan mijn familie of ze dat ook zien zitten voor kerst Haha!

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:52

Ik ben hier altijd dol op:

Zalmfilet uit de oven: receptje van Jamie Oliver, erg simpel maar het ziet er heel profi uit en is heerlijk.

zalmfilet
sperziebonen
verse basilicum
cherrytomaatjes
blikje ansjovisfilets

De sperziebonen schoonmaken en even blancheren. Basilicum fijnsnijden of -scheuren, samen met de tomaatjes en flink wat olijfolie en versgemalen peper in een kom doen en goed mengen. Gegaarde sperziebonen erdoor en in een grote ovenschaal doen. De ansjovisfilets over de groente verdelen. De zalm ernaast leggen en dan in de oven, ik zou zeggen 180 graden en dan een half uutje maar weet het niet zeker. Je kan op het pakje zalmfilet kijken hoelang dat bereid moet worden. De ansjovis smelt door de groente heen en geeft een lekkere zoute, vissige smaak die goed bij de zalm past. Je kan het serveren met pomme duchesse bijvoorbeeld of aardappelkroketjes.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:48

Oeh, ik zal het hele recept voor gevulde courgettes is opzoeken! Heerlijk! Vingers aflikken

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:51

Ik lees ook even mee. Met kerst op mn werk (jongerencentrum) wil ik graag iets makkelijks voor veel mensen die van knoeien houden maken Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:51

wat zoek je nog aan gerechten?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:57

Lielle schreef:

was dit ook tegen mij?
(zo niet, sorry..)
Ik ga gewoon voor een hoofdgerecht Vork

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:59

in 1e instantie eigenlijk niet, maar ik wil rustig ook voor jou meedenken Ja

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:00

Mooi stuk rosbief lekker aanbraden (niet te lang) daarna in kant en klaar bladerdeeg wikkelen en de oven in, met wortels, krieltjes
eroverheen lekkere italiaanse kruiden en olijfolie.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:04

Wat ook heel makkelijk is zijn varkenshaasjes. Vooral als je ze in plakjes snijdt en dan wat lekkere kruiden en een klein scheutje ketjap in de koekepan of grillpan om en om bakken. heerlijk met champignonsaus of verse gebakken champs en ui Vingers aflikken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:09

Met het hoofdgerecht heb je idd het moeilijkste gerecht te pakken.
Een aantal jaren geleden hebben we bij ons in de familie een kerstdiner gehad dat alleen maar bestond uit voorgerechten en desserts. En reken maar dat je daar ook aardig voldaan van raakt.

Een hoofdgerecht zou ik persoonlijk dan ook weer heel moeilijk vinden (ben dan ook geen keukenprinses).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:18

Def schreef:
Ik lees ook even mee. Met kerst op mn werk (jongerencentrum) wil ik graag iets makkelijks voor veel mensen die van knoeien houden maken Haha!

wat voor smaaksoort? Italiaans een optie?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:25

Lielle schreef:

ik ben nu even aan het bespreken met broertje wat hij het lekkerste zou vinden en wat hij lust Lachen
iedereen heel erg bedankt voor de tips ik ga me er eens overheen buigen met mijn moeder om te zien wat het beste is Lachen