Op eigen benen staan >> ouders..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Op eigen benen staan >> ouders..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:44

Ik ben inmiddels 21, en heb toch wel erg de behoefte om op eigen benen te staan, en dan vooral om mijn eigen huisje te hebben...
Nu heb ik al mijn vaste lasten (waaronder zorgverzekering, auto, wegenbelasting, benzine, telefoon) op een rijtje gezet, en daar tegenover mijn salaris en subsidies.. daarbij vergeleken met een huurappartementje wat ik helemaal zie zitten Lovers en kom dan uit op zo'n 350,- over in de maand.
Dus lijkt me dat ik daarvan m'n boodschappen zou moeten kunnen doen en kan sparen voor eventuele financiele tegenvallers Knipoog
Ik zit nog op school; 1 dag in de week, en ben dus BBL'er wat inhoud dat ik een vast inkomen in de maand heb wat de komende jaren nog oploopt (omdat ik eerstejaars ben)

Alleen zijn er dan nog ouders die ernstig tegenwerken, en het nut er niet van inzien dat ik uit huis wil.. want ik heb het toch zo goed Clown en nu kan ik toch sparen voor later??
Tuurlijk hebben ze gelijk dat ik nu nog kan sparen, maar ik heb ook zo die behoefte om mijn eigen plekje te hebben en dingen zelf te regelen. daarnaast ook een stukje rust. Het is niet altijd even gezellig thuis (waar wel?), en denk dat het ook iets meer rust zou geven, ook voor mijn schoolopdrachten.
Ik ben me overigens bewust dat ik ook nog schoon moeten maken, en er best een heleboel geregeld moet worden Knipoog

iemand hier ervaring mee? Of wijze raad? Ik denk dat mijn ouders het vooral moeilijk vinden om me los te laten, maar met 21 kan dat onderhand wel toch Knipoog en daarnaast denk ik dat het heel goed is om een paar jaar op mezelf gewoond te hebben voordat ik ga samenwonen.... graag jullie mening/advies Lachen
bedankt zover!

Nijn

Re: Op eigen benen staan >> ouders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:46

Heb je ze het ook gevraagd, of ze het moeilijk vinden om jou los te laten?
Misschien helpt zo'n directe confrontatie daarmee wel Lachen
Daarnaast zullen ze toch een keer moeten accepteren dat je een eigen stekkie wilt, want op je 30ste kun je het ook nog goed hebben bij je ouders Knipoog

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:49

Hahah, ik heb hetzelfde maar ik word in Februari net 19. Alleen heb ik het financiele nog niet voor elkaar en daar speelt het paard een grote rol in. Ik merk hier ook wel dat ze me niet graag helemaal loslaten, maar ik ben nog wat jonger dan jou. Mijn lesgeefster daarentegen wordt 22 in December en woont al 2jaar samen en dat gaat (volgens haar natuurlijk helemaal weten doe je het niet) prima. Ze werkt wel al fulltime en haar vriend ook. Ze onderhoudt er ook 2 paardjes mee.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:51

Nou ik denk dat je ze gewoon moet vertellen dat je er echt aan toebent, misschien iets om 1x in de week bij pa en ma te eten?! Dan hoeven ze je niet helemaal los te laten, hoeven ze niet bang te zijn dat ze je nooit meer zien en het scheelt jou boodschapjes Tong uitsteken (ok +/- 5,- per week, maar toh 20,- in de maand Tong uitsteken )

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:54

heb je je al ingeschreven? Je kan wel zeggen: '' ik ga een huisje huren'' maarre, er zijn wachtlijsten van 2-3 jaar op veel plekken. hou je 350 euro over? dan heb je huur eraf gehaald?? Heb je al gekeken naar woningen?

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:57

Ik snap dat je een eigen plekje wil voor jezelf.
Maar ik snap je ouders ook, je kunt zo natuurlijk wel goed sparen voor "later"... Maarja wat als dat ''later'' nu is (wat je eigenlijk zelf aangeeft). Ik zou gewoon rustig om me heen kijken of je een leuk huis ziet. En in de tussentijd maar het beste er van maken.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar toch .. Tong uitsteken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:59

En heb je gas, water en licht en service kosten ook al af getrokken?
En heb je een paard wat je moet onderhouden? Of paardrijlessen?

Ik werk full-time, en als ik een appartementje huur, dan kan ik dat net betalen. Maar dan kan helaas de hoefsmid niet meer komen, geen wormkuren, entingen, wedstrijden of les. Enz enz.
Blijf dus nog even lekker thuis wonen. Haha!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:33

Ik ben op m'n 18e de deur uit gegaan, vrij plotseling na een ruzie. Toen ik eenmaal op kamers (want zo ben ik begonnen) zat besefte ik me pas hoezeer ik dat nodig had gehad.

Mijn ouders hebben er een halfjaartje moeite mee gehad maar zijn er helemaal aan gewend. Er is niks raars aan, dat op jezelf willen.......en als het niet lukt kan je terug, toch?

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:20

Mn moeder wilde me het huis uit hebben oo mn 24e en dat is haar gelukt Haha! Hhaha het klinkt wel heel dramatisch maar dat is het niet. Gewoon omdat zij op de 17e als voor een paar maanden in Italie woonde/werkte. Dus het kan ook andersom!
Maar 350 is wel wat weinig of is dit alleen voor je leuke dingen zols stappen en kleding etc? Want ik ben zowat al 150,- per maand kwijt aan boodschappen en hou dan ca 250 over voor mezelf. Maar vooral als je dan ineens een tegenvaller hebt zoals ik laatst is het niet veel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:40

Ik vind 350 in de maand overhouden te weinig, vooral als je onvoorziene uitgaven krijgt zul je vrij snel in de problemen komen met dit luttele bedrag.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:24

suleilitha schreef:
Ik vind 350 in de maand overhouden te weinig, vooral als je onvoorziene uitgaven krijgt zul je vrij snel in de problemen komen met dit luttele bedrag.

dat vind ik echt onzin, ze heeft al haar vaste lasten er al afgehaald dus 350 euro is een prima bedrag om van te leven. er zijn mensen die het met veel minder moeten doen.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:33

Ik heb echt geen 350 euro over in de maand en ik red het ook prima. We wonen hier met zn 3en, ik ben net 19.

Ik ben in totaal aan vaste lasten iets van 300 euro per maand kwijt (ik woon antikraak, dus huur voor 80 euro) en verder spaar ik nog voor mijn reis naar Nieuw Zeeland. Ik hou dus écht geen 350 euro over iedere maand Tong uitsteken maar ik leef hier nu ook al een half jaar en eerst verdiende ik nog veel minder en dat ging ook goed. Is prima te doen, en onvoorziene uitgaven, tsjah... daar heb je toch ook ouders voor? Schijnheilig

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:33

Ik vind 350 euro ook heel weining. Dat kan alleen als je daarnaast nog eens flink wat spaargeld hebt voor noodsituaties. Als je koelkast stuk gaat, dan hou je die maand geen geld over voor boodschappen, als die €350 het enige is dat je hebt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:39

ik vind 21 jaar een mooie leeftijd om af te spenen hoor Haha! tuurlijk zullen je ouders het daar even moeilijk mee hebben, maar het is de natuur, en het komt altijd goed!

goed dat je al je financiën al op een rijtje hebt gezet. 350,- is een mooi uitgangspunt, en je merkt vanzelf wel hoe het gaat lopen, dat je dan beter bij de goedkopere supermarkt kan gaan shoppen, en misschien wat dingen moet laten....
maar je zegt zelf, je salaris gaat waarschijnlijk nog wel stijgen...

ik zou zeggen ga er voor!! succes!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:43

Boodschappen doen bij de Aldi, als je koelkast kapot gaat eentje zoeken op Marktplaats... Het is echt wel mogelijk om van 350 euro per maand rond te komen. Wij doen hier voor 3 mensen voor ong. 60 euro per week boodschappen, voor 1 iemand zou dit dus 30 euro ofzo zijn. Valt allemaal echt best wel mee, ik hou genoeg geld over om leuke dingen te doen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:14

350,- weinig per maand?
Ik weet waar jullie je boodschappen doen maar met 350,- kun je ook nog eens een mooi spaarpotje beginnen voor onvoorziene uitgaven Lachen Voor 75,- per maand kan ik vrij luxe eten, zou de TS nog 275,- over houden voor andere dingen, lijkt mij genoeg Lachen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:17

als jij het gevoel hebt dat je los wilt laten, moet je dat ook doen.
Ik had het ook op een gegeven moment, en als je dan blijft plakken komen er vaak veel irritaties.

let wel op, op jezelf wonen kost veel geld! onze huur is 424 euro, maar we zijn rond de 700 kwijt aan de vaste lasten.

succes Lachen

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:39

€350 per mand overhouden? Ik zou het er echt niet mee kunnen.

Boodschappen zijn vrij duur daarnaast heb je ook een sociaal leven etc. en wat als er opeens een kostenpost bij komt?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:42

350 per maand over voor huishoudelijke uitgaven is niets mee mis. Als je er nu voor kiest om daarvan 50 euro automatisch naar een spaarrekening te laten gaan heb je ook je pot voor 'onvoorzien' te pakken Lachen. Met de overige 300 euro kun je als alleenstaande best rondkomen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:43

Boodschappen kun je zo duur maken als je zelf wilt. Ik kwam vroeger als student rond van 10,- in de week aan boodschappen bij de aldi en dan at ik gewoon normaal en wisselend dus niet elke avond macaroni met tomatenpuree.
Het is maar net wat je eisen zijn en veel dingen kun je ook 2ehands opnieuw aanschaffen.
Wat je iig kan doen is kijken naar woningen wat je interesses heeft en erop reageren en ondertussen sparen zodat je iig een back-up hebt in het begin want verhuizen kan wel oplopen als je alles opnieuw aan moet schaffen en vloerbedekking/behang ed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:44

aan de andere kant is het toch ook wel fijn dat je ouders er moeite mee hebben.. het zou niet goed zijn als ze je graag zouden zien gaan toch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:45

Je zou kunnen proberen om nu te leven alsof je al op jezelf zit. Dus zuinig, alleen spul kopen wat je echt nodig hebt. En dan die het geld wat je nu over hebt elke maand sparen voor de tijd totdat je daadwerkelijk een eigen plekje hebt. Gezien de wachttijden kan dat soms best nog een jaar duren, dan heb je dan toch een mooi starters spaarpotje wat je achter de hand kan houden en het is een mooi bedrag om evt. meubilair etc. te komen om je plekje in te richten.

Doe ik ook, ik verdien redelijk, weinig lasten, want woon nog thuis. Probeer verstandig te leven en al het geld wat ik 'over' houd sluis ik gelijk naar de spaarrekening. Ik wil over 1 á (hopelijk niet 2 ) jaar idd op mezelf zitten Lachen

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:46

Als jij daar aan toe bent moet je dat zeker doen, is inderdaad alleen maar goed voor je, ik stimuleer dat bij mijn kinderen ook, op een gegeven moment moet je lekker op eigen benen gaan staan, en jouw ding gaan doen, en 350 euro moet je het kunnen redde je leert ook meteen met geld om te gaan Haha!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:53

Ik ben nu pas 18 en heb twee weken geleden even een weekje op mezelf gewoond. Mijn ouders waren op vakantie, dus had een week het huis voor mezelf. Zelf koken, schoonmaken, voor de dieren zorgen, enz. Ik moet zeggen dat het me niet tegenviel, ik had verwacht het verschrikkelijk te vinden (hou niet van alleen zijn), maar vond het eigenlijk wel lekker (rustig). Toch ben ik blij dat ik nog bij mij ouders woon. Ik kan nogal stressig zijn en dan is het wel fijn een rustgevende factor om je heen te hebben. Bovendien vind ik het wel allemaal prima zo; ik was aan het eind van de dag echt moe van het werken, school, koken, wassen, enz. Straks als ik ga studeren, blijf ik ook nog gewoon thuis wonen. En ik zie dan wel wanneer ik vind dat ik er klaar voor ben om op mezelf te gaan wonen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:55

Heb je ook rekening gehouden met gas water en licht, gemeentelijke belastingen. inboedelverzekering, tv en internet?