Veilig zichtbaar op pad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Veilig zichtbaar op pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 18:52

is een onderwerp wat veelvuldig terugkomt.
Zelden wordt er voor de gekozen oplossing gekeken naar het onderzoek naar hiernaar gedaan is/wordt. Toch heeft iedereen op zich niet onslimme ideëen erover en de meeste ruiters gaan met iets wat zichtbaarheid verhoogt op pad.

Wat mij op straat opvalt is dat het met autos andersom is, het lijkt wel of iedereen met wat voor schitterende auto ook letterlijk in de grijze massa wil vervagen, zo min mogelijk zichtbaar wil zijn. Hoofdzakelijk grijstinten die wegvallen tegen elkaar en de grijze achtergrond.

´Boodschappen-auto(tjes)´ zijn in de meest flitsende kleuren te koop doch met de beste wil van de wereld kun je geen opvallend gekleurde VW-Passat of Ford Mondeo o.i.d. kopen. Zelfs de meeste Volvos niet: koop je een veilige gezinsvervoerder in een kleur die neerkomt op camouflage....

Duizenden euros meerprijs worden uitgegeven voor ´veiliger´ autos met abs, klapzak, nog kreukeliger zônes.
Wat is er gebeurt met een contrasterende kleur die je gewoon eerder zíet??? Dat is elementaire veiligheid toch?!

hc

Mars

Re: Veilig zichtbaar op pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:19

Tja, je hebt een punt inderdaad, het viel me laatst op hoeveel zilvergrijze auto's er op de weg zijn (inclusief onze C1) en die zijn gewoon lastiger te zien, dat klopt. Ik denk dat het voor een deel komt omdat mensen dat zilvergrijs/zwart/donkerblauw gewoon mooie, neutrale kleuren vinden en deels ook omdat ze gewoon niet nadenken over in hoeverre zij met een bepaalde kleur auto zichtbaar zijn.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:41

Ja, heel leuk, die grijze auto's met grijs weer op een grijze achtergrond. En vooral zo min mogelijk verlichting voeren, maakt het nog beter. Dan mag grijs etc. 100x zakelijk, mooi en netjes zijn, zorg dan dat je op een andere manier beter zichtbaar ben.
Ik rij dan ook áltijd met licht op, hoe zonnig het ook is. Het scheelt ontzettend veel qua zichtbaarheid. (moet wel zeggen dat altijd met mistlicht rijden ook erg irritant is en zeker niet stoer)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 21:30

Je kan ook smaakvol en zakelijk ongrijs zijn Haha!
Zakelijk ter zake is dat grijs een camouflage'kleur' is voor een auto en on-functioneel Pling

Ik heb nu een soort van beige-grijze auto. Gebruikt is dat nu eemaal het leeuwendeel van het aanbod.
Sta nu weer voor zo'n Misselijk non-keuze = grijsmetallic dit keer.....
Denk dat ik bij de spuiter op hetzelfde industrieterrein ga vragen wat het kost om de bovenste helft van die auto oranje te spuiten.
Over de hele flank de knipperlichten in één lijn verbinden met een strook 3M reflectiemateraal Haha!
Grijs met oranje met witte flits er tussen Go jij! Go jij!

hc

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:35

Tja, zo heb ik laatst een ongeluk gehad. Had de goeie man écht niet gezien. Het regende, hij in een grijze auto zonder licht. Boem, beide auto's total loss. Mijn schuld, hij kwam van rechts. Maar als hij licht aan had gehad en een lekker fel kleurtje lak weet ik zeker dat we dit hadden kunnen voorkomen!

Ik rij zelf ook in een zwarte auto, wij hebben geen keus (auto van de zaak, past bij de firma). Maar dus wél altijd licht aan, al midden op een zonnige zomerdag!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 21:44

Onze eervorige auto was een FÉLgele Kangoo. Zíchtbaar en ook erg makkelijk op een parkeerterrein/ in een parkeergarage. Ook een gewoon vrólijke kleur. Héh Pling , zouden daarom zoveel mensen sjaggie in hun saaie camo rondrijden Knipoog
Dat zou nóg een veiligheidsargument zijn: een vrolijke chauffeur is veel hoffelijker Haha!

hc

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:08

Als ik in een felgele Kangoo zou rijden, zouden de mensen hier denken dat ik de postbode ben! Haha!

De man die ik aangereden heb (hij zat in z'n auto hoor!) was trouwens heel hoffelijk en vriendelijk. "Sorry meneer, dit vind ik zó vervelend!!"
Zijn reactie: ach meid, geen probleem, ik mocht geen nieuwe auto van moeder de vrouw, nu moet ik wel. Bedankt!

Eh ja... Cool

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:16

Waar je je al niet druk over kan maken Haha!
Zelf heb ik een grijs/zilveren auto, ik zag mezelf niet in een kanariegele auto zitten Clown

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:25

Tsja, wij hebben ook 2 zwarte en 1 lichtgrijzeauto Nagelbijten / Gniffelen
maar daarbij voeren wij wel altijd licht.

Laatst moest ik ook opeens remmen omdat ik door een donkere straat reed en een donkere auto me tegemoet kwam zonder licht!

De keuze van de zwarte auto's is gewoonweg omdat je er bij verkoop meer voor terug krijgt, en de grijze auto was gewoon een 2e hands, dus geen bewuste kleurkeuze.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 16:18

xXVeronaXx schreef:
De keuze van de zwarte auto's is gewoonweg omdat je er bij verkoop meer voor terug krijgt, en de grijze auto was gewoon een 2e hands, dus geen bewuste kleurkeuze.

..de verkoopwaarde en dus het aanbod is een afgeleide van wat de klant wil. De klant wil blijkbaar grijs. Prima uiteraard want over smaak valt niet te twisten.
Het is alleen een opvallende tegenstelling met de alomvertegenwoordige veiligheidsmoraal. Zoals ik in de ts opmerk zijn autos duízenden euros duurder door allerlei eisen en voorzieningen doch een fundamenteel veilige factor welke niet meer kost speelt een ondergeschikte rol Gestoord

Míj maakt het niet uit of er een associatie is met de post, de brandweer of een koeriersdienst: als mijn auto maar waargenomen wordt Pling
Dat is een stuk fundamentele veiligheid welke helpt voorkomen dat kreukelzones nodig zijn Haha!

Een ander punt is dat ik, net als een aantal schrijfsters hier, merk dat ik gecamoufleerde autos minder goed waarneem. Een paar weken terug maakte ik een inschattingsfout te paard. Ik had een auto op de provinciale weg niet zien rijden omdat het metallicgrijs ervan in het strijklicht wegviel tegen de achtergrond van daar dubbelhoge vangrail. Geen probleem , alleen een 'oeps' bij mij en een geschrokken automobilist. Hij was te laat om te remmen. Hoefde ook niet want ik had mijn beslissing al gecorrigeerd. Het had echter heel verkeerd af kunnen lopen omdat hij in een reflex uitweek de tegengestelde rijbaan op waar toevállig niets reed.
In het geel had ik hem wellicht voor postbode aangezíen. Nadruk op gezíen Knipoog

Zowel gezien worden als zien is in ieders belang en het camo-grijs is onveilig.....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 01:03

http://www.autokopen.nl/autonieuws/2008 ... t=10356013

E.e.a. houdt in dat:
1. fabrikanten daar bij het aanbod rekening mee houden
2. kopers van nieuw rekening houden met kopers van gebruikt
3. op de markt van gebruikte autos het aanbod vooral grijs, donkerblauw, zwart of een andere camouflage-kleur is

Als koper van gerbuikt ís de keuze dus al grotendeels gemaakt voor je en zal je jouw heil moeten zoeken in personaliseren.

Wettelijk is er geen beperking aan het toepassen van fluoriserende opleuking.

Reflecterende stroken moet aan de voorzijde wit, aan de zijkant oranje en aan de achterzijde rood refelcteren.

Er zijn verschillende fabrikanten van zelfklevende pvc-stroken. De meest bekende zijn 3M en Oralite. De standaardmaat van de stickerboeren is een rol van 5 meter lang en 61 cm. breed.
Voor pakweg 100 euro kun je een auto van een vrolijk en opvallend kleurcontrast, laten, voorzien.

hc

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 01:21

En daarom rij ik altijd met de lichten aan...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 01:29

Je hebt zeker een punt Ja, maar vergeet niet dat vele ongelukken gebeuren waar een kleurtje echt niet mee had geholpen.... Of ik nu knalgeel of zwart ben, een automobilist op de snelweg die de macht over de stuur kwijt is zal niet veel meer kunnen doen. Een automobilist die niet in zijn dode hoek kijkt, zal mij ook niet zien als ik een knalgele auto rijd Lachen

Wat vaker én vooral secuurder kijken, wat meer anticiperen en wellicht wat minder hard rijden kan imo ook veel ongelukken schelen. Ik bedoel..het is immers geen speelgoedautoformaatje wat op je af komt rijden, maar een 'groot' iets Lachen.

Natuurlijk kan een kleurtje helpen voor extra zichtbaarheid.

Ik vind felle kleurtjes altijd leuk Haha! ook van auto's Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 03:15

Ik vind ook dat je een goed punt hebt! Heb toevallig een poosje geleden met mijn vuurrode autootje een aanrijding gehad met een muisgrijze wagen die geen verlichting voerde (in de avondschemering) en ook nog van links kwam. Ondanks dat mijn wagentje letterlijk vuurrood is en dat ik gewoon verlichting voerde (die goed werkt en goed afgesteld is) heeft hij mij ook niet gezien... Gelukkig viel de schade mee doordat het een 30 kilometer weg was en je daar ook echt niet harder kan rijden.

Valt mij zowiezo vaak op, zowel te paard als te auto of te voet, dat veel automobilisten geen verlichting voeren en ook nog eens denken dat ze alleen op de wereld zijn, vooral in de schemering of felle zon. En dan voornamelijk als ze in auto's rijden die qua kleur niet opvallen. En nog kwaad worden ook als jij, terwijl je (te paard) als kerstboom verkleed rondrijdt, ze niet kilometers van te voren ziet aankomen (vanavond nog een "leuke" discussie over gehad met een automobilist die verlichting blijkbaar overbodig vond, ondanks dat het vrijwel donker was).

Ik vind de "schutkleuren" van auto's niet zozeer een probleem, wel veel mensen die in auto's met "schutkleuren" rijden. Ook een auto met een onopvallende kleur kan goed zichtbaar zijn door het voeren van de juiste verlichting en/ of reflectie en rijstijl en daar schort het dan vaak aan. Er zou bijvoorbeeld met de rijlessen best meer rekening gehouden mogen worden met de zichtbaarheid voor andere verkeersdeelnemers. Zou volgens mij toch een paar doden en een hoop gewonden per jaar schelen. En zeker een hoop ergernis!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 05:41

Huertecilla schreef:
is een onderwerp wat veelvuldig terugkomt.
Zelden wordt er voor de gekozen oplossing gekeken naar het onderzoek naar hiernaar gedaan is/wordt. Toch heeft iedereen op zich niet onslimme ideëen erover en de meeste ruiters gaan met iets wat zichtbaarheid verhoogt op pad.

Wat mij op straat opvalt is dat het met autos andersom is, het lijkt wel of iedereen met wat voor schitterende auto ook letterlijk in de grijze massa wil vervagen, zo min mogelijk zichtbaar wil zijn. Hoofdzakelijk grijstinten die wegvallen tegen elkaar en de grijze achtergrond.

´Boodschappen-auto(tjes)´ zijn in de meest flitsende kleuren te koop doch met de beste wil van de wereld kun je geen opvallend gekleurde VW-Passat of Ford Mondeo o.i.d. kopen. Zelfs de meeste Volvos niet: koop je een veilige gezinsvervoerder in een kleur die neerkomt op camouflage....

Duizenden euros meerprijs worden uitgegeven voor ´veiliger´ autos met abs, klapzak, nog kreukeliger zônes.
Wat is er gebeurt met een contrasterende kleur die je gewoon eerder zíet??? Dat is elementaire veiligheid toch?!

hc

Auto's hebben toch niet voor niets reflectie/lampen/remlichten en wat al niet meer? Op het moment dat het donker is zie je een rode auto evenmin als een donkerblauwe en daarbij, je kunt mensen toch ook niet voorschrijven met watvoor kleur jas ze wel en niet mogen rondfietsen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 09:59

Waar komt 'verplichten' nu ineens weer vandaan?

Ik wijs alleen op het inconsequente van duízende euros uitgeven voor kreukelzones, klapzakken, abs etc. maar een gratis mogelijkheid negeren.
Ik word liever voor de post aangezien dan niet gezien Haha!
Ik heb ook veel liever dat mijn vrouw voor 'het gele gevaar' doorgaat dan dat een vrachtwagen haar als een grijze vlek in de mist over het hoofd ziet.

Er is trouwens ook zwarte reflecterende folie. Geeft een scherp kontrast met een lichte kleur en reflecteert in het donker wit.
Fluoriserend lichtblauw met donkerblauwe of zilvergrijze refelctiefolie combineren is ook heel apart en enorm goed zichtbaar.

Of je vervolgens ook waargenomen wordt is een ander punt. Al ga je als magenta-flits over de weg, dan nóg moet je er van uitgaan dat je niet gezien wordt, defensief rijden, je gordel omdoen. De kans dat je die gordel nodig hebt neemt echter wel af.
Tja en persóónlijk word ik vrolijker van een door eigenaren met humor fleurig opgeleukt straatbeeld dan van grijs.
Vorige week zag ik aan de kust een mintgroene kever met grote madeliefjes. Dat ding valt op en geeft een Haha!
Ik heb, helaas, geen oranjerode auto maar anders zette ik daar grote ronde zwarte reflectiestippen op Knipoog bijvoorbeeld.
Ik heb nu wéér een grijze..... Creatief met folie dus Go jij! Go jij!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 10:16

zap schreef:
Een automobilist die niet in zijn dode hoek kijkt, zal mij ook niet zien als ik een knalgele auto rijd Lachen

Een goede opmerking en een heel goed voorbeeld.
Een kleur die niet afsteekt tegen de achtergrond, een kleurschema zonder contrast, 'beweegt' niet ten opzichte van de achtergrond. Juist de ooghoeken zijn extreem gevoelig voor het waarnemen van beweging.
Die niet kijkende bestuurder zal reflexmatig véél eerder gewaarschuwd worden door een zwartgele beweging in de ooghoek dan door een stukje grijs in het grijs. De hele achtergrond beweegt al en alleen wat contrasterend beweegt wordt waargenomen.

Een goed zichtbare kleur, fluorescentie, reflectie en een contrastschema zijn overigens vier verschillende dingen. Een vijfde element is 'vormherkenning' door de waarnemer. Met een béétje creativiteit kun je jouw auto een knap stuk waarneembaarder maken. Hoeft niet, kán wel.

hc

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:43

Huertecilla schreef:
Waar komt 'verplichten' nu ineens weer vandaan?

Ik wijs alleen op het inconsequente van duízende euros uitgeven voor kreukelzones, klapzakken, abs etc. maar een gratis mogelijkheid negeren.
Ik word liever voor de post aangezien dan niet gezien Haha!
Ik heb ook veel liever dat mijn vrouw voor 'het gele gevaar' doorgaat dan dat een vrachtwagen haar als een grijze vlek in de mist over het hoofd ziet.

Er is trouwens ook zwarte reflecterende folie. Geeft een scherp kontrast met een lichte kleur en reflecteert in het donker wit.
Fluoriserend lichtblauw met donkerblauwe of zilvergrijze refelctiefolie combineren is ook heel apart en enorm goed zichtbaar.

Of je vervolgens ook waargenomen wordt is een ander punt. Al ga je als magenta-flits over de weg, dan nóg moet je er van uitgaan dat je niet gezien wordt, defensief rijden, je gordel omdoen. De kans dat je die gordel nodig hebt neemt echter wel af.
Tja en persóónlijk word ik vrolijker van een door eigenaren met humor fleurig opgeleukt straatbeeld dan van grijs.
Vorige week zag ik aan de kust een mintgroene kever met grote madeliefjes. Dat ding valt op en geeft een Haha!
Ik heb, helaas, geen oranjerode auto maar anders zette ik daar grote ronde zwarte reflectiestippen op Knipoog bijvoorbeeld.
Ik heb nu wéér een grijze..... Creatief met folie dus Go jij! Go jij!

hc

In de mist hoor je je lichten aan te hebben en is een rode auto net zo goed niet zichtbaar als een zwarte, sterker nog, denk dat dan juist een zwarte weer een voordeel is. En zo heb je tal van situatie's, in het donker ben je uberhaupt niet zichtbaar, watvoor kleur je auto ook heeft.

Maar je bedoelt te zeggen dat ze beter minder veilige auto's kunnen maken die goed zichtbaar zijn? Dat geld wat wordt uitgegeven aan kreukelzone's ed gebeurt hoe dan ook en is een goede zaak, wil je beter zichtbaar zijn dan zou je imo niet een rode ipv een blauwe auto moeten kiezen maar eerder bumpers van reflecterend materiaal maken bv.

Op zich heb je wel een punt maar ik vind dit meer van toepassing op fietsers en wandelaars dan bij auto's, tenslotte heeft elke auto verlichting en reflectie.
Daarentegen schrik ik me veel te vaak het apelazerus van fietsers die donkere kleding hebben en geen licht aan en vervolgens 4 meter voor de motorkap plotseling opduiken. Wandelaars is hetzelfde geval, donkere achterafweggetjes waar mensen willen wandelen op een zondagavond, zie je ze pas als je er nog maar 5 meter vanaf bent en op het moment dat je ze voorbij gaat blijkt er ineens ook nog een hond naast te lopen en ben ik maar weer blij dat ik altijd ruim overal omheen ga.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:20

Dan zijn ze grijs, hebben geen licht aan en zijn tegenwordig ook al zo goed als geruisloos. Ik lag er vorig jaar winter dus bijna onder zo een met m'n fiets. Gelukkig zag hij mij wel!

Overigens zegt felgekleurd ook niet alles, m'n ma had een gele twingo en hoe vaak die niet op de snelweg door gigantische vrachtwagens de middenberm ingeduwd werd!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 00:02

anneliesdj schreef:
Op zich heb je wel een punt maar ik vind dit meer van toepassing op fietsers en wandelaars dan bij auto's, tenslotte heeft elke auto verlichting en reflectie.

Wat fietsers en wandelaars doen valt buiten mijn invloedssfeer, mijn eigen camo-grijze auto kan ik wel met fluorisende folie en reflecterende banen beplakkken Cool

yessy schreef:
]Dan zijn ze grijs, hebben geen licht aan en zijn tegenwordig ook al zo goed als geruisloos.

Kijk en dáár doe ik dus wat aan: fluo-magenta met wit reflecterend zwart Go jij! Go jij!

Dit: http://i8.photobucket.com/albums/a38/ja ... orando.jpg is zichtbaarder dan grijs. Leg er een brede baan fluo-geel over met zwarte of witte reflectiestrip en presto.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 09:18

Had zondag een 'klus' van de Proteccion Civil en mijn uniform is..... zichtbaar Haha!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JY7NLAJX-1.jpg
Groen licht gevende lolly in je hand en ook in de stromende regen steek je goed zichtbaar af tegen de grijze wereld. Nu mijn auto nog Tong uitsteken
Het plakspul is besteld.....

hc

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:34

ha zo'n jas heb ik ook Hc.. vind ook dat je veel auto's met slecht weer zonder licht slecht ziet.. en kom ook veel auto's tegen in de schemering zonder licht :S
toen ik nog met mn pony naar les ging waren we ook een wandelende kerstboom..en tegenwoordig fiets ik naar mn werk, dan ben ik op de terugweg blij met die jas.. ze zien me wat eerder.. maar zelf schrik ik vaak van een auto die me ineens tegemoetkomt, zonder licht..

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:09

He Huertecilla, ben jij dat op de foto?
Haha oepsie, ik heb al die tijd gedacht dat je een vrouw was Clown

Ik ben het met je eens wat betreft zichbaarheid van de kleuren auto's.
Die zilvergrijze dingetjes zijn heel hip, maar inderdaad bij bepaalde weertype soms enorm slecht zichbaar.
(ook wij hadden vorig jaar een grijs autootje over het hoofd gezien vanwege de zon en ja boem is ho)

Rode en witte auto's staan gemiddeld langer te koop dan een zwarte, blauwe, groene, ofwel donker gekleurde auto's.
Wit is een kleur waar je ontzettend veel op ziet (viezigheid etc) en dat willen mensen niet.
Rood is een kleur die erg dof kan worden op den duur en ook dat willen mensen niet.
Wat betreft kleur, kiezen mensen toch graag voor het mooie.

Met de verlichting van de auto's is ook regelmatig wat mis.
Soms omdat mensen het niet in de gaten hebben dat een lampje stuk is, soms weten ze dat wel maar zijn ze te lam om het te laten repareren, maar je ziet tegenwoordig ook zeer regelmatig mensen die het verkeerde licht aan hebben, of zelf compleet vergeten de lampen aan te doen in het pikke donker.
Te hoog afgesteld, te fel etc, ook dat zie je regelmatig voorbij komen.
Een derde remlicht vind ik persoonlijk geen overbodige luxe, heel handig dingetje als dat op je auto zit.

Daarbij heb je er nog altijd enkele tussen zitten met een mentaliteit van lekker rakken wat kan mij het schelen, zij sjezen van links naar rechts over de weg, frotten de auto overal tussen waar het eigenlijk niet kan, hangen onderuit gezakt achter het stuur en iriteren zich aan andere weggebruikers die zich wel netjes aan de regels houden.
Dat soort figuren kom je ook niet graag tegen onderweg.

Naar mijn mening is het niet alleen de kleur die de boel veilig kan maken, maar tevens ook het onderhoud aan de auto en de manier van besturen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:09

ik zou het wel leuk vinden, een fluoriserende auto Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 12:45

Krijg net antwoord van de spaanse RDW: op voertuigen met een spaans kenteken mag voor particulier gebruik GEEN ENKEL extra reflecterend materiaal worden aangebracht.

Ok, jammer maar helder; alleen fluoriserend dus.
Beschikbaar bij de locale reclameplakker is lichtgroen, geel en oranje-rood.
Ik ga er volgende week heen met mijn auto om de kleuren te vergelijken met het grijs van de auto, te meten en te bestellen.

Ter vergelijking een kiek met normaal, nota bene contrast zwart/rood zonder fluo-reflectie. Óók met flits genomen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ADRD4NOF.jpg

hc