Moeders met pubers verenig u!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SheMellon

Moeders met pubers verenig u!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:45

OK ik weet..het is wat raar.Maar aangezien ik 29 ben en een 'puber' van 18 onder mijn hoede heb komt het nogal
eens voor dat ik denk 'mijn hemel wat moet ik hier nou weer mee?'.

Sommige mensen kennen mijn verhaal misschien nog wel.Mijn nichtje van toen 16 kwam bij mij wonen omdat zij uit huis gezet was.
Nou ja nu jaren verder..het gaat hartstikke goed met haar.Ze is met een serieuze opleiding bezig en is bezig met haar rijbewijs, binnenkort heeft ze haar examen.Ze spaart en gedraagt zich verandwoordelijk.Echt gewoon een leuke meid.
Maar...je merkt duidelijk dat ze heus wel een tik ervan heeft over gehouden.Zo kan ze keihard zijn, logisch maar wel moeilijk om te zien.
Anyway verder geen grote problemen dus.
Wel kleine problemen. Nu heeft ze dus een date met een foute jongen.Echt mn nekharen gaan al overeind staan bij voorbaat.
Ik heb haar verteld dat ik dit geen fijne jongen vind aangezien ik zijn verleden ken. Maar ja...ik weet nog van hoe ik vroeger was, verbied het en het wordt nog intressanter Haha! Knipoog Ze had het bevoorbeeld ook niet kunnen vertellen.
Maar moeders..hoe doen jullie dat toch?Waar gaan jullie heen met jullie zorgen.
Want je weet dat je niks kunt doen behalve kijken.Ik vind het wel moeilijk.

Dus als jullie wijze lessen hebben voor de omgang met een puber..of nou ja..jong volwassene dan Knipoog Ik hoor het graag!

Groetjes en bedankt!

verootjoo

Re: Moeders met pubers verenig u!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:54

Even een vraagje:
Hoe ziet ze jou? En wat is jullie relatie? Ben jij haar 'pleegmoeder', of meer als een 'vriendin' voor haar?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:55

Ik ben geen moeder, ik ben zelf een puber.
Mijn ouders hebben me eigenlijk nooit wat verboden. Ik word heel vrij gelaten in wat ik doe. En dat is heel goed.
Het enige wat mijn ouders doen, is het vertellen van de consequenties. Daar ga ik dan overna denken, en zie ik in dat het niet moet.
Maar ik ben ook verliefd geweest op een jongen, waarvan mijn moeder meteen al zei dat het geen goede jongen was voor mij. En ze heeft gelijk gekregen. Ze heeft het weinig gezegd, maar stond wel altijd voor me klaar.
Denk dat je daar een heel eind mee komt.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:13

verootje ik ben haar tante.We zijn tot haar 18de haar 'pleegouders' geweest.( [LZP] Als een 16 jarige het huis uit geschopt word )
We hebben verder gewoon een goede relatie alleen merk ik dat ze ouder wordt dus meer afstand zoekt.Ook logisch en alleen maar gezond.

We laten haar ook heel vrij op een paar kleine huisregeltjes na.Dus ik zal haar zeker niets verbieden.
Alleen het gevoel dat je hebt van 'dit is niet goed' en dan alleen maar kunnen toekijken buiten het waarschuwen om is wel moeilijk.
Daarom ben ik wel benieuwd hoe ouders dit doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:37

Jenna schreef:
verootje ik ben haar tante.We zijn tot haar 18de haar 'pleegouders' geweest.( [LZP] Als een 16 jarige het huis uit geschopt word )
We hebben verder gewoon een goede relatie alleen merk ik dat ze ouder wordt dus meer afstand zoekt.Ook logisch en alleen maar gezond.

We laten haar ook heel vrij op een paar kleine huisregeltjes na.Dus ik zal haar zeker niets verbieden.
Alleen het gevoel dat je hebt van 'dit is niet goed' en dan alleen maar kunnen toekijken buiten het waarschuwen om is wel moeilijk.

Mijn advies, als 'kind'.
Consequenties geven, zeggen hoe je erover denkt. Maar nadrukkelijk vertellen dat de beslissing bij haar ligt.
Zoals ik al uit heb gelegd, dit is mijn opvoeding, en mijn ouders krijgen vaak complimenten.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:41

Dat is het moeilijkste van kinderen;ze loslaten....
Ik denk idd dat je niet meer kan doen als haar de consquenties voorhouden en bidden dat het goed gaat Clown
En er gewoon voor haar zijn als het nodig is,maar zoals ik weet,zit dat wel goed Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:57

Als puber zijnde ( Haha! ) wil ik graag zeggen dat ik het heeeeel prettig vind als mijn ouders consequent zijn (dat zijn ze namelijk niet en ik mis het ontzettend). Als ik iets doe waarvan ik bij voorbaat al weet dat het niet mag, en ik krijg geen straf - terwijl ik dat de vorige keer wel kreeg - dan sta ik serieus met open mond te kijken. Ik begrijp dan simpelweg niet waarom ik de tweede keer geen straf krijg, reden genoeg voor mij dus om een derde keer te wagen. Lachen Ik merk ook aan mezelf dat ik het onbewust steeds meer ga uitlokken, gewoon om te kijken hoe ver ik kan gaan. Soms is dat héél ver en soms krijg ik meteen gigantisch op m'n flikker. Eigenlijk geeft dit mij heel veel onzekerheid: ik weet nooit waar ik aan toe ben. Dan kan je zeggen 'gedraag je dan voorbeeldig', nou dat is geen optie: simpelweg omdat ik daar geen zin in heb, en zolang ik geen duidelijke regels krijg zal dat ook niet gebeuren. Dat is het enige wat ik verder mis in mijn opvoeding (en ik zou wel wat meer liefde willen krijgen van beiden..) en meer begeleiding bij mijn schoolwerk, want ik vind het erg lastig om mezelf aan het werk te zetten - heb een heel slecht concentratievermogen - en mijn ouders doen daar ook niet zoveel aan dus dan komt er niks van. Op de momenten dat het niet wil zou ik graag willen dat zij mij zouden helpen.

Wat ik zelf ook heel graag wil is meer duidelijkheid wat betreft volwassen worden: ik hoor aan 1 stuk door dat ik me volwassen moet gedragen en verantwoordelijk moet zijn. Maar waarom mag ik nog niet even kind zijn en plezier maken zolang het nog kan.. Dat begrijp ik gewoon niet. Maar dat heeft niet heel veel met opvoeden te maken denk ik.

Misschien heb je hier wat aan, ik vind het trouwens heel knap van je dat je haar in huis hebt genomen terwijl je zelf nog zo jong bent. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:58

ik heb net de eerste bh's voos mijn dochter gekocht....... mag ik dan al meepraten?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:00

ik vinsd 18 eigenlijk niet echt meer een puber, ik woonde toen al op mezelf.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 22:04

Haha tuurlijk Kim!Jij hebt ook de nodige opvoedervaring die ik mis dus graag! Knipoog Haha!

Thanks voor de adviezen. Ik vind het echt fijn om meerder meningen erover te krijgen.
En idd paol..het is bidden dat het goed gaat Knipoog

Zo geweldig is het niet hoor dat ik haar in huis heb genomen.Je laat een kind gewoon niet op straat staan, ik niet iig.
Maar geloof me er zijn heus genoeg dagen dat ik denk..*zucht* 'Moet dit?'

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:09

Jenna schreef:

ok:)
Ik denk idd dat vrijlaten wel heel goed is. Verbieden gaat denk ik niet werken, ik weet het nog van mezelf; als me dingen verboden worden deed ik ze toch wel, en zo nodig stiekem. Wees idd blij dat ze dingen aan je verteld! Verder ben jij niet haar echte moeder, en zal ze dit tegen je kunnen gebruiken wanneer het haar allemaal niet zint, en dan ben je haar echt kwijt.

Over die jongen; sja, ik denk dat ze dat toch echt zelf uit moet vinden. Ik heb ook ooit een grote fout gemaakt, en mijn ouders zagen dat ook al aankomen. Hebben me er vaak voor gewaarschuwd, maar ja...liefde maakt blind he Haha! Ze hebben me gelukkig nooit verboden met hem om te gaan, en op een gegeven moment kwam ik er zelf achter dat het niks was. Dat vond ik eigenlijk heel fijn; moet er niet aan denken dat ze me die omgang hadden verboden!
Wel kun je haar idd waarschuwen, maar de keus zal ze alsnog zelf moeten maken. En als het een beetje een slimme meid is, komt ze er echt wel achter. Bij mij duurde het alleen een paar jaar, dus maak je borst maar nat Clown Nee, zonder gekheid; als het echt de spuigaten uit gaat lopen, kun je alsnog ingrijpen Lachen

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:39

Wij hebben 2 pubers in huis. Eén van 13 en één van bijna 15 (en 2 van 10 en 11). Ik vind dit een erg leuke fase in hun leven. Je ziet hoe ze zich gaan ontwikkelen naar jong volwassenen zo af en toe zie een stukje terug van de opvoeding die je erin gestopt hebt.
We hebben bepaalde huisregels en daar hebben ze zich aan te houden. De regels zijn duidelijk en logisch.
Dit is de tijd dat ze zelf keuzes gaan maken en soms zijn die slim en soms niet zo slim. Het enige wat je kunt doen is toekijken en
zorgen dat je er bent als het nodig is. Met humor zijn een boel dingen op te lossen.
Blijf wel je eigen grenzen in de gaten houden.
Laat ruimte open voor discussie en durf bij goede argumenten van je kind hem/haar ook los te laten.
Verbieden heeft inderdaad niet zoveel zin maar bij sommige dingen hebben wij nog altijd het laatste woord.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:08

melkbus schreef:
Wij hebben 2 pubers in huis. Eén van 13 en één van bijna 15 (en 2 van 10 en 11). Ik vind dit een erg leuke fase in hun leven. Je ziet hoe ze zich gaan ontwikkelen naar jong volwassenen zo af en toe zie een stukje terug van de opvoeding die je erin gestopt hebt.
We hebben bepaalde huisregels en daar hebben ze zich aan te houden. De regels zijn duidelijk en logisch.
Dit is de tijd dat ze zelf keuzes gaan maken en soms zijn die slim en soms niet zo slim. Het enige wat je kunt doen is toekijken en
zorgen dat je er bent als het nodig is. Met humor zijn een boel dingen op te lossen.
Laat ruimte open voor discussie en durf bij goede argumenten van je kind hem/haar ook los te laten.
Verbieden heeft inderdaad niet zoveel zin maar bij sommige dingen hebben wij nog altijd het laatste woord.

Vooral je laatste zin vind ik heel schattig!!
Ik kan daaruit op maken dat jou "pubers"nog niet in de verschrikkelijke bekijk het allemaal fase zitten.
Het laatste woord bij een puber die zelf wel beslist of hij wel of niet laat thuis komt?
Die gewoon de deur uit stormt en gewoon om half 8 s'ochtends thuis komt?

Mijn oudste puber was tot voor een paar maanden geleden een draak!!!Hij is inmiddels 19 en ik sponsor hem om op kamers te gaan wonen!!!
Sinds hij op zichzelf woont kan ik normaal met hem praten!!!
Hij heeft zijn eigen plek,en ik ook weer!!!! Haha!

Over foute vriendjes en vriendinnetjes???Als ze ernaar vragen wat jou mening is ,dan uitgebreid geven...niks verbieden en afwachten maar!!!
Het probleem is dat je je kids wil behoeden voor de fouten die wij hebben gemaakt!!Het beste is als ze hun eigen fouten maken!!!
succes.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:38

crabbybitch schreef:
melkbus schreef:

Ik kan daaruit op maken dat jou "pubers"nog niet in de verschrikkelijke bekijk het allemaal fase zitten.
Het laatste woord bij een puber die zelf wel beslist of hij wel of niet laat thuis komt?

Mijn oudste puber was tot voor een paar maanden geleden een draak!!!Hij is inmiddels 19 en ik sponsor hem om op kamers te gaan wonen!!!

Over foute vriendjes en vriendinnetjes???Als ze ernaar vragen wat jou mening is ,dan uitgebreid geven...niks verbieden en afwachten maar!!!
Het probleem is dat je je kids wil behoeden voor de fouten die wij hebben gemaakt!!Het beste is als ze hun eigen fouten maken!!!
succes.

Nou ik ben toch zeker een puber maar dit moest ik niet PROBEREN thuis, echt dan denk ik dat ik mijn pony op MP terug zou vinden en niets zou mogen.

Bij mij thuis kan en mag bijna alles, zolang je maar zegt waar je bent en je eerlijk bent. Eerlijkheid is bij ons thuis erg belangrijk.
Mijn ouders maken mij wel duidelijk wanneer ik 'te ver' ga, ze proberen me met alles te helpen.

Ja ik vind wel dat mijn ouders mij goed opvoeden Ja

SharaniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:23

Interresant om te lezen hoe de pubers zelf dingen ervaren, en ook hoe andere ouders met dingen omgaan.
Ik ben zelf nog maar beginnend puber moeder, mijn oudste is pas 12 Knipoog . Dus wij moeten nog gaan uitvinden wat de beste weg naar volwassenheid is, en hoe wij als ouders die moeten begeleiden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:35

_Micha_ schreef:
crabbybitch schreef:

succes.

Nou ik ben toch zeker een puber maar dit moest ik niet PROBEREN thuis, echt dan denk ik dat ik mijn pony op MP terug zou vinden en niets zou mogen.

Bij mij thuis kan en mag bijna alles, zolang je maar zegt waar je bent en je eerlijk bent. Eerlijkheid is bij ons thuis erg belangrijk.
Mijn ouders maken mij wel duidelijk wanneer ik 'te ver' ga, ze proberen me met alles te helpen.

Haha! Ik heb ook zo'n zusje hoor. Overal schijt aan. En nee, ze hoeft het ook niet te proberen, en ja, ze krijgt gigantisch op haar kop. Maar dat interesseert haar simpelweg niet. Ook heeft ze geen pony dus daar kunnen mn ouders niet mee dreigen.
Wat betreft niets meer mogen... Ze klimt dan gewoon uit het raam, gaat naar een vriendin en komt een paar dagen niet meer thuis... Sja, het is maar wat je liever hebt als ouders. Je dochter kwijt, of een dochter die zelf haar thuiskomtijden bepaalt Knipoog

Dus ja... pubers he... Knipoog

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:59

Tja, Jenna, hoeveel vertrouwen heb jij in de mensenkennis van je zus? Loopt ze wel vaker achter 'foute' types aan, is ze makkelijk beinvloedbaar? Zo niet, laat de zaak dan rusten, blijf geinteresseerd en vroeg (hopelijk) of laat komt ze dan zelf tot de conclusie dat hij niet bij haar past. Houd alles bespreekbaar, maar je mag best je eigen mening hebben natuurlijk.

Ik vind het ook moeilijk om mijn eigen dochter los te laten en steeds meer ruimte te geven. Gelukkig staat zij stevig in haar schoenen en is niet snel onder de indruk van iemand, maar je kunt inderdaad nooit weten waar zij eens mee langskomt.....
Nu was zij er vroeg bij, ze is nu 15 en heeft de ergste puberteit al achter de rug.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:57

verootjoo schreef:
_Micha_ schreef:

Haha! Ik heb ook zo'n zusje hoor. Overal schijt aan. En nee, ze hoeft het ook niet te proberen, en ja, ze krijgt gigantisch op haar kop. Maar dat interesseert haar simpelweg niet. Ook heeft ze geen pony dus daar kunnen mn ouders niet mee dreigen.
Wat betreft niets meer mogen... Ze klimt dan gewoon uit het raam, gaat naar een vriendin en komt een paar dagen niet meer thuis... Sja, het is maar wat je liever hebt als ouders. Je dochter kwijt, of een dochter die zelf haar thuiskomtijden bepaalt Knipoog

Ja maar dat snap ik dus echt niet Huilen van het lachen hoe kan het je nou niéts doen wat je ouders zeggen? Echt ik zou het niet eens DURVEN om uit het raam te klimmen en weg te blijven. Ik weet dat mijn ouders me persoonlijk weg zouden komen sleuren. Maar dat is denk ik ook wel een stukje van mijn geweten. Ik bén gewoon zo dat ik dat niet zou kunnen. Dat is denk ik wat mij niet een vreselijke puber maakt Huilen van het lachen
Eingelijk ben ik een heel lieve puber.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:09

Twee pubers hier. Allebei met een weekend baantje. Dat is hier zoveel makkelijker te krijgen (lijkt zo althans) dan in NL.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:16

_Micha_ schreef:
verootjoo schreef:

Ja maar dat snap ik dus echt niet Huilen van het lachen hoe kan het je nou niéts doen wat je ouders zeggen? Echt ik zou het niet eens DURVEN om uit het raam te klimmen en weg te blijven. Ik weet dat mijn ouders me persoonlijk weg zouden komen sleuren. Maar dat is denk ik ook wel een stukje van mijn geweten. Ik bén gewoon zo dat ik dat niet zou kunnen. Dat is denk ik wat mij niet een vreselijke puber maakt Huilen van het lachen
Eingelijk ben ik een heel lieve puber.

Haha, ja ik was ook een hele makkelijke puber hoor Knipoog Maar zo simpel ligt het dus niet. Zij doet idd echt niks van wat mn ouders zeggen dat ze moet doen Huilen van het lachen En ze zegt toch altijd dat ze ergens anders zit ipv waar ze echt zit, dus weg sleuren helpt niet helaas Vork Of laatst toen ze niet uit mocht ging ze ook echt niet, maar dan nodigt ze om 1 uur 'snachts als iedereen op bed ligt alsnog een hele boel mensen uit Rolleyes

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:31

Geen moeder, wel een puber... Ik ben blij dat ik wordt vrijgelaten wat school betreft. Misschien iets te vrij, mijn ouders weten nauwelijks van mijn profiel en pakketkeuze af, maargoed. Ik heb zelf genoeg discipline om mijn huiswerk wel of niet Knipoog te maken en ik kan makkelijk leren, wat een hoop scheelt. Tuurlijk heb ik ook mijn puberacties en daar kunnen mijn ouders niet zo goed mee om gaan, hopelijk doe ikd at later beter.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:59

mijn moeder is ook erg van het laten gaan en zelf nadenken, maar die heeft er ook het "hoe denk je dat wij ons voelen als je zoiets doet' principe ingestampt.
die blijft nog jaren nawerken. en als je zelf een puber bent is dat soms erg irritant maar daar heb je wel de rest van je leven profijt van. je leert dan echt badenken over de consequenties van wat je doet.

ik moest voor mijn opleiding; 'als kinderen je een zorg zijn' lezen. (van Lickona(?))
daar stond niet alleen 90% van mijn opvoeding in beschreven maar was voor mij ook een eyeopener. misschien voor jou ook een leuk boek?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:21

KiWiKo schreef:
ik heb net de eerste bh's voos mijn dochter gekocht....... mag ik dan al meepraten?

aaaaaaaaaaaaaaaaaa ja daar begint het hoor, heb ze onlangs ook gekocht voor me dochter.
zegt d,r vader heel erg flauw, heeeeey zijn die voor me autospiegel!!!!

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:20

Hier een moeder met een puber van 16, had me geestelijk al helemaal voorbereid op de strijd die zou gaan komen, want tja een puber is nu eenmaal onhandelbaar begreep ik van mijn omgeving..

Niks geen puber die zich niets aan trekt van het thuisfront, niks geen puber die haar eigen thuiskom tijden er op na houdt.. en helemaal geen puber van dingen doen die niet mogen.. Ik heb wsl de meest saaie puber die je, je maar kunt bedenken..

Ik ben meer puber geweest in mijn hele leven dan zij is met 16 jaar.. Ze gaat 1 x in de maand uit, ze werkt braaf in de weekenden, ze doet alles wat ik haar vraag te doen in het huishouden.. Ze is zo evenwichtig en zo niet een puber en weet precies wat ze wel wil en niet wil..

Ik stimuleer haar juist om wat meer te ondernemen, wat vaker op stap te gaan.. maar ze is een huismusje.. Ze heeft genoeg vrienden en vriendinnen, maar ze is gewoon veel liever thuis..

Heb haar ook nooit wat verboden, wel vertelt wat de concequenties kunnen zijn en alles mag en is bespreekbaar hier..

Wie weet komt het nog, maar zoals het er nu naar uit ziet geloof ik nooit dat zij een weerbarstige puber gaat worden.. Knipoog

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:32

Mhm Raveltje, klinkt alsof je mij beschrijft Haha!
Ik ben inmiddels 20 en heb ook nooit echt gepuberd. Natuurlijk botste ik wel eens, vooral met m'n moeder, maar verder was ik heel stabiel en rustig Ja Tot een jaar of 17 totaal geen interesse in uitgaan, keek liever thuis met vriendinnen filmpjes ofzo Lachen Verder mocht ik ook eigenlijk alles wel, maar vooral omdat ik die verantwoordelijkheid al aan kon en wanneer ik iets niet mocht, vond ik dat eigenlijk nog wel logisch. Ik heb gewoon nooit de neiging gehad me zo sterk los te maken van m'n ouders, dat is geleidelijk en vanzelf gegaan Ja

M'n broertje van bijna 18 daarentegen pubert voor 2 *LOL* Nu hij weer een vriendinnetje heeft, lijkt hij weer wat rustiger te worden, maar daar hebben m'n ouders heel wat mee te stellen gehad. Terwijl hij toch dezelfde opvoeding gehad heeft.

Mijn advies Jenna, is om haar vooral vrij te laten. Ik had op mijn 16e ook een vriend waarvan mijn moeder meteen doorhad dat het niet helemaal mijn type was. Het was geen slechte jongen hoor, geen verleden ofzo, maar toch wel een beetje een hopeloos geval Nagelbijten / Gniffelen Mijn moeder heeft er nooit iets over gezegd, hij is hier altijd welkom ontvangen en toen ik het uitgemaakt had, zei ze pas dat ze het een juiste beslissing vond, omdat hij niet geschikt was voor mij. Had ze toentertijd omgang verboden met hem, dan had ik er hoogstwaarschijnlijk tegenin gegaan Ja En zeker nu je nichtje 18 is en in feite volwassen, moet ze zo ook behandeld worden, ook al staat ze nog onder jouw toezicht. Ze heeft eerlijk verteld over deze jongen, dat is een goed teken, dus geef haar die ruimte, nodig hem ook gewoon thuis uit en als ik het zo hoor, is het een verstandige, serieuze meid Ja