verkopen via mp, verplicht artikel terug te nemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

verkopen via mp, verplicht artikel terug te nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 21:18

Als je zoals in mijn geval een aantal tassen te koop aan bied op marktplaats met daarbij dat wij die ook verkopen bij ons in de zonnestudio zodat mensen weten dat ze geen doos papier opgestuurt krijgen.
Ben je dan verplicht (rechtsmatig) het product terug te nemen als de klant hem toch niet wil?

Het gaat hier om een raar geval. De koper reageerde op een grijze tas. Met de vraag of het donker grijs is, nou ja het is een donker grijze tas met croco print. Er stond een foto bij de advertentie.
Koper kocht de tas, nu kreeg ik een mail dat ze hem groen/bruin vind en geen grijs en ze hem terug wil sturen. Omdat ik de tassen veel goedkoper verkoop als de normale prijs begin ik daar nooit aan, dat kost me veel te veel tijd en dan kan ik ze ook niet meer zo goedkoop verkopen.
Dan erbij heb ik zelf die tas in de doos gestopt en weet ik zeker dat ik een donker grijze tas heb opgestuurt.
Natuurlijk kan de kleur iets verschillen van de foto maar groen/bruin is hij absoluut niet.
Ik heb gezegt dat wij bij ons in de zaak ook alleen maar ruilen en geen geld terug geven (tenzij de tas abnormaal snel kapot gaan natuurlijk dat is garantie)

Ik heb dat dus gestuurt en nu dreigt ze dus dat ik dat niet mag doen.
Ik ga morgen contact opnemen met het bedrijf waar ik de tassen in koop. Maar ik wil dus wel weten hoe dit zit.

Als ik echt die tas terug moet nemen dan zal ik dat wel doen, ik raak hem toch wel weer kwijt. Maar als het niet hoeft dan doe ik dat ook niet omdat ik weet dat het gewoon een grijze tas.
Ze heeft niet gevraagd of ze hem mocht ruilen. Ik heb de tas zo duidelijk mogelijk beschreven + een proffesionele foto van bulaggi zelf van de tas er bij gestuurt.

Ik heb geen internet winkel, heb ze alleen via mp verkocht.
Wie weet hier wat van?

Als ik iets van iemand op mp koop en hij is toch niet helemaal naar mijn zin is die toch ook niet verplicht dit terug te nemen?

Casarell

Re: verkopen via mp, verplicht artikel terug te nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:22

Lijkt mij dat de koper naast de pot piest..

Jij hebt toch alles netjes en naar waarheid afgehandeld?
Bovendien is het altijd een gok als je via internet wat koopt.. wil de koper 100% zekerheid, moet je iets persoonlijk komen kopen toch??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:26

Het lijkt me dat jij het niet terug hoeft te nemen...

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:28

Nee hoor je hoeft hem volgens mij niet terug te nemen. Je bent toch als particulier. Dan heeft ze gewoon pech. ( moet ze maar naar een winkel gaan )

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:29

ik denk dat jij hem terug moet nemen,zeker ook omdat je ze ook via jullie winkel verkoopt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:30

je hoeft hem misschien nietterug te nemen maar is het niet beter voor je naam om het wel te doen?

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:31

Volgends mij hoef je de tas niet verplicht terug te nemen, en is het dus gewoon balen voor de koper! Marktplaats gaat namelijk over tweeddehands spullen, en er staat echt nergens dat een verkoper verplicht is de verkochte spullen terug te nemen.
Zou mooi worden als dat wel moest... Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:32

het verschilt waarschijnlijk nogal of je ze zakelijk verkoopt of particulier.

bij zakelijke verkoop heeft de koper waarschijnlijk wel het recht hem terug te sturen (al weet ik dit niet 100% zeker)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:33

Naomi_unique schreef:
Volgends mij hoef je de tas niet verplicht terug te nemen, en is het dus gewoon balen voor de koper! Marktplaats gaat namelijk over tweeddehands spullen, en er staat echt nergens dat een verkoper verplicht is de verkochte spullen terug te nemen.
Zou mooi worden als dat wel moest... Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

op marktplaats staan niet alleen tweedehands spullen.
en als jij je paard via marktplaats bij een handelaar koopt, heb je net zo goed nog de rechten die normaal gelden als je bij een handelaar koopt.
dus ik neem aan dat dit bij tassen ook geldt?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 23:25

ik heb al een bericht bij de consumenten bond geplaatst, ik denk dat ze het daar wel weten.
Ik heb officieel geen winkel. Heb het er gewoon bij omdat ik het leuk vind. Ik heb ook geen webwinkel. Zet het gewoon op mp om het te verkopen en verder niks.
Ik heb ook zoiets dat als ik een goed product lever waar niks aan mankeert voor een paar 10tjes goedkoper als in de winkel dat daar ook iets minder service op zit. Als ik wel ga werken met terug sturen moet ik er ook meer geld voor gaan vragen want het kost mij onwijs veel tijd en dus meer geld.
Eerst krijg ik van haar complimenten dat ik met hart en ziel verkoper ben, dat ik alles zo duidelijk mogelijk probeer te omschrijven en dat ze dat waardeerd, en dan dit.
Bij ons in de zaak verkopen we alles ook veel goedkoper, ik heb van alles maar 1 en wij werken daar ook alleen met ruilen binnen 2 weken en geen geld terug.

Dan had ze er een paar 10tjes meer voor moeten betalen en het in de winkel moeten kopen.

en kwa naam. Ik verkoop maar weinig via internet. Het meeste word gewoon in de zaak verkocht. En door dit soort dingen heb ik gelijk zoiets van ik heb er zo gelijk helemaal geen zin meer in. Ik doe mijn best het goed en leuk te verkopen en dan komen mensen hier mee. En ik begrijp er werkelijk niks van. Voor zover ik weet ben ik niet kleuren blind de tas was toch echt grijs!

Ik heb ook geen zin om hier wekenlang over heen en weer te mailen dus als ik er niks over vind wat de rechten zijn misschien dat ik hem dan maar gewoon terug neem. Maar ik heb nu zoiets van ik lever een goed product, ik zeg tegen andere als ze het vragen ook altijd dat ik niet aan terug sturen doe dus waarom zou ik nu een uitzondering maken.

+ dat als ik alleen mijn naam bij de advertentie zet niemand weet dat ik een zaak heb. Bij een particulier die een paar tassen verkoopt zouden ze ook nooit vragen of ze het terug kunnen sturen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:44

Je hoeft niets terug te nemen, je bent met de koper een verkoop van in dit geval een tas overeengekomen. Een mondelinge overeenkomst is al rechtsgeldig en dus bindend. Heb je alle communicatie (neem aan via email) bewaard?
Dan sta je helemaal sterk want dan heb je bewijs, je hoeft dus niets terug te nemen, de koper heeft in dit geval pech Ja

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 23:48

hoe zit het dan dat ik zeg dat de tas grijs is en zij dat hij groen/bruin is? ik heb alle mailtjes nog incl hoe ik uitleg hoe de tas er uit ziet.
Heb trouwens ook gezegt dat ze me maar een foto moet sturen waarop ik duidelijk kan zien dat de tas groen/bruin is. Ik heb namelijk echt een grijze tas verstuurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:58

Ik heb ooit zonder foto te zien een 'legergrijze'rijbroek overgekocht van een particulier op marktplaats... nou, ik vond (en vind) 'm toch echt groenig/beige ook. Misschien was 't in jouw geval ook een ietwat discutabele kleur grijs?
In mijn geval was 't geen probleem btw omdat ik de kleur ook mooi vindt, maar als ik 'm naast m'n grijze rijbroeken leg zie je duidelijk verschil.

Terugnemen, ik weet niet of 't moet... maar het is wel goed voor je naam om 't te doen in dit geval denk ik. Maar dan wel als ze echt een foto heeft gestuurd waarop de tas dus ook echt groen/bruin is bijv ja, dat is een goede Ja

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 10:32

Datis dus het probleem ik vind hem ook echt grijs. Niet met een gloed of iets gewoon donker grijs. Ik heb van het zelfde nog een portomonee liggen die er bij hoort. Ik ga die vandaag op mijn bali leggen en aan iedereen vragen wat voor kleur dat is. Als iederee gewoon grijs zegt dan weet ik natuurlijk genoeg.
Het probleem is dat als ik tassen terug ga nemen ik ook meer geld voor die tassen moet gaan vragen, en ik wil ze juist goedkoop aanbieden. Kijk ik vind het leuk dus ik hoef er niet veel aan te verdienen, maar ik ga niet voor niks werken.
Ik heb al weinig vrije tijd en daardoor weinig tijd om helemaal naar het postkantoor te gaan waar meestal een half uur wachtrij is. Ik ga dat niet voor niks doen natuurlijk.
dan zal dat terug moeten komen in mijn prijs.
Maar ik wil ze op internet ook weer niet duurder gaan verkopen als dat ik ze in mijn zaakje verkoop want als ze ze dan komen op halen zien ze het prijsverschil dus dan moet ik op de zaak ook omhoog met de prijs en dat kan niet want mijn bekend heid is dat ik alles zo goedkoop verkoop!

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:36

je hebt het als particulier verkocht.

En dit is voor haar het risico van op mp kopen, dan had ze hem maar in de winkel voor de normale prijs moeten kopen, dan had ze hem kunnen bekijken.

Ik denk echt wel dat jij in je recht staat hoor

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 10:39

ik wil het wel zeker weten. Als ik niet in mijn recht sta dan neem ik de tas gewoon terug want ik ben wel een eerlijke handelaar om het zo maar even te zeggen.
Maar ik ga niet onnodig iets terug nemen, daar vraag ik het geld ook niet naar. misschien dat ik op de consumenten site wat wijzer word.
Het is in elk geval weer een wijze les. volgende keer zeg ik gelijk dat er niet terug gestuurt kan worden ook al vragen ze er niet naar.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:41

Feit blijft dat jij wettelijk gezien sterk staat Breitling, jij doet een aanbod (tas) en de koper is op dit aanbod in gegaan, waarna een koopovereenkomst ontstaan is waar beiden mee akkoord zijn gegaan.
Het enige waar de koper van jouw tas zich nog op kan beroepen is op de afkoelingsperiode uit de wet ´kopen op afstand´. In dat geval mag zij het product terugsturen en hoeft hierbij alleen de portokosten te betalen. De afkoelingsperiode duurt echter maar 7 dagen, dus binnen die tijd moet zij aangeven hiervan gebruik te willen maken.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:43

Staat het niet in de algemene voorwaarden van mp?
Zodat je dat haar kunt sturen?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:05

inderdaad, koper heeft een probleem.

Ik heb altijd begrepen dat zelfs echte winkels niet verplicht zijn een artikel terug te nemen (tenzij er natuurlijk gebreken aan zijn!). Dit wordt gezien als een gunst van de winkel.
Dat kopen op afstand? dat geld toch ook alleen maar met winkels?

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:17

Het ligt eraan. Als jij de tassen zakelijk hebt ingekocht, verkoop je ze ook zakelijk. Je kunt ze namelijk niet zakelijk in kopen, btw aftrekken en heel de handel, en dan particulier in het zwart verkopen. Dat mag niet.
Dus dan lijkt me dit gewoon zakelijk, tenzij je de tassen particulier hebt ingekocht, maar dat lijkt me onlogisch.
In dit geval valt deze verkoop onder koop op afstand. En dan mag een artikel altijd terug binnen zoveel dagen. De rede maakt dan totaal niet uit. En dan ben je als koper verplicht geld terug te storten indien de klant dit wilt.

Ik ga er vanuit dan deze klant er vanuit ging dat ze met een zakelijke verkoper te maken had, je hebt het immers ook over je bedrijf gehad.

Of je nu een winkel bent te ja of te nee, dat maakt niet uit. Het blijft zakelijk, en het blijft onder de wet koop op afstand vallen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:21

Ik kon op mp niks vinden dus heb ook daar maar even een bericht geplaats.

Er zijn zo verschrikkelijk veel winkels waar je geen geld terug krijgt maar alleen kunt ruilen of een tegoed bon krijgt. Meestal zijn dat die winkeltjes waar er maar 1 van is, niet de ketens.
Wij doen dat in de zaak ook niet. Binnen 2 weken ruilen voor een andere mag maar we geven alleen geld terug als het kapot is wat onder de garantie valt. We hebben ook artikelen waar geen garantie op zit dat zeggen we er dan ook bij!

Ik verkoop ze inderdaad niet zwart. Geld gaat gewoon bij de rest dus ook de btw gaat er af.

Maar is dat via mp dan ook? Ik dacht namelijk dat dat alleen bij een webwinkel zo was.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:26

Nee dat is altijd, alle verkoop op afstand, dus waar de koper de de artikelen niet in het echt gezien heeft voor de koop. Of dat nu een catalogus, internet, telefonisch is, zelfs via tv zoals tell sell valt daaronder.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:41

oke. nou ik ben ook achter een nummer voor het bedrijven locket. Die bellen mij zo terug en dan zal ik het wel horen Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:46

loulou schreef:
het verschilt waarschijnlijk nogal of je ze zakelijk verkoopt of particulier.

bij zakelijke verkoop heeft de koper waarschijnlijk wel het recht hem terug te sturen (al weet ik dit niet 100% zeker)

Ik heb de rest van de reacties nog niet gelezen, maar dit dacht ik ook. Ik dacht eigenlijk direct dat wanneer je zakelijk verkoopt er een regel geld dat binnen 7 dagen de spullen geretourneerd mochten worden, mits deze in goede staat zijn en niet gebruikt.
Maar ik kan er ook naast zitten.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar je telefoontje die je terug krijgt!

Succes ermee

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:48

Nou ben benieuwd wat het bedrijven locket dan zegt.
Ik ben hierin een leek, maar als ik het zo lees lijkt het mij dat jij gewoon in je recht staat om het zo te noemen.