'Bang' om te rijlessen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

'Bang' om te rijlessen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:06

Ja klinkt idioot, maar ik ben eigenlijk een soort van bang om te gaan rijlessen. Clown
Ik hoor vaak verhalen dat het hardstikke leuk is enz. maar ik durf echt niet hoor..
Ik ben al bijna 19, en nogsteeds niet begonnen...
Terwijl ik wel graag mijn rijbeweis wil!
Ik heb wel eens auto gereden, maar dat was geen succes.. (aangehouden door de politie, en een bekeuring van €190 Scheve mond )
Beetje een nare ervaring was dat voor mij.. Knipoog
Waar ik bang voor ben? Geen idee.. maar ik durf gewoon niet Clown
Hebben meer mensen dit?? Of stel ik me gewoon aan..

Charaz

Re: 'Bang' om te rijlessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:07

Geef je op voor rijles en je zult zien dat het alles mee valt! Het is heerlijk om zelf je rijbewijs te hebben.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:09

ik wil ook mijn rijbeijs, maar iets houd me wat tegen. Maarja gelijk ze soms als gekken rijden je zou voor minder bang krijgen.
Maar als je een rijbewijs hebt dan is het wel makkelijker een job te vinden enz. Misschien als je een goede begleiding zoekt dat je minder bang bent

Cadaz

ik had het ook niet extreem maar ik wou me rijbewijs dus eerste les in zicht

en ik was gewoon bang om te rijden amar wou heel graag

nou eenmaal aan het rijden viel het alles mee en vond het leuk... Lachen

Marleen

Miracle_ schreef:
Ja klinkt idioot, maar ik ben eigenlijk een soort van bang om te gaan rijlessen. Clown
Ik hoor vaak verhalen dat het hardstikke leuk is enz. maar ik durf echt niet hoor..
Ik ben al bijna 19, en nogsteeds niet begonnen...
Terwijl ik wel graag mijn rijbeweis wil!
Ik heb wel eens auto gereden, maar dat was geen succes.. (aangehouden door de politie, en een bekeuring van €190 Scheve mond )
Beetje een nare ervaring was dat voor mij.. Knipoog
Waar ik bang voor ben? Geen idee.. maar ik durf gewoon niet Clown
Hebben meer mensen dit?? Of stel ik me gewoon aan..

Waarom ga je autorijden als je je rijbewijs nog niet hebt?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:10

Miracle_ schreef:

Bedoel je dat je zonder rijbewijs op de openbare weg reed en toen bent aangehouden? Levensgevaarlijk is zoiets, je zult een ongeluk veroorzaken... Verzekerd ben je dan niet. Scheve mond

Anyway, kan me voorstellen dat je er tegenop ziet. Je kunt altijd beginnen en als het niet bevalt, dan stoppen. Een rijbewijs is geen must, alleen maar erg handig. Lachen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:11

Omdat ik het toch wou proberen maar niet gelijk een les. Was overigens niet op de weg hoor, maar op een enorme pakeerplaats in de bossen. (Hoe de politie daar terecht kwam weet ik ook niet)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:11

Ik wil ook doodgraag m'n rijbewijs! Maar durf het echt niet... Als ik meerijd, geen probleem, maar als ik achter het stuur zit voel ik me zo opgesloten en begin ik licht te hyperventileren. Dit gaat steeds beter en beter. Vanaf dat ik dat onder controle heb ga ik ervoor Haha!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:13

chipieke schreef:
Ik wil ook doodgraag m'n rijbewijs! Maar durf het echt niet... Als ik meerijd, geen probleem, maar als ik achter het stuur zit voel ik me zo opgesloten en begin ik licht te hyperventileren. Dit gaat steeds beter en beter. Vanaf dat ik dat onder controle heb ga ik ervoor Haha!

Inderdaad! Meerijden, no problem.. maar ook zodra ik achter het stuur ga zitten.. (Dus echt alleen zitten zonder wat te doen) Raak ik in paniek.. Scheve mond

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:13

Wat ik heb gedaan is 20 lessen in een simulator, je leert de basis, schakelen, sturen, snelheden, achteruit rijden, eigenlijk alles, Na die lessen stap je in de auto en rij je zo weg!

Ik had precies het zelfde als jij! maar door die simulator leer je ook vertrouwen te krijgen.
Het is eigenlijk bedoeld voor 17 jarige,maar ook voor mensen met faalangst!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:14

draverr schreef:
Wat ik heb gedaan is 20 lessen in een simulator, je leert de basis, schakelen, sturen, snelheden, achteruit rijden, eigenlijk alles, Na die lessen stap je in de auto en rij je zo weg!

Ik had precies het zelfde als jij! maar door die simulator leer je ook vertrouwen te krijgen.
Het is eigenlijk bedoeld voor 17 jarige,maar ook voor mensen met faalangst!

Ow dat is inderdaad wel ideaal! Waar kan je dat aanvragen oid. ? En is dat erg duur?

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:16

Ik heb ook eerst 2 lessen de simulator gedaan, dit was voor de ANWB!
Ik vond het ook best eng hoor, de eerste keer, maar ik dacht gewoon van, er zit iemand naast me met ook nog een paar pedalen haha!
Na een rijles komt het allemaal goed! Althans bij mij dan!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:18

Vervelend Ja . Maar een instructeur zit niet voor niks naast je hee! Die laat echt niet zomaar iets gebeuren hoor en meestal begin je eerst eens op de parkeerplaats. Het valt allemaal mee hoor, zo'n auto is veel gewend en ik zeg maar zo: je hebt niet voor niks een L bovenop je auto staan Lachen

Overigens is het bij een aantal rijscholen dat je je eerste les in een simulator krijgt, dus gewoon even navragen (vooral bij de grote rijscholen)

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:19

Ik betaalde 250 eu. maar ben heel blij dat ik het heb gedaan, en het scheeld 15 praktijklessen dus je bespaard ook nog geld.

Ook ik heb heel wat km's gereden zonder rijbewijs, maar toen het er eenmaal op aan kwam vond ik het best eng.

Je zou eens contact op kunnen nemen met ANWB waar het bij jouw in de buurt zit!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:20

Inmiddels heb ik alweer een poosje m'n rijbewijs, maar toen ik ging beginnen vond ik het eng om gelijk de openbare weg op te gaan. Daarom heb ik voor een pakket gekozen, waarbij we eerst drie dagen naar Almere gingen. Daar is een oefenterrein, en pas als je daar de auto een beetje kunt bedienen, ga je de openbare weg op. Vond ik zelf een fijne methode. Of mijn rijschool bij jullie in de buurt zit weet ik niet, maar wie weet zijn er meeroefenterreinen in NL.
Hier de link naar de rijschool waar ik destijds reed:
http://snelweg.daanvdl.nl/index.php?id=7

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:22

Okee bedankt Ja ik zal het allemaal eens even na gaan zoeken!
(Mag je trouwens iemand mee nemen bij je eerste rijles?)

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:24

Toen ik begon met rijlessen, ruim 10 jaar geleden, vond ik het ook doodeng! Gewoon een goeie instructeur zoeken (vraag familie/vrienden/kennissen) en zeggen dat je het erg eng vind. Als diegene goed is zal ie je dan ook niet meteen meenemen de stad in of zo en alles mooi rustig opbouwen. Moet echt wel lukken hoor!
Ik ben later in één keer geslaagd voor mijn examen en heb een jaar of 2 geleden mijn E-rijbewijs gehaald (in 3 x Boos!). Nu rij ik met alles weg wat ik maar op mijn pad tref. Echt geweldig om zo vrij te zijn met autorijden! Ik zou zo zeggen: ga ervoor, je hebt niks te verliezen! Succes!
En eh... iemand meenemen mag volgens mij altijd Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:25

ik vond het ook eng. En ik vond het hele lessen niet leuk. Maar achteraf ben ik zoooo blij dat ik het heb. Nu me E achter B nog. Zit weer met hetzelfde dilemma haha

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:27

Inderdaad, een simulator is wel fijn dan. Of anders gewoon een proefles op oefenterrein (een grote parkeerplaats die leeg is enzo). Ik zou zeggen: gewoon doen! Wat kan er mis gaan?! Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:31

Ladygiroc schreef:
ik vond het ook eng. En ik vond het hele lessen niet leuk. Maar achteraf ben ik zoooo blij dat ik het heb. Nu me E achter B nog. Zit weer met hetzelfde dilemma haha

Ik vond juist het lessen leuk en dat ging ook prima, maar het examen doen was een ramp (complete blackouts enzo). Uiteindelijk wel gehaald. Tegen het halen van mijn E zie ik dan ook ontzettend op, als ik een cursus kon doen zoals een antislipcursus had ik het allang gedaan, daar hangt geen examen aan vast. Ik + vaardigheidsexamens = geen goeie combi. Geef mij maar een blaadje papier en een pen en een paar uur de tijd, maar dat gaat bij autorijden zo lastig. Tong uitsteken

Kan me ergens de twijfels van de TS dan ook wel voorstellen, maar daarom ook mijn tip: je weet pas of het lessen je bevalt als je er eenmaal mee begonnen bent. En je kunt altijd nog terug. Knipoog

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:44

@Karin: Ja dat is waar, ik kan altijd terug.. Maar de eerste stap zetten blijft toch wel eng.. Knipoog

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:46

Weet je, volgens mij kom je al heel ver met met alleen al de juiste instructeur.
Op mijn 18e heb ik 10 rijlessen voor mijn verjaardag gehad.
Mijn eerste les is mij zó tegengevallen! Ik had echt een bagger instructeur. Stuurde me met mijn eerste les door hartje Den-Haag, schreeuwde en was gewoon een ongelooflijke l*l.
En dat terwijl ik redelijk onzeker was en dat aangegeven had.
Het is dan ook bij de ene les gebleven. Bloos
Zelfs toen ik een dochter had, in het buitengebied woonde en elke dag met weer of wind op de fiets 20 minuten naar school moest fietsen met haar.
En toen was ik in verwachting van de tweede. Tja, hoe moest ik dat straks gaan doen op de fiets?!?
Na overleg hier thuis ben ik rond gaan bellen. Ik heb een afspraak gemaakt met een rijschool en aangegeven dat ik eigenlijk niet wilde maar wel moest. Toen ik begon was ik 20 weken zwanger.
Ik kreeg een súper instructeur! Echt een geweldige man die mij helemaal op me gemak stelde. Mijn eerste les bestond de eerste 20 minuten uit alleen maar achter het stuur zitten Haha!
Daarna mocht ik op mijn eigen tempo beginnen. De eerste 3 lessen heb ik alleen maar in het buitengebied hier gereden en ben welgeteld 3 auto´s tegen gekomen.
Ik heb binnen 19 lessen mijn rijbewijs gehaald en in één keer geslaagd. Ruim 9 jaar na mijn eerste les.
Geloof me, het is héérlijk!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:51

Ik heb ook het lessen voor mijn rijbewijs nog wat voor me uitgeschoven na mijn 18e. Toch op mijn 19e maar begionnen, spannend maar vond het toch ook ontzettend leuk. En nu ik merk hoe ongelooflijk veel plezier ik ervan heb is niet te beschrijven Knipoog

Ik denk niet dat het je helpt om zelf plannen te ondernemen om achter het stuur te stappen slim is (zo zie je maar met die boete van € 190,-).

Begin gewoon met rijlessen, bekijk wat opties met een simulator inderdaad en verder. De eerste les(sen) hoef je toch nog niet alles zelf te doen. Eerst gevoel krijgen voor sturen, daarna stukje bij beetje kreeg ik de andere handelingen erbij. En zowiezo heb je dan een instructeur naast je die altijd kan ingrijpen totdat je zelf wat meer onder de knie hebt.

En als je met rijlessen bezig bent, mag je wel gewoon achter het stuur. Dus daarvoor hoef je ook geen angst meer te hebben dan Knipoog

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:59

Bienotje schreef:
En als je met rijlessen bezig bent, mag je wel gewoon achter het stuur.

Dat dacht ik dus even niet! Je mag (hier in Nederland) pas rijden als je werkelijk je rose papiertje op zak hebt. Zelfs als je het gehaald hebt, maar je hebt je rijbewijs nog niet bij het gemeentehuis opgehaald, dan ben je nog strafbaar! oppassen dus en mooi eerst gaan lessen onder begeleiding van een GOEIE instructeur Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:02

Klopt idd. In België zijn de regels anders, maar in NL mag je echt pas zonder instructeur rijden als je daadwerkelijk je rijbewijs gehaald hebt.