Hoe snel stap jij naar de huisartsenpost?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Hoe snel stap jij naar de huisartsenpost?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 10:15

Ik kijk regelmatig samen met m'n moeder naar zo'n programma op Nederland 2 over een huisartsenpost. En elke keer weer verbazen we ons erover hoe snel en met wat voor l.ullige kleine dingen mensen naar een huisartsenpost stappen.
Is het zaterdag of zonder en mevrouw is al 3 dagen verkouden. Maar even mee naar de huisartsenpost.
Iemand heeft een grote blaar op de duim.
Etc etc.

Ik meen toch echt dat een huisartsenpost is voor dingen die écht niet kunnen wachten tot de maandag?
Of zijn jullie zelf ook al zo van 'Oei, het ziet er niet ernstig uit maar toch maar naar de huisartsenpost"
Ik vind het persoonlijk een onnodig beroep doen op een arts, en die hebben het in die weekends al druk genoeg, mede door dit soort gevallen?

En dan nog iets waar ik het met mijn moeder over had. Zij was de laatste tijd moe, puf d'r uit etc. Naar dokter geweest (gewoon doordeweeks Knipoog), bloed laten prikken maar er kwam niks uit. Oké. Ze zei er zelf over "Dan moet ik gewoon eerder op bed gaan maar ik ben er in ieder geval zeker van dat het niet iets anders is."
Maar je hoort ook weer dat andere mensen het niet vertrouwen ook al komt er niets uit de test, willen per sé naar de internist etc.. Zo krijg je toch die ellenlange wachtlijsten?

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Lachen

just_kiki

Re: Hoe snel stap jij naar de huisartsenpost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:17

ik snap precies wat je bedoelt *LOL*
ook ik kijk vaak naar zulke programma's en dan kijk ik ook met grote ogen naar die kleine dingentjes waar ze voor naar het ziekenhuis/huisartsenpost komen Huilen van het lachen
Echt onzin Clown

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:18

Nou ik ben nu twee keer naar de huisartsenpost geweest omdat ik erge buikpijn had die later een maagontsteking bleek te zijn. Pff... dat was zo onplezierig ik kon niet eens lopen. En dan moet je in het ziekenhuis wachten en wachten met gigantische pijn.. en na een paar uren mag je pas een pijnstiller.

Verder ga ik bijna nooit naar de huisarts, zelfs niet met een verkoudheid Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:21

Ik ga ook niet graag naar de huisarts. Ik ben geweest (naar een avond post in het ziekenhuis) toen ik alleen nog maar kon gillen van de buikpijn, bleek dat k bijna n nierbekken ontsteking had.
Ik ben geweest toen ik het topje van mijn vinger af sneed

Maar voor dingen als verkouden enzo zou ik niet eens naar een HA durven...

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:23

valt mij inderdaad ook op ja!!

ik ga helemaaaal niet snel naar de huisarts, laat staan naar de huisartsenpost in het weekend... dan meot er toch echt wel wat aan de hand zijn!! vind ik altijd zonde van mijn tijd, een doktersbezoek Nagelbijten / Gniffelen heb ik het veel te druk voor en gaat vanzelf wel weer over denk ik dan....

De enige keer dat ik naar de huisartsenpost ben geweest was omdat ik net blaasontsteking had gehad 3 weken geleden, en gewoon zeker wist dat ik het nu weer had, en daar had ik wle zo'n last van dat ik gelijk naar de huisartsenpost ben gegaan zodat ik weer tabletten kon, man wat een ellende die blaasontsteking.

De andere keren deed ik het gewoon gelijk goed in het weekend, zodanig dat ik de huisartsenpost over kon slaan en gelijk door kon naar de eerste hulp Clown

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:27

Ik ben wel een keer bij de huisartsenpost geweest. Dat was toen ik getrapt was tegen mijn pols door een paard. Verder eigenlijk ook niet.

Het valt mij inderdaad ook op bij zulke programma's. En die mensen worden dan soms ook nog helemaal ingetaped omdat ze hun voet licht verstuikt hebben ofzo, maar gewoon omdat die mensen daarom vragen. Haha of meneer heeft een schrammetje op zijn wang, vind het ook onzin hoor, sommige gevallen.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:28

Je moest eens weten waar mensen zelfs mee naar een Spoed Eisende Hulp komen! Dat is pas helemaal schandalig!
Hebben ze al vijf dagen een zere teen en daar moet dan ineens op zaterdagavond naar gekeken worden! Rolleyes
En dan heb je ze er ook nog tussen zitten die niet even wensen te wachten omdat de dokter eerst met een echt spoedeisend geval aan de gang gaat.... Verdrietig

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:29

Ik ben ook niet iemand die snel naar de huisarts gaat. Ik heb nu al 7 jaar een nieuwe en ik heb hem een halfjaar geleden voor het eerst gezien omdat ik van mijn paard was gevallen en niet meer kon zitten van de rugpijn.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:29

Het programma van de huisartsenpost kijk ik ook en het is echt verbazingwekkend voor wat voor een dingen sommige mensen komen. Ik ben zelf ook niet zo iemand die voor elk ding naar de HA gaat. Als ik al 6 weken verkouden ben en de longen uit mijn lijf hoest dan wil ik nog wel eens gaan, maar verder eigenlijk niet echt.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:32

Valt mij ook op dat mensen snel naar de Hap of ha gaan voor elk wissewasje... Nee dank je ik ga pas als het niet meer te houden is of dat ik er een slecht gevoel over heb. En wat Wardie zegt heb ik ook vaak genoeg gezien en gehoord schandalig is dat... Nee ik wacht wel tot ik naar de ha kan als het echt niet meer gaat. Maar voor een blaar ga ik niet naar de ha laatstaan de hap, die prikken we gewoon zelf door Knipoog
Ik ben met 8 maand zwangerschap op zaterdag naar de hap gegaan omdat ik een borstontsteking had maar voor de rest zul je mij daar niet zien Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:35

Ik verbaas me er ook elke keer weer over hoe makkelijk mensen er naar toe gaan.
Helaas hebben wij de afgelopen maanden nogal wat bij de weekendarts gezeten ( onze huisarts werkt niet mee aan de HAP, die regelen het onderling ), en is zelfs de nachtdienst al een paar keer bij ons geweest. Maar ja, mijn dochtertje van toen 7 maanden kreeg bijna geen adem meer, dan wil je wel. En alle keren moesten we met gierende banden naar de EHBO, dus het was zeker niet voor niks.
Ik moet zeggen dat wij ons ook echt bezwaard voelen om dan weer te bellen. Die mensen zijn er voor, maar je voelt je zo stom als je voor niks zou komen. Ondertussen weet ik dat ik op mijn gevoel moet afgaan, en dat als het mis is, je gewoon echt kan bellen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:37

Naar de eerste hulp in het ziekenhuis ben ik alleen geweest toen ik glas in me hand had!

Huisarts door deweeks ga ik alleen als ik em er niet prettig bij voel, heb een vaag syndroom en wil niet dat het erger wordt!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:41

Het is idd ongeloofelijk met welke dingen mensen naar de huisartsenpost komen... die houden de boel ook alleen maar op voor mensen waar wél echt iets mee aan de hand is. Ik ga zelf eigenlijk zelden tot nooit: één keer geweest toen ik gevallen was met schaatsen en een gebroken pols bleek te hebben en de laatste keer vanwege stevige druk op de borst en moeite met ademhalen.
Dit zijn eigenlijk de enige twee keer dat ik geweest ben, ik loop meestal ook gewoon rond met klachten met het idee dat het vanzelf wel over gaat.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:43

Ik kijk dat soort programma's om die reden ook niet meer.
Het schoonzusje van mijn schoonzus (om hetmakkelijk te houden) gaat al naar de HA als er (bijwijze van spreke) een scheet dwars zit.
Ik ben ff kijken.... euhhh voormezelf nog nooit in de huisartsenpost geweest.
Gewoon bij de HA was ook al een paar maanden geleden, en dat was omdat mijn zalf niet meer goed werkte (voor mijn exzeem).

Voor/met mijn vriend beni k dit jaar wel 2 keer geweest. Hij was in Thailand ziek geworden en 8,5 week eerder thuis gekomen.
Aangekomen op vrijdag avond, en zaterdach ochtend meteen naar de huisartsenpost gegaan.
Die heeft ons doorgestuurd naar de SEH (je moest eerst naar de HA post voordat je geholpen werd bij de SEH, we zaten eerst namelijk bij de SEH en die stuurde ons naar de HA post).
Meneer had een parasiet in zn darmen die flinke ontstekingen veroorzaakte en niet reageerde op AB (die hij al 1,5 week slikte).

Tweede keer was ook voor hem, een paar weken later. Zat hier op zaterdag morgen met hem op de bank, hij stond op om wat te drinken te pakken. HIj werd lijkbleek en zakte zo inelkaar.

In de wchtkamer gebeurde het nog een keer toen hij opstond om met de arts mee te lopen.
Dat was echt niet grappig....

Maar verder, nee ikben niet iemand die snel naar de huisarts gaat, en de weekend arts al helemaal niet.
En vriendlief? in de tijd dat ik hem ken (4 jaar) is hij ook zelden bij de ha geweest.

Ik bedenk me net dat ik na mijn vakantie ook nog bij de (vervangende) ha ben geweest, na een spinnenbeet (in thailand gekregen) kreeg ik allemaal vreemde oppervlakkige infecties waar ik 1,5 week lang AB voor geslikt heb.
Die dingen op mn arm waren alleen onhandig, maarik had ook 7 flinke wonden/bulten/infecties op de achterkant van mn bovenbeen, en tja, dan wordt zitten ineens erg lastig!

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:50

Ik ga echt nooit naar de huisarts,alleen als ik er echt moet zijn voor iets waar alleen zij voor kunnen zorgen. een recept ofzo,maar dan bel ik meestal gewoon even.

bovendien heb ik ook weinig vertrouwen in een huisarts, hoe vaak hoor je niet dat iemands klachten niet serieus genomen worden en dat diegene dan iets heel ergs blijkt te hebben.

daarom vind ik wel dat als je echt serieus denkt dat er iets niet goed zit en de dokter vind niets, en jij bent er nog steeds van overtuigd dat je je toch grondig moet laten onderzoeken.
geldt natuurlijk niet voor de mensen die al denken bij een steekje in de hoofd dat ze een hersentumor hebben ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:51

Ik zit ook bijna nooit bij de huisarts, ik ga ook alleen naar de HAP als ik ongelukjes heb gehad, zo ben ik een keer met mn hoofd tegen de muur gevlogen, naar de HAP mocht gelijk niet meer lopen, moest de scan in etc.

Eigenlijk altijd als ik naar de HAP ga word ik doorgestuurd naar de EHBO. Dus ik ga eigenlijk nooit voor niks Lachen

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:51

Ik ga niet snel naar een dokter maar ben wel 2 keer naar de huisartsenpost geweest: 1 keer omdat een paard een trap tegen mijn hoofd had gegeven en ik de wond moest laten plakken. En 1 keer toen had ik een vreemde ontsteking in mijn mond eerst een paar dagen afgewacht maar zondag hield ik het niet meer van de pijn en ben toch maar naar de hap gereden, ik had beter vrijdag naar de dokter kunnen gaan maar dat is achteraf. En 1 keer ben ik in het weekend naar de tandarts geweest omdat ik van het paard af was gevallen en mijn tanden door mijn lip had en mijn tanden afgebroken waren.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:52

Toevallig ben ik gister naar de HAP geweest, onder luidprotest. Ik lig inmiddels bijna 2 weken al non-stop op bed, en ben al ruim 5 weken aan het kwakkelen. Heb antibiotica gehad van mijn HA, maar werd daar zo ziek van, dat ik met koorts rond de 40.5+ graden liep. Ik klapte elke 2 uur in elkaar, opstaan zelf ging niet meer, lag alleen maar als een rietje te rillen in m'n bed en volgens degenen die me elke keer konden oprapen, draaiden elke keer mijn ogen weg.. Uiteindelijk heeft dat grapje ook bijna een week geduurd, toen waren de 'opvangers' het zat om me elke keer zo te zien, dus toen ben ik naar de HAP gesleept. Druk dat het me daar was! Mensen kinderen! ('meneer, ik heb m'n schouder pijn gedaan', gaan weg met een mitella, nou dat had je zelf ook kunnen doen Haha! 1 klein kindje dat een beetje niestte, volgens papa zwaar verkouden en doodziek, conclusie: geef maar een aspirientje)
Bij mij was de conclusie: bijholte-ontsteking, voorhoofdholte-ontsteking, griep, koortsaanvallen kwamen waarschijnlijk door een allergische reactie op de andere antibiotica en daar moest ik dan ook meteen mee stoppen, andere antibiotica en 'zwarte amandelen', waar mijn lijf natuurlijk ook niet zo goed tegen kan, dus ik moest vandaag ook maar even naar de HA, om daar nog een keer naar te laten kijken Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:57

Ik zie de huisarts nooit, nou was ik 20 en 21 september toevallig op Texel en die zondg kreeg ik vreselijke buikpijn.
De huisarts daar die al die klagende toeristen gewend zijn vond dat ik maar in de auto bij hem moest komen.
Zo gezegd zo gedaan al kotsend en wegvallend van de pijn lag ik bij hem op de tafel, maar meneer dacht nog steeds dat het niet erg was.
Om 15u zou hij bellen hoe het ging, nou niet beter natuurlijk hele caravan bevuild en doodziek belde hij toch maar de ambulance.
In Den Helder kwamen ze na een scan erachter dat mijn dikke darm was dooorgebroken en ik van binnen helemaal vervuild was, gelijk eindelijk na uren pijn morfine gekregen en naar de operatiezaal.
Ik was echter door dat lange wachten zo vervuild dat ik kritiek lag en werd in slaap gehouden dit duurde 2,5 weken en ondertussen nog een keer geopereerd om de boel schoon te houden.Dit alles was erger voor mijn man en kinderen dan voor mij
Het bijkomen was een doffe ellende door alle morfine die ik gekregen had.
Nu zit ik met een enorm grote buikwond en daarop een vacuumpomp om de boel schoon te houden na 6 weken ziekenhuis gelukkig al een week thuis
herstel gaat zeker een half jaar duren, dit alles dankzij mensen die in de weekenden gewoon de dokter bellen met een ingegroeide teennagel waardoor
de artsen heel cynisch worden.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:43

Jeetje dat is wel heftig Echwel, sterkte!

Ik ga ook niet zomaar naar een huisartsenpost maar moet toch bekennen dat ik er wel een keer of 3 geweest ben..
1 keer na een val van een paard + trap tegen m'n hoofd, een keer met gescheurde enkelbanden en een keer toen ik echt niet meer kon bewegen van de buikpijn, bij elke beweging werd ik gek van de pijn; toen bleek ik een ontsteking aan mijn dikke darm te hebben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:46

Ik ga er ook niet vaak heen, maar mijn huisarts vertrouw ik niet zo heel erg. Hoewel, mijn huidige wel, maar mijn vorige niet. Die heeft het te vaak fout gehad. Ik merkte dat ook wel eens in mijn omgeving: de moeder van een vriendin is tot 10! x toe naar huis gestuurd met 'het is niets', terwijl later bleek dat het kanker was waar in dat stadium niets meer aan te doen was.

Ik ben 1x 's nachts naar de huisartsenpost geweest toen ik heel benauwd was geworden. Daar ging het wel weer, dus ik dacht: 'oh jee, wat doe ik hier, ik verdoe zijn tijd'. Maar ik had wel een klaplong en lag daarna 3 weken in het ziekenhuis Clown

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:47

Naar de weekendarts of avondarts zal ik niet snel gaan. Ik ben een keer geweest vanwege een auto-ongelukje en vanuit daar toch naar het ziekenhuis gebracht en een keer toen mijn arm uit de kom lag, dat kon helaas niet wachten tot de volgende dag, want die moest terug gezet worden. En één keer toen ik een blaasontsteking had en het ondanks de medicijnen erg pijn begon te doen en heftig begon te bloeden. In eerste instantie belde ik of het normaal was, maar de assistente zei al snel dat ik langs moest komen zo snel mogelijk.
De gewone huisarts kom ik liever niet, maar helaas zit het niet altijd even lekker mee en heb ik daar onderhand toch al een abbonement Clown

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:52

Ik kijk ook vaak dat programma ja..kan me er ook behoorlijk over verbazen. Maar sowieso waarmee sommige mensen naar de dokter gaan...

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:56

Ik sta er ook steeds van te kijken.Ikzelf kijk ook veel van dat soort programma's..vind ik machtig interessant Haha!
Ikzelf heb een keer op 1e kerstdag op de HAP gezeten...ik kon niet op of neer of wat dan ook van de rugpijn.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:56

Ik kom ook niet vaak bij de dokter. Misschien scheelt het dat mijn moeder verpleegster is en mijn vader in de sport zit waardoor ik met probleempjes vaak wel bij hun terecht kan.

EHBO ben ik pas 1x geweest en dat was toen ik glas in mijn pols (binnenkant) heb gehad en ik op mn knietjes dankte dat er donkerrood bloed uit kwam Vork. Hier heb ik RSI aan over gehouden en daardoor wel een aantal keer naar de dokter gemoeten die weinig deed. Daarnaast nog een keer voor een ontstoken teen en euhh nooit? Alleen een aantal keer om mn pols omdat het nog steeds niet weg is..

Ohja, wel paar jaar geleden naar de HAP toen ik van pony afgevallen was en een flinke hersenschudding had, maar daar weet ik niks meer van (geheugenverlies) Vork

Begrijp ook nooit zo goed waarom mensen om alles per direct op de stoep staan bij de dokter Nagelbijten / Gniffelen
Get a life en leer om te gaan met natuurlijke dingen zoals een verkoudheidje, vermoeidheid of een sneetje in je vinger.