In hoeverre mag jouw vriend zelf beslissingen nemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

In hoeverre mag jouw vriend zelf beslissingen nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:52

Nav een ander topic vroeg ik me af hoeveel inspraak de meiden hier op bokt hebben in het leven van hun vriend/man.

Drugs/alcohol gebruik, dure nieuwe spullen, uitgaan (met andere vrouwen), nieuwe job,... waar ligt bij jullie de grens van wat hij zelf mag bepalen of wanneer hij moet luisteren naar jou? En als er een discussie is, wie wint meestal, of word er een compromie gesloten?

In veranderd dat in bepaalde situaties (als je bevoorbeeld samen gaat wonen, trouwen, kinderen krijgt)?

Brainless

Re: In hoeverre mag jouw vriend zelf beslissingen nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:58

Het gaat niet om wie de baas is en wie naar wie moet luisteren.

Mijn man had zelf besloten om een andere baan te zoeken (en heeft dit wel overlegt natuurlijk, maar hij wilde graag wat anders).
Ik koop mijn eigen auto. Die van hem gezamenlijk, want daar moeten we ook mee op vakantie ed.
Dure spullen overleggen we altijd, maar is nooit een kwestie van winnen of verliezen, zo voelt het voor mij en hem niet.
Soms komen we tot de conclusie dat het (nog) niet nodig is of dat het financieel echt niet kan.

Ik had besloten om mee te gaan naar Roemenië, maar heb het wel overlegd en hij vond ook dat ik moest gaan en heeft dus vrij geregeld. Als hij er niet mee eens was geweest was ik absoluut niet gegaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:00

drugsgebruik : no way, behalve een joint oid (sporadisch) maar voor de rest, als die eraan begint mag hij het aanzetten!

Alcoholgebruik: ik heb in het verleden nogal, slechte ervaringen met alcoholgebruik (niet van mezelf maar van stiefvader)
eens in het weekend zich lam drinken vind ik geen probleem, zolang die niet met de auto is.
indien het patroon verandert naar regelmatig drinken (denk aan, iedere dag veel drinken) of er agressie in het spel komt mag hij het ook aanzetten...

dure nieuwe spullen: Indien we nog niet samenwonen en aparte rekeningen hebben mag die kopen wat hij wil, klein, groot, goedkoop, duur (bv auto) geen probleem, zijn geld Lachen
indien we samenwonen en aparte rekeningen hebben, zelfde verhaal, zolang hij zijn gedeelte maar betaalt Tong uitsteken
indien we samenwonen en een rekening hebben wil ik wel dat er overlegd wordt, maar dat vind ik logisch ...

uitgaan: ik vind dat we regelmatig apart MOETEN uitgaan, ook als dat in gezelschap is van het andere geslacht. ik vertrouw mijn vriend, en indien hij toch bij een ander raakt, wil het zeggen dat we niet voor elkaar gemaakt zijn.
apart uitgaan vind ik ook nodig om de banden met je vrienden te onderhouden, bepaalde dingen zeg je niet tegen elkaar als je vriend/vriendin erbij zit, bepaalde dingen bespreek je liever niet met je vriend/vriendin.

nieuwe job: hij moet doen waar hij zich gelukkig bij voelt, niet wat ik zeg.

conclusie: ik ben nogal vrij van opvattingen, ben niet echt jaloers aangelegd, ben ook niet echt bezitterig aangelegd, en vind dat we om tijd samen te kunnen doorbrengen ook tijd apart moeten kunnen spenderen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:11

Drugs/alcohol gebruik: Soms zeg ik wel eens dat ik liever niet heb dat hij nog een biertje neemt ofzo, maar verder mag hij het helemaal zelf weten. Hij is nooit stomdronken of enorm van het pad af

Dure nieuwe spullen: Zolang het huishoudpotje er niet onder lijdt... Hij is DJ en heeft een vermogen aan (in mijn ogen) onzinnige en nieuwe apparatuur staan, maar ik ga hem toch ook niet vragen of ik van mijn geld een nieuw zadel mag kopen?

Uitgaan (met andere vrouwen) Hier hebben we wel eens strijd over, omdat ik soms iets anders in mijn hoofd heb, maar het zal me roesten of hij met zijn vrienden of vriendinnen op stap gaat. We zijn een hele hechte groep en geen van de meiden heeft interesse in heb en bovendien zijn ze allemaal al bezet. Echt daten met anderen zou ik niet tof vinden, en dat doet hij dus ook niet.

Nieuwe job: Als hij zich niet prettig voelt en ergens anders heengaat vind ik dat helemaal prima, ik wil niet dat hij voor mij ergens blijft werken maar er zelf ongelukkig van wordt.

En als er een discussie is, wie wint meestal, of word er een compromie gesloten? Wij zijn wel heel erg van de compromissen, maar we zijn sowieso niet heel lastig naar elkaar toe.

En veranderd dat in bepaalde situaties (als je bevoorbeeld samen gaat wonen, trouwen, kinderen krijgt)? We wonen al samen, en we zijn na 2 weken verkering gaan samenwonen, dus ik weet niet hoe anders het zou zijn als we niet zouden samenwonen, maar als er kinderen zijn denk ik dat er wat meer gepland zou moeten worden wbt uitgaan, maar meerdere mensen in onze vriendengroep hebben kinderen, en die gaan nog steeds mee feesten. Qua geld is het gewoon: Wat je verdient geef je zelf uit, en aangezien ik er ook baat bij heb als we lekker eten e.d. geef ik daar ook zelf geld aan uit.

edit: Grote aankopen zoals een auto had al gedaan voor mij, en hij wilde een nieuwe tv, ik niet, dus die heeft hij gekocht, maar ik wil een nieuwe bank en hij niet, dus daar ga ik voor sparen Vork Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat hij werkt, en ik studeer, dus hij verdient gewoon goed, en het meeste komt dus op hem terecht. Maar ik had gister een beeldig en veel te duur jurkje gezien, dat heb ik wel even overlegt, want eigenlijk had ik de boodschappen moeten doen, maar dan is mijn lief toch wel heel coulant dat hij zegt 'Ach Li, dit is zo'n gaaf ding, die moet je gewoon hebben'.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:21

Alleen de topictitel stoot me al tegen de borst. Het is mijn partner, niet mijn hond....
We praten gewoon samen over aankopen en gedragingen van ons beiden. Als je niet aanstaat wat de ander doet spreek je elkaar daar gewoon op aan. Termen als winnen en verliezen zijn helemaal niet aan de orde. Het is geen machtstrijd maar een eenheid waar je beiden onderdeel van bent. Dat betekend dat je je eigen gang gaat maar wel rekening houdt met de ander. Gewoon wederzijds respect en liefde voor elkaar.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:43

Anne_GTI schreef:
Alleen de topictitel stoot me al tegen de borst. Het is mijn partner, niet mijn hond....
We praten gewoon samen over aankopen en gedragingen van ons beiden. Als je niet aanstaat wat de ander doet spreek je elkaar daar gewoon op aan. Termen als winnen en verliezen zijn helemaal niet aan de orde. Het is geen machtstrijd maar een eenheid waar je beiden onderdeel van bent. Dat betekend dat je je eigen gang gaat maar wel rekening houdt met de ander. Gewoon wederzijds respect en liefde voor elkaar.

Dit denk ik precies zo.

De zaken die genoemd worden in de eerste post zijn hier nog nooit aan de orde geweest, wij laten elkaar gewoon vrij en zijn geen van beide echte doerakken Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:47

Brainless schreef:
Het gaat niet om wie de baas is en wie naar wie moet luisteren.

Mijn man had zelf besloten om een andere baan te zoeken (en heeft dit wel overlegt natuurlijk, maar hij wilde graag wat anders).
Ik koop mijn eigen auto. Die van hem gezamenlijk, want daar moeten we ook mee op vakantie ed.
Dure spullen overleggen we altijd, maar is nooit een kwestie van winnen of verliezen, zo voelt het voor mij en hem niet.
Soms komen we tot de conclusie dat het (nog) niet nodig is of dat het financieel echt niet kan.

Ik had besloten om mee te gaan naar Roemenië, maar heb het wel overlegd en hij vond ook dat ik moest gaan en heeft dus vrij geregeld. Als hij er niet mee eens was geweest was ik absoluut niet gegaan.

Quellian schreef:
Anne_GTI schreef:

Dit denk ik precies zo.

De zaken die genoemd worden in de eerste post zijn hier nog nooit aan de orde geweest, wij laten elkaar gewoon vrij en zijn geen van beide echte doerakken Haha!

Helemaal mee eens. In overleg valt alles wel te regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:51

Jeetjemina, het eerste beste vriendje die toestemming vraagt om beslissingen te nemen stuur ik sowieso ala minute naar huis!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 02:01

Alles in overleg, zowel van mijn kant als van zijn kant.
We wonen samen, salarissen gaan op 1 rekening en op is op. Paard hebben we samen in overleg gekocht, auto, huis natuurlijk.
Ik denk dat je nooit er van uit moet gaan wanneer 'hij naar mij moet luisteren', hij moet helemaal niets, en ik ook niet. We zijn 2 weldenkende mensen die van elkaar houden en samen zal je het moeten rooien in een relatie. En dat gaat mijns inziens niet goed als je elkaar dingen gaat verbieden o.i.d.
Drugs gebruiken we allebei niet, alcohol gewoon wanneer we zin hebben en wie dan de bob is bijv, overleggen we altijd even.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:14

Quellian schreef:
Anne_GTI schreef:

Dit denk ik precies zo.

Hier ben ik het ook mee eens. Wij praten gewoon over alles en geen van ons beide hoeft de ander om toestemming te vragen, voor wat dan ook.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:17

Idd ook eens met Anne_gti..

Beslissingen nemen praat je over en soms uit zich dat wel eens in een beslissing waar de ander iets minder goed mee kan leven dan je zou willen, maar ook dat moet wel eens geaccepteerd worden. Ik ben blij dat hij ook gewoon een mening heeft en voor zichzelf spreekt. Een man die mij alle beslissingen laat nemen en zelf niks zegt wordt ik stapelgek van en stuur ik idd regelrecht naar huis, net als Pipo!

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:20

Een hoop in overleg.
Stappen en uitgaan doet hij niet of nauwelijks maar als die wil overlegd die altijd met alles eigenlijk.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:29

Drinken en rijden mag hij van mij niet en dat weet hij. Net zo goed als dat ik het zelf niet mag (maar in principe mag dit toch al niet).
Auto's hebben we elk een eigen. Beide zijn gekocht in de tijd dat we nog niet samen woonden. Als er nu een andere auto zou komen dan gaat dat in overleg.

Eigenlijk gaat alles in overleg. Kleine aankopen hoeft niemand bij de ander verantwoording af te leggen. Kleren gaan we meestal samen kopen of wordt het vooraf aangegeven ivm het geld wat dan nog op de rekening staat.
Verder is het een kwestie dat je niet doet waarvan je denkt dat je partner er niet achterstaat.

Werk heeft hij nu twee keer gewisseld en dat gaat half in overleg. Als hij graag ander werk wil dan ben ik niet diegene die hem tegenhoud. Hij heeft echter wel werk gehad waarbij we elkaar nauwelijks zagen en dat gaat dus niet nog een keer gebeuren. Ik vind als iemand het niet naar zijn zin heeft op het werk dat diegene dan wel moet kunnen wisselen.
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 03-11-08 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:32

Pipo schreef:
Jeetjemina, het eerste beste vriendje die toestemming vraagt om beslissingen te nemen stuur ik sowieso ala minute naar huis!

Haha! Jup, zo'n type is ook niets voor mij.

Aankopen die voor ons samen zijn gaan in overleg, maar dat gaat twee kanten op. Als hij iets niet mooi vindt of te duur dat ik wil kopen dan doe ik het niet. We hebben allebei een dure hobby, hij bemoeit zich niet met dingen die ik doe/koop voor de paarden en andersom. Wel houden we elkaar een beetje in de gaten en als het te gek wordt dan geven we dat wel aan. Uitgaan etc is nooit een probleem.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:44

Anne_GTI schreef:

amen Afgod

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 08:45

Anne_GTI schreef:

De topic titel was allesinds niet zo bedoeld hoor. En wat jij als logisch beschouwd kan voor een ander toch vreemd zijn? Ik zie heel veel andere voorbeelden hier op bokt en in mijn omgeving alleen al bv...

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:59

Vriend mag doen wat ie wil Clown nu ook weer, is ie zn auto/camper weer aan het opknappen, nja kost een hoop geld..daar werkt ie toch voor Lachen
Enige waar we af en toe dan discussie over hebben en waar ie 'naar mij moet luisteren' is als we ergens op bepaalde tijd moeten zijn en hij niet opschiet, dan zit ik wel even achter hem aan Clown
en bijv. dingen als familiefeesten enzo, tja, dat 'moet' nou eenmaal dus dan 'moet' hij ook mee, daar hoort ie nou eenmaal bij...zelfde als dat ik ook met hem mee 'moet'!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:05

Wij overleggen heel erg veel.
Mijn vriend heeft net een nieuwe baan en daar hebben we samen veel over gepraat. We wonen samen en sommige aspecten van zijn baan hebben ook effect op mij, logisch om daar samen over te praten. De uiteindelijke beslissing is van hem. Gelukkig zitten we wel op 1 lijn met de meeste dingen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:15

xingridx schreef:
Vriend mag doen wat ie wil Clown nu ook weer, is ie zn auto/camper weer aan het opknappen, nja kost een hoop geld..daar werkt ie toch voor Lachen
Enige waar we af en toe dan discussie over hebben en waar ie 'naar mij moet luisteren' is als we ergens op bepaalde tijd moeten zijn en hij niet opschiet, dan zit ik wel even achter hem aan Clown
en bijv. dingen als familiefeesten enzo, tja, dat 'moet' nou eenmaal dus dan 'moet' hij ook mee, daar hoort ie nou eenmaal bij...zelfde als dat ik ook met hem mee 'moet'!

Zo gaat het in mijn relatie ook Ja Wij latten ook waardoor dat wat makkelijker is, maar in principe maken we allebei onze eigen beslissingen. Het enige waarvoor ik hem nogal achter z'n vodden aanzit is z'n werk, hij kwijnt daar letterlijk weg en wordt gebruikt bij het leven. Na vijf jaar is het kwartje gevallen en onderneemt hij ook daadwerkelijk iets om daar weg te kunnen komen... Want mannen blijven soms erg eigenwijs Clown

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:12

Mijn vriend en ik overleggen veel. Wij zijn beide erg makkelijk.
Mijn geld is zijn geld en anders om is dat ook zo! Maar als 1 van ons een dure aankoop wil doen dan overleggen wij dat eerst wel!
Aangezien wij ook een huis hebben en druk aan het verbouwen zijn!
Op stap gaan komt niet veel voor , maar als hij eens weg wil geen probleem.
EN als ik eens weg wil is dat ook geen probleem. Maar het gaat allemaal wel in overleg.
Alcohol:Inmiddels na 6,5 jaar weet hijwel hoe ik daarover denk! Ik vind het best als wij ergens zitten dat hij een paar drinkt. Maar hij hoeft zich echt niet lam te zuipen! Maar goed hij is ook niet een persoon die leuker word van drank!
Dus daar houd hij echt enorm veel rekening mee. Erg lief!
Meestal drinkt hij 2/3 voor de gezelligheid.
Drugs zijn we beide niet voor dus daar hoeven wij het niet over te hebben.

Ik vind dat je beide moet geven en nemen! En het is niet zo dat er 1 iemand de baas is! Wij komen er altijd wel uit!

Op stap met andere vrouwen zit ik niet overin want daar is hij het type niet voor.
En hij zou het niet leuk vinden als ik dat zou doen met een hetro jongen. En dat vind ik ook oke.

Eigenlijk hebben wij een heerlijke relatie.Ik heb niets te klagen.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:14

Mijn vriend en ik zijn gelijkwaardig in onze relatie *LOL* . Er is niemand de baas en in een meningsverschil/ruzie/discussie leggen we altijd beiden onze mening op tafel , en daaruit verzinnen we samen een oplossing .

Drugsgebruik en alcohol vind ik niet erg als hij dat met vrienden doet , geen enkel probleem mee , ik doe het zelf ook . Wel vertellen we het elkaar altijd wat/waar/met wie .

Uitgaan met vrouwen ga ik hem ook niet verbieden , ik vertrouw hem , en hij mij , en men weet dat wij samenwonen en een sterke relatie hebben , dus bij dat laten we elkaar gewoon lekker je eigen dingetjes doen .

Vreemdgaan/zoenen met een ander is uit den boze , intiem gedans met vreemde vrouwen ook Tong uitsteken . Maar dat vind hij ook niet leuk als ik dat doe . Zoenen met vriendinnen mag ik trouwens wel Knipoog .

Qua geld moet hij het lekker zelf weten , en als ik wat nodig heb krijg ik ook zijn pas en mag ik halen wat ik wil zonder mopperen , wat Marus zegt , mijn geld is zijn geld en andersom .

Ik heb ook niks te klagen , ben superblij met hem Lachen .

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:27

Mijn vriend en ik overleggen over veel dingen als we iets anders willen of doen.
Auto kopen is in overleg omdat onze financien gezamelijk zijn en we samen doen met de auto.
Op vakantie gaan met vrienden is van eigen geld (we hebben ieders een deel eigen en de rest is gezamelijk voor rekeningen, sparen ed) tenzij je te weinig hebt dan in overleg.
Uitgaan met anderen dan vrienden doen we beiden niet.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:32

Alles gaat hier in overleg. En van winnen is in geen geval sprake. Volgens mij gaat het niet over winnen of gelijk krijgen in een relatie.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:17

Op stap met andere vrouwen moet ie trouwens lekker zelf weten, hij heeft een aantal goede vriendinnen, wie ben ik dan om hem dat contact te verbieden Verward
Ik heb ook 1 hele goede vriend, ga ik ook regelmatig mee op stap en zou het echt niet leuk vinden als hij zou zeggen dat ie dat niet wil hebben!

Alcohol enzo moet ie ook lekker zelf weten hoor, hij is toch inmiddels de fase wel voorbij dat ie zich continu klemzuipt, dus zolang ik er geen last van heb, doet ie maar Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:20

En wat wil je eraan doen als hij zich wel klem zou zuipen?

Het zou mij niet intresseren, kan alleen niet garanderen dat ik dan bij hem blijf. Wie ben ik om hem dingen te verbieden of voor te schrijven?
Vind het vreemd om te spreken over wat hij mag, wie er wint ed, zo werkt het toch niet.