Ouderbetrokkenheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Ouderbetrokkenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 15:31

In mijn werk als bibliothecaris (jeugdafdeling, doen veel met en voor scholen) en als ouder van een dochter in groep 2, merk ik dat ouderbetrokkenheid vaak erg beperkt is.
Op de school van mijn dochter kunnen kinderen van werkende ouders overblijven tussen de middag, daar maken wij dus dankbaar gebruik van. Helaas zijn er te weinig vrijwilligers, dus heeft de commissie afgelopen maandag een overleg georganiseerd om iedereen te mobiliseren. En dan zijn er tot mijn verbazing maar 6 van de 20 ouders!! Ik begrijp dat dus niet.
Ook blijkt (n.a.v. nationaal schoolontbijt) dat veel kinderen nog steeds niet ontbijten voordat ze naar school gaan, volgens mij vaak een kwestie van gemakzucht.

En op het werk lopen we hier dus ook tegenaan, houd je een rondleiding voor ouders (die op indicatie meedoen aan een project van maatschappelijk werk) in de bieb, krijg je zo weinig respons, in feite vooral weerstand ('waarom moeten we lezen met ons kind?') en wordt het boekje wat je later voor ze klaar legt ook niet opgehaald.

In een aantal columns las ik ook al soortgelijke dingen, ouders hebben wel kinderen, maar zijn vaak niet zo betrokken als -in mijn ogen- zou moeten. Een columnist in de Esta verwoordde het heel mooi: sommige ouders zouden beter een krab kunnen nemen, hun kinderen vinden ze vaak te lastig.

Ook stuitend -wederom, in mijn ogen- ouders die hun kinderen als projectielen los in de auto vervoeren. Het gaat vast 99 keer goed, maar die ene keer...

Ik ben benieuwd hoe mijn mede-bokkers hier tegenaan kijken.

gabyfedde

Re: Ouderbetrokkenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:41

Ik heb zelf nog geen kids, maar zie ook af en toe dingen waar ik grote vraagtekens bij zet.
Bijvoorbeeld ouders die gaan fietsen met hun kids (van niveau dat ze net zonder zijwieltjes kunnen maar nog erg slingeren). Drukke weg, naast elkaar fietsen gaat niet. Ouders gaan dan voorop fietsen en kind zwalkt er zonder toezicht achteraan. Tijd terug was zo'n kindje gevallen en moeder was al 50 meter verderop voordat ze het doorhad...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:03

Zelf ben ik moeder van een 8 jarige zoon.

Ik vind het moeilijk om te zeggen "die ouder is betrokken en die niet".
Waar trek je de grens.

Als beide ouders werken is het lastig om actief voor school bezig te zijn.
Maar er kunnen tal van redenen zijn waarom iemand niet op school helpt.

Onze zoon is net als ik lid van de bibliotheek.
We lezen samen en hij leest alleen en komt dan vertellen hoe leuk het verhaal is Clown .

Echter op sommige dagen is hij door zijn bindweefselziekte te moe om buiten te spelen of te lezen en hangt hij voor de tv bij te komen.
Dus het is maar net op welk moment je mij en zoon ziet.

yakima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:05

mensen hebben het tegenwoordig te druk met vooral: zichzelf. niet geheel onlogisch aangezien veel ouders een fulltime baan hebben met zn tweeen en is het voor hun moeilijker om bijv. met fietsen het tempo van het kind bij te houden.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:23

luuntje schreef:
Ik vind het moeilijk om te zeggen "die ouder is betrokken en die niet".
Waar trek je de grens.

Ik denk dat dat inderdaad een belangrijke vraag is. Als 'buitenstaander' is die grens al helemaal moeilijk te trekken. Neem nu maar een voorbeeldje... Twee gezinnen, van beide gezinnen steken de ouders véél te weinig tijd in de kinderen en kan je denken: 'god, waarom hebben die mensen ooit gekozen voor kinderen'. Maar als je dan wat korter bij gaat kijken kan je vaak GROTE verschillen zien:

Gezin 1: Twee hard werkende ouders, die drie zelfstandige zaken runnen, in een mega-sjieke buurt wonen, maar door hun werk geen tijd hebben voor hun kinderen. Wat doen ze? Ze kopen voor de dochters een paard, stallen dat op een pensionstalling waar altijd toezicht hebben, en de paarden zijn daar 'de babysit' voor de dochters, elke dag na school gaan ze naar de paarden.

Gezin 2: Gezin met drie kinderen, waarvan eentje dyslectie heeft en waar ze eigelijk heel veel mee moeten bezig zijn om haar in dat lezen en schrijven te helpen. Probleem is dat dat niet kan, moeder moet werken. Wat er van buitenaf niet gezien kan worden, is dat de vader van de kinderen op redelijk jonge leeftijd gestorven is aan kanker, dat ze voor zijn dood een huisje gekocht hebben dat de moeder nu volledig alleen moet afbetalen, dat ze twee jobs heeft om gewoon redelijk rond te kunnen komen, maar daardoor geen tijd heeft om echt heel betrokken te zijn bij de kinderen.

Als je het hele verhaal rond die gezinssituaties niet weet, zou je zeggen van beide gezinnen kunnen zeggen: ja, betrokkenheid is véél te laag, waarom nemen ze dan kinderen... Probleem is dan natuurlijk dat je nooit van iedereen die gezinssituatie kan weten. Maar hou wel in achterhoofd, dat de mogelijkheid bestaat dat er gewoon dingen spelen zoals in het tweede gezin, en dat alles met een beetje een genuanceerde bril moet bekeken worden. Soms KAN het gewoon moeilijk anders..

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 08:02

Tantjeuh, heb je het over bestaande situaties? Als ik kijk naar gezin 2, vraag ik me bijvoorbeeld af of er niet een deel van de levensverzekering vrij is gekomen waardoor moeder zich niet over de kop hoeft te werken. Als dat niet zo is, zou ik zeggen 'verkopen die handel' en ga goedkoper wonen zodat je wel tijd voor je gezin hebt, je werkt om te leven en je leeft niet om te werken!

Zelf zijn mijn man en ik ook werkende ouders, maar soms moet een ouder gewoon eens vrij nemen om overblijfouder te zijn, een keer in de 8 weken valt dan ook nog wel mee. Het gevaar dat de overblijf stopt, vind ik erger dan zo nu en dan een verlofdag!
Waarom zou je ook zo naar de situatie moeten kijken om iets over de ouderbetrokkenheid te moeten zeggen? Voor het kind blijft het toch hetzelfde als de ouder nooit naar ouderavonden gaat, of naar hulpmomenten op school of andere situaties?

Vaak doe je iets als ouder en dan denk je later 'dat doe ik de volgende keer niet weer zo', dat zal met de moeder uit het fietsvoorbeeld ook zo zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 08:26

Ik wil best wel veel doen voor school Lachen absoluut!!! Maargoed, nou ben ik alleenstaand en moet dus de zorg voor mijn kind, honden, katten en huishouden alleen doen....... Op zich is dat geen probleem ware het niet dat mijn werk ook echt de nodige uurtjes opslokt....... Oja, en laat ik nou moeten werken om mijn kind te eten te geven, kleren aan te trekken EN de schoolbijdrage te betalen!!!

Ik denk niet dat je kan zeggen dat ik niet betrokken ben, ik denk eerder dat je kan spreken van te weinig uren in een dag.... want ik kan dus wel heel veel plezier halen uit samen huiswerk maken thuis terwijl het eten opstaat.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 08:33

Dit probleem is niet van vandaag de dag. Onze oudste dochter is inmiddels 26, de jongste 19. In hun lagere schooltijd heb ik in totaal 12 jaar in de ouderraad van de school gezeten, en toen liepen we al tegen precies dezelfde problemen aan. Nu ben ik actief in rijvereniging en je ziet precies hetzelfde. Het zijn altijd dezelfde ouders die "ja" zeggen op een vraag om mee te helpen, en het zijn altijd dezelfden die "geen tijd" hebben. Maar wat is "geen tijd". Het is ook een kwestie van prioriteiten stellen. Voor het een maak je wel tijd vrij en voor het ander niet. Net wat je het belangrijkste vindt. Natuurlijk kun je niet altijd zomaar vrij nemen van je werk om op school of een club te helpen, maar de welwillenden ouders hoor je daar ook niet over, die geven uit zichzelf al aan wanneer ze wel kunnen.

Hoe je de betrokkenheid van ouders kunt verbeteren? ik zou het graag weten, want dan kunnen we dat vaker toepassen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 08:38

Maw, ik ben niet welwillend omdat ik in jouw ogen geen tijd vrij wil maken voor school ??

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 09:14

Mijn ouders waren ook van die bestuur'tijgers' en die liepen toen al tegen dat soort dingen aan.

Ik ben het wel met Texelse eens, 'tijd' is heel betrekkelijk, het is maar net waar je tijd voor vrij wilt maken. Iedereen roept tegenwoordig dat ie het druk heeft, dat doe ik ook, maar het is, zoals ik al zei, volgens mij, heel betrekkelijk.
Dat een ouder niet altijd de keuze maakt voor schoolactiviteiten zegt niet dat het niet betrokken is bij het kind, maar ik vraag me dan altijd wel af waarom men bepaalde keuzes maakt. Waarom ligt de prioriteit bij A en niet bij B?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:21

Als ik moet kiezen tussen brood op de plank of een middag knutselen op school. ga ik toch voor brood op de plank.
Immers een kind zonder dak boven zijn hoofd en geen eten kan niet goed presteren op school.

Heel vroeger was er een duidelijke rolverdeling. Pa werkte en ma was thuis voor de kinderen.
Tegenwoordig is in je eentje een huis kopen/huren onbetaalbaar. Je moet wel met zijn tweetjes werken.
Kan je nagaan hoe zwaar het voor eenoudergezinnen is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:23

Alet Lachen Lachen

Mijn dagindeling......... en dan mag jij gaan zeggen wat ik moet gaan schrappen om tijd vrij te maken voor school

Ma t/m Vrij......

07:00 opstaan, honden naar buiten, vaatwasser uitruimen...... effe wakkerworden met koffie
07:30 kind wakker maken, kleren pakken, ontbijt maken........ schooltas pakken, mezelf dagklaar maken, honden naar binnen
08:15 kind naar school (gaat zelfstandig) ik naar de zaak

Van 09:00 tot 16:00 op de zaak aan het werk

17:00 (onderweg boodschappen gedaan) thuis, kind knuffelen en wat aandacht gevend, ondertussen boodschappen uitpakken..... eten koken beetje opruimen...

18:00 eten, en opruimen

18:30 tot 20:00 met kind, honden en huishouden dingen doen!!

20:00 kind naar bed, ik nog wat werken

21:00 moeders naar bed

Zaterdag uitslapen, booschappen en huishouden (want tja met alleen stofzuigen en opruimen ga je het ook niet redden) en dan lijkt mij zondag wel een leuke dag om helemaal geen plannen te hebben en wat met vrienden enzo te doen???

ga jij maar voor mij een plekkie ergens vinden waar ik nog wat schoolactiviteiten moet gaan inplannen Lachen Lachen

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:32

Zien we hier niet een (kleinigheidje) over het hoofd?
De meeste ouders moeten wel werken om alle kosten te kunnen betalen!
Mede dankzij onze regering, die ondanks alle beloftes het leven er alleen maar duurder op heeft gemaakt.
Ik denk dat de meeste ouders in hun hart dolgraag meer tijd met hun kinderen zouden willen doorbrengen, betrokken zouden willen zijn bij sportclubs, school enz.....
Maar het kan gewoon niet!
De snipperdagen die men heeft zijn hard nodig om calamiteiten op te vangen o.a. zieke kinderen of roostervrije dagen....
De overige (vrije) tijd gaat in het huishouden en andere klussen zitten want ook dat gaat door naast het werk.
Het is dus eerder een kwestie van wel willen maar echt niet kunnen!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:34

Ik ben zo'n onwelwillende ouder Haha! .

Ik maak keuzes en daar hoort meefreubelen op school helaas niet bij. Ik besteed wel aandacht aan mijn kind na schooltijd Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:18

yakima schreef:
mensen hebben het tegenwoordig te druk met vooral: zichzelf. niet geheel onlogisch aangezien veel ouders een fulltime baan hebben met zn tweeen en is het voor hun moeilijker om bijv. met fietsen het tempo van het kind bij te houden.

Deze logica ontgaat me even Clown

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 11:00

KiWiKi: ehhhhh, tja, dat wordt lastig! Lachen

Gelukkig heeft de school van onze dochter maar een paar roostervrije dagen per jaar, dat zie ik vaak anders. Hier zijn we dan ook wel blij mee. Gelukkig hebben we wel een flexibele BSO waar we dan wel weer terecht kunnen. Maar inderdaad, zonder werken lukt het leven bijna niet, da's wel jammer. Nu denk ik dat de ouders die hier in de discussie zitten wel betrokken zijn bij hun kind, je hebt ook ouders die een kind hebben maar daar verder weinig tot geen aandacht aan besteden qua interesse tonen, motiveren en stimuleren.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:11

Ik geef toe dat ik wsl (als ik later ooit kinderen zou hebben) dat ik ook niet zo'n 'actieve' ouder zou zijn. Ik ben gewoon niet zo'n sociaal beest die in elke ouderraad ofzo vanalles gaat organiseren enzo.

Leuk dat mensen daar wel de tijd/zin voor hebben, maar daarop kan je toch niet elke ouder beoordelen? Ieder z'n ding toch?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:26

Ik werk zelf op een school, heb zelf een kind en met mijn man een huis en een leven dat nou eenmaal geld kost.

Ik heb idd respect voor de alleenstaande ouder die het in zijn eentje allemaal moet redden; ja dan heb je aan 24 uur in een dag niet genoeg.En uiteraard hebben ouders die nog wel bij elkaar zijn ook een druk leven.

Ik zie iemand hierboven zeggen: ik kies voor (privé) tijd met mijn kind ipv te gaan fröbelen op school. Maar zou een kind het niet helemaal geweldig vinden als papa/mama ook eens bij hem/haar op school kwam?
Vaak is het niet meer dan een uurtje of een middagje en ik weet uit ervaring dat al die leuke activiteiten níet zouden kunnen zonder hulp van ouders.

En wellicht is het makkelijker er tijd voor vrij te maken als je niet fulltime werkt, maar ik ken ook genoeg ouders die daar graag eens een middagje voor vrij nemen en met plezier komen helpen op school.
Daarentegen ken ik ook genoeg ouders waarvan ik wíst dat ze (in sommige gevallen beiden) niet werkten en dan nóg iedere keer zeggen dat ze niet konden of gewoon überhaupt nooit hun neus lieten zien op school. Ik heb wel eens een uitje afgezegd omdat ik in een klas van 25 kinderen niet één ouder zover kon krijgen om ons te vergezellen, niet één!
Met diezelfde klas was ik afhankelijk van andere ouders uit andere klassen voor het vervoer tijdens de schoolreis. Het moet toch niet gekker worden!

Maar goed, het blijft vechten tegen de bierkaai:
het zijn altijd dezelfde (zéér gewaardeerde) ouders die wel helpen en zo zijn het ook altijd dezelfden die niet helpen.
Dat zie je op scholen, sportverenigingen etc.etc.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:35

MamaMiesje schreef:
Ik werk zelf op een school, heb zelf een kind en met mijn man een huis en een leven dat nou eenmaal geld kost.

Ik heb idd respect voor de alleenstaande ouder die het in zijn eentje allemaal moet redden; ja dan heb je aan 24 uur in een dag niet genoeg.En uiteraard hebben ouders die nog wel bij elkaar zijn ook een druk leven.

Ik zie iemand hierboven zeggen: ik kies voor (privé) tijd met mijn kind ipv te gaan fröbelen op school. Maar zou een kind het niet helemaal geweldig vinden als papa/mama ook eens bij hem/haar op school kwam?
Vaak is het niet meer dan een uurtje of een middagje en ik weet uit ervaring dat al die leuke activiteiten níet zouden kunnen zonder hulp van ouders.

En wellicht is het makkelijker er tijd voor vrij te maken als je niet fulltime werkt, maar ik ken ook genoeg ouders die daar graag eens een middagje voor vrij nemen en met plezier komen helpen op school.
Daarentegen ken ik ook genoeg ouders waarvan ik wíst dat ze (in sommige gevallen beiden) niet werkten en dan nóg iedere keer zeggen dat ze niet konden of gewoon überhaupt nooit hun neus lieten zien op school. Ik heb wel eens een uitje afgezegd omdat ik in een klas van 25 kinderen niet één ouder zover kon krijgen om ons te vergezellen, niet één!
Met diezelfde klas was ik afhankelijk van andere ouders uit andere klassen voor het vervoer tijdens de schoolreis. Het moet toch niet gekker worden!

Maar goed, het blijft vechten tegen de bierkaai:
het zijn altijd dezelfde (zéér gewaardeerde) ouders die wel helpen en zo zijn het ook altijd dezelfden die niet helpen.
Dat zie je op scholen, sportverenigingen etc.etc.

Maar das toch ieder z'n eigen keuze? Als je je kind naar school stuurt is het toch niet de bedoeling dat je daarmee een contract ondertekend voor zoveel dagen helpen op school?
Leuk als mensen daar hun tijd willen insteken, maar moet je degenen die dat niet willen doen daarmee zo veroordelen?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:39

Nee, niks is verplicht.
Maar ik vind dat je zo nu en dan best wel eens wat terug mag doen voor de school waar iedereen zich uit de naad werkt om jouw kind veel te leren en leuke dingen te laten doen.
En al is het "maar" een uurtje helpen met de leesboekenuitleen of een kwartiertje zorgen voor een veilige oversteekplek; alle hulp is welkom.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:42

Toen ik nog in de paarden werkte heb ik het wel geprobeerd hoor Lachen Biebmoeder op maandag middag......... HELEMAAL leuk!!! ...... maar helaas niet haalbaar. In de paarden valt helemaal niks te plannen Lachen dingen liepen uit, of er was er een ziek..... altijd wel wat Lachen ik moest me in de meest vreemde bochten wringen om aan mijn verplichting jegens school te voldoen soms, en ik heb het ook wat keertjes af moeten laten weten......

mamamiesje........... ik kan in tijd niks terugdoen voor school, ik kan daarintegen wel financieel bijdragen........ en dat doe ik dan ook!

en IK vind, dat dit ook een vorm van bijdragen is......... Ik moet feuking hard werken voor mijn centen, ik doe mijn dochter tekort, want ik ben niet thuis als zij uit school komt..... en ik ga dan niet nog meer tijd van haar afsnoepen.... dus ik doe het gewoon zo!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:44

MamaMiesje schreef:
Nee, niks is verplicht.
Maar ik vind dat je zo nu en dan best wel eens wat terug mag doen voor de school waar iedereen zich uit de naad werkt om jouw kind veel te leren en leuke dingen te laten doen.
En al is het "maar" een uurtje helpen met de leesboekenuitleen of een kwartiertje zorgen voor een veilige oversteekplek; alle hulp is welkom.

Ik dacht altijd het net de bedoeling was van een school om alles te organiseren (niet alleen les geven dus). Leesboekenuitleen of schoolreizen zouden moeten worden verzorgd van de school uit. Dat ouders dan daarbij vrijwillig willen helpen is dat alleen maar mooi. Maar zo 'verplicht' je teminste niemand om zijn tijd erin te stoppen terwijl ze dat niet willen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:50

Het is leuk en leerzaam om met kinderen te knutselen naar de bieb te gaan, etc met school.
Alleen kan je ouders niet verplichten om te helpen.

Ik ben lid van de MR op school. Prima te doen omdat ik een partner heb die thuis is als ik vergader.
Ook help ik weleens met een knutselmiddag op school.
Zeker nu ik niet meer kan werken vanwege mijn ziekte. Echter Een middag knutselen is een week veel pijn.
Dus het moet gepland worden.

En wat te denken van ouders met meerdere kinderen.
Natuurlijk kan je een kleintje die niet schoolgaand is naar een oppas brengen. Maar er moet wel oppas zijn.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:50

tja, dat je niet altijd tijd en zin hebt om mee te knutselen op school, dat is een ding, kan me voorstellen.
Maar dan de kinderen die echt zonder ontbijt naar school gaan, soms zonder lunch, veel te dik zijn omdat ze alleen ongezond voedsel krijgen, tas niet goed hebben ingepakt omdat het thuis een zooi is, geen medicijnen op omdat ze daar thuis niet aan denken enz, huiswerk al helemaal niet kunnen maken omdat niemand ze helpt en er geen plek/rust is en aan leraren hangen omdat dat de enige aandacht is, die ze krijgen.
Ik geef les op een middelbare school en mijn huiswerkklas wordt steeds populairder. Steeds meer leerlingen komen binnendruppelen voor de thee, rust en een beetje hulp en positieve aandacht. tis schrijnend.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:52

Je kan het noemen zoals je wilt, maar als ik KwiKo even als voorbeeld neem... Dan wel geen tijd om langs de school te gaan, maar wel de tijd nemen om 's avonds gewoon gezellig dingen met je kind te doen.
Als ik dan zou moeten kiezen tussen die 'quality time' met mijn kind opgeven om naar de bieb te gaan, is de keus voor mij niet zo moeilijk (en dan ben ik nog maar 20 en heb ik niet eens wat met kinderen Knipoog ).

Maar de reden dat ik hier reageer...
Je ziet het wel vaak ja, dat ouders meer bezig zijn met hun werk dan met hun kind. Tuurlijk moet je werken om je kind te onderhouden, maar als je dan vrij bent... Sommige ouders hebben dan nog steeds geen tijd voor hun kind, want ze moeten zoveel andere dingen... Dat begrijp ik dan niet. Je hebt toch geen kind omdat je dat moest? Maar omdat je dat zelf graag wou? Dan lijkt het me ook niet zo moeilijk daar tijd voor vrij te maken.

Ik vergelijk het altijd met mijn paard, omdat ik zelf geen kinderen heb. Ik heb daar zelf voor gekozen, om dat dier te kopen, dus dan moet ik ook dingen laten schieten soms. Soms heb ik minder tijd voor haar, omdat ik dus moet werken om haar stalling etc te kunnen betalen. Maar paard is altijd prioriteit #1 . Na werk en school eerst naar het paard en dan pas huiswerk of leuke dingen doen...

Mijn ouders zijn de laatste paar jaren ook niet echt betrokken geweest met mijn school. Eigenlijk is dat zo sinds ik zelf hersens heb gekregen om dingen uit te zoeken. Als ik een probleem heb zeg ik dat wel, en als ik geen probleem heb hoeven ze toch ook niet naar school om met docenten te praten? Het enige dat ze eigenlijk deden was aan het begin van het jaar mijn mentor even spreken en dat was het dan. Ik vond het altijd alleen maar vervelend als ze met mijn docenten in overleg gingen. Dan komen er altijd genante verhalen op tafel Knipoog .

Ik moest een jaar geleden mijn profielwerkstuk doen, en mijn moeder had geen idee waar het over ging. Tsja, dat kan je dan gesintresse in je kind noemen, maar je kan het ook een kind noemen die het gewoon niet belangrijk genoeg vind om te vertellen en liever leukere dingen met haar moeder bespreekt.

Ik denk dat het als buitenstaander lastig is om een thuissituatie te beoordelen. Maar ik moet wel zeggen dat sommige mensen naar mijn mening te 'onpersoonlijk' met hun kinderen zijn. Dat is niet helemaal het juiste woord, maar sommige mensen stralen zo weinig liefde uit als ze met hun kind zijn....