Thuis 'moeten' blijven wonen tot je bent afstudeerd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Thuis 'moeten' blijven wonen tot je bent afstudeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 12:03

Mijn moeder vindt niets fijner dan dat ik thuis blijf wonen totdat ik klaar ben met de studie. Thuis is immers een goed studie/leefklimaat.
Maar ja... ik ben ondertussen 23 en het duurt nog wel 1,5 jaar voordat ik mijn diploma heb. Ik had verwacht toen ik aan de opleiding begon dat ik nu wel klaar zou zijn Nagelbijten / Gniffelen Maar helaas: mijn gezondheid heeft veel roet in het eten gegooid.

Nu heeft mijn moeder een slim plan bedacht om mij thuis te houden: zolang ik thuis woon betalen zij alles voor mij (studie, paard en verzekering) en als ik uit huis ga moet ik alles zelf betalen. Aangezien de verzekering alleen al 150 euro per maand kost, red ik dat niet.
Thuis heb ik het ook helemaal niet slecht, juist enorm goed! Maar toch... het is niet je eigen plekje...

Dus nu moet ik noodgedwongen maar thuis blijven wonen tot na mijn afstuderen Nagelbijten / Gniffelen Maar ik hoop wel dat ik eerder kan samenwonen dan dat! Knipoog

Wie hebben er nog meer ervaring mee om zolang thuis te 'moeten' blijven wonen? en hoe beviel het de eerste keer op eigen benen te staan? (lijkt mij ergens doodeng, want ik ben al zolang afhankelijk van ze Nagelbijten / Gniffelen )

pinuts

Re: Thuis 'moeten' blijven wonen tot je bent afstudeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:07

ik moest noodgedwongen het huis uit, halsoverdekop dus. Ik had het heel goed, en fijn thuis. Dat was echt wel mijn eigen plekje. Nu zit ik op kamers.. Ik heb 2 kleine piepkamertjes. Ik kan het geen thuis noemen.. het is een leef/slaapplek. Ik heb geen thuis meer, en dat is echt heel vervelend. Het leek me wel spannend zo op kamers, maar het valt ook wel tegen.. pff, heb nergens geld voor (nieteens voor paardrijles.. ) en dan te bedenken dat ik een halfjaar geleden nog een paard had, een hond, en in een groot huis woonde. Tsja, ik denk dat je zon gezellig thuis wel mag koesteren.. Het is misschien lang, mjah.. Het is wel thuis

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 12:09

Ik koester het ook zeker! Ik geniet ook van de tijd dat ik thuis ben, heb super ouders.
Maar ze houden mij klein zeg maar (ik ben een nakomertje en mijn broer en zus lopen al tegen de 40... dus ze koesteren nog de laatste die thuis is Knipoog ) en ik wil graag onafhankelijker worden. Maar dat lukt op deze manier niet goed.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:12

Ik blijf ook lekker thuis wonen tot ik klaar ben met mijn studie en mijn leven op de rails heb.
Nu het huis uit zou betekenen dat ik naast mijn studie nog onwijs veel moet gaan werken, om mezelf en mijn paard te kunnen onderhouden.
Dat is gewoon geen optie.
En heb geen problemen thuis, heb het er nog best naar mijn zin.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:43

Ik ben ook lang niet uit vrije wil thuis blijven wonen. Ik stond wel ingeschreven voor een woning, maar die waren destijds erg schaars.
Het nadeel vond ik dat je thuis altijd kind blijft. Moeder bepaalt wat er op tafel komt en hoe laat, wanneer de was gedaan wordt, etc.
Gelukkig gingen mijn ouders vaak héél lang op vakantie en kon ik een beetje eigen baas zijn, maar ja, er kwam altijd weer een moment dat ze terugkwamen en moeders het heft weer in handen nam.
Ik was dan ook heel blij, toen ik eindelijk zelfstandig kon gaan wonen, ondanks dat je dan echt overal alleen voor staat. Het gaf me ook een heleboel vrijheid.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:46

Ik zit ook nog thuis, ben ook 23! Maar ik vind het prima! Heb het goed thuis dus ik hoef niet perse weg! Heb net een eigen paard gekocht en zit in het laatste jaar van mijn studie. Als ik op mezelf ga zal ik ook keuzes moeten maken en aangezien ik net bewust de keuze heb gemaakt om een eigen paard te kopen moet dat eigen plekje nog maar even wachten!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:51

Ergens vind ik het ook wel best logisch dat je alles zelf gaat betalen als je toch per sé alleen wilt gaan wonen. Alleen gaan wonen is nu eenmaal geen kwestie van 'een beetje meer privacy hebben', maar wel van verantwoordelijkheid. In mijn ogen ga je ook maar alleen wonen, als je dat zelf financieel volledig kan dragen, eventueel samen met partner.
(dit geldt dan weer niet als je op kamers moet vanwege de afstand thuis-school)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 12:56

Ik vind het ook niet meer dan logisch dat je alles zelf moet betalen als je alleen gaat wonen... máár mijn moeder gebruikt het op dit moment als een 'machtsmiddel' om mij thuis te houden. Mijn zus kreeg bv wel maandelijks geld van mijn ouders toen ze uit huis was en de studie werd gewoon betaald Lachen
Mijn ouders hadden beloofd om alles te betalen zolang ik studeer, maar daar dat hebben ze aangepast toen ik zei dat ik heel graag wou samenwonen Nagelbijten / Gniffelen

Zolang ik thuis woon, voelt mijn moeder zich jong (ze zegt bv altijd dat ze een dochter thuis heeft wonen, maar niet dat ze al oma is bv Knipoog Moeders heeft nogal moeite met ouder worden Nagelbijten / Gniffelen ).

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:59

Geniet er nog maar even van!
Het is best handig als je eten klaar staat en je je verder niet veel zorgen hoeft te maken.

1,5 jaar is zo om Haha!

Heeft je vriend al een huis? Anders kun je mss alvast inschrijven bij een woningbouwvereniging? Er zijn vaak wachtlijsten van minimaal 1 jaar

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 13:03

Ohh die service is absoluut ideaal! Haha!
Ik ben al 2 dagen ziek en wie kan je dan beter verwennen dan je moeder? Knipoog
Ik zal het ook absoluut missen hoor Lachen Maar toch... ben wel toe aan een nieuwe uitdaging zeg maar Tong uitsteken

Mijn vriend woont helaas ook nog thuis (is wel 2 jaar jonger dan ik ben) maar we staan al wel ingeschreven bij een woningbouwvereniging (2 jaar, maar wachtlijsten zijn erg lang!).

En ik denk dat wij na 1,5 jaar (als ik een baan heb Knipoog ) maar gewoon een huis kopen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:09

Ik `moest` thuis blijven wonen omdat het huis uit gaan en te duur was en omdat er een lange wachtlijst was voor huurwoningen. Maar ik moest thuis wel kostgeld betalen en mijn bijdrage leveren aan het huishouden. Ook de studie betaalde ik zelf (was grootste reden dat ik een eigen woning niet kon betalen). Ik baalde daar destijds wel van maar achteraf bekeken was dit een goede voorbereiding om op mezelf te gaan wonen, omdat ik alle huishoudelijke klusjes onder de knie had en had geleerd wat het betekent om per maand een vast bedrag aan kosten te moeten betalen. Ik zou als ik jouw was eens een goed gesprek met je ouders aangaan om uit te leggen dat je je niet prettig voelt met de huidige situatie, mn omdat ze zich niet aan de aanvankelijk gemaakte afspraak houden (namelijk onder alle voorwaarden de kosten voor de studie betalen).

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:11

Ik zou het absoluut niet moeten hebben, zo'n omkoopplan . Ik vind het wat zielig van je ouders ook, met geld staan zwaaien om je thuis te houden. Wat ben ik blij dat mijn ouders me mijn zelfstandigheid gunnen zeg...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:12

Ik was 24,5 jaar toen ik op mezelf ging, ik was toen klaar met mijn opleidingen en kon alles zelf betalen. Zo oud zou jij ook zijn als je het huis uitgaat. Niks mis mee, anderhalf jaar vliegt voorbij.

Meis, je kunt nog jaaaren op jezelf wonen, heb nu toch niet zo'n haast. Er komt een tijd dat je heel graag nog eens thuis zou willen wonen en dat je moeder je verwend... echt, die tijd komt.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:13

Ik snap dat je graag een eigen plekje hebt! Ik wil ook niks liever, maar kan ook niet door de studie. (ik ben 20, wel iets jonger dan jij)

Aan de andere kant is het ook superfijn dat je ouders alles voor je betalen zodat je zelf optimaal kan studeren. Ja Als je op jezelf gaat wonen zul je er een baantje (of meerdere) bij moeten nemen om rond te komen, en dat is hardstikke zwaar met ook nog een studie dr bij...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:15

Ik ben ook uit huis, ik heb er geen spijt van want waar ik woon heb ik het super naar mijn zin, nl samen met mijn vriend Lachen
Soms mis ik thuis wel eens, dat ik me nergens zorgen moest over maken, gewoon thuiskomen en doen waar je lekker zin in had, alles werd voor je gedaan. Nu moet ik zelf alles regelen en dat is al 18jarige niet altijd gemakkelijk en heb dan nog eens een fulltime opleiding maar ik doe het graag en zou het niet willen missen Lachen

Dus roep niet te snel dat je zelfstandig wilt zijn want uiteindelijk is het moeilijker dan je denkt hoor Lachen

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:16

Haha, heel herkenbaar... Ik zou ook zooooooooo ontzettend graag op mezelf willen wonen! Heb het absoluut niet slecht thuis, mn mama is een meesterkokkin Lachen en k krijg veel vrijheid.. Maaaaar toch kriebelt het geregeld! 'Helaas' voor mij heb ik sinds vorig jaar een pony gekocht en ik ben onderhand evenveel geld kwijt aan stalling als aan kamerhuur, dus dat wordt nog even doorsparen voordat ik op mezelf kan. Achja, als k t echt beu word, kan ik altijd nog bij Echo in dr stal kruipen Vork

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 13:20

een gesprek aangaan met mijn moeder daarover is geen succes Nagelbijten / Gniffelen
Mama heeft altijd gelijk en zal ten alle tijden ontkennen dat zij heeft gezegd alles te betalen zolang ik studeer. Daarna gooit ze het op dat ik opstandig ben Clown Met mama is kun je erg slecht discussieren. Ik kan prima met mijn vader praten, maar mama is diegene met de broek aan en pa en ik hebben geen inspraak Nagelbijten / Gniffelen
(Ze lijkt sprekend op haar zus: die l*lt ook alles recht wat krom is en heeft altijd gelijk Nagelbijten / Gniffelen).
Mijn zus probeert het ook wel eens hoor, dat ze vindt dat mijn ouders mij meer moeten loslaten. Maar mama ontkent alles en vind dat ik erg onafhankelijk ben Verward

En zij willen ook absoluut niet dat ik nu ook maar 1 cent meebetaal aan het huishouden. Zelfs als ik een brood koop omdat het op is, staan ze erop dat ik dat geld terug krijg omdat ik het zo hard nodig heb...
Dan snap je ook waarom het zo voelt alsof ze mij klein willen houden...

Ik draai overigens wel volledig mee in het huishouden Lachen Ik doe elke dag de afwas, de was en houd de bovenverdieping schoon (incl. badkamer). Bovendien werk ik in een verzorgingshuis, eerst als huishoudelijk hulp (dus ik kan poetsen als de beste Nagelbijten / Gniffelen) en nu in de wasserij daar. Dus wat dat betreft red ik mij wel later! Dat huishouden komt wel in orde.

Al zal ik toch eens pa vragen om mij inzicht te geven in betalingen etc. Wat ik nou eigenlijk kost Nagelbijten / Gniffelen Want daar heb ik geen flauw benul van!

Dat zelfstandigheid ook niet alles is kan ik wel begrijpen, maar afhankelijk zijn is nog erger... Ik wil mijn eigen fouten maken en daarvan leren! Maar ik krijg voorlopig de kans niet.

Ach, die 1,5 jaar zullen ook wel zo om zijn. Dat weet ik Lachen Maar toch... het blijft kriebelen Nagelbijten / Gniffelen

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:25

Ik ben ook blij dat mijn ouders mij niet zo voor het blok zetten.
Ik vind dat het, zeker als je kind nog studeert, niet zo is dat je je kind niet meer financieel hoeft te steunen, ookal is hij het huis uit. Ik kan volledig begrijpen dat ze je na je studie voor die keus zouden zetten,
maar hoe jij het nu omschrijft vind ik echt niet normaal Nagelbijten / Gniffelen

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:27

Als ik het over kan doen zou ik ook thuis zijn gebleven nadat ik mijn studie had afgerond. Ik was nu nog met mijn studie bezig toen ik op mezelf ging. Ik had het dan waarschijnlijk een stuk makkelijker gehad als ik nog thuis had gewoond

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 13:30

Bij mijn zus hebben ze hetzelfde geintje geflikt:
Zij ging uit huis en moest alles zelf betalen. (mama wou absoluut niet dat ze uit huis ging, vandaar) Met als gevolg: een grote studieschuld...
Na een jaar sprongen ze wel weer bij, maar ze wouden haar een lesje leren Verward
Ik weet niet hoe of wat: er wordt daar niet over gepraat thuis. Mijn zus zegt dat ze een jaar lang geen geld heeft gezien, mijn ouders beweren dat ze altijd alles hebben betaald. (mijn broer zegt dat mijn zus ook voor alles zelf moest opdraaien... en die is onpartijdig dus ik geloof hem).

Kijk, dat ik mijn huur zelf moet betalen en het paard zou ik zeker snappen. Maar mijn studie ook Verward Dat snap ik dan weer niet...

(mijn broer is toch zijn 28ste thuis blijven wonen, dus toen waren mijn ouders zo blij dat hij eindelijk wegging dat ze hem nog een 'oprotpremie' meegaven in de vorm van huishoudelijke dingen Tong uitsteken)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:33

Ik vind het raar dat jij zomaar accepteert dat ze je chanteren en der ook nog eens om lacht? Vind je dat niet erg dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 13:36

Ja ik vind het erg, maar wat doe je eraan? Knipoog Zij bepalen de regels en ik moet allang blij zijn dat ze nog zoveel voor mij betalen ondanks dat ik al 23 ben!

Ik kan erom huilen en erom lachen... dan lach ik er maar liever om...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:43

Welshcobfan schreef:
Ja ik vind het erg, maar wat doe je eraan? Knipoog

Of je kiest om te blijven of je kiest om te gaan. Uit je post begrijp ik dat gaan geen optie is voor jou en dat je kiest om te blijven. Dan kun je er maar beter om lachen.

Ik was 17 toen ik het huis uitging. Ik vond het geweldig en ben werkelijk geen moment bang geweest en heb zeker ook geen spijt gehad. Terwijl ik het thuis ook prima naar mijn zin had hoor.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:45

Welshcobfan schreef:
Ja ik vind het erg, maar wat doe je eraan? Knipoog Zij bepalen de regels en ik moet allang blij zijn dat ze nog zoveel voor mij betalen ondanks dat ik al 23 ben!

Ik kan erom huilen en erom lachen... dan lach ik er maar liever om...

Als je moeder je dan toch zo graag thuis heeft, gebruik je dat toch als tegenaanval zeg maar? Of iets anders? Ik zou allesinds niet zomaar blijven stilzitten, maargoed, das ieder z'n eigen keuze Lachen.

Ik krijg in ieder geval de rillingen van de methodes dat jouw ouders gebruiken, je kind een lesje leren omdat ie het huis uitgaat, wat triestig en zielig zeg ...

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:52

jou moeder betaald je studie, verzekering, en paard tenminste nog voor jou, ik woon ook nog thuis maar mijn ouders betalen niks meer voor mij.
ik mag blij zijn dat ik het nu elke maand red maar op mezelf wonen dat kan ik nu nog wel even vergeten Tong uitsteken