problemen met huisgenoot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimG

problemen met huisgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:01

Ik heb een beetje advies nodig over een klein probleem wat onderhand steeds groter en vervelender word.
Ik heb al 5 maanden ene lieve vriend en daar is niets mis mee. Alleen deelt mijn vriend een flat met een huisgenoot. Een leuke jongen die mij volgens mij gewoon aardig vind / vond. De laatste tijd klaagt die jongen over mijn aanwezigheid ( hij vind dat ik er te vaak ben ) ook klaagt hij dat hij het niet vind kunnen dat ik daar in huis ben zonder mijn vriend. Ik ben weleens een half uur tot uur eerder thuis dan mijn vriend. Ik ga dan even douchen en begin vast aan het eten.
Nu begint het uit de hand te lopen. De huisgenoot zegt mij geen gedag als mijn vriend er niet bij is en negeert me stelselmatig. Hij speelt bijvoorbeeld playstation in de kamer van mijn vriend ( met luid volume ) Terwijl ik zit te lezen of tv wil kijken.
Wat kan ik doen om deze situatie op te lossen ?
wij hebben geprobeerd gesprekken aan te gaan maar de huisgenoot is niet voor rede vatbaar en komt met irrationele argumenten. Hebben jullie dit weleens meegemaakt ? of hebben jullie enig idee wat er aan zijn gedrag ten grondslag ligt ?

Imre

Re: problemen met huisgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:03

Euh, wat doet hij in de kamer van je vriend? Lijkt me dat hij daar niets te zoeken heeft. In ieder geval is het een lastig probleem. Jaloers wellicht? In een gedeeld huis is het niet meer dan logisch dat er vrienden van beide mensen over de vloer komen, heeft hij daar ook problemen mee dan? Of alleen met jou?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:04

Tja, hoe vaak ben je bij je vriend? Als je daar namelijk zo'n beetje elke dag slaapt doet je vriend iets wat eigenlijk niet mag en heeft die jongen groot gelijk dat hij klaagt...

Aan de andere kant zou ik me niet aan jouw aanwezigheid storen, en helemaal niet playstation in de kamer van jouw vriend spelen als jij er bent...

Wat vindt jouw vriend er van dan?
Laatst bijgewerkt door Adil op 27-10-08 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:05

Ja lastig, helemaal omdat hij niet aangeeft wat nou echt het probleem is.

Ergens kan ik me het wel voorstellen hoor ( al zou ik niet zo kinderachtig reageren, maar het gewoon uitspreken )
Als ik een flat zou delen met een vriendin en haar vriend zou regelmatig over de vloer komen, tja ik zou het ook niet altijd prettig vinden.
Je moet toch weer een stukje van je privacy opgeven aan een ander.
Ik kan me voorstellen dat die jongen ook wel eens uit kijkt naar tijd voor zichzelf...tja en dan ben jij er.

Maar ja, zoals ik al zei, ik zou het uitspreken en er duidelijke afspraken over maken.
En niet zulk kinderachtig gedrag vertonen...

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:08

mijn vriend vind het moeilijk dat hij zich er zo aan stoort ( ze zijn immers goede vrienden ) hij zit vaker ( ook met gasten ) in de kamer van mijn vriend want die heeft een groot filmscherm em dolby geluid. dus dat is ook het probleem niet echt. Het lijkt inderdaad jaloesie en dat hij zijn vriend gewoon niet met mij wil delen. Ik ben 3 a 4 nachten in de week bij mijn vriend, hij heeft echter geen huurcontractw aarin staat dat hij geen gasten of zo mag hebben en ook staat er zelfs niet in dat hij niet mag samenwonen. Hier gaat het echter niet om. Wij willen graag met zijn drieen door een deur maar dat schijnt niet te lukken

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:11

Tja, het is ook zijn huis en zijn ruimte..dat moet je ook respecteren. Je weet wat ze zeggen hé: bezoek en vis blijven drie dagen fris...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:12

kimG schreef:
mijn vriend vind het moeilijk dat hij zich er zo aan stoort ( ze zijn immers goede vrienden ) hij zit vaker ( ook met gasten ) in de kamer van mijn vriend want die heeft een groot filmscherm em dolby geluid. dus dat is ook het probleem niet echt. Het lijkt inderdaad jaloesie en dat hij zijn vriend gewoon niet met mij wil delen. Ik ben 3 a 4 nachten in de week bij mijn vriend, hij heeft echter geen huurcontractw aarin staat dat hij geen gasten of zo mag hebben en ook staat er zelfs niet in dat hij niet mag samenwonen. Hier gaat het echter niet om. Wij willen graag met zijn drieen door een deur maar dat schijnt niet te lukken

Je mag niet 3 nachten elkaar ononderbroken bij hem slapen, dan moet je namelijk mee gaan betalen omdat je dan als medebewoner aan mag worden gezien...Klinkt stom ,maar volgens mij zat die regel zo wel in elkaar....

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:13

Ik denk dat hij duidelijk jaloers is. Moet je opletten, als hij een vriendin heeft dan heb je er geen last meer van.....

Maar als ik het goed begrijp dan hebben ze wel allebei een aparte kamer. Dan zie ik het probleem er niet van als jij op de kamer van je vriend bent. Kan je vriend misschien niet ook een paar nachten bij jou slapen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:13

Mwah jalouzie? Ik weet het niet..
3 à 4 nachten per week is best veel...
En vergeet niet, het is niet alleen het huis van je vriend, máár ook het huis van die ander.
Ik zou er ook niet op zitten te wachten hoor, zo vaak een ander over de vloer..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:31

Hebben ze ook een gezamelijke woonkamer? Zo ja, kunnen die spullen van je vriend die hij ook gebruikt daar dan niet naartoe? Dan hoeft hij in ieder geval niet op de kamer van je vriend te komen. Het klinkt alsof hij zich in zijn vrijheid voelt aangetast omdat jij daar ook zit. Zou wat zijn als mijn huisgenoot steeds op mijn kamer zou zitten en mijn vriendje daar zijn gang niet kon gaan. Zou mijn huisgenoot toch een flinke schop verkopen richting de deur van zijn eigen kamer. Nagelbijten / Gniffelen Je zegt dat jouw vriend er geen problemen mee heeft, maar zo te lezen zit hij ook op die kamer als jij er ook bent. Lijkt me geen goeie situatie.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:40

dat van die huiskamer is nu juist het punt. de kamer van mijn vriend word gebruikt als huiskamer. ik ben er soms ook weleens een week niet. en mijn vriend slaapt ook weleens bij mij. Maar mijn vriend is aan het afstuderen en is daardoor liever in zijn eigen huis. En ik vind het zo gek als mijn vriend erbij is doet hij leuk en aardig en als ik alleen ben zegt hij NIETS !
mijn vriend heeft het hem al direkt gevraagd in het verleden maar zijn huisgenoot vind me gewoon een aardige meid en haat me niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:42

Mijn vriendin heeft jaren terug een paar maanden bij mij in huis gewoond en vond het ook niet prettig dat haar vriend er (zo vaak) was, helemaal niet als zij niet thuis was.
Kon dan niet even snel in mijn nakie wat kleren van de overloop halen ed.
Ik denk dat die huisgenoot dat ook niet prettig vind, helemaal als je er ook regelmatig doucht enzo.
Dat heb ik toen ook gelijk gezegd na een paar keer.
Hij lag gewoon uitgebreid in bad toen ik thuis kwam en snel moest douchen om weer weg te gaan.

Ik heb nl. gekozen voor mijn vriendin en niet een (mannelijk) persoon erbij, hoewel ik het heel goed met hem kon vinden, maar het is toch anders om iemand van het andere geslacht in huis erbij te hebben.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:51

dat kan ik me voorstellen. Ik houd daar dan ook rekening mee. Ik kleed me om in de douche. er is gelukkig een apart toilet zodat dat geen problemen oplevert. Bij hen is het juist ondersom mijn vriend woont daar al 10 jaar en hij pas een jaar. maar het gekke is die rationele dingen waarmee jullie komen kan ik inkomen en hierover overleg ik ook zo van : " ga jij nog douchen of kan ik ? "
Maar als wij hem hierover spreken zegt hij dingen als: " het is gewoon niet normaal ! en dat vinden jantje en pietje ook " en " het hoort niet" etc.
Ik vind het heel moeilijk te reageren op deze irrationele argumenten, juist daarom vermoed ik dat er iets anders achter zit dat hij zich niet perse stoort aan mijn aanwezigheid maar aan andere dingen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:52

kimG schreef:
dat kan ik me voorstellen. Ik houd daar dan ook rekening mee. Ik kleed me om in de douche. er is gelukkig een apart toilet zodat dat geen problemen oplevert. Bij hen is het juist ondersom mijn vriend woont daar al 10 jaar en hij pas een jaar. maar het gekke is die rationele dingen waarmee jullie komen kan ik inkomen en hierover overleg ik ook zo van : " ga jij nog douchen of kan ik ? "
Maar als wij hem hierover spreken zegt hij dingen als: " het is gewoon niet normaal ! en dat vinden jantje en pietje ook " en " het hoort niet" etc.
Ik vind het heel moeilijk te reageren op deze irrationele argumenten, juist daarom vermoed ik dat er iets anders achter zit dat hij zich niet perse stoort aan mijn aanwezigheid maar aan andere dingen

Nou ja...als mijn huisgenoot een vriendin mee zou nemen vind ik dat allemaal leuk en wel, maar ik wel dan wel het eerste recht op dingen hebben als douchen, want ik betaal er voor en zij niet Knipoog

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:56

Is hij gelovig? Omdat hij zegt dat het niet normaal is en niet hoort...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:01

Ik denk ook dat hij geen hekel heeft aan jouw, maar aan de situatie.
Hij heeft er voor gekozen om met je vriend een woning te delen en nu heeft hij jou er ook bij. Dat vergt extra aanpassingen die hij waarschijnlijk moeilijk vind. Er loopt wel regelmatig een meisje in huis en dat zal hij wel moeilijk vinden.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:02

Als een van mijn huisgenoten echt vaak zijn vriend of vriendin op bezoek had, zou me dat ook gaan irriteren. Maar dan bedoel ik wel echt vaak. ALs je bijna samen zou wonen, zou ik begrijpen dat de huisgenoot dit niet leuk vind. Wat jij aangeeft vind ik niet zo klinken. EN denk ik ook eerder al jalouzie als dat het werkelijk aan jou ligt. Vind dat eerder 'thuis' komen en daar douchen geen probleem hoeft te zijn, zijn dingen die je ook bij zijn ouders thuis zou kunnen doen.
Misschien kan je vriend een keer met hem erover praten op een moment dat jij er niet bij bent? Misschien dat je er zo achter kan komen wat hem werkelijk dwars zit.
Succes in ieder geval, hoop dat het bijtrekt.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 16:03

nee hij is niet gelovig
zoiets vermoed ik ook brainless

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:08

Misschien kan jij hem wat tegemoed komen door bijvoorbeeld te wachten met eten maken en douchen tot je vriend erbij is. Maar dan moet hij ook normaal doen tegen jou en niet expres veel lawaai gaan maken of je negeren. Samen douchen is trouwens veel leuker. Schijnheilig

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:09

Ik heb dit verhaal van de andere kant meegemaakt.
Wij hadden een huisgenoot waarvan haar vriend meer als 5 nachten bij ons in huis was. Maar deze veroorzaakte in het begin ook een hoop ergenis. Hij gebruikte spullen van andere bewoners en dacht regels voor ons op te kunnen stellen. Kortom, erg vervelend voor andere bewoners.
Gelukkig hebben wij dit met zijn allen uit kunnen praten, daarna geen problemen meer gehad Haha!

Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat jij je probeert aan te passen en er niet de helft van de tijd 'woont'. Hopelijk kan je vriend een keer goed met hem praten, anders is het een beetje kinderachtig van die huisgenoot. Als er een probleem is, kun je dat toch gewoon uitpraten?

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 16:14

@ wind ik kom om 8 uur half 9 van stal dus dan wil ik wel even snel douchen voor het eten Knipoog
wij eten wel samen dus ik kook ook voor de betreffende huisgenoot. Hij zou ook samen met mij kunnen koken. Meestal begin ik ook niet echt ( tenzij iets lang op moet staan ) maar snij en was ik vast de groente en maak de keuken even aan kant.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:21

Die huisgenoot heeft het maar makkelijk. Mag 'luxe speelgoed' gebruiken dat niet van hem is en er wordt ook nog voor hem gekookt en opgeruimd! Snap niet dat hij dan nog durft te zeuren. Nagelbijten / Gniffelen

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 16:22

haha als je het zo bekijkt Knipoog
ik vind het niet meer dan normaal ook eens te koken en af te wassen aangezien ik toch vaak mee eet. bovendien heb ik er geen hekel aan.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:26

Zou ik ook niet meer dan normaal vinden hoor. Lachen Maar zo te horen mag je wel wat meer waardering krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:31

Op zich denk ik dat dit op te lossen moet zijn. Volgens mij is het vooral belangrijk om eens goed te luisteren naar wat hij nu eigenlijk zegt en wil. Ik krijg de indruk dat hij zich gewoon niet fijn voelt bij het veranderen van de situatie hoe die was (van hem en jouw vriend) naar een huishouden dat ook vaak uit 3 personen bestaat.
Wat je daar vooral aan kunt doen is hem laten vertellen hoe hij dat ervaart. Niet in de verdediging gaan als hij dingen zegt die (voor jullie gevoel) nergens op slaan, maar echt zijn gevoel serieus nemen, doorvragen naar waarom of hoe, ook vragen wat hij denkt dat een oplossing zou zijn (zonder daarop in te gaan!), kortom, hem de kans te geven om het allemaal uit te spreken.

In dat gesprek moet je helemaal niets doen. Niets verdedigen, niets beloven, niets uit gaan leggen, maar vooral echt luisteren en af en toe controleren of je ook echt de juiste dingen hebt begrepen. Respecteer zijn ervaring, ook al komt die jullie nog zo irrationeel voor.

Misschien dat het door het eens echt uit te spreken al heel erg oplucht. Misschien dat jullie door het gesprek al goede ideeen hebben om een paar misverstanden of problemen te voorkomen.
Maar zo niet, dan kun je na dat eerste gesprek samen gaan kijken wat reele oplossingen zijn. Daarin moet je wel nog steeds zijn gevoel respecteren, maar dat betekent niet dat je alle eisen in moet willigen hoor Knipoog Gewoon, samen zoeken naar een middenweg die voor iedereen acceptabel is.