Daar zit je dan... Te wachten tot iemand dood gaat...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Daar zit je dan... Te wachten tot iemand dood gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 01:34

Nu, zo'n 5 jaar geleden, maar nog steeds één van mijn meest heldere herinneringen.

December 2003,
Kanker, kanker, kanker, ik hoor overal berichten van mensen met vrienden/familie etc etc die kanker hebben. Op een dag hoor ik dat de moeder van een collega op mijn werk (verstandelijk gehandicapten zorg) kanker heeft en niet lang meer heeft..
Na dit gehoort te hebben en terwijl ik een client naar de dagbesteding bracht ging ik in gedachten af wie ik allemaal kenden met vrienden of familie met kanker, dat lijstje was serieus erg groot.
Kort daarna zei ik tegen mezelf : "Wacht maar Tess, het gaat niet lang meer duren of iemand in jouw omgeving krijgt kanker!" Deze gedachte was wel vaker door me heen geschoten maar het voelde die keer gewoon eng werkelijk aan.

Ik loop terug van de dagbesteding (wandelingetje van 2 minuten) en ik word opgehouden door de groepbegeleidster van de woongroep waar ik 3 maanden daarvoor nog werkte, met de mededeling, dat X in het ziekenhuis ligt... Met slokdarmkanker... Dit hoorde ik eind november, op dezelfde avond dat we pakjesavond op de groep zouden vieren.
Ik schrok, en een heleboel dingen vielen op zijn plaats.
X had al zeker een jaar lang problemen met eten, zolang het niet helemaal gemaalt of geprakt werdt kwam het net zo snel weer omhoog met hele dikke taaie kwijldraden.
We waren menig maal al naar de dokter geweest op het terrein, maar die wees keer op keer uit dat het "probleemgedrag" was, daarbij was X ook erg moeilijk te behandelen omdat hij bij de minst geringste irritatie de hele boel kort en klein kon slaan en dat al helemaal bij een dokter.

Maar om weer terug te gaan naar het onderwerp, het was eind november, ikw as met stomheid geslagen en was natuurlijk ook ontzettend kwaad omdat we achteraf, nu het te laat was, tóch gelijk hadden gehad!
Ik ben zo'n doos die onmogelijk afscheid kan nemen, ik ben emotioneel erg stabiel, maar als het gaat om de dood, of ik zie mijn kat een week niet, of een vriend een paar weken niet dan kan ik in janken uitbarsten (zal wel iets met allenigheid te maken hebben) dus ik maar uitstellen uitstellen, X had immers nog een maand of 3 te leven, dus écht haasten hoefde ik me niet...

Toen, op een dinsdag, ik kwam van school en ik voelde gewoon dat ik naar het ziekenhuis moest (die overigens niet ver van mijn school weg was) ik wilde afscheid nemen met het idee dat ik nog een keertje terug kon komen, ik wist stiekem wel dat ik toch nooit meer terug zou keren dan, maar toch, voor mijn eigen gemoedsrust.

Ik liep het ziekenhuis in, werd door de baliemedewerkster doorgestuurd naar de juiste gang en kamer, en kwam daar de (gezonde) zus tegen van X, ze greep me bij mijn armen beet, keek me strak aan en vroeg of ik X recentelijk nog gezien had, ik zei dat het iets van 2 maanden geleden was geweest dat ik hem voor het laatst gezien had met het resultaat dat ze me niet door liet lopen en zei: "X heeft niet lang meer" (ik dacht, ja dat wist ik al, een maand of 2 nu nog) "Hij ziet er heel beroert uit" (ja, ook niet verbazend, kanker, ja, dat vreet aan een mens) Dus ik stelde haar gerust dat ik wel wist wat ik zo ongeveer moest verwachten...

Ze liet me door en ik liep de kamer in, maar wat ik daar zag ging al mijn verwachtingen te boven, ik draaide me om en werd daar onmiddelijk opgevangen door X zijn zus die zag dat ik enorm overweldigd was en alles wat ik kon op dat moment was janken..
Ik wist dat X ziek was, ik wist dat hij mager zou zijn, ik wist dat hij bleek zou zijn, maar ik had niet verwacht dat hij in 2 maanden tijd zo'n 30 kg was verloren, stijf stond van de morfine en niet in staat was te communiceren met zijn omgeving...
Wat ik daar zag liggen was een skelet met een velletje er omheen, grijs/blauw door zuurstofgebrek, starend naar het plafond, ademend, levend, maar alle wilskracht was verdwenen, 2 grote lege poelen staarden naar het spierwitte plafond... Op dat moment realiseerde ik me dat zijn zus niet had gesproken over 2 maanden, maar over slechts een uur of 2 dat hij nog te leven had...
En dat deed me nog niet eens het ergst schrikken, ookal was dat op zichzelf al een hele schok, hetgeen wat me het allermeest deed schrikken was, dat toen ik hem zag, het állereerste wat ik dacht was "Oh mijn god! Ga alsjeblieft dood!"
Ik was geschokt, iemand waar je bijna 2 jaar lang dag en nacht week in week uit, maand in, maand uit, jaar in jaar uit voor gezorgd hebt die daar dan.. zo.. ligt... en ik dan, als iemand die om die persoon geeft, verdomme wenst dat hij maar zo snel mogelijk dood gaat...
Zeker als je bedenkt dat ik als de dood ben om mensen om wie ik geef te verliezen, om dan ineens na zo'n aanblik een persoon uit je leven wég te wensen! Ik was in de war, ik was bang voor mijn eigen gedachten, ik voelde me schuldig, maar ergens wist ik ook dat het niet meer dan logisch was.. Want wie wenst een geliefde nou zo'n stervensbed toe? Ik duidelijk niet...
Ik wist mezelf weer een beetje onder controle te krijgen en ik kon simpelweg niet meer vertrekken, ik kon niet meer met de vraag rondlopen over of X nog op deze hel van een wereld zou zijn, zíjn wereld, zíjn hel...

Na ongeveer een uur begon hij steeds te stoppen met ademen, ik hoorde zijn zus zeggen "ga nou maar, volg het licht, god wacht op je" Geweldig hoe een geloof je zo op de been kan houden.. Ik zat daar maar met mijn botte gedachte "Ga nou maar, deze wereld is niks voor jou, ga alsjeblieft dood!" (Ik ben niet gelovig) Elke keer weer dacht ik, het is over nu, god-zij-dank het is over! En voor een uur lang begon hij elke keer toch weer opnieuw te ademen, tot die ene-laatste-zucht, je hoort mensen er wel vaker over, de laatste ademhaling voor de dood, alsof de geest met die ademhaling ook daadwerkelijk het lichaam verlaat... Toen wist ik het zeker, hij was dood!

Ik was blij en aangedaan op hetzelfde moment, zijn dood werd vastgesteld, standard procedures werden doorgesproken en we gingen allemaal naar huis, ik blij, boos en verdrietig tegelijk, ik heb dit verhaal maar 1 of 2x eerder verteld en toch zijn de herinneringen scherp als het lemmet van een mes, ik heb vrede met hoe alles uiteindelijk gegaan is, je staat toch machteloos, medische fout, ja, briefje met een sorry erop en het was "opgelost" de dood... Tegen de dood kan je niet vechten, die komt vroeg of laat toch om zijn schuld op te eisen, maar tóch!
Vandaag de dag denk ik er nog steeds regelmatig aan, vooral als ik hoor dat iemand weer kanker heeft, of hoor van medische fouten, of aan de gehandicaptenzorg denk, of van een fout in de gehandicaptenzorg hoor, een bericht hier op bokt, een lichamelijk gehandicapte vrouw die bijna verdronk deed me hier weer aan denken...
Ik vond dat het nou maar eens afgelopen moest zijn, ik moet het onderwerp, de gebeurtenis bespreekbaar maken, en bij deze heb ik dat gedaan..

Kort na deze gebeurtenis heb ik ontslag moeten nemen bij dit bedrijf omdat ik mezelf voorbij liep, ik had mezelf emotioneel niet goed in orde (sowieso niet, maar dit incident maakte het alleen maar erger en ik werkte gewoon door) en ik ben nooit meer teruggekeerd naar de gehandicaptenzorg.
Ik ben ergens anders gaan werken en in een depressie belandt van zo'n 2 jaar, wederom niet alleen als gevolg van wat ik hierboven beschreven heb maar een heel scala van dingen.

Eigenlijk dwaal ik nu een beetje af, maar ik wil ook nog even iets anders met jullie delen, het gaat hier gewoon om "leven" het leven zoals het is en hoe je het maar hebt te nemen, soms heb je er simpelweg gewoon niet de macht over, maar net zogoed als dat je over sommige dingen geen macht hebt, heb je dat over anderen wel en bij deze heb ik dan besloten om dit verhaal met jullie te delen, zolang we de wil tot onze beschikking hebben moeten we er ook gebruik van maken.

In deze depressie heb ik een soort van gedicht geschreven, die op sommige punten wijst naar onder andere bovenstaande gebeurtenis, maar in sommige gevallen ook over een vriend van mij, en een vriend van die vriend die doodgeschoten werd omdat hij weigerde te vechten met iemand en gewoon wegliep, die koos voor het rechte pad en simpelweg door zijn kop geschoten werd als antwoord. Dit gedicht heeft nog niet zo lang geleden ook op bokt gestaan, zonder uitleg of wat dan ook, het plaatsen op bokt van dit gedicht was voor mij min of meer om dit verleden af te kunnen sluiten, dit onderwerp, inclusief een paar anderen, ik ben klaar met het verstoppen van dingen en wil met dit bericht dan ook een nieuwe tijd voor mezelf inluiden, lekker alles afsluiten en de mooie herinneringen bewaren, leren van wat ik meegemaakt heb, en niet langer treuren om wat er toen gebeurt was.
Bij deze mijn gedicht:

My Guardian,

The whispering wind blows through my hear.
It's like an never-ending story.
The wind, air, reaching places where no human being will ever be.
Telling the story of mother earth.

I am sitting on a cliff,
watching how the eternal waves brake on the golden shore,
listening to the story of mother earth.
She cry's...
Like my heart cry's.
She tell's me her story.
She tell's me about all that human beings.
All that human beings that need her to be alive.
All that human beings that drag her into the dark coldness of death.
Dragging her to the place where the most human beings are afraid of...

all she can do is waiting, watching...
restoring all damage that was done to her.
How long will she stand upon this destruction?
She does not longer feel physical pain.
All she feels is the pain that hides deep inside.
Pain that is overruling everything.
Pain that...
Pain that i can feel also.
It knocked on my gate once i was born.
It breached through my fortress while i grew up.
It killed my hope that once... That once... There would be a better world.
On this very moment it pierces my heart.
Leaving me bleeding on the floor.
All i can do is waiting...
Feeling, how life fades away.
Asking myself... Why?
Why was i born in a world like this?
Why do all those people hurt each other so much?
Why are we killing our own beautifull planet? Our only chance to survive?
Why....

Here i stand.
In the middle of nowhere.
Waiting, till darkness surrounds us.
Waiting, watching, how the end is heading on us.
Watching, till mother earth reaches her last breath
Waiting... till the sun never rises again.
Waiting...

A tear... shimmering in the moonlight.
My tear.. Mother Earth's tear.
The sky is dark, a blanket of little stars watches over me.
Watching... Like thousand angels.
Turned their back on us.
To all those people who just don't see.
All that people...

I want to live.
I wish to die.
I wish i was never born.
I wish to be somewhere...
Somewhere where i can live without knowing...
Without knowing how much pain people can cause each other.
Somewhere, where time does not longer excist.
A place where pain does not longer excist.
Somewhere.... Where those people whom i love, those people who deserve to live... Can find their place.
A place where they can find peace...
Where i can find peace...
A place.......
Harmony...

All i ask... Is a place...
A safe place without any pain.
A place where people can forget... A place where i can forget.
A place where... Where everyone will be accepted the way they are.
Where people see the true essence of life.
Where people respect everything that lives.
Other humans...
Other animals...
That tiny blue flower next to me...
The wind...
Not only knowing the true essence of life, but also feeling it.
Not only seeing people, but also knowing them.
A place where the appearance of someone is not longer a way to judge about people...
A place where everyone takes the time to know each other better.

I am a fool.
Wishing for something that never was... Never is... And never will be.
Doomed to live on a planet that is crying...
Doomed to live on a planet that is dying...
Doomed to live near people who are blind...
All humans will be born with their eyes opened.
Yet, almost everyone dies with their eyes closed.
Just learned nothing in the time that was given to them.

My fortress is down.
I am still breathing.
I survived...
But my heart is wounded.
Wounded by the sword of reality.
Reminding me every heartbeat to this pain...

I am listening to the wind.
Telling the story of Mother Earth.
Telling my own story.
I am crying.
The wind... My Guardian.

Wie dit ook leest, reageer, maakt niet uit op welk deel van dit bericht, ik zie het liever helemaal uitgepluisd als dat het ongeroerd wordt gelaten, ik wil erover kunnen praten en ik wil dat anderen over hún ervaringen kunnen praten, ik weet uit eigen ervaring hoe erg het kan zijn om dingen voor jezelf te houden, er niet over te kunnen praten, en hoe je het ook wendt of keert, het verleden haalt je op een dag in... Ik wens dit niemand toe, en ik wil dan ook dat mensen dit bericht zien als een onderstreping van het woord wil je hebt je eigen leven in de hand en mensen kunnen zoveel invloed op je hebben als je zelf maar wilt, maar uiteindelijk houd JIJ de touwtjes in handen! JIJ bespeelt de poppenkast, JIJ bestuurd jezelf over de juiste wegen, en zelfs bij een verkeerde afslag zijn er nog véle zijstraten terug naar het juiste pad!
Houd dit in gedachte, en praat!

Groetjes..

Orchidee21

Re: Daar zit je dan... Te wachten tot iemand dood gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 05:41

kippenvel....
Ik ben niet bang voor de dood, als de tijd er is dan ga ik..
Ik ben wel bang voor de dood van anderen die ik lief heb, mens of dier.. En helemaal op de manier die jij beschrijft.
Ook in mijn omgeving zijn er de laatste tijd veel mensen gegaan door die ellendige rotziekte. Helaas doe je er zelf zo weinig aan, gewoon de kop in de lucht en door gaan.. je kan vaak niet anders. Ik wens je veel sterkte met het verwerkingsproces alhoewel ik begrijp dat zo'n beeld op je netvlies gebrand is.
Hopelijk vind je afleiding in de dingen die je doet.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:12

Och praat me er niet van ik voel me net zo ellendig want vorig jaar ben ik mijn schoonmoeder kwijtgeraakt (jaja ook door kanker), ik schrok toen we haar zo ff 2 weken niet gezien hadden want ze was toen ineens van maatje 44 naar kindermaten gegaan. Mijn schoonmoeder betekend heel veel voor me alleen ik mocht haar maar 3 jaar kennen, ze voelde als een moeder voor me op een gegeven moment kon echt maar dan ook echt alles aan haar kwijt mijn hele verleden (rot jeugd gehad). Mijn schoonmoeder werkte met autistische kinderen dat vond ze helemaal geweldig, ze was van plan om haar eigen bedrijf erin te beginnen (want dat wou ze graag). Alleen dat heeft ze nooit verder me mogen doorgegaan. Ze had zich gefocused op dat we met zijn allen (schoonouders,broer,zusje,ik en vriend van zusje) weekje met vakantie te gaan, het bijelkaar zijn dat wou ze.

We kwamen op een vrijdag aan en schoonmoederlief was aardig vermoeid van de trip. Dus ging ze maar even liggen. Tot de volgende dag naderde vriendlief en ik brachten zn zusje met der vriend naar het bevrijdingsfestival in zwolle, en wij gingen toen gelijk even boodschappen halen en dan weer terug naar het huisje, eenmaal in de supermarkt belde vriendliefs pa van of we meteen terug wouden komen, oke wij terug gekomen was de HA er ook al en die onderzocht schoonmoederlief want ze was helemaal afwezig...De HA had haar zogeheten even ´´opgepept´´ en toen was het weer goed en konden we de gezellige fam.vakantieweek afmaken.

Totdat op een zekere dinsdagochtend 8 mei 2007, vriendlief en ik kwamen rond 11en beneden en kregen te horen van dat schoonmoederlief niet in har eigen verzorgingsbed lag maar in de beneden slaapkamer waar schoonvaderlief sliep. En dat we heel zachtjes moesten doen en dat de HA alweer gebeld was en die kwam direct. Ik durfde in begin nog niet die kamer in te lopen (vriendlief ging wel naar binnen en zijn tranen stonden hem in zijn ogen), ojee dacht ik tis toch niet waar en toen kon ik het ook echt niet droog houden en was naar buiten toe gerend en zowat het hele raaltse bos bij elkaar staan schreeuwen. Vriendlief kwam naar me toe en probeerde me te kalmeren maar zelf was ie ook helemaal over de rooie ervan, want dat is de dag dat ze niet opgepept kan worden en dus gaat ze dood!

Vriendlief zei toen aan me van misschien dat ze gewoon zo vermoeid is doordat ze door verzorgster onder de douche zat en nu goed moet uitrusten. Ik zo aan vriendlief terug van laten we dat dan maar hopen? Oke ik weer samen met vriendlief terug naar binnen en wou toch wel even bij mn schoonmoeder kijken ik langzaam half sluipend de kamer binnen en ja hoor daar lag mn lieve schoonmoeder helemaal ingepakt in dekens alleen haar hoofd stak er uit, en ze lag zo met haar hoofd heen en weer te schudden zo van ´´nee ik wil niet, nee ik wil nog niet, en als laatst zei ze nog nee papa moet nog komen´´! Dat was ook zo want haar vader was onderweg naar ons toe. We wouden hem expres niet bellen in de auto want das ook maar al een wat oudere man en dat kan ie niet verdragen als ie alleen in de auto zit.
Maar hij heeft nog wel wat hier en daar woorden gewisseld met zijn dochter, had ze denk ik opgespaard voor der vader.

Vriendlief ging weer even in woon-gedeelte zitten bij de rest en hij vroeg toen nog aan me van kom je mee, ik zei toen dat ik nog wel even hier bij je moeder blijf anders is ze alleen. Ik durfde haar hand niet vast te pakken maar op gegeven moment heb ik der hand toch vast gepakt en daar ging ik weer barstte vol in tranen uit en gaf der een kus op haar voorhoofd, en gezegd dat ze enorm goed voor me was alleen wou ik dat ze bij ons bleef..

En toen....................................................opeens..................................................ik ontfermde me over der heen en hield der vast en riep vriendlief van kom kom aub..............Je moeder mag niet bij ons weggaan, en huilen en huilen dat ik heb gedaan oh verschrikkelijk...

8 mei 2007 omstreeks 14.00u stopte ze definitief met ademen Verdrietig

En dit zit me nog steeds niet lekker en ben er nog steeds voortdurend over de toeren ervan (want ik ben niet zo´n persoon die graag dode mensen ziet of beesten of wat dan ook)....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:51

Ik zou willen dat ik alles zo mooi kon verwoorden, alles zo duidelijk kon maken aan mensen zoals jij dat nu doet/
Ik heb diep respect voor je verhaal. het bezorgt me kippevel.
Ik pb je nog even.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:14

Mooi. Ik herken veel in je verhaal. Ik heb het ook zo 'mogen' meemaken. Die complete aftakeling van een gezond sterk mens naar een wandelend skelet met een grijs velletje erom. Zelfs de kankerlucht ruik je, die geur vergeet ik mn leven niet meer.

Laatst ook de crematie gehad van de moeder van mijn beste vriendin. In 2 weken tijd van een gezonde vrouw die vol in het leven stond naar bewusteloze, verlamde vrouw door een hersenziekte.

Het leven is zo kostbaar.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:24

Op 16 oktober moesten wij afscheid nemen van onze vader.
In juli 2002 hebben we afscheid genomen van onze moeder, ze heeft tot het laatste gevochten. Ze had hier zo graag nog een tijd gebleven. Dit gevecht was niet te winnen.
Moeder had kanker en vader is hierna snel achteruit gegaan. Hij kon niet meer voor zichzelf zorgen en heeft v.a eind 2005 doorgebracht in een rusthuis.
Een goed gesprek was niet meer mogelijk, lichaamelijk was hij aanwezig.
Toch wilde hij niet bij ons weg en heeft tot het laatste toe gevochten.
Het doet pijn maar onze ouders hebben nu rust en geen pijn meer.
Geen gevechten meer als iets niet klopte wat hij zelf niet meer duidelijk kon maken.
Ingrijpen als er niets gebeurde. Toch heb ik niet alles kunnen voorkomen en dat doet pijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:29

word er gelijk stil van... Je omschrijft het allemaal zoals het is, maar tegelijk ook mooi...

Prachtig gedicht ook. Krijg er zowaar kippevel van.

Ik heb nog niemand effectief weten aftakelen, maar denk dat het verscheurend moet zijn....

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:37

Wow, krijg kippenvel van je verhaal en kon niet meer stoppen met lezen.
Heel mooi gedicht ook. Ik heb het zelf nog niet van zo dicht bij meegemaakt, maar wel in
mijn omgeving gezien hoe verwoestend het kan zijn, ook op de nabestaanden.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:01

Enorm veel respect voor de manier waarop je het verleden achter je laat zonder het vergeten. Dat kan ook niet. Je draagt je verleden met je mee en je neemt het mee in al je toekomstige beslissingen. En dat geeft niet. Niet alleen de mooie ervaringen maken ons tot wie we zijn, ook de moeilijke, vreselijke en hartverscheurende gebeurtenissen zijn een stukje van jezelf.

Ik heb meermalen van dichtbij mee moeten maken wat ziekte met iemand doet. Het is hard om te beschouwen. Ik ben niet bang voor de dood, maaar de herinneringen maken wel dat ik meer geniet van mijn leven.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:23

Kaka schreef:
Enorm veel respect voor de manier waarop je het verleden achter je laat zonder het vergeten. Dat kan ook niet. Je draagt je verleden met je mee en je neemt het mee in al je toekomstige beslissingen. En dat geeft niet. Niet alleen de mooie ervaringen maken ons tot wie we zijn, ook de moeilijke, vreselijke en hartverscheurende gebeurtenissen zijn een stukje van jezelf.

Ik heb meermalen van dichtbij mee moeten maken wat ziekte met iemand doet. Het is hard om te beschouwen. Ik ben niet bang voor de dood, maaar de herinneringen maken wel dat ik meer geniet van mijn leven.

Prachtig verwoord..

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:35

Ik vind dit een prachtig stukje tekst!Krijg er koude rillingen van en het is enorm aangrijpend om te lezen!Ik kan me niet voorstellen hoe het is om iemand die je zo nauw aan het hart ligt op zo'n manier te verliezen, moet vreselijk zijn!!
Ik vind dat je enkel om dit neer te typen enorm wat moed moet hebben!!Bij deze diepgaand respect en nog veel sterkte!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:40

Het is echt mooi geschreven.. Respect!!

Ik ken het.. ik heb nu in 2 weken tijd te horen gekregen dat 2 mensen in mijn omgeving kanker hebben.. 1 ervan is niet meer te redden, van de ander is het nog twijfelachtig..

Beiden man, beiden in de 60.. Het is zo verschrikkelijk oneerlijk!!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:47

jeetje, krijg er echt kippenvel van!

Over dokters: wat hebben ze tegenwoordig, zijn ze dan echt niet meer te vertrouwen, kan je ze dan echt niet meer geloven als ze zeggen dat er niks met je aan de hand is?

mijn oom is 2 weken geleden overleden.. Nadat hij 3 weken daarvoor te horen heeft gekregen kanker te hebben..
3 weken tussen diagnose en dood? dit is toch niet meer normaal..
Hij had steken in zijn buik, maar de dokter stuurde hem weg met een gescheurde spier, en later met een gekneusde rib

het is gewoon zo raar allemaal..
De mensen die je beter moeten maken, moeten helpen... die kunnen dit niet eens herkennen..

ik ben trouwens niet bij mijn oom geweest, achteraf bleek dat dit ook niet kon, dat bijna niemand afscheid van hem heeft kunnen nemen, maar gewoon simpelweg omdat ik het niet durfde.. bang was dat dit beeld in mijn hoofd bleef hangen!
zijn begrafenis was mijn afscheid, en ik ben nu nog steeds blij dat ik die beslissing heb genomen, want ik weet zeker dat ik dat beeld in gedachte nog heel vaa boorbij had zien komen...

ik hoop dat je weer verder kan met je leven, en dat je dit achter je kunt laten! geniet, het leven is al kort genoeg Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:48

ik heb het ook meegemaakt
met mijn oma
Tijd lang niet gezien, ze was dement en toen mijn broertje en ik haar op gingen zoeken was ze ook een skelet met een velletje die in een soort coma lag
al dagen communiceerde ze niet meer en had steeds de ogen dicht
toen we tegen haar begonnen te pratem, geen reactie en een tante die zei waarom praat je tegen haar, die hoort je toch niet
toen we wilde gaan, en ik gedag zij, deed ze ineens haar ogen open en kreunde. We zijn nog een tijdje gebleven en heb haar ijskoude handen vastgepakt.
Dit was voor mij echt de bevestiging dat ook mensen in coma alles horen wat je zegt.
Helaas heeft ze nog 14 dagen geleefd, zonder eten en drinken, was nl passive euthenasie

Ik was zo kwaad dat ze gewoon gingen wachten totdat ze zou sterven, niemand haar drinken of eten kon geven, zolang zij het zelfstandig niet kon. Ik was echt in staat een kussen op haar hoofd te houden, zodat het sneller afgelopen was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:51

Lynn_Nikita schreef:
met mijn oma
Tijd lang niet gezien, ze was dement en toen mijn broertje en ik haar op gingen zoeken was ze ook een skelet met een velletje die in een soort coma lag
toen we tegen haar begonnen te pratem, geen reactie en een tante die zei waarom praat je tegen haar, die hoort je toch niet
toen we wilde gaan, en ik gedag zij, deed ze ineens haar ogen open en kreunde. We zijn nog een tijdje gebleven en heb haar ijskoude handen vastgepakt.
Dit was voor mij echt de bevestiging dat ook mensen in coma alles horen wat je zegt.
Helaas heeft ze nog 14 dagen geleefd, zonder eten en drinken, was nl passive euthenasie

Ik was zo kwaad dat ze gewoon gingen wachten totdat ze zou sterven, niemand haar drinken of eten kon geven, zolang zij het zelfstandig niet kon. Ik was echt in staat een kussen op haar hoofd te houden, zodat het sneller afgelopen was.

Bah kunnen ze dan zo iemand geen injectie geven?? Waarom dan iemand laten doodgaan van honger en dorst omdat ze niet kunnen eten of drinken??

dilaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:55

Erg aangrijpend verhaal!
Zelf werk ik ook in de gehandicapten zorg met kinderen van 4 t/m 18 jaar. Aangeboren en niet aangeboren.En zelf ben ik ook nogmaar 18. Alle kinderen zijn zo kritiek dus een lwi al fataal kan zijn. Er word je wel geleerd dat je geen emotionele band mag hebben met je bewoners maar je verzorgd ze bijna iedere dag, dus dat is gewoon onmogelijk.
Ik hoop dat het plaatsen van dit verhaal op bokt je helpt.
Heel erg veel sterte ermee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:58

Suzanne F. schreef:
Lynn_Nikita schreef:
met mijn oma

Bah kunnen ze dan zo iemand geen injectie geven?? Waarom dan iemand laten doodgaan van honger en dorst omdat ze niet kunnen eten of drinken??

spuitje moet diegene toestemming voor gegeven hebben en de familie wilde dit niet allemaal
dit is dus passive euthenasie in NL
laten creperen en kijken totdat iemand doodgaat bah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:08

Wat schitterend geschreven...ben er stil van en herken je gevoelens heel goed...

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:08

Xyris @ Prachtig, pakkend geschreven.... zo veel gevoel in je tekst...

Ik werk nu ruim 18 jaar in de gezondheidszorg, ik heb op kanker afdelingen gewerkt zo veel pijn en zo veel verdriet zie en voel je daar.

Ik heb cliënten verzorgd die niets en niemand meer hadden, maakte het hele eindstadium met ze mee. ze klapte zich letterlijk aan me vast en stierven als ik ze vast had.

Ik kan je gevoel heel goed begrijpen, op een gegeven moment is het gewoon op en kun je iet meer...
Ik ben toen ook ergens anders gaan werken om dat ik het emotioneel niet meer op kon brengen.

Zowel op mijn werk en thuis kanker om me heen, ook mijn vader is gestorven aan kanker, het heeft 2 jaar geduurd voordat hij stierf, in die die 2 jaar heeft hij ruim een jaar in het zh gelegen.

Ik heb hem 3 maanden lang thuis dag en nacht verzorgd in het laatste stadium, hem gewassen, eten gegeven en zijn wonden verzorgd....

Hij is gestorven met zijn 3 dochters hem hem heen, samen met mijn zussen heb ik hem gewassen en aangekleed, echt afscheid genomen met een lach en een traan...

Een prachtig mooi, emotioneel gedicht heb je geschreven!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:15

Ik word hier ook helemaal stil van Boos! Inmiddels ruim 2 jaar geleden heb ik mijn opa verloren. Niet aan kanker, gewoon aan ouderdom. Maar die is ook binnen korte tijd zo enorm afgetakeld. Hij was vaak gewoon niet meer aanwezig, dan kon je helemaal geen contact maken. Hij had doorzit-/ligplekken en als hij dan ging verzitten vertrok zijn gezicht van de pijn. Het deed me zo ontzettend slecht om dat te zien.
Op zijn sterfbed(de laatste week heeft hij alleen gelegen.) ben ik er niet meer heen geweest. 1maand daarvoor kon ik het al bijna niet meer aan om hem te moeten zien, en het zou alleen maar slechter zijn.
Na zijn dood toen hij opgebaard lag, herkende ik mijn opa niet, zo mager als hij was. Door zijn ziekte(maagperforatie op het einde) is hij op gaan zetten, maar toen werd het mijn opa weer! Het leek net of hij vredig lag te slapen Lachen Dus uiteindelijk heb ik met een fijn beeld in mijn hoofd alsnog afscheid kunnen nemen Lachen

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:18

Wat een heftig verhaal zeg jeetje... hoe je dat beschrijft wat er door je heen ging, echt kippevel! Kanker is echt een vreselijke ziekte... tegenwoordig lijkt het of iedereen het heeft ..... Ook in mijn directie omgeving, gelukkig is die ervan genezen, god zij dank. Nu een week geleden mn beste vriendin haar moeder, ook kanker..... Tis echt verschrikkel Verdrietig ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:29

Er is niets wat me zo kan raken als de dood.... afschied nemen...wetend dat die persoon, die ene, er nooit meer zal zijn.... nooit meer op die plek... nooit meer in die stoel... nooit meer zomaar binnenkomt....
Ze zeggen dat de dood bij het leven hoort, maar ik geloof het niet. Alles van het leven kan ik aan, maar de dood is alleen maar een gruwelijke vijand......

Leef met je mee.....

Kan me dat zo voorstellen dat je zegt: ga nu maar... God wacht op je.... daarboven is het vredig en goed, ga maar, neem afscheid van de pijn..... wij redden ons wel.... (ben ook gelovig, jij niet, ik wel)

Kanker en ziekte en dood.... monsters zijn het niks anders.... gruwelijke monsters.....

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:21

Dat 'wachten tot iemand dood gaat' is ook erg herkenbaar hier.

Bij mijn moeder werd er in 2004 kanker geconstateerd....
Uiteindelijk heb ik haar op 28 maart dit jaar naar de spoedafdeling gebracht omdat ze zo immens veel pijn had.
Daar werd ik geconfronteerd met de harde werkelijkheid en de woorden: 'het is terminaal'...

Mijn mama heeft altijd chemo gekregen en er altijd erg goed op gereageerd, tot dit jaar...
Haar lever en lichaam kon het gewoon niet meer aan.

Die laatste dagen kreeg ze morfine, en ze had gelukkig geen pijn. 3 lange dagen heeft ze nog gevochten
om in leven te blijven. Tot ze op maandag 31 maart die bekende laatste adem uitblies. Ik zal nooit vergeten dat er
nog een laatste traan over haar wang rolde. Het laatste wat ik haar zei was: het is goed mama, ga maar, Prince wacht op je
(Prince was haar hond die het jaar ervoor was overleden en die ze zo erg miste)... Enerzijds was het een enorm vredig gezicht.
Haar ademhaling werd trager, haar hartslag duidelijk minder, en dan stopt ineens alles. Op die moment stopt ook jou wereld even
met draaien.

Ik heb het mezelf die dagen vaak kwalijk genomen dat ik dacht: laat het aub snel vooruit gaan... Ga gewoon, je bent er klaar voor.
Het is nu een half jaar geleden, maar ik kan nog prima die hele film van toen afspelen voor m'n ogen. Die laatste minuten, seconden,
die blik. Dat vergeet je nooit meer. Mijn moeder is ook maar 57 jaar mogen worden. Ik ben wel blij dat ze niet is afgetakeld...
Ze was wel wat magerder, maar buiten dat zag er eruit als de eeuwig vrolijke vrouw van voorheen...

Ik wens hierbij toch ook iedereen die dit van dichtbij heeft meegemaakt veel sterkte toe!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:29

Mijn "schoonpa" is overleden aan kanker, een hersentumor.
Helaas heb ik hem niet gekend, het is raar dat zulke dingen je raken, ik mis het feit dat ik deze man niet heb mogen ontmoeten, als ik de verhalen hoor van mijn vriend, schoonmoeder en zwager heb ik zoveeeeel respect voor dit gezin dat mijn gemis alleen maar intenser wordt........

Ook zij hebben een sterke jonge man zien aftakelen tot een hulpbehoefd arm mager skeletje en gewacht tot hij zijn laatste adem (eindelijk) uit blies........

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:47

Ik heb vorig jaar september mijn moeder verloren aan kanker, in totaal heeft ze 10 jaar ertegen gevochten elke keer weer bestralen en dan weer horen u bent schoon en dan een paar maanden later weer te horen krijgen het is weer terug gekomen en met elke tegenslag zei ze het is nu eenmaal zo en we gaan er weer gewoon voor. De laatse 2 3 jaar werd het steeds erger vaker moe niet goed kunnen eten. Met kerst 2006 was ze alleen maar misselijk en kon alleen maar op bed liggen of op de bank daarvoor had ze al de kracht niet meer om te lopen of op te staan daar deden we haar mee helpen en gingen weg met de rolstoel. Ondanks dat bleef ze positief en zei we komen hier uit volgend jaar loop ik weer. Maar hellaas vanaf kerst ging het alleen maar slechter en kon ze alleen nog maar op bed liggen we hadden een bed in de kamer staan het was te vermoeiend voor haar om elke keer opgetild te worden en naar me ouders slaapkamer te worden gebracht.
In september hadden ze nog een vakantie gepland en dat moest met alle geweld nog doorgaan ze wilde per se mee op vakantie ze zijn een weekje in een huisje van Center Parcs geweest. Ze heeft me vrijdag nog gebeld dat ze weer thuis was en dat de reis goed was verlopen maar dat ze best wel moe was nu, ik besefte niet dat dat mijn laatse gesprek was met haar, ik denk dat zei dat al wel wist onbewust of bewust. Maandag daarna belde me vader dat ze smorgens weer was opgenomen in het ziekenhuis met zware longontsteking ik ben daar uiteindelijk woensdag heen gegaan en toen zat ze al helemaal onder de morfine en leefde in het verleden ze mocht die zelfde woensdag weer naar huis in het ziekenhuis konden ze niks meer voor haar doen. Ze was thuis en werd meteen een stuk rustiger wij zijn ook weer naar huis gegaan met in het achterhoofd de vraag hoe lang is ze er nog. Donderdag middag werden we weer gebeld juliie moeten nu naar den haag komen het gaat helemaal niet goed de hele familie was er en ze is nog 1 keer wakker geworden met de vraag wat doen jullie hier allemaal? Hebben maar gezegd dat het nog voor de trouwdag was ze waren die maandag zoveel jaar getrouwd. De familie is uiteindelijk sávonds weer naar huis gegaan en wij ziijn met zijn alle gebleven. Ze is de volgende dag nog 1 keer wakker geworden en Zondags ging ze steeds minder ademen en stopte ze met tussen posen toen zijn we met zijn alle om het bed gaan staan en hebben me vader en ik haar handen vast gehouden om kwart voor 1 is zed uiteindelijk rustig ingeslapen. Wat er dan door je heen gaat is niet te beschrijven je moeder is er niet meer je kon altijd bij haar terecht voor vragen, problemen en dat is er dan opeens niet meer en naar mate de tijd verstrijkt wordt dat gevoel steeds erger. Ze was nog maar 57 zij en me vader hadden nog zoveel plannen om te gaan doen en me schoonzusje en broer hadden haar in de vakantie net gezegdt dat ze oma zou worden dat heeft ze ook niet meer mee mogen maken haar allereerste echte kleinkind me schoonzusje heeft van een andere man ook een zoontje (dus vandaar haar eerste echte kleinkind) die ze ook als kleinkind zag overings .Ze zeggen weleens de tijd heelt alle wonden nou deze wond gaat niet meer dicht.

Sorry voor het lange verhaal dat was eigenlijk niet de bedoeling