Opgenomen worden? Hoe gaat het in zijn werking?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Njen

Opgenomen worden? Hoe gaat het in zijn werking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:44

Mijn ex is nogal doorgedraaid en wil graag opgenomen worden, maar toen ik belde naar de dokter toen kreeg ik te horen, jah wat wil ie precies? De dokter wil hem liever doorverwijzen naar een psycholoog, maar hij is al bij een psycholoog en psychiater geweest en het hielp niks... Dus heeft iemand er ervaringen mee enz?

Dreeetje

Re: Opgenomen worden? Hoe gaat het in zijn werking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:03

Misschien een hele goede vraag om aan je vriend te stellen?
Opgenomen worden waarvoor? Drugs, drank, psychische problemen, wat verwacht hij van het opgenomen worden? Misschien dat de huisarts hem daarover ook meer info kan geven?
Hoe oud is hij? Misschien hulp van instanties vragen.. kan het moeilijk beantwoorden..
Ik wens je in ieder geval sterkte, lijkt me een moeilijke tijd voor je..

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:05

Psychische klachten(verleden icm ADD en hij is nogal geflipt en iemand hoeft maar moeilijk te doen en hij heeft een blauw oog), huisarts werkt niet echt mee.... Hij is 19 en ik ben ook benieuwd hoe het zit met zijn huisje en geld enz, kan hij dat gewoon behouden of moet hij alles opzeggen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:08

misschien moet je even naar het psychiatrische afdeling bellen in het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:10

Dat was ook mijn idee katiavl .. Zo kun je info opvragen .. daarnaast doen huisartsen vaak moeilijk over doorverwijzingen etc. Boos!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:11

ten eerste.. ik vind het goed dat die het eventueel zelf inziet dat die opgemomen moet worden en daar ook echt voor wil gaan. Ik zou eigenlijk niet weten hoe het precies allemaal in hun werking gaat. Over agressieve tijd.. Sjah ik ben ook zo geweest dus herken me er wel een beetje in, (ik was toen alleen nog jonger als je vriend, een jaar of 14 / 15) Ik ben daar overheen gegroeit en heb meningen van mensen te leren accepteren etc. Heb daar ook geen hulp bij nodig gehad.

Persoonlijk zal ik een gesprek aangaan, met de huisarts, met jou der bij. zodat je mischien dingen aan kan vullen. Ik weet niet of dat al gebeurt is. Je heb klinieken die doen aan vrijwillege opname. Mischien zou je daar is wat informatie over kunnen opvragen?

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:14

Navidad schreef:
ten eerste.. ik vind het goed dat die het eventueel zelf inziet dat die opgemomen moet worden en daar ook echt voor wil gaan. Ik zou eigenlijk niet weten hoe het precies allemaal in hun werking gaat. Over agressieve tijd.. Sjah ik ben ook zo geweest dus herken me er wel een beetje in, (ik was toen alleen nog jonger als je vriend, een jaar of 14 / 15) Ik ben daar overheen gegroeit en heb meningen van mensen te leren accepteren etc. Heb daar ook geen hulp bij nodig gehad.

Persoonlijk zal ik een gesprek aangaan, met de huisarts, met jou der bij. zodat je mischien dingen aan kan vullen. Ik weet niet of dat al gebeurt is. Je heb klinieken die doen aan vrijwillege opname. Mischien zou je daar is wat informatie over kunnen opvragen?

Nou we zijn al meerdere keren bij de HA geweest en die verwees hem door naar psychologen/psychiaters en dat werkte gewoon niet, hij is nu echt helemaal doorgedraaid een aantal keren, heeft last van black-outs enz en ik ben ook al een keer aangevlogen door hem, maar ik sla net zo hard terug en door zijn verleden is hij daar dus bang voor Lachen Medicijnen om hem rustig te houden helpen trouwens ook niet...

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:19

gelukkig word je niet zomaar opgenomen en eigenlijk zou het ook iets moeten zijn wat je niet wilt in eerste instantie
toch kan ik begrijpen dat je ex dit wil i.v.m zijn veiligheid en die van anderen

je kan het algemene nummer van ggz in je woonplaats bellen
laat je niet afschepen maar vraag gewoon wat de voorwaarden zijn om opgenomen te worden of vraag gewoon naar de crisisdienst en echt laat je niet afschepen

is je ex vaker in behandeling geweest bij ggz ?
dan kan hij dit ook bij zijn behandelaar vragen
anders nogmaals de HA bellen en aangeven dat dit echt urgentie heeft , wederom laat je niet afschepen en probeer voor nu nog een afspraak met hem te maken
anders de avonddienst proberen maar daar geef ik je weinig kans
als je vriend geen direct gevaar voor zichzelf of anderen is is het heel moeilijk om opgenomen te worden
als je ex al in het traject van ggz zit word dit al wat makkelijker
ggz bellen kan nooit kwaad ze hebben daar mensen zitten die de situatie inschatten en of het nodig is
niet dat je daar echt vertrouwen in kunt hebben is mijn mening maar wellicht kunnen zij je verder helpen
of ergens anders naar toe verwijzen
wel raad ik je ex aan om als hij het nog niet doet wel het traject in te gaan
dit geeft wel bepaalde openingen

en let je ook een beetje op jezelf

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:25

Je kan alleen alla moment opgenomen worden als hij een gevaar voor zichzelf of voor de omgeving vormt. Dus als je een crisis geval bent. Anders moet hij via een psygoloog of psygiather door verwezen worden. En een psygoloog werkt idd niet ook een psygiater ook niet. Je moet het zelf doen, en die beste man kan je alleen handrijkingen geven maar dan nog je moet het zelf doen...

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:28

pubelia schreef:
Je kan alleen alla moment opgenomen worden als hij een gevaar voor zichzelf of voor de omgeving vormt. Dus een crisis geval is. Anders moet hij via een psygoloog of psygiather door verwezen worden. En een psygoloog werkt idd niet ook een psygiater ook niet. Je moet het zelf doen, en die beste man kan je alleen handrijkingen geven maar dan nog je moet het zelf doen...

Daar heb je gelijk in en dat wil hij ook en ja hij is een gevaar voor zijn omgeving, zo vanuit het niet kan hij iemand helemaal in elkaar slaan en hij heeft ook zelfmoordneigingen, op dit moment zegt hij dat hij het niet zou doen, maar een paar maanden geleden zei hij wat anders...

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:29

Ziekenhuis kan ik niet bereiken, is telkens in gesprek. GGZ ga ik zometeen nog even proberen. Hij heeft het altijd via een particulier gedaan, aangezien het ggz hem van het kastje naar de muur stuurde...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:31

Njen schreef:
pubelia schreef:
Je kan alleen alla moment opgenomen worden als hij een gevaar voor zichzelf of voor de omgeving vormt. Dus een crisis geval is. Anders moet hij via een psygoloog of psygiather door verwezen worden. En een psygoloog werkt idd niet ook een psygiater ook niet. Je moet het zelf doen, en die beste man kan je alleen handrijkingen geven maar dan nog je moet het zelf doen...

Daar heb je gelijk in en dat wil hij ook en ja hij is een gevaar voor zijn omgeving, zo vanuit het niet kan hij iemand helemaal in elkaar slaan en hij heeft ook zelfmoordneigingen, op dit moment zegt hij dat hij het niet zou doen, maar een paar maanden geleden zei hij wat anders...

Volgens mij is hij inderdaad ook kandidaat voor crisisopvang Ja Vertel duidelijk die zelfmoordneigingen, agressie naar andere, black outs enz

Veel sterkte, hopelijk komt hij terecht.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:33

Als hij zo ver heen is en de huisarts wil niet doorverwijzen moet je gewoon ff aan alles lak hebben en zelf gaan.
Je gewoon melden aan de balie. Ze moeten je helpen hoor!

GGZ kan natuurlijk ook helpen alleen is mijn ervaring met een goede vriend dat ze eerst tig keer komen praten voor ze iemand willen opnemen ookal is het vrijwillig. Zelfs toen hij zelfmoordneigingen kreeg hebben ze 's nachts met hem gepraat en zijn ze weer weg gegaan toen hij beloofde dat hij het toch niet zou doen (had z'n polsen al tot bloedens toe kapot).

Kom voor hem en jezelf op meid! Heel veel sterkte en als je er behoefte aan hebt kan je altijd een pb-tje sturen. Weet waar je in zit.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:37

het lijkt me toch dat mensen aangifte doen als ze in elkaar worden gerost, geeft dat je vriend geen alibi? Ik snap hier echt niks van. Ik las dat je 17 was, klopt dat?.. Pas je wel een beetje op jezelf?
Ik hoop dat je vriend naar de HA blijft gaan. het moet toch iets opleveren..

Hoe is hij gediagnostiseerd door de psychiater?

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:41

Wat is dan de beste optie? GGZ of ziekenhuis?

En ik moet eerlijk zeggen, ik doe niet voor mijn lol, maar niemand anders helpt hem en ik ben de enige die nog het meeste weet van hoe hij in elkaar zit en zijn situatie. Zijn "vrienden" daar hoor ik nml niet echt bij, maar ik doe ondanks dat ik wel wat anders aan mijn kop heb moeite om dingen te ondernemen, want zelf onderneemt hij niks, hij durft ook vaak niet of ligt gewoon heel de dag te slapen en s'nachts is hij wakker en dan komt er nog niks van. En hij is gewoon te vaak doorgedraaid enz, ik kan dat gewoon niet meer aanzien en zelf durft hij niet voor zijn eigen op te komen. Zijn schulden reizen ook de pan uit en daardoor raakt hij nog verder in de put, hij ziet gewoon nergens meer een uitweg...

Psychiater zegt dat hij ADD heeft en problemen met zijn verleden, hij kon medicijnen voor zijn ADD meekrijgen, die wou hij niet en hij kon hem verder niet helpen...

Ik ben inderdaad 17, maar ik heb in totaal bijna 2 jaar met hem samengeleefd dus weet onderhand hoe alles in elkaar steekt.

Edit: Niemand heeft aangifte gedaan, want er zijn er tot nu toe drie geweest, ik, iemand die een fiets wou jatten voor zijn flat en iemand die ik niet ken, wrs een kennis of iemand waar hij een hekel aan heeft doordat die nogal wat verziekt voor hem heeft, die zal wrs bang voor hem zijn ofzo. En op dit moment zijn er een aantal waarvan ik weet dat hij niet in hun buurt moet komen, want dan loopt het gigantisch fout(stiefvader, oud-huisgenoot en een kennis/vriend, zo kan je het niet noemen, maar dan hebben jullie een idee hoe of wat)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:11

je schrijft zelf dat hulp bij een pys, niks opleverde, dat hij weigert medicijnen te nemen. Wat denk je dat het anders is als hij opgenomen word. Dan moet hij ook al die bovenstaande dingen. En als je al niet geholpen wil worden zonder opname, dan nemen ze niet zomaar iemand op. Hij moet zich wel voor de 100% inspannen om juist die dingen wel te ondernemen ( hulp van pys en medicijnen) Ook al word je vrijwillig opgenomen, dan is het maar de vraag of hij dan wel die hulp accepteerd. Het enige verschil is dat hij dan niet in zijn eige huis is, maar daar. En mijn ervaring is, van de 24 uur per dag, krijg je al je geluk heb 1 uurtje per dag ( soms 2/3 dagen) de daadwerkelijke hulp die je nodig heb.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:14

Psychiater bellen, situatie uitleggen en als nodig beetje doordrukken..
Psychiater kan een doorverwijzing regelen, net als HA, HA opnieuw bellen en ook doordrukken of langs gaan.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:14

Esmeralda schreef:
je schrijft zelf dat hulp bij een pys, niks opleverde, dat hij weigert medicijnen te nemen. Wat denk je dat het anders is als hij opgenomen word. Dan moet hij ook al die bovenstaande dingen. En als je al niet geholpen wil worden zonder opname, dan nemen ze niet zomaar iemand op. Hij moet zich wel voor de 100% inspannen om juist die dingen wel te ondernemen ( hulp van pys en medicijnen) Ook al word je vrijwillig opgenomen, dan is het maar de vraag of hij dan wel die hulp accepteerd. Het enige verschil is dat hij dan niet in zijn eige huis is, maar daar. En mijn ervaring is, van de 24 uur per dag, krijg je al je geluk heb 1 uurtje per dag ( soms 2/3 dagen) de daadwerkelijke hulp die je nodig heb.

Ja, maar thuis kan hij toch niet blijven, aangezien hij geen geld meer heeft enz. Zijn schulden stapelen zich torenhoog op en misschien krijgt hij dan ff de rust die hij volgens mij hard nodig heeft. Medicijnen weigerde hij inderdaad omdat de psychiater zei dat dat wrs niks zou uithalen, op dit moment heeft hij ook rustgevende medicijnen, maar die helpen bij hem gewoon niet(zo erg dat hij laatste 2x de voorgeschreven dosering nam en het hielp nog niks). En op dit medicijnen na hoefde hij voorderest toch niet meer bij die psychiater aan te komen. Trouwens voordat iemand erover begint, aan zijn geldproblemen kan niks worden gedaan. Kredietbank kan hem niet helpen omdat hij het alleen met studiefinanciering moet doen en werken dat trekt hij niet eens, want voordat hij er al is heeft hij wel weer een black out ofzo gehad...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:16

Echt een klote situatie, effe denken hoe het bij mij ging..
Bij mij is het echt heel erg makkelijk gegaan eigenlijk. Maar ja ik liep dan ook bij een psychiatier, woonde op begeleid wonen met een gedragsdeskundige die veel connecties heeft en vooral ze kan heel erg goed haar zin doordrijven..
En ik heb ook nog in ziekenhuis gelegen, dat is denk ik ook de doorslag geweest.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:37

Hey TS, ik wil ff zeggen dat ik jou een heel dapper wijffie vind, met het hart op de juiste plaats! Ach gut De meeste meiden waren in jouw situatie gillend weggerend en eerlijk gezegd kun je ze dat ook niet kwalijk nemen. Bloos
Ballen heb je wel, petje af! Knipoog

Is er iemand die jullie beide vertrouwen en die eens een goed woordje kan doen? Hij is nog niet meerderjarig, zou hij misschien via belangenbehartiger toch opgenomen kunnen worden?
En die medicijnen, jammer dat hij die weigert. Boos!
Nogmaals, jij kan hem maar gedeeltelijk helpen, hij moet het vooral zelf doen, hoor, je bent zijn mams niet. Wees duidelijk naar hem en geef heel duidelijk je grenzen aan. Desnoods een deadline, want hou je dit vol? Is dit wat je wilt? Zou je niet even rust willen?.. Ach gut

Kortom: Wat doet dit met jou?

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:45

Het doet genoeg met mij, maar niemand anders neemt de moeite... Zijn familie interesseert het allemaal niks en hij is wel meerderjarig, ik alleen niet Knipoog Thnx Lachen Ik heb net ziekenhuis en GGZ gebeld en aangedramd en ze bellen eerst mij vrijdagochtend en daarna hem, ben dus benieuwd Lachen Hoop echt dat het gaat lukken, want zo kan het echt niet langer doorgaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:50

Goed zo meis. Heel goed van je om zowel het ziekenhuis als de ggz in te schakelen. Hoop dat ze vrijdag doorpakken en dat ze je van een hele zorg kunnen bevrijden.
Snap dat je het doet, heb het ook gedaan, maar dit is voor jezelf ook erg zwaar. Zoek iemand waarmee je er over kunt praten anders krijg je het zelf misschien ook moeilijk als de rust een beetje terug keert.

Heel veel sterkte.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:52

helaas gaat opname in een psychiatrische afdeling niet zo soepel.. je huisarts speelt daarin toch wel een grote rol zover ik weet..

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:56

Ik ga morgen de verwijzing ophalen daar en als hij niet klopt dan vraag ik ook gelijk om een goede! Hij weigerde het eerst en wou alleen een naar een psycholoog doen, maar dat helpt voor geen meter. En ik heb de laatste tijd zoveel gezeik gehad dat ik eerlijk moet zijn dat dit tochwel even het laatste is wat ik kan hebben, maar zolang ik een doel heb kan ik het ook makkelijk doorzetten gelukkig Knipoog Maar heb ook echt aan de telefoon doorgedreven, het is elke keer gezeik met het ggz en het ziekenhuis kon echt niks doen zonder de huisarts, dus met een beetje geluk heb ik straks een verwijzing en dan schakel ik ze beide in, hopen dat er eentje wat snel mee doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:55

Njen,onthoud wel dat je niet het leed van de hele wereld op je nek kunt nemen. En zeker niet als je 17 bent. Toen ik zo oud was deed ik precies hetzelfde,had ook een opgenomen vriend die dan 7 jaar ouder was. Het heeft mij vreselijk gevormd en is vreselijk afgelopen. Ik wil niet zeggen,dat dit jou overkomt maar álsjeblieft meisje,denk aan JOU.
Tot voor kort weer 11 maanden een lastige relatie gehad,kennelijk trek ik dat aan en nu weet ik...nooit meer zoiets..
Je bent echt te jong Njen,om dit allemaal alleen op te lossen. Je wilt het graag,je wilt hem helpen...maar als jij dadelijk overspannen en uitgeput thuis zit,heeft je vriendje(ex?)nog niets aan je.