Autorijden en TTT

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Autorijden en TTT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 08:52

Hallo,

Ik wou eigenlijk iets weten over het autorijden. Ik moet aanstaande maandag mijn TTT rijden, nu ben ik al onwijs zenuwachtig :S
Maar bij het echte examen moet je naar coordinatie punten rijden, moet je dat bij de toets ook of moet je hier gewoon wat rondkarren net als bij les.

Nu heb ik nog een vraagje, laten ze je ook fileparkeren bij je TTT of examen? Dit heb ik namelijk nog nooit gedaan en ik zou niet weten hoe ik dit in een keer even moet doen.

Verder gaat het autorijden wel redelijk goed naar mijn idee dus ik maak me daar niet veel zorgen om, maar ik weet de weg totaal niet
en ik kan de coordinatie punten nooit vinden Tong uitsteken ook het clusteren gaat vreselijk, mijn geheugen is slecht en mijn richtingsgevoel is verreweg van goed.

Gr

Faelivrin

Re: Autorijden en TTT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:06

Waarom heb je nog nooit geleerd hoe je moet fileparkeren? Grote kans dat je dit moet doen namelijk. De TTT gaat om de speciale verrichtingen, dus file parkeren, recht achteruit rijden, bochtje achteruit, achteruit inparkeren enz. enz. Bij je normale examen heb je hier dan een vrijstelling voor. Lachen

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:12

De TTT is een 'echt' examen maar dan voor de oefening. Zodat je alvast kunt wennen aan hoe het eraan toe gaat. En dat je moet fileparkeren, is idd vrij waarschijnlijk.
En zoals Faelivrin al zegt, als je de TTT goed afsluit, hoef je op je eerst komende examen geen bijzondere verrichting te doen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:20

ttt is voor de verrichtingen als je die goed hebt krijg je vrijstelling..
zo niet krijg je bij je examen een herkansing
als je die wel goed hebt ga je met examen of op tomtom rijden of klusterpunten

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:23

9 van de 10 keer krijg je een stop opdracht, dit betekend dat je achter een geparkeerde auto 'parkeert' en dan gelijk weer kan wegrijden, maar je kan het zo achter die andere auto zetten.

En je krijgt waarschijnlijk een omkeer opdracht, dus in dezelfde straat keren, doe dit altijd aan de linkerkant Knipoog dan sta je meteen goed.

Bij mij zeiden ze dat fileparkeren te veel tijd koste..

En let vooral op dat er geen tankklepjes van een andere auto open staan. je krijgt namelijk ook situatie bevraging, dan moet je uitleggen waarom je het zo hebt gedaan...

Ik had alles verteld en toen kwam ze dus met zag je niet nog wat? Ik: nee, nou er stond dus een tankklepje van een andere auto open op die weg Slapen

En neem voor je TTT nog de zelfstandig route, clusteropdracht (je mag het altijd nog een keer vragen als je het niet meer weet) en navigatie systeem even door..

Voor je TTT heb je nodig, omkeeropdracht, parkeeropdracht en stopopdracht.

En vooral niet bang zijn om te zakken, dit moet je eigenlijk pas doen bij je echte examen Knipoog

Succes maandag!!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:26

Het is geen bijzondere verrichtingen meer maar bijzondere manouvres, ze vragen dus de omkeeropdracht, de parkeeropdracht, de stopopdracht of de hellingproef, fileparkeren heb je hier dus niet persé nodig als er andere mogelijkheden zijn bij de parkeeropdracht.

Daarnaast willen ze ook een stukje zelfstandig rijden zien dan kan de examinator kiezen uit coördinatiepunten, navigatie (als je dit geoefend hebt) of cluster opdracht (meerdere opdrachten in een keer).
Het aankomen op de plaats van bestemming is niet belangrijk, als jij dus verdwaald onderweg naar een coördinatiepunt is dat op zich geen probleem, als je maar geen rare dingen gaat doen en gewoon blijft autorijden.

Succes en niet teveel stressen hoor..

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:19

Vind het wel raar dat je file parkeren nog niet hebt geleerd.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 11:01

Ik vind het nu ook eigenlijk heel vreemd dat ik het fileparkeren nog niet gehad heb.

Ik ben nog wel van plan om nog even een lesje te vragen voor ik de toets moet doen. zodat ik nog even wat verrichtingen kan oefenen, ookal zal het fileparkeren niet lukken in 1 les.

Nou kzal er maar gewoon het beste van maken en hopen dat het fileparkeren niet gevraagd wordt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:44

Ze vragen de verrichting Fileparkeren niet meer.
Je kan er zelf voor kiezen om te fileparkeren bij de opdracht "Parkeren".
Als je een lesje ervoor nog wil en je gaat er dan echt voor om dat fileparkeren te leren dan kan dat best lukken in 1 les. MIsschien lukt ie dan niet perfect, dat is dan jammer.

Maak je niet te druk, het is geen examen maar een toets. Als jij zorgt dat je bij de bijzondere manouvres geen rare dingen doet en goed het verkeer om je heen in de gaten houd hoef je geen problemen te verwachten.
Geniet ervan, goed kijken hoe het allemaal werkt bij het cbr, dit is je kennismaking daar en als je erg zenuwachtig bent ga je alleen maar minder presteren. Ze houden er echt rekening mee dat je wat gespannen bent en als je echt zenuwachtig bent moet je dat gewoon zeggen tijdens het gesprekje wat je voor de toets hebt bij het inleidende gesprekje, dan weten zij het ook.
Zet hem op!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:13

als je op examen cluster navigatie of coordinatie hebt slaag je als je het er netjes vanaf brengt of je er komt of niet.. ook al ga je totaal de andere kant op het gaat erom hoe je ermee omgaat

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:17

Ik heb vrijdag mijn ttt gehad,
ik heb na een coordinatie punt moeten rijden, en daarna nog stukje snelweg.
Verder moest ik stoppen, en vooruit parkeren.
File parkeren heeft mijn instructeur pas 1x meegemaakt in de 4 jaar dat ie daar werkt, dit kost veel tijd, en wordt dus bijna nooit gedaan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:22

Polly schreef:
Ze vragen de verrichting Fileparkeren niet meer.
Je kan er zelf voor kiezen om te fileparkeren bij de opdracht "Parkeren".

Maar dat neemt niet weg dat ze het fileparkeren geleerd moet hebben. 75% van de parkeerplaatsen (in mijn regio) is fileparkeren, het is dus een behoorlijk belangrijk 'kunstje'!

TTT is een soort examen, maar je kan niet zakken of het heel slecht doen. Je went alleen aan de examinator naast je en ervaart hoe het is om examen te doen. Hierdoor weet je beter wat er van je verwacht wordt bij het examen.
Als je je verrichtingen goed hebt gedaan, hoef je die inderdaad niet meer op je examen te laten zien.

Metdie clusteropdrachten is het helemaal niet erg als je het vergeten bent. Net doen alsof je gek bent en gewoon rustig blijven. Zeg gewoon dat je het niet meer weet of dat je twijfelt of je nu links of rechts moest. Er is een kans dat de examinator dan iets zegt als; dat is mijn probleem niet. Kies dan gewoon een kant en rijdt een stukje die richting op. Het gaat er bij die clusteropdracht met name om dat je gewoon alle 'regeltjes' blijft toen, zonder dat iemand de hele tijd links/rechts zet. Het is namelijk vaak een automatisme om na het woordje 'links' een aantal handelingen uit te voeren. Nu wordt er dus gekeken of jij dat sowieso doet, of dat je het alleen een soort van op commando doet.

Als je fileparkeren niet kunt of moeilijk vind, goed zoeken naar een andere oplossing om je auto te parkeren. Vaak is er een klein stukje verderop iets meer ruimte, waardoor je gewoon vooruit op een parkeerplaats kan rijden en dus niet achteruit hoeft te fileparkeren in een klein gaatje. Maak het jezelf vooral gemakkelijk Knipoog

Ik moest zelf trouwens wel fileparkeren bij mijn TTT (volgens de nieuwe manier van examens doen), ik moest in een straatje parkeren waar ik echt niet anders kon.

Succes!!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:12

Tuurlijk moet ze het fileparkeren geleerd hebben, maar als ze daarom alleen vreselijk zenuwachtig is is dat niet nodig, zelfs als je 1 manouvre niet goed doet heb je vaak nog wel je vrijstelling.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:32

Daar heb je inderdaad gelijk in. Al zou ik me toch wel zorgen maken over de manier van lesgeven als je al wel zo ver bent om af te rijden (want dat ben je als je een TTT mag doen), maar je kan nog niet fileparkeren?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 16:38

Ik denk niet dat ik het kan, kheb het nog nooit gedaan. verder gaat het allemaal wel goed, maar zelf heb ik idd het idee dat ik nog niet eens klaar ben om af te rijden omdat ik toch nog wel eens kleine dingetjes fout doe of over het hoofd zie.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:43

Ik heb vorige week vrijdag ook mijn TTT gehaald. Ik had verwacht dat zo'n oud mannetje naast me zou gaan zitten, de hele weg niets tegen me zou zeggen en dat ik dan verschrikkelijk kl*te zou rijden. *doemdenker 1e klas*
Het tegengestelde was echter waar, ik had een hele leuke spontane vrouw, die de hele weg met mijn instructeur heeft lopen ouwehoeren en mij er ook regelmatig bij betrok en daarnaast was ze ook nog alleen maar positief(maar dat kan natuurlijk niet altijd, zoals je ook wel begrijpt).

Zij had vantevoren al door dat ik zo zenuwachtig was als een 'ik-weet-niet-wat' en daar hield ze echt wel rekening mee. Ze probeerde alles zo ontspannen mogelijk te doen, etc. Maar je moet nou eenmaal wel laten zien hoe je rijdt, dus ze kan niet zeggen: Goh, het is nou balen dat je die vrouw doodgereden hebt, maar verder: top! Haha!
Het gaat er voornamelijk om dat je VEILIG rijdt, daar wordt heel erg op gehamerd.

Je gaat voor je rit naar een kamertje/tafeltje waar je een klein gesprekje hebt, handtekening zetten dat jij examen doet, en een klein inleidend verhaaltje(we gaan: clusteropdrachten doen, route rijden, etc etc) En dan ga je gewoon rijden. Eerst zal diegene nog even wat vragen stellen over de banden, onder de motorkap of iets over je desboard(wat voor lampjes branden er, wat is er te zien, etc), en daarna ga je gewoon rijden. En ook hier geldt: VEILIGHEID STAAT VOOROP. Al laat je hem afslaan, zolang je dat netjes oplost, prima! Al maak je een foutje, prima, maar los het wel op. Goed kijken is heel belangrijk! Situaties inschatten!

Zoals al gezegd; je kan er niet voor zakken of voor slagen, het is gewoon een indicatie hoe je rijdt, waar je nog aan moet werken en vooral voor jezelf een blik op hoe het echte examen in zijn werk gaat.

Veel succes!

Ps: ik moest keren en vak parkeren, maar file parkeren kan ook inderdaad gewoon gevraagd worden.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:52

Ik ben het wel eens met de bovenstaande mensen dat ik het raar vindt dat je nog nooit heb hoeven file parkeren maarja daar kun jij dus ook niks aan doen!

Ik had bij mijn TTT wel vrijstelling gehad maar heb dan gelukkig niet hoeven file parkeren maar ze zeggen dan dus gewoon van parkeer hier maar ergens (als er dus gewone vakken zijn kun je daarin gaan staan maar het kan ook zo zijn dat je dan alleen maar de mogelijkheid hebt tot fileparkeren)

Ik vindt het trouwens wel een beetje raar dat fileparkeren meer tijd in zou nemen als in een vak parkeren bij mij gaat dat evensnel hoor!

En je hoeft alleen maar met navigatie te rijden als je dat goed hebt geoefend ze vragen dan rijdt ja al met tomtom en als je dan nee zegt hoeft dat niet! als jij je cooirdinatie punt niet kan vinden maakt het niet uit als je maar aan de kant van de weg VEILIG parkeert en dan vraagt hoe je verder moet.

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:57

Ik heb bij mijn TTT in augustus dus wel moeten fileparkeren, en dat was nou net het onderdeel wat ik echt niet kon! Maar het wonder geschiedde en het ging in een keer goed.

Verder, voor je TTT hoef je echt niet zenuwachtig te zijn! Je kunt niet slagen of zakken en het is eigenlijk een testje om te zien waar je nog aan moet werken in je les en wat al helemaal goed gaat.

Iig, succes ermee! Ik hoop voor je dat je het red, maar dat komt vast wel goed!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:16

Sjonniej schreef:
Daar heb je inderdaad gelijk in. Al zou ik me toch wel zorgen maken over de manier van lesgeven als je al wel zo ver bent om af te rijden (want dat ben je als je een TTT mag doen), maar je kan nog niet fileparkeren?

Als je klaar was om af te rijden zou je geen TTT doen maar examen.
TTT doe je op ongeveer 2/3 van de opleiding, soms iets eerder en soms iets later. Het zou niet goed zijn als je examen klaar zou zijn, dan is het zonde geld en had je net zo goed examen kunnen doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 06:32

Mijn instructeur liet je de TTT rijden als je er zo goed als klaar voor was om af te rijden. Zo had je tenminste een goed beeld van je kunsten en had het ook zin om een 'oefenexamen' te doen. Het heeft immers niet zoveel zin om een oefenexamen te doen als je toch al weet dat het niets wordt.
Zo kon je dan ook vlak na je TTT meteen je examen doen, zodat je nog een beetje in het sfeertje zat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:23

dat is een mogelijkheid maar de TTT is oorspronkelijk bedoeld om op 2/3 van de opleiding te worden afgenomen.
Ik plan hem ook weleens wat laat of juist wat vroeg ook net wat er beschikbaar is en hoe snel de kandidaat vorderd.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:25

Ik heb zo TTT!!
Om kwart voor 11 les en dan om kwart voor 12 TTT...ben mie zenuwachtig...
Je moet met de TTT dus ook die routes rijden....en als je die bijzondere verrichtingen goed doet hoef je ze niet meer met je echte examen.
Maar dat ga ik toch al verknallen denk ik...ben me toch zenuwachtig, terwijl ik eigenlijk niets kan verliezen maarja...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:37

welnee niet zenuwachtig zijn en positief denken!
Succes!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:45

Och, zoveel stress als ik had, zul je vast niet hebben! Ik zat al half te janken van de paniek voor ik de auto in stapte Haha! Toen ze vroeg wat de 'drie rondjes' waren(toerental,brandstofmeter en km-teller), begon ik vrolijk te vertellen over de lampjes die branden(motormanagement,oliepeil, voltage, handrem/rem, etc Haha! ) Daarna had ze nog niet 1 sec aangegeven dat ik ergens mocht keren en toen gooide ik hem al om, had beter even kunnen wachten. En tot overmaat van ramp schakelde ik 'terug' van z'n 3, naar z'n 4, ipv naar z'n 2 en geloof mij, in een scherpe bocht doet een auto dat niet Haha!
Toen we terugkwamen zei ze: Goh, het is wel erg warm in de auto he Haha! Haha! *ik een rooie kop en zweetoksels van hier tot timboektoe* Vervolgens vroeg ze aan me of ik vond dat ik gereden had zoals 'normaal' en toen kwamen de tranen van de stress al helemaal. WHAHA Haha! Haha!

Achteraf gezien viel het allemaal mee en had ze niet eens een op/aanmerking. Alleen dat ik moest oppassen(dat zei ze vnl tegen mn instructeur) dat ik niet achteruit ging, omdat het allemaal zo makkelijk gaat en dat je dan niet te makkelijk wordt voor het echte examen en dan dingen 'vergeet'.

Maar goed, heb over niet al te lange tijd echt examen en zit nu alweer in de paniek(zeker nadat mijn instructeur gister doodleuk vertelde dat ik waarschijnlijk met een 'mentorexamen' rijdt en dus nog zo'n pipo(examinator) extra naast me heb zitten), dus ik denk dat ik maar even langs m'n HA ga, want dit nog een keer, dat wordt 'm niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:34

die extra examinator zit achterin hoor Knipoog
Anders word het wat krapjes voorin Tong uitsteken:P

Niet teveel stressen hoor, nergens voor nodig.
Succes!