Hoe denk jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Hoe denk jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 21:08

Misschien een beetje een verwarrend topic, maar laatst hadden we het bij Groepsdynamica hierover. (vak op mijn opleiding)
Het ging erover hoe iedereen denkt. Nu is dat natuurlijk een vrij verwarrend onderwerp, en aan het einde van het uur had ik ook knallende koppijn, en was ik volledig in de war.
Er kwam in ieder geval uit dat ik altijd beeldend denk, bij echt alles heb ik een beeld voor me. Hierin moest ik ook gestimuleerd worden volgens haar omdat dat kan leidden tot leuke en creatieve situaties.... Clown
Bij beeldend denken heb ik echt overal een beeld bij, denk ik over iets na denk ik terug aan de beelden van toen, zo kan ik een beeld ook verder uitwerken tot grappige/rare/leuke/verdrietige dingen.
Zelfs nu vindt ik het moeilijk om het zo op te schrijven hoe ik denk. Ik zie alles ook altijd voor me, kan ook helemaal in een scheur om iets liggen wat niet bestaat, of wat niet is gebeurt, gewoon omdat ik het hele filmpje zo kan afdraaien in mijn hoofd.

Zelf dacht ik altijd dat iedereen beeldend denkt Bloos Maar mijn lerares dacht daar anders over...

Vandaar mijn vraag, hoe denken jullie? Lachen

watdanhe

Re: Hoe denk jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:09

Ik denk ook altijd in beelden, maar dat is bij iedereen anders Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:10

Ik denk dat het idd bij iedereen zo is. Ik heb ook van die 'filmpjes' en soms kan dat leiden tot iets precies op die manier te willen doen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:11

Ik denk ook in beelden. Als ik aan iets terug denk, zie ik alles voor me, wanneer ik cursussen leer moet ik alles visualiseren of ik onthou het niet, boeken zijn bij ook gewoon films Clown

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:17

ik denk ook in beelden
of als ik aan iemand denk
zie ik ook wel eens voor me, die naam in letters
vet dom Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:19

Hier ook een beelddenker. Lachen Google er maar eens op. Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:19

Dom hoeft het zeker niet te zijn. Ieder denkt op zijn/haar eigen manier.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:21

hmm, ik denk soms in beelden maar lang niet altijd

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:22

Een interessant stuk: http://www.orthopedagogiek.com/beelddenken.htm

Citaat:
Beelddenken (Beelddenken staat niet omschreven in de DSM IV. Het is geen wetenschappelijke term)

Beelddenken is een andere wijze van opnemen, verwerken en weergeven van informatie; een andere wijze van denken. De beelddenker heeft een voorkeur voor het ordenen van de wereld met niet-talige middelen. Het denken verloopt via mentale beelden van situaties en gebeurtenissen, waarin meerdere zaken tegelijkertijd zichtbaar worden, op elkaar inwerken en een zinvol geheel vormen; simultaan denken (in één oogopslag).

Beelddenkers hebben meestal een holistische cognitieve stijl, d.w.z. ze zijn goed in het bepalen van de grote lijnen, het ontdekken van overkoepelende relaties, het geven van persoonlijk getinte totaalbeschrijvingen van problemen.

Deze wijze van denken heeft voordelen en nadelen.
De voordelen zijn:

* Het snel overzien van complexe situaties. Het is een snelle manier van denken.
* Beelddenkers zijn goed in het verwerken van simultaan aangeboden informatie; ze letten op overeenkomsten en zien snel verbanden.

De nadelen bij deze manier van denken zijn:

* Hetgeen zij snel overzien, kunnen ze niet snel omzetten in taal. Woordvindings-problemen kunnen optreden.
* Soms worden te grote gedachten sprongen gemaakt. Daardoor zijn ze moeilijk te volgen voor anderen. Als kind hebben ze steun nodig bij het ordenen van ervaringen.
* Ze hebben veel moeite met het verwerken van seriële informatie (volgorde, tempo/tijd).
* Taal, algoritmen bij rekenen en voorgeschreven procedures kosten veel moeite en verlopen meestal traag en vaak onnauwkeurig.

Het gangbare onderwijssysteem berust op denken in woorden en begrippen en het verwerken van seriële informatie en niet op het verwerken van simultane informatie.

De leermoeilijkheden die de beelddenker hierdoor ondervindt worden om bovengenoemde redenen dan ook systeemgerelateerde leermoeilijkheden genoemd (Nel Ojemann).

Hoe herken je een beelddenker in de groep?

* De beelddenker blijft meestal wat achter in ontwikkeling, komt jong over
* Het vertellen gebeurt vaak met veel gebaren, fantasie en werkelijkheid is moeilijk te onderscheiden, woorden worden verhaspeld, het is geen samenhangend geheel en er kunnen woordvindingsproblemen zijn
* De informatieverwerking verloopt traag. De beelddenker heeft moeite met luisteren en zich aan afspraken en regels houden
* Het oriënteren in de ruimte is vaak blijvend lastig; motorische vaardigheden als fietsen, zwemmen, balspelen, schrijven zijn moeilijk te leren
* De leerling maakt vaak lange tijd een overmaat aan fouten bij volgorde van letters, zinnen en cijfers
* Automatiseringsprocessen, zoals lezen, tellen, sommen tot 10, tafels, topografie verlopen i.h.a.moeizaam. Het herhalen van leerstof, extra uitleggen e.d. helpen weinig
* Beelddenkers zijn soms behoorlijk koppig. Ze hebben meestal, uit lijfsbehoud, een goed doorzettingsvermogen
* Ze krijgen vaak op hun kop vanwege rommeligheid en vergeetachtigheid wat betreft het opruimen van spullen
* Standjes en grapjes worden meestal te persoonlijk of te letterlijk opgevat
* Ze staan vaak wat alleen tussen broertjes / zusjes en andere kinderen
* Het lees-taalproces kenmerkt zich door onvoldoende leesvorderingen en moeite met hardop technisch lezen; het stillezen en het leesbegrip is veel beter
* ‘Kleine’ woordjes worden verwaarloosd, er worden synoniemen gelezen, er is tegenzin in het lezen van ‘grote’ boeken
* Het beginnend lezen verloopt vaak nog wel redelijk vanwege het visuele karakter ervan
* Er kan een aanmerkelijk verschil bestaan tussen de taal-leesprestaties en de overige vakken
* (Gebaseerd op ‘woordblindheid en beelddenken van drs.P.C.Ojemann).

(knip > gaat over leerkrachten, het geknipte stuk is te lezen op de site)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 19-10-08 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:24

Zo te lezen, ben ik geen beelddenker... Zoonlief wel, dus we begrijpen elkaar niet altijd Clown

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:25

In sommige dingen herken ik mezelf en in andere eigenlijks weer niet.

Maar bij dit soort teksten ga je altijd denken dat je al die 'symptomen' bij jezelf ziet en denk je dan ook dat je het hebt.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 21:29

Ik herken enorm veel symptonen bij mezelf. Mijn vraag aan de niet beelddenkers, hoe denken jullie dan? Lachen is dat te omschrijven in woorden?

Vind dit heel interessant Ja

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:30

Ik zie alles in beelden. Maar die tekst klopt voor mij van geen kanten. Die voordelen herken ik wel, maar die nadelen echt niet.
Ik loop alles behalve achter (eerder voor), lezen vind ik heerlijk, standjes en grapjes geen probleem, "alleen" staan ook totaal niet.
Ik hou van taal, ik schrijf graag. Maar ik zie alles in beelden, zodra iemand iets zegt floept het als een beeld door mijn hoofd. Vind het niet altijd fijn, soms zeggen mensen iets wat je gewoon niet voor je wil zien. Clown Ik heb ook een enorme fantasie, ik teken graag, ik zie dat alles wat ik bedenk zo voor me. Lachen

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:31

Hmm... Ik dacht dat ik een beelddenker was, maar als ik bovenstaand stuk lees komt dat helemaal niet overeen met hoe ik ben... Knipoog

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:31

Voor zover ik weet denk ik ook aardig in beelden maar ik herken
mezelf niet in de bovenstaande tekst Nagelbijten / Gniffelen

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:34

Ik ben ook op en top beelddenker! Grote gedachtesprongen, halve woorden, letters omdraaien, moeilijkheden met dingen studeren die ik niet plaatsen in een beeldverhaal, synoniemen, zelf nieuwe woorden, doorzetten, vergeten van "stomme dingen", ... sta ik wel om bekend bij vrienden, vooral om dat eerste!

Maar ik ben allesbehalve "jong en achter met moeilijkheden". Ik ben altijd ouder geschat en ik zit nu in mijn 5e jaar geneeskunde, dus het hoeft echt geen belemmering te zijn hoor, medebeelddenkers!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:44

volgens mij ben ik geen beeld denker..
ik hoor gewoon een 'stem' en dat is dan mn gedachte..
gewoon woorden...of zinnen...oid...
ik denk alleen in beelden als ik terug denk aan een bepaalde gebeurtenis...

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:45

wizewo schreef:
Ik ben ook op en top beelddenker! Grote gedachtesprongen, halve woorden, letters omdraaien, synoniemen, zelf nieuwe woorden, doorzetten, vergeten van "stomme dingen", ... sta ik wel om bekend bij vrienden, vooral om dat eerste!

Ik heb deze symptomen (bijna allemaal van die van jou) ook, maar ik ben geen beelddenker. Ik kan me beelden juist heeel moeilijk voor de geest halen, gezichten details enz, ik kan ze niet herinneren. (dingen als wie heeft er een bril, welke naam bij welk persoon.. moeilijk hoor haha ).

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:48

Ik ben ook geen beelddenker. Weet ook niet precies hoe ik wél denk. Knipoog

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:50

Zwitsal schreef:
volgens mij ben ik geen beeld denker..
ik hoor gewoon een 'stem' en dat is dan mn gedachte..
gewoon woorden...of zinnen...oid...
ik denk alleen in beelden als ik terug denk aan een bepaalde gebeurtenis...

ik kan me overigens goed vinden in de meeste kenmerken van een beelddenker haha..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:52

wizewo schreef:
Maar ik ben allesbehalve "jong en achter met moeilijkheden". Ik ben altijd ouder geschat en ik zit nu in mijn 5e jaar geneeskunde, dus het hoeft echt geen belemmering te zijn hoor, medebeelddenkers!

Bij orthopedagogiek denk ik aan jonge kinderen en jongeren Tong uitsteken

Ik denk niet dat ik een beelddenker ben, ik praat er ook vaak over omdat ik doof ben en wij regelmatig praten over de feit of wij nou in gewoon nederlands denken of in gebarentaal (of in het beeld maar dat is bij mij en mijn vriendin iig niet het geval) Tong uitsteken
Ik vind dat dus altijd zo ingewikkeld om bewust te denken en te bedenken hoe ik dan denk.. Ik denk dus in nederlandse taal maar ik kan ook denken in gebarentaal. En beelden, tja dat zijn vooral als ik over mijn ervaringen vertel maar ik kan niet echt gemakkelijk van iemand anders de situatie voorstellen.. (alles wordt dan 1000x kleiner of groter o.i.d)

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:56

Ik denk aan de hand van het bovengenoemde tekstje dat ik geen beelddenker ben. Ik kan alleen wel een weelderige fantasie hebben in de vorm van dagdromen, en beelden terughalen. Ik kan hele beeldverhalen maken in mijn hoofd. Bijv. Als ik graag een wedstrijd wil winnen fantaseer ik helemaal dat ik hem gewonnen heb, en hoe het verder gaat. Tong uitsteken

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:56

Ik was 2 jaar terug op een cursus en daar kwam dit ook ter sprake.
Er zijn 2 soorten van denken, beelddenken en *ben de term even kwijt* het tegenovergestelde.
De meeste mensen hebben van allebei een beetje maar er zijn ook zeker uitschieters naar beide kanten.
Die leraar ging bij mij een test doen om uit te zoeken wat voor een denker ik ben.
Het duurde nog geen 10 seconden en toen was hij er al achter dat ik een overduidelijke beelddenker ben.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:57

Beelddenken is niet noodzakelijk letterlijk te nemen. Ik denk ook niet echt met denkfoto's (zie hier weer een nieuw verzonnen woord) Eerder figuurlijk, thja hoe leg je dat uit (woordvindings moeilijkheden Haha!). Alsof ik alles in een keer tegelijk weet en niet helemaal eruit krijg wat ik bedoel, zoals bij het omschrijven van een foto. Dat resulteert bij mij in soms een flash van informatie, waardoor ik zeer bewust moet gaan nadenken over waar ik moet beginnen en hoe ik dat het beste verwoord, om opgehaalde wenkbrauwen van mijn gesprekspartner te vermijden.

Mooncloe maakt het helemaal ingewikkeld en intressant. Maar is dat niet hetzelfde als bijvoorbeeld een nederlandstalige die in het engels denkt?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:59

Ja idd, maar dan heb je weer de vraag of je in de situatie van je beeld in je hoofd dat dan in gebarentaal is of niet?
Heb ik dan nou een 'stem' in mijn hoofd die denkt of gebaart dat stem???