Je herkent een dader, wat zou jij doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Je herkent een dader, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:14

Stel, je ziet een uitzending van Opsporing Verzocht o.i.d. en je herkent een dader...
Wat doe je dan?

Het zit namelijk zo, ik denk iemand te herkennen. Het misdrijf is niet super erg, geen letsel o.i.d.
Alleen ken ik degene die ik denk te herkennen érg goed.
Ik weet ook niet 100% zeker of hij/zij het is, maar er ging bij mij toch een behoorlijk lampje branden zeg maar.
Na twijfelen heb ik net toch contact opgenomen met de recherche en morgen gaan ze me terugbellen.
Heb gezegd dat ik zowiezo graag meer beelden wil zien, voor ik mijn vermoedens met zekerheid uitspreek.

Alleen nu slaat de twijfel weer toe, heb ik hier goed aan gedaan? Stel dat ik het verkeerd gezien heb?
Het voelt aan de ene kant als 'verlinken', maar aan de andere kant, hoe goed ik diegene ook ken, het is wel een strafbaar feit....

Lastig...

lesilla

Re: Je herkent een dader, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:16

Geen idee, herkenning (line up) is in de psychologie een onbetrouwbaar begrip net als ooggetuigen.
Moeilijke situatie.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:17

Ik denk dat ik inderdaad ook zo bellen. Het voelt inderdaad een beetje dubbel denk ik, maarja diegene heeft een strafbaarfeit gepleegd. Ik denk dat je er goed aan doet. Lachen

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:17

Je kan toch vragen of je anoniem kan blijven. En stel dat je aan de hand van andere beelden toch op je besluit terugkomt dan kan je altijd nog zeggen dat je vergist had.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:18

Een strafbaar feit is een strafbaar feit. Alle mensen om mij heen weten dondersgoed dat als ik merk dat ze iets illegaals hebben gedaan ( en dan niet dvd-tjes branden en downloaden oid, maar wel iets dat onder een serieus vergrijp valt Clown ) ik naar de politie stap. Ik zie dat niet als verlinken, ik zie dat als iemand die iets fout doet de straf geven die hij of zij verdient, er zijn hier wetten in dit land die voor iedereen opgaan en als jij zoiets weet kan je dat niet negeren omdat je die persoon toevallig kent, zo denk ik erover.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:18

In mijn ogen heb je er goed aan gedaan om te bellen. Stel dat hij/zij het wel is, dan wordt het in elk geval bestraft. En is hij/zij het niet, dan komt dat ook wel uit het onderzoek naar voren.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:20

Lijkt me goed als je die dader hebt aangegeven, hij of zij komt niet maar zo op opsporing verzocht. Als je degene herkent weet je ook vast wel of hij/zij vaker rare dingen uitvreet, en dan zal het niet onwaarschijnlijk zijn als hij/zij eens gezocht wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:33

postbodesiem schreef:
Lijkt me goed als je die dader hebt aangegeven, hij of zij komt niet maar zo op opsporing verzocht. Als je degene herkent weet je ook vast wel of hij/zij vaker rare dingen uitvreet, en dan zal het niet onwaarschijnlijk zijn als hij/zij eens gezocht wordt.

Nou ja, dat is het hem juist... Dit had ik tótaal niet verwacht.
Vandaar dat ik ook zo twijfel en een stukje ongeloof ook denk ik.

Het is dan ook geen super ernstig delict, ja aan de ene kant wel, andere kant niet. Clown
( nou ja voor de nieuwsgierigen, PB maar, ga het hier verder niet neerzetten ivm eventuele meelezers..)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:37

Je hebt er goed aan gedaan om te bellen, strafbaar feit is strafbaar feit. En of dat nu gaat om een winkeldiefstal of bedreiging? Dat doet er niet toe.
Elke onrechtmatige daad is erg (goed.. een brood stelen omdat je geen geld hebt om te eten is nog in te denken zeg maar Knipoog ) en moet bestraft worden.
Het is niet zomaar iets dat hij op opsporing gezocht komt Knipoog Dan is het delict toch blijkbaar zwaar genoeg dat zijn privacy in het geding komt vanwege het algemene belang!

Ik hoop voor je dat hij het achteraf niet is, maar als hij het wel is? wees dan trots op jezelf dat je hebt ingegrepen! Lachen

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:45

Ik zou het toch ook doorgeven aan de politie, hoe lastig dat soms ook is.
Als je een misdrijf pleegt, moet je daarvoor gestraft worden.
En wie het is die dat misdrijf pleegt maakt me dan niets uit.
Want diegene heeft er wel iemand schade mee berokkent, en dat moet nu eenmaal gestraft worden.
Ik vind het erg goed van je dat je gebeld hebt!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:48

Ik vind het super goed dat jij hem hebt aangegeven Lachen.
En ook op deze manier er mee omgaat! (Dus niet zomaar zeggen wie het is terwijl je het niet 100% zeker weet). Ik hoop dat je het fout heb (Voor jou en die persoon) en succes met wat er komen gaat nog hier mee.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:52

Nu je al contact heb gehad met politie, dat je er waarschijnlijk iemand herkent, kun je niet meer terug. Anders ben je zelf ook strafbaar. ( achter houden van 'vermoedelijke' info)
Je hebt goed gehandeld hoor.
Als het op opsporings verzocht komt, zijn ze hard aan de zaak bezig. En zijn alle tips welkom..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:52

stel dat jij degene bent die slachtoffer is van dat misdrijf, zou jij dan willen dat de dader gepakt word? Ja, lijkt me wel! Dus hoe dubbel het ook is, heel goed dat je gebeld hebt!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:16

Je komt niet zomaar bij opsporing verzocht, dus dat het vergrijp niet zo ernstig is valt denk ik wel mee...
Goed dat je gebeld hebt iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:01

Nou ik zou het iig niet op internet gooien zoals jij nu doet, iig niet op een openbaar forum.
Ik zou de politie wel inlichten er wordt niet voor niets ruchtbaarheid aan gegeven.
Maar opassen dus met wat je op internet gooit.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:08

Ik had het ook idd hier niet neer gezet. Maar had zeker wel gebeld. Om bij opsporing verzocht te komen heb je meer dan alleen zweetvoeten.

Geen lichamelijk letsel kan wel geestelijk letsel betekenen. Kortom prima gedaan. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:14

Eenvoudige misdrijven komen niet in opsporing verzocht. Ook als is iemand niet het ziekenhuis in geslagen, blijft het toch een serieus vergrijp met een slachtoffer dat achterblijft en wat vaak heel wat leed brengt zoals gedupeerd zijn of trauma's overhouden.

Het is trouwens je burgerplicht om als je kennis van een misdrijf hebt er melding van te maken.

Realiseer je wel dat je het echt heel erg moet vermoeden dat je iemand herkent want om als verdachte aan gemerkt te worden aangezien, omdat iemand totaal geen gezichtsherkenning heeft en bij wijze van spreken elke blonde leuke meid voor Linda de Mol aanziet, zeer ernstig is.

Zo ken ik iemand die "herkent" werd door zijn eigen collega's als de vermeende verkrachter waar ze al een tijdje achter aan zaten. Hij moest zelfs en kon gelukkig met een vliegticket aantonen dat hij op het gebeuren in het buitenland zat voor vakantie. Maar hij is wel als verdachte verhoort en heeft heel wat collega's tegen zich gehad. Die riepen waar rook is, is vuur. Totdat hij met sluitend bewijs aan kwam dat hij er niets mee te maken had.

Maar als iemand crimineel bezig is en je herkent hem, dan zou ik zo iemand niet sparen, morgen zou je bijwijze van spreken ook de klos worden van zo iemand van of zijn vriendjes...

Leoniez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:00

Ik heb ook wel eens zoiets meegemaakt.
Ook op opsporing verzocht herkende ik iemand die ik goed ken.
Persoonlijk heb ik er geen moment aan gedacht om te bellen, ookal was het een best ernstig delict.
Niet omdat ik bang was voor de gevolgen, maar ik zou geen vrienden van me veraden.

Ik vind het wel knap wat je gedaan heb hoor! en ik noem je hierbij ook geen "verader" ofzo, integendeel.
Hoop wel dat je het goed heb gezien Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:05

Leoniez, wat jij hebt gedaan is dus ook strafbaar!
Fijne vrienden heb jij trouwens als ze in opsporing verzocht komen Scheve mond Draai de rollen eens om, jij bent slachtoffer, iemnd weet wie de dader is maar gaat het niet zeggen omdat het een vriend is.... triest hoor! en vooral érg laf!!

TS je hebt goed gehandeld Ja

Leoniez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:09

Luister ik vertel hier gewoon mijn verhaal en je weet voor de rest helemaal niets, dus ga mij niet triets of laf noemen!
als er ook maar 1 iemand bij deze gepleegde actie emotioneel of lichamelijk was beschadigt, had het een hele andere zaak geweest.
Sorry als ik een beetje geprikkeld overkom, maar je moet niet meteen met vooroordelen over mij, en helemaal niet over me vrienden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:11

Nou je komt ook niet bij opsporing verzocht als je een paar snoepjes uit de bak bij de kruidvat hebt gestolen...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:12

Voor mensen zoals jij heb ik echt 0,0 respect Leoniez

Leoniez schreef:
Persoonlijk heb ik er geen moment aan gedacht om te bellen, ookal was het een best ernstig delict.Niet omdat ik bang was voor de gevolgen, maar ik zou geen vrienden van me veraden.

Ik vind het wel knap wat je gedaan heb hoor! en ik noem je hierbij ook geen "verader" ofzo, integendeel.
Hoop wel dat je het goed heb gezien Knipoog

niets vooroordelen, je zegt zelf dat het best ernstig was, en jij bent te laf om te bellen!
Bah!! van zulke mensen walg ik echt Misselijk Fijne instelling heb je....

Leoniez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:14

Oke blijf maar heerlijk walgen.
Ik beantwoord alleen de vraag van de ts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:15

Leoniez schreef:
Persoonlijk heb ik er geen moment aan gedacht om te bellen, ookal was het een best ernstig delict.

Wist jij dat je medeplichtig bent en strafbaar als je niet meewerkt aan een misdrijf en gegevens achterhoud?
Persoonlijk vidn ik het ook not done wat jij nu verteld en bovendien je argument te triest voor worden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:16

Leoniez, sorry ik ben het wel met renske eens.

Ik zou zowiezo geen vrienden willen die crimineel zijn. Kom je bij opsporing verzocht, dan ben je crimineel, want wat ze laten zien is daders van verkrachting, van pinfraude, van inbraak of zelfs overvallen.

Dus mocht ik onverhoopt toch zo'n engerd kennen, dan ben ik de eerste die de politie belt.

TS je hebt erg goed gehandeld. Als hij het niet blijkt te zijn, dan heeft hij wss een goed alibi, en ze gaan ook meerdere kenmerken van de personen na hoor. Ook de beweging , de manier van lopen etc.
Ook kunnen ze makkelijk de lengte en verhoudingen checken. Ze gaan niet alleen uit van een getuige Lachen

Esperance, hebben ze jouw dader eigenlijk nog te pakken gehad?