Hoogopgeleid, maar bewust geen 'hoge' baan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Hoogopgeleid, maar bewust geen 'hoge' baan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 22:01

Laatst stond er een heel artikel in de banenkrant van de Volkskrant over mensen die gestudeerd hadden, maar geen zin hadden in de bijbehorende baan.

Eentje was buschauffeuse geworden omdat ze geen zin had in een kantoorbaan. Verdient nu minder dan haar exmedestudenten, maar is reuze gelukkig.

Eentje was afgestudeerd econoom en werkte nu als bakker.

En de laatste was ook afgestudeerd iets commercieels/economisch en heeft nu z'n eigen klusbedrijf.

Ik geef ze groot gelijk. Een exklasgenoot van me van het vwo studeerde rechten en staat nu in de viswinkel van z'n vader Vork . Zelf heb ik wetenschappelijk onderzoek gedaan, daarna bij een adviesbureau gewerkt en toen gillend gek weggerend vanachter het bureau waar je van 9 tot 5 bent veroordeeld. Clown

Wie is er nog meer iets 'met z'n handen' gaan doen terwijl je HBO of uni hebt gegaan?

vuurneon

Re: Hoogopgeleid, maar bewust geen 'hoge' baan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:12

Wat ik al eerder zei in een ander topic:

Mijn neef is een zeer hoogopgeleide postbode Haha! Al is hij nu een hoogopgeleide sportwinkelmedewerker Lachen

Moet wel even zeggen dat zijn ouders flink moesten slikken toen hij eehh postbode werd, zij hadden zijn hele universitaire opleiding bekostigd Nagelbijten / Gniffelen

Buwa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:26

De man van mijn halfzus heeft een Universitaire studie Psychologie gedaan en ook afgemaakt, en die is nu buschauffeur.
Ik vind het persoonlijk echt ontzettend zonde, maarja als het je gelukkiger maakt.. Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:40

Ik heb geen "mindere goede" baan voor mijn opleidingniveau tot nu toe, want ik studeer nog. Ik heb bewust voor HBO gekozen, en een beroep dat me echt heel mooi lijkt: Docent Bio. En het onderwijs staat er niet om bekend dat het zo goed betaald Knipoog

Maar ik vind mijn plezier in mijn werk (in de toekomst natuurlijk) belangrijker dan wat het verdient. En gezien ik van afwisseling, werken met mensen, en lekker actief bezig zijn houd is deze studie de juiste keuze.

Ik kan die mensen uit de openingspost dus erg goed begrijpen Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 22:45

mwah valt wel mee, ik verdiende in het bedrijfsleven wat in het onderwijs schaal 6 is Boos!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:49

1 van mijn collega's in de huishouding zei laatst:
Wij zijn hier allemaal niet voor opgeleid en is beneden ons niveau, maar wij werken hard, hebben mooie werktijden en verdienen goed.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:52

horeca en bioscoop. (heb pabo gedaan en sta nog 2 dagen in de week voor de klas.. van 5 dagen in de week werd ik echt niet gelukkig)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:24

Zie mezelf ook nog wel eens ergens eindigen waar ik niet voor opgeleid ben Vork. Veel banen voor hbo-opleidingen (tenminste voor bedrijfskunde) zijn allemaal nadenkbanen en kantoorbanen..nou dat trekt me zo niet..ben veel liever praktisch bezig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 03:07

Ik heb het eigenlijk een beetje omgekeerd, maar ook weer niet....

Ik weet van mezelf dat ik intelligent ben en dat ik me continu uitgedaagd moet voelen om geïnteresseerd en enthousiast te blijven. Ik had mijn VWO-diploma kunnen hebben, maar dat zat er door omstandigheden niet in en dus heb ik zonder er iets voor te hebben gedaan Havo gedaan. Na de Havo gaan werken in een sector waarin kennis, kunde, vaardigheden en ervaring belangrijker zijn dan het hebben van een papiertje.

Ik werk met mensen die stuk voor stuk een afgeronde HBO of WO op zak hebben en op mijn negentiende begeleidde ik afstudeerstages journalistiek. Ik weet van mezelf dat ik opdrachten onder "mijn niveau" (ondanks "slechts Havo-diploma") gewoon niet moet aannemen; ik zou dergelijke opdrachten weinig gemotiveerd uitvoeren. Ik ben ooit gestopt bij een opdrachtgever omdat ik het idee had dat er van me verlangd werd dat ik werkzaamheden uitvoerde waarvan ik niet het idee had dat ze me nog enige moeite kostten.

Ondanks dat ik voor mijn werk veel achter de computer zit, heb ik ontzettend interessant en afwisselend werk. Geen dag is hetzelfde, ik ontmoet veel verschillende mensen en kom bij allerlei bedrijven over de vloer. Qua inkomsten heb ik niets te klagen, voor de kleine-ondernemersregeling kom ik in ieder geval niet in aanmerking.

Ik heb denk ik gewoon het geluk over het inzicht, talent en de intelligentie te beschikken waardoor ik in staat ben werkzaamheden uit te voeren waar anderen soms eerst (meer dan?) vier jaar voor moeten studeren. Wil niet zeggen dat het niet kán met een MBO of zelfs minder, maar het doet me ergens wel goed dat ik word gevraagd mensen met afgeronde WO te vervangen omdat men van me weet dat ik nauwelijks ingewerkt hoef te worden omdat ik wéét hoe de vork in de steel zit.

---

Overigens wil ik hier nog wel even aan toevoegen dat ik wel van plan ben nog eens een opleiding te gaan doen (en afronden). Ik snap heus dat zo'n papiertje nut heeft en bovendien ben ik wel iemand die altijd bij zal willen leren. En hoewel ik nu meer dan gelukkig ben met mijn werk, zou ik daar natuurlijk over een aantal jaar compleet anders over kunnen denken...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:24

Ik heb wel de dito veeleisende baan Ja .
Deze stelt mij in staat om daarnaast mijn geldverslindende hobby gaande te houden. Clown
Op zich heel prettig dus.

Ik zeg wel altijd: 'als ik de postcodeloterij win (ja, ik speel mee Knipoog ), dan zal ik in ieder geval nog zo netjes zijn om even te bellen dat ik niet meer kom'. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:07

Met mijn opleiding kan ik gelukkig veel kanten op en ik heb zo bewust voor deze opleiding gekozen dat ik echt wel die kant ook op wil.. Vind het eigenlijk een beetje zonde om een opleiding te doen als je er eigenlijk niet in verder wil.. Maar ja, je weet nou eenmaal niet alles van tevoren Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:29

Ik kon vwo doen, heb havo (nog) niet afgemaakt. Ik doe nu allemaal domme werk (afwashulp, sloofje op een kantoor Tong uitsteken )
Nu ben ik bijna 19 en ik denk dat ik weer terugga naar school en een bepaald opleiding afmaak en dan iets hogers ga doen.. Maar zeker niet een baan waar je alleen maar achter computer werkt.
Ik doe liever iets met mijn handen (ik heb dan wel 2 linkerhanden) of met mensen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:01

MLoeser schreef:
Ik heb geen "mindere goede" baan voor mijn opleidingniveau tot nu toe, want ik studeer nog. Ik heb bewust voor HBO gekozen, en een beroep dat me echt heel mooi lijkt: Docent Bio. En het onderwijs staat er niet om bekend dat het zo goed betaald Knipoog

Precies hetzelfde, al zit ik in het eerste jaar en weet dus nog niet hoe mijn werk gaat bevallen in de toekomst Haha!

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:31

Een klusjesman verdient pakken meer geld dan iemand die hoger opgeleid is en vb. bij de overheid werkt. Dus voor meer geld te verdienen moet je zeker niet verder studeren Verdrietig .
Ik ben ook hoger opgeleid en heb een job op mijn niveau en soms is die job leuk en soms valt die tegen. Ik denk dat dat voor iedereen zo is. Ik ga hiervoor niet naar een andere job zoeken, want die nieuwe job zal in het begin ook leuk zijn (al die nieuwe dingen die je leert), maar na een jaar is er ook het nieuwe af.
Je eigen-ik verandert ook in de loop der jaren. Zo wilde ik vroeger altijd met mijn handen werken, geen bureaujob. Terwijl ik nu blij ben dat ik deels buiten en deels bureauwerk doe.

Voor mij is iedereen gelijk hé, maar toch steekt het me soms dat vrienden van mij die niet hoger opgeleid zijn 300€/maand meer verdienen voor het uitvoeren van hun job. Want uiteindelijk zijn we toch allemaal 8u per dag gedwongen om te werken. En die 300€ is in mijn ogen meer dan een halve afbetaling van een huis, of een grote extra cent voor onvoorziene omstandigheden. Gewoon een gedverdemmese GROOT verschil in leven en uitgeven!! En op zo'n momenten stel ik me de vraag waarom ik gewoon ook niet zo'n werk ga doen, maar dan komt trots en schuldgevoel tov mijn ouders die toch maar alle studies betaald hebben, bovendrijven. En dan laten we alles maar bij het oude.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:52

Rado is koerier terwijl hij afgestudeerd technisch ingenieur is.
Hij kan nu alles zelf bepalen; werktijden, kan morgen in het vliegtuig naar weetikveel waar springen.

Hij is nu niet meer zo happy met zijn baan omdat het niet echt goed verdient maar hij is ook geen type die 40 uur per week op kantoor ingewikkelde dingen gaat doen.
Laat hem maar aan zijn bootje sleutelen ofzo, hij kan echt alles met zijn handen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:04

Ikke Vork

Ik ben afgelopen juli afgestudeerd op het HBO, heb communicatie gestudeerd. 2 verschillende stages gelopen, de laatste was een stage van 5 maanden bij Vitens. Een leuke stage, maar het van 9 tot 5 achter een computer zitten viel me steeds meer tegen...

Als bijbaan heb ik altijd in winkels gewerkt, voornamelijk kledingwinkels. Iets wat ik graag doe, nog liever dan een kantoorbaan van 9 tot 5... Natuurlijk krijg je dan vanuit je omgeving veel negatieve opmerkingen. 'Dit is beneden jouw kunnen' enzovoort. Ik werk nu werderom in een winkel, maar kijk zo af en toe nog wel naar vacatures als communicatiedeskundige, waar op het moment heel moeilijk werk in te vinden is. Maar het werken in een winkel bevalt me super, heb 't heerlijk naar m'n zin.. En dat is toch ook wel erg belangrijk, plezier in je werk.

Dus hoe het gaat lopen in de toekomst, we zullen zien. Haha!
Leuk topic trouwens, ben benieuwd naar meer reacties.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:21

Mijn buurman heeft uni gedaan en is uiteindelijk boer geworden. Lachen

Een andere kennis van mijn vader is ook boer met zijn uni.

Het maakt toch ook niet uit watvoor opleiding je hebt gedaan? Zolang je gelukkig bent met de baan die je hebt, gaat het toch goed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:54

Maar een goede boer zijn heb je vaak wel een goede opleiding voor nodig hoor! Het is niet meer zoals vroeger, de boekhouding is volledig anders, voeren is steeds specifieker en de machines ingewikkelder. Bovendien moet je wel meedoen met wat in is op dat moment om het te kunnen redden.
Een goede boer (die nu begint) is juist erg slim en hebben vaak hbo Lachen
Dus een goede opleiding is nodig om het te kunnen rennen in de toekomst als boer!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:56

Welshcobfan schreef:
Maar een goede boer zijn heb je vaak wel een goede opleiding voor nodig hoor! Het is niet meer zoals vroeger, de boekhouding is volledig anders, voeren is steeds specifieker en de machines ingewikkelder. Bovendien moet je wel meedoen met wat in is op dat moment om het te kunnen redden.
Een goede boer (die nu begint) is juist erg slim en hebben vaak hbo Lachen
Dus een goede opleiding is nodig om het te kunnen rennen in de toekomst als boer!

Mijn vader is zelf boer, dus ik weet maar al te goed wat er allemaal bij komt kijken.
Stapels formulieren voor van alles en nog wat, dan nog niet te spreken over al die regels waar je aan moet voldoen.
Mijn vader heeft LAS gevolgd, dus niet echt hoogopgeleid Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:58

hier HBO personeel en organisatie Lachen en het gelukkigste als ik met paarden kan werken Lachen

Nu zit ik op kantoor met een hele verantwoordelijke functie, verdien er ook naar......... maar ik ben heel blij dat ik over een week of twee weer een paard zadelmak kan gaan maken, en ik zit er toch ernstig over na te denken om een dag in de week weer les te gaan geven..........

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:14

KiWiKo schreef:
hier HBO personeel en organisatie Lachen en het gelukkigste als ik met paarden kan werken Lachen

Nu zit ik op kantoor met een hele verantwoordelijke functie, verdien er ook naar......... maar ik ben heel blij dat ik over een week of twee weer een paard zadelmak kan gaan maken, en ik zit er toch ernstig over na te denken om een dag in de week weer les te gaan geven..........

Dat spreekt me dus ook aan. Ik werk nog maar 4 jaar bij de overheid, maar als ik die goedverdienende zelfstandigen rond mij zie, wil ik ook 3/5de of 4/5de gaan werken. Die dagen zou ik me een soort internet-winkel in paardenmateriaal opzetten. Of in mijn garage paardenmateriaal verkopen Haha! .
Ik ben al op zoek geweest op internet voor de start van zo'n zaak, maar simpel is anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:42

Vroeg mij af:
Wat was de eerste reactie van jullie ouders toen jullie een baan lager namen zeg maar?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:44

mijn ouders hebben mij altijd gelukkig willen zien, en dus gesteund........... al dan niet hoofdschuddend Lachen Lachen maarja ze hebben me zelf gemaakt en weten dus hoe eigenwijs ik ben Knipoog

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:47

bij mij is het juist andersom, heb alleen mijn VMBO diploma en ben tandartsassistente (niet echt een hoge opleiding) maar wel vergeleken bij mijn opleiding Haha! Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:48

KiWiKo schreef:
mijn ouders hebben mij altijd gelukkig willen zien, en dus gesteund........... al dan niet hoofdschuddend Lachen Lachen maarja ze hebben me zelf gemaakt en weten dus hoe eigenwijs ik ben Knipoog

Hebben ze nooit gezegd: meid, waar begin je aan? of: wat zonde?