hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 09:42

Mensen zien vaak veel problemen als je partner een veel hoger of veel lager opleidingsniveau/intelligentieniveau heeft. Interesses lopen uiteen, en op een gegeven moment heb je elkaar niks meer te zeggen....

Schijnt het....

Ik heb hier namelijk totaal geen last van. Mijn vriend heeft 'slechts' MBO gedaan, terwijl ik Master ben (afgestudeerd universiteit). Toch een vrij groot verschil, maar ik merk er niks van. Heb soms zelfs het idee dat hij veel meer van het leven snapt dan ik. Hij is verstandig, slim, en kan alles maken wat ie wil. Da's ook nog zoiets: ik ben in ons huis de taalfreak, maar een kapotte lamp vervangen gaat mij eigenlijk al te ver Blond Terwijl hij van alles en nog wat zelf kan maken en dat ook regelmatig doet. Ik ben de alpha, hij de bèta zeg maar....

We zijn nu drie jaar bij elkaar, maar heb nog steeds het gevoel dat hij mij nooit zal gaan vervelen: elke dag hebben we elkaar weer wat nieuws te vertellen en hij kan me ook nog steeds verrassen Lovers

Hoe is dat bij jullie? Hebben jullie wel problemen in een relatie waar (veel) niveauverschil in zit? Wat voor problemen? Of is het bij jullie net zo rooskleurig als bij ons Haha! ?
Laatst bijgewerkt door Rije op 17-10-08 09:45, in het totaal 2 keer bewerkt

gekkesies

Re: verschil in niveau/opleiding tussen jouw vriend(in) en jezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:43

Haha ik studeer op HBO-niveau, een talenopleiding en mijn vriend doet Toegepaste Wiskunde aan de Universiteit.
Ik snap geen biet van wiskunde, hij is afschuwelijk in talen, werkt toch prima. Haha!

Janine1990

Re: hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt he

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:50

Mijn vriend doet momenteel een MBO3 opleiding, EBAT, Eerste Bedrijfsauto Technicus.
Goed... iets waar ik totaal niets van snap.
Ik doe HBO MER, Bedrijfskunde.
Snapt hij natuurlijk niets van.
Maar, dat ik HBO doe, wil niet zeggen dat ik slim ben, ik ben laten we zeggen, best onnozel in sommige dingen.
Ik kan niet eens mijn fietsband oppompen met een compressor. Oké, het lukt, maar vraag me niet hoe.
Mijn vriend is juist weer hardstikke slim met dat soort dingen.
Hij zegt zelf ook dat ik niet altijd de slimste ben, en dat terwijl ik HBO doe.
Het verschil is dat ik goed kan leren, en hij daar wat minder sterk in is. Hij is wel heel slim.
Nee, totaal geen problemen, ontzettend veel lol met elkaar. Wat ook een voordeel heeft is dat eigenlijk al mijn vrienden van het VMBO komen, dus ik weet wat voor lol daar gepast is, vandaar dat ik ook het VWO niet heb afgerond, want ik paste gewoon niet tussen die klas, andere mentaliteit. Wat dat betreft heb ik de mentaliteit van een VMBO'er, die trouwens veel fijner is dan die van de hoger geschoolden, in mijn ogen.
Ik heb ook niet bepaald het gevoel dat hij me gaat vervelen, oké, we zijn pas 8 en halve maand bij elkaar. Maar ik geloof niet dat er een einde aan zit te kome. Lachen
Net zo rooskleurig dus als bij jou!

Edit: Moet eerlijk zijn dat ik er eerst weinig vertrouwen in had. Na aanleiding van allerlei nieuwtjes op de radio etc. Maar ik geloof niet dat ik het nu nog als een probleem zie. Er zijn wel eens mensen: Dus, als jullie later getrouwd zijn etc, moet jij het geld verdienen.
Maar wie zegt dat? Want met zijn opleiding en wat cursussen, kan hij nog een heel stuk verder komen.
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 17-10-08 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Re: hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:51

dat maakt imo ook niets uit. ik hbo, hij geen opleiding afgemaakt, nu werken... gaat prima Lachen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:54

Ik zou sowieso niet weten waarom dat zoveel zal uitmaken Lachen
Laat mij maar praktisch denken ipv theoretisch, en dat ik denk ik het verschil tussen ''laag'' en ''hoog'' onderwijs.
Mijn zusje die bijv. nu aan de uni studeert zegt dat ook, ik kom vaak met de meest simpele oplossingen maar net zo effectief als dat zij ze bedenkt Clown

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:55

I'll join the club! Haha! Ik heb zelf eerst HBO communicatie gedaan, bijna cum laude afgerond. Daarna heb ik een premasterjaar sociologie gevolgd aan de UvA (dus drie jaar bachelor in een). Wel allemaal goede cijfers maar toen ik mijn punten binnen had ben ik niet doorgegaan met de master (omdat ik erg graag aan het werk wilde gaan!). Mijn vriend heeft eerst gymnasium gedaan op de middelbare school. Hij wist echter al dat hij graag met zijn handen wilde werken dus ' ging' naar de mavo en heeft vervolgens een MBO opleiding tot hovenier gevolgd. En nu heeft hij samen met zijn broer een goedlopend hoveniersbedrijf en ben ik account coördinator bij een reclame bureau. Dus ik kom thuis in mijn nette pak met mijn hakjes en hij in zijn werkklof met baggerschoenen Haha! . Maar hij is voor mij de ware, we zijn nu bijna 2,5 jaar samen en gaan binnekort samenwonen. We passen gewoon erg goed bijelkaar en we vullen elkaar aan. Ik heb nooit het idee gehad dat hij of ik beter is en we zitten op dezelfde golflengte. We hebben gewoon onwijs veel lol met elkaar Haha! . Al heeft hij soms (en vooral in het begin van onze relatie) wat moeite met mijn vocabulaire... Vork

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:57

Wij zitten in ongeveer dezelfde situatie, maar mijn vriend heeft tenminste heel ons huis in orde gemaakt! Daar heb ik veel meer aan dan aan een boekenwurm die nog geen stekker juist kan insteken.
Wij hebben veel fun en ik ben zeker niet slimmer dan hem, daar lachen we dikwijls mee. Hij werkt gewoon veel liever met z'n handen en die mensen hebben ze op de arbeidsmarkt nu veel meer nodig hoor.
Sinds hij ook is beginnen paardrijden zijn onze gezamelijk intresses alleen nog maar vergroot.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:58

mijn vriend heeft geen opleiding en ik ben aan het afstuderen aan de HBO. Een opleiding zegt niets over je IQ, je moet ook de kansen maar gehad hebben om te studeren. Ik kan me geen betere vriend voorstellen. Cool

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:01

over dit onderwerp hebben de afgelopen weken de bladen mee vol gestaan maar ik denk dat het weinig uitmaakt wat je opleidingsgraat is maar dat het wel uitmaakt wie je bent en hoe je in het leven staat Lachen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:03

Rytir schreef:
I'll join the club! Haha! Ik heb zelf eerst HBO communicatie gedaan, bijna cum laude afgerond. Daarna heb ik een premasterjaar sociologie gevolgd aan de UvA (dus drie jaar bachelor in een). Wel allemaal goede cijfers maar toen ik mijn punten binnen had ben ik niet doorgegaan met de master (omdat ik erg graag aan het werk wilde gaan!). Mijn vriend heeft eerst gymnasium gedaan op de middelbare school. Hij wist echter al dat hij graag met zijn handen wilde werken dus ' ging' naar de mavo en heeft vervolgens een MBO opleiding tot hovenier gevolgd. En nu heeft hij samen met zijn broer een goedlopend hoveniersbedrijf en ben ik account coördinator bij een reclame bureau. Dus ik kom thuis in mijn nette pak met mijn hakjes en hij in zijn werkklof met baggerschoenen Haha! . Maar hij is voor mij de ware, we zijn nu bijna 2,5 jaar samen en gaan binnekort samenwonen. We passen gewoon erg goed bijelkaar en we vullen elkaar aan. Ik heb nooit het idee gehad dat hij of ik beter is en we zitten op dezelfde golflengte. We hebben gewoon onwijs veel lol met elkaar Haha! . Al heeft hij soms (en vooral in het begin van onze relatie) wat moeite met mijn vocabulaire... Vork

Dat komt me ook wel bekend voor.
Af en toe kom ik met een woord waar hij even bedenkelijk bij kijkt.
Maar als ik mijn vocabulaire met het zijne vergelijk zie ik weinig verschillen.
Wat dat betreft is hij net zo slim, ligt ook wel aan het milieu waarin je wordt opgevoed.
Bij hem thuis wordt ABN gesproken, bij mij thuis wordt meer plat gesproken.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:10

Het is niet zozeer de MBO - WO vergelijking denk ik, maar gewoon de DOM - SLIM vergelijking. En dat staat voor mij toch wel grotendeels los van het opleidingsniveau. Kijk ik stel ik ben gek op literatuur, gek op musea, gek op de wereld verkennen, en hij houd van strips maar verder niet van lezen, heeft niets met de geschiedenis van de wereld en zit het liefste zijn hele leven in nederland omdat hij toch niet wil weten van anderen landen, tja dan zou ik zo'n persoon voor 'dom' aanzien en er waarschijnlijk geen relatie mee kunnen hebben. Gewoon omdat ik het 'dom' vind als mensen zich niet voor dat soort 'belangrijke' zaken intresseren.

Maargoed er zullen ook mensen rondlopen die precies zo zijn, en die zij het dan juist met die persoon eens en vinden hem 'slim'

Wat ik probeer te zeggen, iedereen beoordeeld een persoon anders op zijn kennis, afhankelijk van de kennis die zij zelf bezitten, en eigenlijk is dat gewoon de persoonlijke voorkeur, 'smaken verschillen' Lachen

Maargoed iemand die zich geen bal zou inzetten voor de dingen die mij intresseren, zou ik denk ik eerder de stempel dom opplakken en ik zou er ook geen relatie mee kunnen hebben. Ik vind dat zo leeg, als je nergens voor gaat.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:11

@ Janine, inderdaad, ik ben geboren en getogen in Amsterdam, hij in de Polder. Toen ik nog studeerde gebruikte ik ook wat meer 'sjieke woorden' haha. Komt gewoon puur door de boeken die je dan leest. Daarnaast was ik altijd al een boekenworm dus viel mijn woordenschat als klein meisje al op. Dat levert soms wel grappige momenten op!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:13

Mijn vriend studeert in Duitsland 'Elektrotechnik' op universitair niveau...Ik doe zelf een lerarenopleiding Duits (waarin ik ook zeker een master wil gaan halen...).

Ik moet zeggen dat dit beter klikt...Ik had voor hem niet veel vriendjes, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik me soms best wel schaamde als ik tijdelijk met iemand ging die eh...niet zo heel erg slim was... Bloos

Mijn vader heeft hier eigenlijk ook altijd op gehamerd bij ons (mijn zus en ik): Zoek iemand van jouw niveau...!

Mijn zus heeft bijv. een vriend die tegelzetter is, maar wel al (met 30 jaar) een eigen bedrijf op poten heeft gezet binnen het bouwbedrijf van zijn vader, wat hij praktisch alleen runt....Dat vind ik ook gewoon heel erg knap en dat bewonder ik...!

Ik ben blij dat ik zelf ook wel een beetje een goede opleiding heb (vooral als ik mijn master heb, en gezien ik ook al een aanbeiding heb hier een Duitsland voor een baan (waar je als lerares veel meer verdient) verdien ik ook wel een beetje geld lijkt me...). mijn vriend gaat als hij klaar is en een baan heeft hoe dan ook meer verdienen dan ik, maar ik zou het erg vinden als ik nog niet de helft opbreng van wat hij opbrengt en hij op den duur het grotere gedeelte van de huishouding zou moeten dragen.....

En ja, we zitten gewoon echt op dezelfde golflengte (hoewel mijn vriend niks van talen snapt en ik niks van techniek...) en in onze gesprekken merk ik gewoon dat ik het fijn vind dat hij net een beetje meer relatieveringsvermogen heeft dan mijn voorgaande 'vriendjes'...
Laatst bijgewerkt door Adil op 17-10-08 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 10:14

het lijkt warempel wel alsof taalmensen en techniekmensen elkaar aantrekken?! Wat jullie?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:18

In zekere zin kan ik me vinden in het antwoord van Bubsj.
Ik ben afgestudeerd als bachelor en mijn vriend heeft leercontract gedaan. Een behoorlijk groot verschil dus. Doorgaans merk ik hier niet veel van! Hij heeft meer leercapaciteit dan hij uiteindelijk uit zijn schoolgaan heeft gehaald maarja, niet iedereen heeft dezelfde ambities en hij werkt nu eenmaal liever met zijn handen.
Wat ik wél jammer vind, is dat hij absoluut niet geïnteresseerd is in bijleren. Ik kan nog 10-tallen dingen opnoemen die ik graag zou willen leren (gaande van hobby's tot echt beroepsmatige aspecten), maar mijn vriend niet Hij werkt en dus hoeft hij niets meer te leren. Ja, die mentaliteit stoort me soms wel maar zo lang hij mij maar laat bijleren, is er niets aan de hand en zijn we nog lang een gezellig koppel Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:19

Rijerijerije schreef:
het lijkt warempel wel alsof taalmensen en techniekmensen elkaar aantrekken?! Wat jullie?

Zag ik net ook al ja...! Ja

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:20

Weet je wat het is? Er zijn slimme MBO-ers en domme HBO/WO-ers. Maar ook andersom en daar komt het beeld vaak vandaan dat het niet kan.
Met dom of slim wil ik niemand aanvallen overigens Lachen

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:21

Opleidingsniveau zegt lang niet altijd iets over het IQ van mensen. Veel mensen in het bedrijfsleven hebben een MBO diploma maar functioneren op een veel hoger niveau en ontwikkelen zich door ervaring. Naast IQ heb je ook nog EQ, ik denk dat een EQ verschil nog meer botst dan een IQ verschil.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:23

Ik heb pas 1,5 maand een hele leuke nieuwe vriend. Hij is wereldwijs, nuchter, relativerend, houdt van lekker eten, maar is op zijn 16 gestopt met school en zit nu in de bouw.

Ik heb zelf HBO gedaan en kom uit een erg geschoolde familie. Mijn vader heeft mij ook tig keer gezegd dat ik eens iemand van mijn eigen niveau moet zoeken, maar dat trekt me op de een of andere manier niet.

Ik vind het juist interessant dat hij uit een ander milieu komt en als ik hem bel terwijl hij aan het werk is met grote machines enzo dan vind ik hem eigenlijk best wel lekker stoer!

Maar goed ik ken hem pas net dus we moeten maar zien of het echt klikt uiteindelijk.

PS: ik moest laatst erg lachen. Ik vertelde over het 5-gangen diner wat mijn schoonzusje gemaakt had en vertelde dat we eerst een amuse hadden, toen voorgerecht en daarna een spoon.

Hij: dus je hebt gewoon 3 voorgerechten gehad!

PPS: als het echt wat wordt vind ik het echter wel enorm eng om hem uiteindelijk mee naar mijn vader te nemen....Daar is het echt etiquette wat de klok slaat en erg chique allemaal en ik denk dat mijn lover zich daar echt niet op zijn gemak zal voelen...
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 17-10-08 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:24

Elaine schreef:
Weet je wat het is? Er zijn slimme MBO-ers en domme HBO/WO-ers. Maar ook andersom en daar komt het beeld vaak vandaan dat het niet kan.
Met dom of slim wil ik niemand aanvallen overigens Lachen

Je hebt ook gelijk hoor, ik ken profs die misschien wel heel erg slim zijn, maar dat alleen in hun vakgebied, echte 'vakidioten'. Ze kennen voor de rest helemaal niks, nada...! Dan ben je in mijn ogen ook niet heel erg slim....Een beetje algemene kennis moet erin zitten toch...?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:27

Dat je unversiteit doet betekent dat je intelligent ben, maar het betekent niet dat je ook slim bent.

Dat je mbo doet, betekent dat je iets minder intelligent ben. Maar menig mbo opgeleide is heel wat slimmer dan een universitair opgeleide.

Mijn ex was geniaal met cijfers. Was dan ook accountant.. Maar verder dan werken met cijfer kon hij helemaal niks. En hij was zo dom als maar zijn kan.

Een vriendin van mij is advocaat. Supergoed in leren. Spreekt de meest vreemde talen enz enz... Maar ook zij kan buiten dat om, helemaal niks. En aardig dom.

Liver een slimme mboer. Dan een domme uni.

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:27

ik universitair én postuniversitaire opleiding afgerond, mijn man LTS. We zijn al bijna 14 jaar zeer gelukkig samen, waarvan bijna 11 jaar gehuwd. Wij hebben hier nulkommanul problemen mee. De omgeving soms wel (die snappen niet dat opleiding en intelligentie niet noodzakelijkerwijs het zelfde zijn, en dat opleidingsniveau los staat van interesse, en daarbij, dat het er vooral om gaat dat iemand lief, zorgzaam en integer is....), we krijgen wel een vragen als "maar waar práten jullie dan over??"

Wij hebben natuurlijk weel leukere dingen te doen dan praten Vork

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:29

weetergeen schreef:
Opleidingsniveau zegt lang niet altijd iets over het IQ van mensen. Veel mensen in het bedrijfsleven hebben een MBO diploma maar functioneren op een veel hoger niveau en ontwikkelen zich door ervaring. Naast IQ heb je ook nog EQ, ik denk dat een EQ verschil nog meer botst dan een IQ verschil.

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik vind "niveauverschil" echt zo'n onzin! Het klikt met iemand of het klikt niet. Dat heeft niets te maken met je opleiding of wat dan ook. Het feit dat hier een topic over is, vind ik eigenlijk al raar.
Net of iemand met MBO minder is dan iemand met WO. Echt, daar gaan mijn nekharen van overeind staan.
Om mijn felle reactie even toe te lichten:
Mijn vriend heeft dus speciaal onderwijs gevolgd omdat hij dyslectisch is. In de jaren 80 was dit nog vrij onbekend en werd je min of meer afgeschilderd als dom... Vandaar dat hij dus naar het SO ging.
Intussen heeft hij een eigen bedrijf wat goed draait.... Dus waar praten we over hier???

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 10:32

laetitia schreef:
Ik vind het juist interessant dat hij uit een ander milieu komt en als ik hem bel terwijl hij aan het werk is met grote machines enzo dan vind ik hem eigenlijk best wel lekker stoer!

Haha dat ken ik ja....mijn vriend heeft een tijdje klusjes gedaan op de bouw en moet nu nog regelmatig op bezoek bij grote (bouw- en electriciteits)bedrijven om aanbestedingen te regelen....Helm op, grooooote schoenen met stalen neuzen, dikke jas aan met groot bouwlogo achterop.... Vingers aflikken Zoiets als die coca-cola rclame van vroegâh Knipoog

En hij doet nu een opleiding erbij en als ie dan aan tafel zit te leren en hardop zit na te denken en ik woorden voorbij hoor komen als "ohm" "weerstand bla bla" "watt dit" en "volt dat" dan begint het mij al te duizelen en hij draait er zijn hand niet voor om Haha! Soms probeert ie me ook dingen uit te leggen, en na ongeveer vier woorden heb ik dan al geen idee meer waar het over gaat. En op zulke momenten voel ik mezelf dan 'dom' met m'n Master Degree Vork En tegelijk trots dat hij dat wél kan en dat hij het me ook nog wil uitleggen ook Lovers

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 10:35

Citaat:
Het feit dat hier een topic over is, vind ik eigenlijk al raar.

Daarom juist! Ik wil graag laten zien aan mensen die denken dat het niet goed kan gaan, dat het juist wél goed kan gaan Ja Er zijn namelijk nog steeds mensen (o.a. ouders lees ik hierboven) die menen dat dat absoluut fout gaat en daarom proberen ze hun kinderen (met de beste bedoelingen) ervoor te behoeden.... Het enige dat ik mij afvroeg ik of er meer mensen zijn zoals ik die er totaal geen problemen mee hebben, sterker nog: die het juist een verrijking van hun leven vinden!