Moeder wil niet stoppen met roken? wat kan ik doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Moeder wil niet stoppen met roken? wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 09:43

Hoi medebokkers,

Deze keer heb ik wat hulp of tips nodig...
Mijn mama is een dikke 10 jaar gestopt met roken, vorig jaar kwam er zo'n chinees op bezoek bij hun op het werk, hij had allerlei leuke spullen mee van China voor zijn collega's uit België, nu zaten daar natuurlijk ook chinese sigaretten tussen... enn ja ze heeft haar laten overtuigen en ervan gerookt...
Resultaat is dat ze nu nog steeds zware sigaretten rookt sindsdien.
We zijn ook allen onlangs verhuisd en heb haar gesmeekt te stoppen eens ze in haar nieuw huisje zou wonen... ging ze doen maar natuurlijk heeft ze dat niet gedaan.
Nu doet ze mijn schoonma al na (die hier een week bij ons is ingetrokken) om onder de dampkap te roken... Mijn haar kruipt er omhoog van!! En de geur hangt toch in het huis!
Ik heb haar deze week nog aangesproken dat ik haar plafond niet ga herverven binnen 10jaar (beetje overdreven maar bon) als er daar nicotine aanslag op plakt(heb een hele volle week geverfd bij mijn ouders Gaaaap )
Dus ik vraag haar maar mooi om buiten te gaan roken want het stinkt dan toch als ze binnen roken onder de dampkap...
Ik heb al meerdere malen gevraagd om voor mij te stoppen zoals ik voor mijn partner ben gestopt met roken...
Maar zelf voor mij wilt ze niet...
Gisteren had ik er weer is genoeg van...
Maar als je haar aanspreekt krijg je zo'n reactie van ''ben je tegen mij bezig'' en loopt ze toch weg met een sigaret in haar handen...

Ze rookt niet zo zo veel maar we zijn het allemaal wat beu...

Hoe krijg ik ze in godsnaam overtuigd om niet te roken???

Graag geen onnodige commentaar, die mij er niet op vooruit helpt,zoals ''ze doet wat ze wilt'', ''daar beslis jij niet over''
Ik zit in met haar gezondheid dus zoek een oplossing maar van haar kant krijg ik geen medewerking.

Alvast bedankt voor de tips!

EnelyaT

Re: Moeder wil niet stoppen met roken? wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:47

Nouja, mijn ouders zijn gestopt toen mijn broertje (toen was hij 10) riep dat hij zou beginnen als ze niet zouden stoppen.

Verder misschien eens een heel goed gesprek voeren, haar duidelijk maken dat het je niet om de geur in huis gaat, maar om haar gezondheid, haar welzijn..?
Succes ermee, want stoppen met roken kunnen heel veel mensen alleen als ze dat écht willen, voor zichzelf.. Lachen

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:48

Woon je nog bij je oudes in of woon je op jezelf. Je kan haar wel verbieden om in je eigen huis te roken als je niet meer thuis woont. je kan het haar moeilijk verbieden denk ik als ze in haar eigen huis woont.
Misschien kun je vragen of ze buiten wil roken omdat de geur zo in huis trekt.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:49

Eponastable schreef:
Graag geen onnodige commentaar, die mij er niet op vooruit helpt,zoals ''ze doet wat ze wilt'', ''daar beslis jij niet over''
Ik zit in met haar gezondheid dus zoek een oplossing maar van haar kant krijg ik geen medewerking.

Alvast bedankt voor de tips!

Wat wil je dan horen? Knipoog Ik vrees toch dat jouw moeder zelf wil beslissen voor wat ze doet of laat...

Ach, je kan met hele drastische middelen komen; sigaretten weggooien, alle aanstekers verstoppen... Maar of dát de sfeer gaat verbeteren...

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:49

hhmm
sommige mensen zijn niet te helpen
mijn schoonmoeder rookt ook en ik heb daar ook last van en mijn kinderen ook
ze stopt echt niet

heb daar eindeloze discussie overgehad want ook bij mijn probeerde ze het elke keer weer opnieuw

dus kan je helaas niet helpen

mijn schoonmoeder komt inmiddels hier niet meer

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 09:50

@Magriet: neen we wonen al apart. Ik weet dat ik haar niets kan verbieden, ze gaat wel buiten roken als ik het vraag om niet onder die dampkap te roken maar ik wil zo graag dat ze niet rookt, men pa krijgt ze ook niet overtuigd (die echt anti roken is)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:51

Ik ga het toch zeggen, sorry: je kan haar niet dwíngen om te stoppen. Ik begrijp uiteraard je bezorgdheid, en ik zou je graag overstelpen met tips, maar het is nou eenmaal een feit dat ze het zélf moet willen. Als ze het zelf niet wil, zal het haar ook niet lukken, want je hebt toch op zn minst een beetje motivatie nodig.

Evengoed wil ik je veel succes wensen! Ik hoop voor je dat ze zelf gaat inzien dat ze beter kan stoppen.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:53

ik hoop voor je dat ze stopt maar je kan haar niet dwingen
mijn schoonmoeder stopte niet eens als haar kleinkinderen kwamen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:55

ohw wat vreselijk irritant van die mensen die elke keer tegen je lopen te zeuren dat je stoppen moet.
dat werkt toch averechts?
zij moet zelf weten wanneer ze stopt, dat is toch niet aan jou?

als ze stoppen wil dan doet ze dat wel, maar het zal echt niet helpen als jij elke keer loopt te zeuren daarover,.
juist daarvan zou je al zin in een sigaret krijgen.
jij hebt ook vast iets wat misschien niet goed voor jou is,maar loopt je moeder daar ook de hele dag over te zeuren?

ik rook ook,mijn vriend niet.ik rook gewoon buiten zodat hij er geen last van heeft,hij vind het niet leuk dat ik nog rook,maar hij kan me dat toch niet verbieden...hij is toch niet mijn moeder ofzo?

zet je er over heen, het is je moeder, en je hoeft niet alles leuk te vinden wat zij doet,maar je moet wel van haar houden en als je elke keer loopt te zeuren over dat roken daar word ze vast niet vrolijk van.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:56

Ik denk dat je weinig kunt doen, je kunt je moeder moeilijk vastbinden en haar loslaten als ze beloofd niet meer te roken Knipoog.

Wat mischien wel wil helpen zijn stille hints; als bureaublad achtergrond een paar zwarte rokers longen, boeken over de gevolgen van roken laten slingeren enz.

Lastig Lachen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:59

Je wil geen onnozel commentaar? Sorry, maar het is verdorie je moeders leven! Als zij, in haar eigen huis, al buiten gaat staan roken omdat jij dat vraagt, vind ik dat al heel erg ver gaan. Ze mag zelf keuzes hebben. Echt hoor, van jouw stukje krijg ik de kriebels, sorry.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:01

dipstaartje schreef:
hhmm
sommige mensen zijn niet te helpen
mijn schoonmoeder rookt ook en ik heb daar ook last van en mijn kinderen ook
ze stopt echt niet

heb daar eindeloze discussie overgehad want ook bij mijn probeerde ze het elke keer weer opnieuw

dus kan je helaas niet helpen

mijn schoonmoeder komt inmiddels hier niet meer

Daar kan ik ook nog een verhaal over vertellen van deze nacht Boos!
Nadat we thuis kwamen van ons etentje bij mijn ouders gaan we allen naar ons kamer, schoonmoeder naar de logeerkamer naast ons... ze rookt ongeloofelijk véééél, om de 5 min!
Volgens mij heeft ze gisteren zelf onder mijn dampkap gehangen vermits ze toch alleen was...
Lastig ben ik ervan.
Dus wij kruipen ons bed in, venster stond open omdat het toch niet zo koud is.
Ik sta ter hoogte van het raam en ruik die sigarettengeur ik tegen mijn ventje... '' ik denk dat ze uit het raam staat te roken ''
Hij kwaad staan roepen dat ze moet stoppen met roken vermits alles bij ons binnenkwam dus onze kamer stonk...
wij weer slapen...
Midden in de nacht springt mijn ventje recht... sluipt naar het raam en zegt me dat ik moet zwijgen...
Hij doet het raam open en wie stond er weer te roken? schoonmoeder...

Ik heb maar niets gezegd maar binnenin heb ik gevloekt en gevloekt... respect hebben... tof é

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:02

Utixo... reageer dan toch niet?
Ik denk 2 keer na voor ik reageer op een topic

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:13

Dus jij wilt alleen horen wat in jouw straatje past? Je hebt het over respect, maar ik vind eht werkelijk waar niet te geloven dat je probeert te moederen over jouw moeder. Ik kan me voorstellen dat je het vervelend vind, maar geef het aan, en laat je moeder de keuze.Kijk, dat zein jouw huis buiten moet roken, prima, maar in haar eigen huis? Dat zou hetzelfde zijn als dat ik tegen mijn moeder vertelde dat ze maar buiten vlees moest gaan eten omdat ik er last van had. Ik denk toch echt dat ze me dan vriendelijk verteld dat als ik er last van heb in haar huis, dat ik dan degene ben die maar buiten moet eten.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:18

Utixo schreef:
Dus jij wilt alleen horen wat in jouw straatje past? Je hebt het over respect, maar ik vind eht werkelijk waar niet te geloven dat je probeert te moederen over jouw moeder. Ik kan me voorstellen dat je het vervelend vind, maar geef het aan, en laat je moeder de keuze.Kijk, dat zein jouw huis buiten moet roken, prima, maar in haar eigen huis? Dat zou hetzelfde zijn als dat ik tegen mijn moeder vertelde dat ze maar buiten vlees moest gaan eten omdat ik er last van had. Ik denk toch echt dat ze me dan vriendelijk verteld dat als ik er last van heb in haar huis, dat ik dan degene ben die maar buiten moet eten.

bij haar Thuis mag ze ook niet binnen roken... maar ze doet het achter mijn pa zijn rug onder de dampkap.
Jij vergelijkt het met vlees ik kan het met alcohol vergelijken... achter het gat.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:21

Alcohol hetzelfde verhaal. Als mijn moeder een wijtnje drinkt en ik zou een vertstokt onthouder zijn, is dat mijn probleem, niet die van mijn moeder!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:24

maar daar gaat het niet over... Knipoog
Ze mag niet thuis roken! dan is dat hetzelfde als thuis geen wijn drinken!
wat doe je dan? achter de rug roken/drinken?
of schakel je dan over op water?

Dus jouw stelling telt daar niet voor...

Och en dan vraag je hier tips... djeezes...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:31

Maar snap dan dat je niet kunt moederen over je eigen moeder! Als jouw vader niet wil dat ze thuis rookt, dan is dat een discussie tussen je vader en je moeder, blijf daar buiten. Het werkt absoluut niet sfeer bevoorderend als jij je er mee gaat bemoeien.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:32

Misschien niet helemaal subtiel neergezet, maar utixo heeft zeker wel een punt.

Je kunt iemand anders niet dwingen om te doen wat jij wil. En dat zou je eigenlijk wel willen volgens mij.

In je eigen huis gelden jouw regels en is het niet meer dan terecht dat als je geen rook binnen wenst dat je moeder naar buiten moet. Maar in het huis van haar en je vader gelden hún regels en moeten ze onderling maar afspreken hoe ze dat doen. Daar heb jij dus eigenlijk niets mee van doen, datzelfde geld voor het aantal sigaretten dat gerookt wordt.

Uiteraard kun je bezorgd zijn om haar gezondheid en het roken, maar je kunt haar gewoonweg niet dwingen te stoppen als ze dat zelf niet wil. Zoals je zelf ook wel weet is het een verslaving, je moeder zal het echt niet doen om je te pesten (behalve als ze horendol wordt van een hele berg goed bedoelde opmerkingen van jouw kant).

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:34

Dan ga je achter de rug drinken ja, want als jij wilt drinken dan is de enige oplossing om dat te voorkomen vastbinden en 24 uur per dag in de gaten houden Knipoog
Je moeder is een volwassen vrouw die d'r eigen keuzes kan maken. Ik zou het hele issue een tijd laten zitten, wie weet stopt ze wel uit zichzelf als ze er niet de hele tijd mee geconfronteerd wordt.
Ze is je moeder, niet een kind van 5 dat je nog dingen kunt verbieden...

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:34

Van wie mag ze niet thuis roken? Van je vader niet?
Tja, ik ben het wel met Utixo eens eigenlijk. Het is en blijft haar huis.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:45

Ik begrijp niet wie jij denkt te zijn je moeder te kunnen verbieden te roken.

Verder ga ik met Utixo mee. hou je er buiten, het zijn jou zaken niet.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:50

Een beetje respect naar je medebokkers kan geen kwaad ts. Iedereen mag zijn mening geven, ook als dat niet in jou straatje past. Vind het nogal kinderachtig hoe je reageert. Pas je toon een beetje aan, dat komt al heel anders over.

Ik heb je beginpost 2x gelezen, maar ik vraag me af of ik het goed begrijp.. Jij en je moeder zijn verhuist, jullie hebben allebei een ander huis. Jij wilt niet dat je moeder in haar, of jou huis rookt?

Het komt op me over, zoals je het schrijft, dat jij niet wilt dat ze in haar huis rookt. Zou ik persoonlijk nogal raar vinden, jij hebt niks te zeggen over haar huis, zoals zij niets te zeggen heeft over jou huis. Dus ook al rookt ze thuis 20 pakjes per dag, daar heb jij niets over te zeggen. Zoals al eerder is gezegt, als jou vader er nou een punt van maakt, dan begrijp ik dat. Maar jij?

Wat betreft je schoonmoeder, als ik het goed begrijp logeert ze een week bij jullie, nou in die week kon ze zich bij mij ook aan mijn regels houden. Dus buiten roken, en anders weg wezen..

EDIT: ik zie dat je zegt dat ze thuis niet mag roken, het zal dus echt over je moeders huis gaan.. Van wie mag ze niet roken? Wie staat er boven haar, die haar dat verbiedt?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:54

Van mijn vader mag ze niet binnen roken in hun eigen huis.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:56

Dan is het aan jou vader daar wat aan te doen, niet aan jou.
Jij hebt daar niks over te zeggen. Als je moeder niet wil stoppen uit zich zelf zal ze ook niet stoppen. Stoppen met roken kun je niet voor iemand anders alleen voor je zelf.