Gestolen fietsen... wat is nou een echt goed slot?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Gestolen fietsen... wat is nou een echt goed slot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 17:29

Geen idee of het hier goed staat, sorry...

Afgelopen donderdag is voor de tweede keer mijn fiets gestolen. Nu heb ik niet echt mooie fietsen om die reden, maar ik vind het nou ook weer niet leuk Clown. En de fiets waar ik nu op rijd is best goed, dus die wil ik zeker niet kwijtraken! Daarom was ik op zoek naar het meest fantastische slot ter wereld. Aan een van de fietsen zat een kabelslot, en aan de andere een kettingslot. Het kettingslot was niet zo goed (het was mijn eerste dag in Groningen Clown) maar het kabelslot hoorde wel goed te zijn. Ik heb ook nog twee zware kettingsloten gehad, maar daar braken de sleuteltjes telkens van en ze waren niet lang genoeg om je fiets ergens aan vast te zetten...

Wat is nou een echt goed slot? Mijn rijtje punten:
- zo stevig dat hij niet zomaar door te knippen is (maar ja, tegen een betonschaar begin je niets)
- lang genoeg om zowel door je wiel als je frame als om een paal ofzo te gaan
- sleuteltjes die niet breken Tong uitsteken

Ik hoop binnenkort een geweldig slot om mijn fiets te kunnen hangen dat alle dieven op de vlucht jaagt Clown.

Jester_

Re: Gestolen fietsen... wat is nou een echt goed slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:31

Je moet hem vast maken aan een paal. Ook al hang je er een 10 kilo ketting aan, alleen om je wiel, ze slepen hem zo weg Clown

En dan natuurlijk een sterke ketting, van dik ijzer, zodat ze hem niet doorknippen.

Geloof me, heb ervaring, me fiets is al 4x gejat ofzo Clown

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:33

Inderdaad vastmaken aan iets. Ik zou een scooterslot proberen, of in ieder geval dat model.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:35

Vastmaken aan iets geeft nog geen garantie. Vrees dat niks helpt.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:39

Een goed kettingslot is het enige wat werkt. Toen ik jaren terug de UIT liep stond de politie daar op met een soort demonstratie mbt sloten. Kabelsloten (ook die van AXA) waren makkelijk door te knippen.
Zo'n kettingslot krijgen ze niet zo makkelijk stuk (de gemiddelde zwerver of junk iig niet), zorg daarnaast dat je een slot hebt om je achterwiel, een om voorwiel en frame en dan nog ergens aan vast.
Zo overleeft mijn fiets het al een aantal jaar in Utrecht, ook nachten op het station...

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:43

Wat ook goed helpt tégen fietsendieven, is je fiets gewoon op een drukke plek zetten/ergens waar je hem kan zein, je hebt niks aan een goed slot als je fiets op een plak staat waar bijna niemand komt..! Want dan tillen ze hem gewoon op, of knippen het slot door met een betonschaar, dat doe je niet zomaar in de openbaarheid Haha!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:44

watdanhe schreef:
Wat ook goed helpt tégen fietsendieven, is je fiets gewoon op een drukke plek zetten/ergens waar je hem kan zein, je hebt niks aan een goed slot als je fiets op een plak staat waar bijna niemand komt..! Want dan tillen ze hem gewoon op, of knippen het slot door met een betonschaar, dat doe je niet zomaar in de openbaarheid Haha!

Maar waarom worden er dan zo veel fietsen gestolen bij stations?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:46

Omdat daar een flutslotje omheen zit?
De gemiddelde junk heeft ook geen betonschaar en de meeste fietsen worden denk ik door junks gestolen (hier in Utrecht de wat oudere fietsen iig wel).

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:48

Het ging hier om de plek niet om het type slot.
Laatst nog een vriendin had hem met een extra slot om een paal vastgezet. Was toch gestolen.

Als ze het op je fietst gemunt hebben kan je daar denk weinig tegen doen.
Zie ook vaak genoeg fietsen waar de sleutel nog in zit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:57

Mijn laatste fietsslot in Utrecht heeft ooit bij CS een aanval van een slotenknipper overleefd. Het rubberen omhulsel was stuk en je zag dat er flink kracht was gezet, maar het slot was nog heel. Het slot is nog jaren meegegaan (met slag erin), afgelopen zomer is mijn sleuteltje er helaas in afgebroken en toen was het over.

Het was een soort scooterslot, maar dan niet zo'n megazwaar exemplaar. Denk dat ik 'm destijds voor iets van 100 gulden bij een fietsenmaker in Utrecht heb gekocht, toen (en zeker voor een student) een behoorlijke uitgave, maar ik ben blij dat ik er toen ff wat geld in heb gestoken. Elke keer een vervangende fiets regelen is uiteindelijk duurder en ik vertik het om een (gestolen) fiets van een junk te kopen.

[Edit] Overigens kan ieder slot stuk. Maar je moet het ze niet te makkelijk maken. Slot door het hele frame halen, liefst nog inclusief een wiel (dan heb je dus een vrij lang slot nodig) en bij voorkeur ergens aan vastzetten (als dat mogelijk is) wat niet of lastig stuk kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:25

Nou.

Ik heb dé tip gekregen van mijn kapster Lachen
Je fiets gewoon in een opvallende kleur spuiten.
Ze heeft die fiets al 6 jaar, terwijl ze dáárvoor constant gejat werden. Verder kun je alle sloten zo open maken, als je maar weet hoe.....

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:31

Ieder kettingslot is open te maken met een betonzaag, en een sleutelslot kan je met een paar flinke hamerklappen in stukjes slaan dus in feite is geen enkele fiets veilig. Inderdaad een felle kleur (bij voorkeur lelijk, bvb met stippen) spuiten. Meestal jatten ze je fiets om hem te verkopen: zo'n fiets raken ze hoogstwaarschijnlijk niet kwijt en anders moeten ze hem zelf overspuiten, wat geld kost dus dan kiezen ze liever een andere fiets. Of koop een rammelbak zoals ik heb gedaan, maar niet denken dat daar geen goed slot op hoeft want een simpel slotje halen ze er zo af om hem in de plomp te flikkeren. Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:36

Van mij zijn twee fietsen gejat in Utrecht, allebei in de meest afzichtelijke kleuren geschilderd (mintgroen met paars). Eentje daarvan is zelfs twee keer gejat - én twee keer teruggevonden, dat dan weer wel. Maar schilderen is dus geen garantie.

Mijn laatste fiets daar was simpel bruin en die heeft het uiteindelijk het langst volgehouden.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:59

Een echt goed sleutelslot ram je niet zomaar met een hamer open..

Edit: je moet ook altijd zorgen dat je slot niet op de grond kan komen te liggen, dan kunnen ze 'm makkelijker openbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:03

Redrumfox schreef:
Ieder kettingslot is open te maken met een betonzaag, en een sleutelslot kan je met een paar flinke hamerklappen in stukjes slaan dus in feite is geen enkele fiets veilig. Inderdaad een felle kleur (bij voorkeur lelijk, bvb met stippen) spuiten. Meestal jatten ze je fiets om hem te verkopen: zo'n fiets raken ze hoogstwaarschijnlijk niet kwijt en anders moeten ze hem zelf overspuiten, wat geld kost dus dan kiezen ze liever een andere fiets. Of koop een rammelbak zoals ik heb gedaan, maar niet denken dat daar geen goed slot op hoeft want een simpel slotje halen ze er zo af om hem in de plomp te flikkeren. Clown

Nou, als je zo'n fiets verkoopt in die kleur kun je hem makkelijk herkennen. Ook een reden waarom ze hem wss niet mee zouden nemen!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:14

Mijn fiets is nog nooit gejat (en ik woon al m'n hele leven in A'dam) Knipoog Hij is wel een keer meegenomen door de AFAC Clown

Ik heb een kettingslot van Abus. En dan niet zo'n banketstaaf dunne natuurlijk. En een gewoon beugelslot voor me achterwiel. Ik zet me fiets altijd aan iets stevigs vast. Los is hij zo gejat. Het slot doe ik meestal door me frame + voorwiel. Tenzij ik 'm aan een dikke boom zet, dan is me slot te kort en gebruik ik alleen het frame.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:30

Mijn eerste gestolen fiets was gewoon grijs, mijn tweede had een goud met rode kleur (overgespoten). Om mijn huidige hangen rozenslingers en hawaiikettingen *LOL*. Ik krijg er heel vaak leuke opmerkingen over.
Ik heb momenteel 2 sloten: een simpel spiraalslot om hem overal aan vast te zetten:

Afbeelding

en een stevige ketting met discusslot:
Afbeelding

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:38

Discussloten zijn zo extreem k*t! Of ik ben motoriek gewoon gestoord, maar ik heb het gevoel dat ik handen te kort kom bij zo'n ding en sta er altijd eerst een tijd mee te kloten. (Nu was het wel een veroest discusslot, dus ging alles behalve soepel. Maar nieuw zijn ze ook irritant.)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:52

Na 2 jaar oefenen lukt het best *LOL*

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:55

Haha, maar in het begin vond je het ook lastig? Haha!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:04

Ja, nogal. Ik had echt het gevoel 3 handen nodig te hebben, of meer Clown. Maar ik kreeg er wel handigheid in en nu gaat het heel makkelijk, zelfs met handschoenen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:18

Ik gebruik een beugelslot en zet hem altijd vast aan een paal of een boom. Het ringslot bij mijn achterwiel sluit ik ook altijd, maar dat is niet uit veiligheid, maar gewoon omdat anders iedere lomperik het sleutelje kan omdraaien en dan sta ik daar met een gesloten fiets.
Soms gebruik ik ook nog een gewone ijzeren ketting met hangslot, maar alleen als mijn beugelslot niet rond de boom past ofzo.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:00

Idd in opvallende kleuren spuiten, en neem bij voorkeur een oude fiets.
Mijn fiets die ik 6 jaar in groningen heb gehad, had een l.ullig assa slot die ook nog helemaal verroest was. Geen extra kettingslot erbij etc. Soms stond ie WEKEN buiten in een buurt waar er veel studenten zijn (in zulke buurten worden er regelmatig fietsen gestolen Tong uitsteken )
Maar hij is dus nooit gestolen en ik heb hem uiteindelijk zelf moeten weggooien Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:10

Volgens een collega van mij moet je een kinderzitje achterop monteren want die laten ze staan. Een soort van etische code onder fietsendieven ofzo Clown

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:33

ik heb een kettingslot van Axa?
en ik bind hem altijd om een paal én het frame Knipoog
Of als er geen paal is het frame en het voorwiel.