Het huis uit willen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Het huis uit willen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:21

Ik wil graag op me 16de het huis uit omdat ik vind dat het thuis niet echt lekker loopt. Maar mag je wel op je 16de het huis uit zonder toestemming van je ouders of moet je toestemming hebben omdat je eigenlijk nog minderjarig bent?

Ik heb op internet gezocht maar kon het niet echt duidelijk vinden.

Bumba01

Re: Het huis uit willen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:23

Stipje Lachen
Ben ik ook benieuwd naar.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:25

Welke kant wil je op? Als je een huis wilt huren moet je om diverse redenen minstens 18 jaar zijn (o.a. willen zij zeker zijn dat jij je huur kunt betalen etc). Als de situatie thuis echt niet goed is dan kun je diverse instanties benaderen die jou kunnen helpen. Maar uit huis is niet zomaar gebeurd voor je 18e als je echt zelfstandig wilt.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:26

Waar haal je het geld vandaan om op je 16e uit het huis te gaan en op je eigen te gaan? Nagelbijten / Gniffelen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:26

Vraag ik me ook af, wordt echt strontziek van die situatie hier. Ik ga er alleen maar op achteruit. Ik ben iedere dag dolgelukkig en relaxt: tot 5 uur, want dan komt mijn moeder thuis en begint de ellende weer.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:27

Paulusjuh schreef:
Welke kant wil je op? Als je een huis wilt huren moet je om diverse redenen minstens 18 jaar zijn (o.a. willen zij zeker zijn dat jij je huur kunt betalen etc). Als de situatie thuis echt niet goed is dan kun je diverse instanties benaderen die jou kunnen helpen. Maar uit huis is niet zomaar gebeurd voor je 18e als je echt zelfstandig wilt.

Hoe dan als je een opleiding gaat doen? Dan kan je toch op kamers ookal ben je nog geen 18?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:28

Booooo schreef:
Waar haal je het geld vandaan om op je 16e uit het huis te gaan en op je eigen te gaan? Nagelbijten / Gniffelen

Gaan sparen met een bijbaantje... dat zal ik tegen die tijd moeten bekijken. Ligt er ook aan of ik dan nog samen ben met me vriend of niet.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:30

Mijn vriendin moest vorig jaar ook voor nood op zichzelf...ik zweer je dat is als minderjarige echt geen pretje!
Ze kon nauwelijks iets vinden...omdat ze toen nog maar 17 was! Bijna alles is vanaf 21 jaar en soms vanaf 18. Ze zit nu in een of andere drugsflat..maar serieus daar wordt je niet vrolijk van!
Ook heeft ze met alle uitkeringen en spul wat ze krijgt nog geen fatsoenlijk geld over om een keer wat leuks te doen..laat staan eens een keer iets lekkers voor 's avonds kopen!
Dus als het nog kan dan zou ik nog in huis blijven wonen!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:31

Je kan bij Jarabee kamertraining gaan doen. Dan wordt je begeleid en woon je toch op jezelf!
Succes ermee.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:31

Als je een opleiding gaat doen wel, maar dat is wat anders als dat ik bedoel. Ik heb het echt over een 'eigen' huurhuis. Een studentenwoning kom je overigens bij de meeste woningcoorporaties alleen in aanmerking als je daadwerkelijk student bent in die plaats/omgeving.

Als de TS besluit te gaan studeren én daarbij een goed bijbaantje heeft zodat zij haar huur kan betalen, dan lijkt me dat geen probleem. Echter vraag ik me dan af of zij wel studiefinanciering zal krijgen, maar daar ben ik niet zogoed van op de hoogte (dacht ook vanaf 18).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:32

Hoi,
Als het thuis bijvoorbeeld echt niet lekker loopt en je wilt er weg zou ik eerst contact opnemen met jeugdzorg die gaat kijken hoe en wat.(ik heb er slechte ervaring mee maar niet iedereen)
Er zijn kinderen van 17 jaar die begeleidend op zich zelf wonen.
Maar dat zijn kinderen die in een soort 2 gezin hebben gewoont hebben meestal hier recht op.
Maar je kunt het ook op school met eeen maatschapelijkwerker over hebben of leerplicht amtgenaar die weten ook wel best veel.
En anders wachten tot je 18e en op je zelf gaan.
1 ding alles wat je doet moet je wel met een goed gevoel niet dat je er dadelijk spijt van krijgt

Meid niet iedereen heeft het goed ik ken met je mee praten daarom ben ik iederendag bij mijn vriend.
Moeders bedoelen het goed maar pakken het soms niet goed aan maar dat snap je wel op een dag.
Die van mij schreeuwt ook maar dat is meestal uit bezorgd heid ze willen het beste maar voor ons net iets te veel.
IK wens je heel veel sterkte, het komt wel goed meid

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:32

met een BIJbaantje kan je dat gewoon bijna niet bekostigen.
en nog samen bent met je vriend? meid je hebt een heel leven voor je .. bij 9 v/d keer gaat het toch niet goed ( op deze leeftijd). en wil/ kan hij ook het huis uit.

kan je niet voor een tijdje bij iemand anders "wonen" bij familie oid?

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:33

Ja, er bestaat iets als begeleidend wonen. Ik weet er niet zoveel van, maar misschien kun je daar iets over vinden op internet Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:33

Volgens mij kan je als 16jarige wel het huis uit. Voor een huurcontract heb je dacht ik dan nog wel toestemming van je ouders nodig.

Als je een kamer kan vinden, want een huurhuis heeft wachtlijsten waar je dacht ik pas als 18de op mag, dan is dat vaak een studentenkamer. Hangt van je geld af hoe groot. Niets mis mee hoor, ik ga mn tweedde jaar op een studentenkamer in en het is heerlijk.
Maar naast je huur (dat is dan meestal incl.) moet je ook eten, kleren kopen, e.d. Heb je een vaste baan? Helpen je ouders? Heb je studiefinanciering?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:34

KellyZ schreef:
Ik wil graag op me 16de het huis uit omdat ik vind dat het thuis niet echt lekker loopt.
Dit gaat wel weer over Ach gut dat is de puberteit, iedereen op die leeftijd komt wel eens in conflict met zijn ouders Knipoog

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:35

quera schreef:
met een BIJbaantje kan je dat gewoon bijna niet bekostigen.
en nog samen bent met je vriend? meid je hebt een heel leven voor je .. bij 9 v/d keer gaat het toch niet goed ( op deze leeftijd). en wil/ kan hij ook het huis uit.

kan je niet voor een tijdje bij iemand anders "wonen" bij familie oid?

Mijn vriend verdient al geld en zou het kunnen betalen, maar ik laat hem natuurlijk niet alles betalen... wil ook zelf wat bijleggen.
Familie.. ik weet het niet, het is wel een optie.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:36

Myrano schreef:
KellyZ schreef:
Ik wil graag op me 16de het huis uit omdat ik vind dat het thuis niet echt lekker loopt.
Dit gaat wel weer over Ach gut dat is de puberteit, iedereen op die leeftijd komt wel eens in conflict met zijn ouders Knipoog

Bij mij is het alleen drie jaar lang gezeik en erg vaak ruzie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:38

Myrano schreef:
KellyZ schreef:

Myrano ligt eraan ze geeft alleen aan dat het thuis niet goed gaat wij weten niet wat er veder gebeurd met haar.
Wat haar ouders doen ect.
Achter de pc is voor ons makkelijk praten maar we zitten niet in haar situatie.
Het kan puber gedrag zijn maar alle kreten om hulp moet je bekijken. (ik denk namelijk niet dat dit pubergedrag is ik neem aan dat het sireus is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:38

KellyZ hoe oud is je vriend?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:39

Net wat Myrano zegt.

Ook bij een instantie als jeugdzorg kom je niet zomaar aan de beurt als het 'niet zo lekker loopt', voor een ander huis. Probeer er eens met je ouders en/of familie over te praten.

Wat je vriend betreft, staar je daar niet op blind. Waarschijnlijk is hij ook rond de 16 jaar, net als jij. Begin er niet aan om op deze leeftijd te gaan samenwonen. Ook financieel is het geen pretje!

Ik heb ca. 4 maanden geleden een huis gekocht met mijn vriend, maar ben dan ook 6 jaar ouder als jij. Naast het huis, of evt. huur, heb je ook nog gas/licht/water/belasting. Daar heb je wel een vaste baan voor nodig...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:41

Je kunt even naar bureau jeugdzorg gaan, Daar weten ze je alles te vertellen over uit huis gaan op je 16e..

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:41

KellyZ schreef:
Mijn vriend verdient al geld en zou het kunnen betalen, maar ik laat hem natuurlijk niet alles betalen... wil ook zelf wat bijleggen.

Laten we even relativeren... Hoe oud is jou vriend? Heeft en wil jou vriend nu al de verantwoordelijkheid hebben om een huis te kopen/huren, min of meer, voor jou toestand? Ik begrijp dat het rot voor je is, en dat dit bot overkomt, maar als hij het goed heeft, stopt hij zich daar nog niet in.

Ik bedoel het goed, en wil je helpen...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:46

Paulusjuh schreef:
KellyZ schreef:

Laten we even relativeren... Hoe oud is jou vriend? Heeft en wil jou vriend nu al de verantwoordelijkheid hebben om een huis te kopen/huren, min of meer, voor jou toestand? Ik begrijp dat het rot voor je is, en dat dit bot overkomt, maar als hij het goed heeft, stopt hij zich daar nog niet in.

Ik bedoel het goed, en wil je helpen...

Ik snap het en accepteer alle reactie's. Ook als mensen zeggen dat je beter kunt wachten etc.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:48

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:50

Kamers, maar heel veel huisbazen vragen huurders van minstens 18. Ik wilde het ook, maar ik heb t hier niet slecht. Dus ik wacht nog maar even