Wat vind je van leeftijdsverschil?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Wat vind je van leeftijdsverschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 23:22

Hoe groot mag een lieftijdsverschil tussen 2 geliefden voor jullie maximum zijn?

Om even een voorbeeld aan te halen: als je een man of vrouw zou ontmoeten die bv. 13 of 14 jaar ouder is dan jezelf, en het klikt super, wat zou je doen?
verbeek je het contact omdat je vind dat dit teveel is, ook al klikt het goed?
Of zou je verder gaan en zien wat het wordt?

En vind je dat er verschillen zijn tussen bv. 1. iemand van 18 en 32
2. iemand van 40 en 53 ?

Graag jullie mening!

marlies85

Re: Wat vind je van leeftijdsverschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:25

Over dit onderwerp zijn al een aantal topic's geweest Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:25

Ik ben 25, m'n vriend 42 --> 17 jaar verschil dus Lachen

Ik ben er blij mee, de omgeving (vooral van zijn kant) heeft er geloof ik meer moeite mee. Maar ik denk dat een relatie niet zozeer met leeftijd te maken heeft, maar met het feit of je wel bij elkaar past en je op je gemak zit bij elkaar.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:26

Ik ben op het moment verliefd op een man van 17,5 jaar ouder. Ik vind het geen probleem, hij heeft er meer moeite mee en daarom ook nog geen doorslag gekregen helaas.

Mijn 1e relatie was met een vrouw van 15 jaar ouder. T maakt mij echt niet uit. Als je echt van elkaar houdt mag leeftijd geen rol spelen. Liefde is liefde. Liefde is nooit verkeerd is mijn motto Knipoog Zolang beiden zich er goed bij voelen Lachen

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:40

ligt eraan. Ik ben 15 jaar en stel k zou met iemand gaan van 15 jaar ouder zeg ik nee.
Maar als je 25 bent en je gaat met iemand van 15 jaar ouder moet het kunnen Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:46

't kan me geen bal schelen Knipoog mijn ex was 9 jaar ouder en daar kijken mensen mij al raar op aan (want dat is toch echt zo oud!) een goede vriendin van mij heeft een vriend die 16 jaar ouders is (ze is zelf ook 16, reken maar uit Knipoog ) als zij nu gelukkig zijn?

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:55

Mijn ouders schelen 17 jaar, dus blijkbaar kan het wel. Ze zijn na dik 20 jaar in ieder geval nog steeds bij elkaar :p . Je merkt het leeftijdsverschil echter wel flink hoor in de manier waarop ze met elkaar omgaan. M'n vader is nog echt van de tijd van "vader is opperheerser en jij hebt je maar te gedragen" ( dat hij kapitein van beroep is, helpt ook nog wel mee aan dat beeld ^^; ) en mijn moeder stelt zich meer als een gelijke op in zekere zin, wat wel eens tot conflicten binnen het gezin leidt. Een beetje het "wij tegen hem" gevoel, want hij is niet alleen een flink stuk ouder dan wij zijn, hij is ook nog eens de enigste man in huis Knipoog .Verder gedraagd hij zich ook heel erg betuttelend tegenover mijn moeder, alsof het een klein kind is. Hij kan er dus ook bijvoorbeeld heel slecht tegen dat als wij een discussie hebben en ik heb een heel goed punt dan zal hij dat nooit toegeven, maar er als de ziekte omheen gaan draaien. Gevoelens tonen doet ie ook niet aan, tot ons aller ergernis. Maar dat hoort wel bij de manier waarop hij opgevoed is, wat verschrikkelijk indruist met de manier waarop ik opgevoed wordt ( voornamelijk door mijn moeder, aangezien hij altijd op zee zit ).
Dus ja, uit eigen ervaring zou ik zeggen dat zo'n enorm leeftijdsverschil niet de ideale omstandigheden voor een relatie creëert, maar het is echt wel te doen, als je even over de "generatiekloof" heen kunt kijken Tong uitsteken .

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:00

Afhankelijk van de leeftijd, als iemand 14/15/16 is en gaat met iemand van bijv. 9 jaar ouder vind ik dat een behoorlijk verschil.
Zeker omdat je dan in een totaal andere fase van je leven zit.
Huisje/boompje/beestje/werken vaak tegen over ouders/school/misschien een bijbaantje.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:00

Vanaf 18 jaar vind ik het geen probleem. Lachen

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:01

Ik vind dat het wel kan een leeftijdsverschil tussen 2 geliefden. Maar het is niet altijd fijn als je in een andere levensfase zit als je partner.

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:20

Ik ben 17 en val altijd op oudere mannen. Mijn vriend is 22 dus valt opzich nog mee. Ik vind ook dat niet iedere 17jarige zich gelijk waardig gedragen. De een is veel volwassener dan de ander. En als het klikt dan klikt het!!

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:25

liefde kent geen leeftijd. Zolang beide partijen volwassen zijn, geen probleem toch.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 00:56

Ik heb een relatie gehad met een man (had ook nog 2 kinderen) die 16 jaar ouder is dan ik. Ik was toen 21, hij was 37. We zijn uit elkaar gegaan om redenen, welke eigenlijk niks met ons leeftijdsverschil te maken had. Ik vond mezelf eigenlijk nog verstandiger en volwassener dan dat hij was Nagelbijten / Gniffelen

Leeftijdsverschil zegt opzich niet zoveel, zeker niet als je beide nog jong bent en alles kan doen. Ik ken dus ook iemand, een vrouw van 59, die getrouwd is met een man van 74. Het verschil in leeftijd wordt naarmate je ouder wordt wel weer groter. Zij wil nog vanalles doen en hij heeft behoorlijk last van ouderdomsverschijnselen, waardoor het allemaal niet meer zo makkelijk gaat. Buiten het feit dat ze natuurlijk ontzettend veel van hem houdt, is het toch zwaar voor haar. Ze is er de laatste jaren niet echt gelukkiger door geworden
Mannen leven gemiddeld ook nog eens korter dan vrouwen.

Het klinkt niet bepaald romantisch en gelukkig zijn met elkaar is misschien wel een van de belangrijkste dingen, maar misschien is het toch stof om even bij stil te staan. Je moet toch ook een klein beetje aan je toekomst denken. Ik zal er in elk geval niet meer zo snel aan beginnen...

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 06:17

Ik denk inderdaad zoals Tobila zegt, naarmate je ouder word, maakt het leeftijdsverschil niet zoveel meer uit.

Over het algemeen val ik zelf op iets oudere mannen, ik ben zelf 21, meestal ligt de leeftijd wel rond de 25-27, maar er is nu ook een man die mij wel aantrekkt, die zelf 15 jaar ouder is dan ik.

Ik ben van mening, ben je op het zelfde level kwa volwassenheid en levenservaring. Kun je elkaar iets moois bieden. Dan heeft de leeftijd toch totaal geen invloed op een goede relatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:15

Voor mij is 10 jaar toch echt wel de max.. Maar het ligt vooral aan de personen, sommigen zijn veel verder voor hun leeftijd en anderen juist minder ver. Leeftijd is maar een getal, maar ik zie mezelf niet met iemand van 35+ (zelf bijna 25..)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:21

Ik heb een paar weken een soort van relatie gehad met een jongen van 18 (toen nog 17), en daar hadden we beiden geen problemen mee (hierover geen gezeur, ik weet echt wel waar ik mee bezig ben Knipoog).
Het leeftijdsverschil was 4 jaar, 2 maanden, 2 weken en 2 dagen om precies te zijn. Clown
Ik vind dat je niet per defenitie per leeftijd moet gaan kijken, maar naar de personen in kwestie, de een zal psychisch iets verder zijn op een bepaalde leeftijd dan een ander, waardoor het misschien wel heel goed zou klikken.
Het verschilt van persoon tot persoon.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:23

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:24

Vanaf 18 jaar vind ik een leeftijdsverschil niet zo veel meer uitmaken, als je gelukkig met elkaar bent is dat het belangrijkste! Knipoog

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:42

sja ik ben ook verliefd nu op een jongen van 19.
Maar die is heel rustig in dat hij verder wil.
Dat hoeft van hem ook niet.
Ik ben trouwens 14..
maar ik twijffel of hij me wel ziet staan..
Dus ach, we wachten maar af Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:10

leeftijd is slechts een nummertje als je beiden meerderjarig bent en van elkaar houdt Lachen

Ik ben getrouwd geweest met een man van 13 jaar ouder... we zijn uit elkaar gegaan om redenen die niets met onze leeftijd te maken hadden. Mijn huidige vriend is 9 jaar ouder dan ik en daar merken we niks van... we zitten op 1 lijn qua opvattingen Lachen

Ik heb overigens ook wel eens een relatie gehad met een jongen/man van 5 jaar jonger... ook dat ging super, alleen de afstand tussen onze woonplaatsen deed ons uiteindelijk ons de das om

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:16

Ik ben 21, mijn vriend 30. Van het leeftijds verschil merk ik eigenlijk weinig. Qua uiterlijk schat je hem een jaar of 28 en ik zijn doen en laten zijn we aardig op één niveau......

Wat mij betreft maakt leeftijd niet zoveel uit, het is pas merkbaar wanneer je beide in een andere levensfase zit. En daarmee bedoel ik dat ik er heel blij mee ben dat zijn biologische klok nog niet telt............ik ben namelijk nog niet toe aan kinders en dat hele circus:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:03

Hier wordt meestal uit gegaan van het feit dat de man ouder is, ik ken een koppel waarvan de de vrouw 36 is en de jongen 27 is.
Dat vind ik toch echt wel heel raar, maar goed als zij happy zijn wie ben ik dan.

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:04

mijn zusje is net 15 en heeft een vriend van bijna 20 dat gaat prima samen, hij is meede eigenaar van een kroeg waar dus in de late avond uurtjes veel tijd in gaat zitten, ze hebben dus nog niet het probleem dat de ander wel uitgaat en de een niet (kroeg ik 21+)
het nadeel is van mensen die bv 13/14 jaar verschillen, als de een nog vol leven zit en 's avonds nog naar de kroeg wil (jaja die mensen zijn hier, rond de 40) heeft die oudere persoon misschien zoiets, laat mij maar lekker thuis zitten en vroeg mijn bed in gaan.
ook dat scheelt natuurlijk per persoon, maar een beetje globaal te noemen

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:06

Verschilt, een vriendinnetje van mij was 15 en had een lover van 21, nou die vriendin was echt super volwassen, en ik merkte tussen ons niet eens dat er zo'n leeftijdsverschil tussen zat.

Ik krijg vaak de opmerking dat mensen mijn vriend zo jong vinden Nagelbijten / Gniffelen hij is een half jaar ouder dan ik. Dat vind ik dan weer een belachelijke opmerking.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:33

IkbenLief schreef:
als de een nog vol leven zit en 's avonds nog naar de kroeg wil (jaja die mensen zijn hier, rond de 40) heeft die oudere persoon misschien zoiets, laat mij maar lekker thuis zitten en vroeg mijn bed in gaan.
ook dat scheelt natuurlijk per persoon, maar een beetje globaal te noemen

Dat is een generalisering op basis van een twijfelachtige aanname. Je kan waarschijnlijk accurater opgooien dat vrouwen een huisje met boompje en beestje willen en de mannen op vergelijkend warenonderzoek.
´Levensfase´ is ook zo´n vastprikker: je bent zo oud als jij je voelt.

Wanneer de partners dezelfde verwachting hebben mbt hun leven op de middellange termijn en heldere afspraken, dan is leeftijd irrelevant voor een duurzame relatie.
Voor het kúnnen bepalen van een realistische verwachting is enige levenservaring noodzakelijk. Een enkeling heeft dat inzicht jong en menigeen nog niet op pensioengrechtigde leeftijd.

Blijft over dat voor de meeste mensen zou moeten gelden; pluk de dag en durf te leven. Verandering en eindigheid zijn de enige zekerheden die je hebt.
A3VT = ga ervoor, lééf!

hc