Kopen of huren? huis of app?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Kopen of huren? huis of app?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 13:55

Hey iedereen

Ben al een tijdje op zoek naar een huisje of appartementje om te kopen of huren.
Ben er nog steeds niet uit wat het gaat worden. Huis of app./ kopen of huren.
Aan de ene kant denk ik, koop een app. hebt je weinig werk en minder onderhoud enz. maar langs de andere kant ben ik geen type dat zich op een app kan aarden.
Een huis met tuin vraagt meer onderhoud, zou er dan natuurlijk een wei met stallen bij willen Vork

Nou is mijn vraag:
Wat hebben jullie gedaan of wat zouden jullie doen?
Is het beter om iets te huren of zeggen jullie; kopen.
Ben benieuwd wat de meeste bokkers hier aanraden.

Limanade

Re: Kopen of huren? huis of app?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:23

als je het KAN, dan zou ik kopen
want als je huurt gooi je in principe het geld 'weg'
met kopen investeer je het nog ergens in Knipoog

alleen met deze kredietcrisis periode is het heel moeilijk om een hypotheek te krijgen..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:24

Ik denk dat dat er helemaal aan ligt wat je verdient en eventueel eigen geld...?

Als ik het kon betalen had ik ook wel een huis met stallen gekocht, jammer genoeg kon ik nu alleen een appartement betalen en daar ben ik ook zeer tevreden mee voor de aankomende jaren.
En kopen is vaak goedkoper dan huren uiteindelijk... dus als je kan, zou ik altijd proberen te kopen.

Voordat ik ging kopen was ik bezig met een huur-appartement voor 750 euro excl p/m. Toen liep ik tegen dit appartement aan en nu ben ik een heel stuk minder kwijt per maand. En is het nog eens van mezelf ook!

brego2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:30

Tja ik ben gelijk voor een koop woning gegaan omdat het op de langere termijn ook wel weer wat opleverd. Dus als je kan kopen zou ik kopen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:33

Een appartement of een huis met wei en stallen, dat is wel een heel breed budgetverhaal Haha!

Als je kunt kopen zou ik het zeker doen, hou wel rekening met dat je dan zelf moet onderhouden, kozijnen om de paar jaar schilderen enzo. Maar zoals ze hierboven al zeggen: met huren gooi je het gewoon de put in Knipoog

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:40

IKbenEllen schreef:
Een appartement of een huis met wei en stallen, dat is wel een heel breed budgetverhaal Haha!

Als je kunt kopen zou ik het zeker doen, hou wel rekening met dat je dan zelf moet onderhouden, kozijnen om de paar jaar schilderen enzo. Maar zoals ze hierboven al zeggen: met huren gooi je het gewoon de put in Knipoog

Je hebt appartementen die duurder zijn dan huizen met een stal hoor! Knipoog

Als ik jou was zou ik kopen, je bouwt wat op, belanstingvoordeel etc.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 14:51

LimaMambo schreef:
als je het KAN, dan zou ik kopen
want als je huurt gooi je in principe het geld 'weg'
met kopen investeer je het nog ergens in Knipoog

alleen met deze kredietcrisis periode is het heel moeilijk om een hypotheek te krijgen..
zo denk ik er ook over
Nathalie schreef:
En kopen is vaak goedkoper dan huren uiteindelijk... dus als je kan, zou ik altijd proberen te kopen.
Nou ik wou dat het waar was, dan had ik snel gekozen Tong uitsteken zie meestal toch wel dat de huurprijzen lager staan dan het bedrag dat je moet afbetalen op een huis of app dat je koopt. Verward
IKbenEllen schreef:

Vind eigenlijk nog reuze meevallen qua verschil in prijzen van woningen met app. Daarentegen vind ik dat de app behoorlijk zijn opgeslagen en de prijzen van de huizen niet meer omhoog zijn gegaan.Tegenwoordig kost een app toch al gauw 250000€ en daar heb je dan niet meteen een grand luxe app voor.
Ben het er volledig mee eens; naar mijn idee ga je nooit iets kunnen kopen als je moet gaan huren. Daarom dat ik ook liever iets wil kopen.
Alvast bedankt voor jullie reacties en tips Knipoog

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:55

Ik zou een huis kópen, En als je dan stallen erbij hebt, is het helemaal geweldig, die kan je ook nog eens verhuren als je er een paar over hebt Knipoog Een huis met stallen zal iets meer kosten denk maar als je het dan vergelijkt met elke maand €300 voor stalling ben je toch wel goedkoper uit denk ik als je 10 jaar paarden hebt xD

Woow.. lekker proffesiooneel, advies van een 13 jarige Tong uitsteken

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 15:01

watdanhe schreef:
Woow.. lekker proffesiooneel, advies van een 13 jarige Tong uitsteken

Nou dit hoefde er helemaal niet bij vermeld te worden dit kon ik uit de tekst ook wel opmaken Haha!
Maar idd leuke ideeën zo dacht ik er vroeger ook over toen ik die leeftijd had Clown

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:47

Myrano schreef:
Tegenwoordig kost een app toch al gauw 250000€ en daar heb je dan niet meteen een grand luxe app voor.

Dan woon je vast in de randstad Haha!
In Brabant heb je een normaal appartement (gewoon normale buurt, maar ook geen overdreven luxe) tussen de 150 en 200.000 Knipoog
Een huis met wei en stallen ga je al gauw boven de 4 ton. Of je moet een verrotte knip kopen die je op wilt knappen maar heb niet het idee dat dat jouw bedoeling is.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:42

Myrano schreef:

zo denk ik er ook over
Nathalie schreef:
Nou ik wou dat het waar was, dan had ik snel gekozen Tong uitsteken zie meestal toch wel dat de huurprijzen lager staan dan het bedrag dat je moet afbetalen op een huis of app dat je koopt. Verward [ [/quote]

Mijn ervaring is toch stukken anders! Behalve als je natuurlijk via de woningbouw gaat huren... maar daarop staat hier een wachtlijst van gemiddeld zo'n 6 jaar....
Dus kom je al snel op particulier uit. Ik heb echt een lange tijd gezocht naar een betaalbaar huur appartement/huisje maar onder de 900-1000 kom je niet makkelijk.... Uiteindelijk had ik via via wat geregeld voor 750 p/m exclusief. En nu heb ik wat gekocht en ben netto maar 400 kwijt per maand aan mijn hypotheek. Scheelt nogal wat! En dan is het dus nog eens van mijzelf, en heb ik er ook baat bij als ik eens iets verander. (helaas zit er net nieuwe keuken, badkamer + toilet in dus dat gaat niet op, maar wie weet eens wat anders..)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:25

Als het kan zou ik ook kopen!
Huren vind ik ook geld weggooien en vaak ben je met huren net zo duur uit als een hypotheek alleen heb je met een eigen huis de kosten die je zelf moet betalen mocht er iets kapot gaan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:56

ik huur een appartement omdat dit het enige was wat we toen konden betalen.

Zijn nu op zoek naar een koophuis. Wil mijn centen niet zomaar wegsmijten maar ergens in investeren en van mezelf noemen. En natuurlijk meer plaats hebben ook Haha!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 00:45

Nathalie schreef:
Mijn ervaring is toch stukken anders! Behalve als je natuurlijk via de woningbouw gaat huren... maar daarop staat hier een wachtlijst van gemiddeld zo'n 6 jaar....
Dus kom je al snel op particulier uit. Ik heb echt een lange tijd gezocht naar een betaalbaar huur appartement/huisje maar onder de 900-1000 kom je niet makkelijk.... Uiteindelijk had ik via via wat geregeld voor 750 p/m exclusief. En nu heb ik wat gekocht en ben netto maar 400 kwijt per maand aan mijn hypotheek. Scheelt nogal wat! En dan is het dus nog eens van mijzelf, en heb ik er ook baat bij als ik eens iets verander. (helaas zit er net nieuwe keuken, badkamer + toilet in dus dat gaat niet op, maar wie weet eens wat anders..)
Nou daar valt mijn broek echt van af Haha!
Zooo dure huurprijzen Gestoord Een vriendin van mij heeft een app gehuurd aan 450€/mnd incl. Ze heeft zopas een app gekocht; nieuwbouw en betaalt nu iets van een 700€ per maand af dacht ik.
In jou geval heb je idd geluk en dan zou ik ook hetzelfde doen Knipoog
IKbenEllen schreef:
Dan woon je vast in de randstad Haha!
In Brabant heb je een normaal appartement (gewoon normale buurt, maar ook geen overdreven luxe) tussen de 150 en 200.000 Knipoog
Een huis met wei en stallen ga je al gauw boven de 4 ton. Of je moet een verrotte knip kopen die je op wilt knappen maar heb niet het idee dat dat jouw bedoeling is.
idd,heb nu een luxe leventje en dat raak je vlug gewend Bloos Knipoog

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 03:47

Ik zou ook voor kopen gaan als dat mogelijk is.
Ik stond ook voor de keus en eigelijk dacht ik dat kopen niet mogelijk was. Was al druk aan het reageren op huur woningen. Toen toch de stap gemaakt om een afspraak bij de hypotheker te maken. En ik was zeer verast.
Dus het is kopen geworden en 1 dec. krijg ik de sleutel van me paleisje.

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:50

Nathalie schreef:
Ik denk dat dat er helemaal aan ligt wat je verdient en eventueel eigen geld...?

Als ik het kon betalen had ik ook wel een huis met stallen gekocht, jammer genoeg kon ik nu alleen een appartement betalen en daar ben ik ook zeer tevreden mee voor de aankomende jaren.

Voordat ik ging kopen was ik bezig met een huur-appartement voor 750 euro excl p/m. Toen liep ik tegen dit appartement aan en nu ben ik een heel stuk minder kwijt per maand. En is het nog eens van mezelf ook!

Uiteindelijk komt je, volgens mij, op hetzelfde uit, als er iets is met jou koophuis, draai je daar zelf voor op en dat kan, weet ik uit ervaring, aardig in de papieren lopen. Daarbij moet je ook nog gas/licht/water betalen, je verzekering e.d.
En voorlopig is het huis nog niet echt van jou, pas als het afbetaald is, tot die tijd is het van de bank, of andere kredietinstelling.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:01

Ik zou alleen kopen als je zeker weet dat je voorlopig op die plek gaat blijven. Als je toch van plan bent om binnen 5 jaar weer weg te gaan is 't zonde om te kopen, dan haal je er ook geen winst uit als je weer moet verkopen. Wil je langer blijven, dan kun je natuurlijk kopen, maar dan moet je inderdaad zelf voor alle onderhoudskosten e.d. opdraaien.
Ik wil op dit moment liever niet kopen. Goed, als het huis over 20-30 jaar helemaal afbetaald is dan heb je wel een kapitaal en je kan er in veranderen wat je wilt, maar ik huur toch liever. Alles wordt voor je geregeld, je hoeft alleen maar op tijd te betalen, plus je kan in samenspraak met je huurvereniging nog steeds veel veranderen, als het maar waarde toevoegt aan 't huis. Plus dat ik het me niet kan voorstellen dat ik het fijn zou vinden om jaren achter elkaar op dezelfde plek te wonen Haha!

Maar goed, uiteindelijk moet je doen wat jij fijn vindt. Als een huis je fijner lijkt en je kan een huis vinden voor de prijs die jij ervoor wilt geven, top toch?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:11

In deze slechte tijden met de kredietcrisis zou ik huren. Wij hebben een koopwoning maar wat wou ik graag dat wij nu in deze tijd een huurwoning hadden. In goede tijden zou ik zeggen kopen, huren wordt nooit eigen maar met huren kun je ook niet een hele hoop geld verliezen met kans op enorme schulden Pling Als ik jou was zou ik afwachten wat er nu gaat gebeuren, je betaald nu iig teveel voor koop. Gezien de hoge huizenprijzen en de hoge hypotheekrente (ook al daalt de rente nu) Buiten dat om moet je ook nog maar eens voor elkaar zien te krijgen dat je een hypotheek krijgt, BKR registratie is het einde verhaal, ze hebben de regels behoorlijk aangescherpt je kunt minder lenen dan voorheen de hoge hypotheekrente en de hoge huizenprijzen werken ook niet in je voordeel. Ook moet je zorgen dat je genoeg ruimte hebt om te leven, te krap leven is ook een ellende.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:28

Heb je al eens met een hypotheek adviseur gepraat over hoe hoge hypotheek je kan afsluiten?
En als je niet al eens eerder hebt gekocht en onder een bepaald minimum aan salaris verdient kan je koopsubsidie aanvragen.
Ik zou, mits het financieel mogelijk is, voor kopen kiezen, dat is een spaarpotje voor later Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:31

Koopsubsidie of het moet veranderd zijn sinds 6 jaar maar veel mensen kwamen daar 6 jaar geleden al niet voor in aanmerking.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:32

Wij hebben ook gekocht alleen is een huis met stallen en wei iets te hoog voor ons gegrepen.
Het kan allemaal op vandaag, zo'n tophypotheek geeft zo'n bank je wel, maar ik wil niet leven alleen voor een huis te kunnen betalen.
We hebben dus een tussenwoning gekocht, die ontzettend ruim is met veel tuin en vrij uitzicht achterom over wei en bos.
Mijn pony's staan 7 kilometer verderop op een prima pensionstal.
Ooit lijkt het me leuk de paarden aan huis te hebben maar ik ga er niet voor kromliggen, we zijn klein begonnen en misschien als de huizenmarkt weer eens opkrabbelt kijken we wel weer eens.
We hebben nu in ieder geval een soort spaarpotje, een begin.
Dus ook al zou je klein (appartement) moeten beginnen, het is een begin en als je ooit groter wil gaan is dit natuurlijk mooi om al wat op te bouwen.
Ik zou liever een app. kopen als dat gaat dan groter huren.
Als ik alleen zou zijn zou ik dat in ieder geval doen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:36

jesito schreef:
Wij hebben ook gekocht alleen is een huis met stallen en wei iets te hoog voor ons gegrepen.
Het kan allemaal op vandaag, zo'n tophypotheek geeft zo'n bank je wel, maar ik wil niet leven alleen voor een huis te kunnen betalen.
We hebben dus een tussenwoning gekocht, die ontzettend ruim is met veel tuin en vrij uitzicht achterom over wei en bos.
Ooit lijkt het me leuk de paarden aan huis te hebben maar ik ga er niet voor kromliggen, we zijn klein begonnen en misschien als de huizenmarkt weer eens opkrabbelt kijken we wel weer eens.
Dus ook al zou je klein (appartement) moeten beginnen, het is een begin en als je ooit groter wil gaan is dit natuurlijk mooi om al wat op te bouwen.

Niet raar bedoeld maar in welke tijd leef jij? Heb je de kranten erop na gekeken? Ze staan er vol mee dat banken terug houdend zijn, geen hypotheken meer afleveren ed

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:37

ik zou nog even wachten met kopen... grote kans dat de huizenprijzen gaan zakken de komende tijd. probeer zo veel mogelijk te sparen.

qua maandelijkse lasten weet ik niet of het heel veel scheelt. ik betaal netto ongeveer 450,- voor mijn hypotheek van 200000,- en daarvoor wonen we vrijstaand met grote tuin in rustig dorp in randstad (helaas net niet groot genoeg voor paard aan huis)
komen natuurlijk nog allerlei vaste lasten bij die je bij een huurhuis niet zal hebben.
maar kopen zie ik ook wel als investering voor de toekomst.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:39

MISTRAL94 schreef:
jesito schreef:

Niet raar bedoeld maar in welke tijd leef jij? Heb je de kranten erop na gekeken? Ze staan er vol mee dat banken terug houdend zijn, geen hypotheken meer afleveren ed

Nu wel maar toen wij kochten waren ze nog vrij vrijgevig moet ik zeggen, praat ik over 2,5 jaar geleden.
Klopt nu zijn ze gelukkig terughoudender.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:42

juval schreef:
ik zou nog even wachten met kopen... grote kans dat de huizenprijzen gaan zakken de komende tijd. probeer zo veel mogelijk te sparen.

qua maandelijkse lasten weet ik niet of het heel veel scheelt. ik betaal netto ongeveer 450,- voor mijn hypotheek van 200000,- en daarvoor wonen we vrijstaand met grote tuin in rustig dorp in randstad (helaas net niet groot genoeg voor paard aan huis)
komen natuurlijk nog allerlei vaste lasten bij die je bij een huurhuis niet zal hebben.
maar kopen zie ik ook wel als investering voor de toekomst.

Ligt ook een beetje aan welke hypotheek en hoe de rente staat, dat zal ts zich even uit moeten laten rekenen.
Maar het klopt wel de huizenmarkt is tamelijk in aan het storten en de kans is groot dat de huizen goedkoper worden.