Karma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Karma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 14:01

Nav iets wat ik las in een ander topic vroeg ik me af, wat is karma nou eigenlijk precies.

Zo heb ik zelf best vaak pechjes. Kleine pechjes, grote pechjes. Kleine zoals bijvoorbeeld dat vorige winter de enige dag met sneeuw het hele OV vastlag, en ik net die ochtend een presentatie had of dat ik vroeger jaaaaren gepest ben zonder dat er nou echt een reden was... Grote pechjes zoals mijn 8-jarige asielkat Garfield die na 13 dagen bij ons overleed aan suikerziekte (asiel wist het niet, had nog nooit problemen gehad in z'n leven en was altijd gezond) of mijn paard die een peesblessure kreeg (niet nav onverantwoord rijden).

Tuurlijk zijn er ook gelukjes, eerlijk gezegd denk ik dat ik het heel goed heb altogether. Ja

Maar zulk soort pech zou iemand ook van kunnen zeggen 'slecht karma!' Nou weet ik van mezelf dat ik een goed persoon ben (klinkt erg vol van mezelf, maar iedereen die me kent en weet hoe ik ben weet ook dat ik zo'n momentje af en toe best kan gebruiken Bloos), ik respecteer anderen en hou me altijd aan regels, ik vind dat ik best veel fatsoen heb en ik zou nooit iemand expres kwetsen. Ik sta altijd klaar voor mensen om me heen om te helpen als ze het nodig hebben. Dus ik kan eigenlijk niet geloven dat ik iets fout zou don waardoor ik het toch zou 'verdienen'...

Of zou ik die pech dan hebben juist omdat ik voor de rest zo gelukkig ben en het vrij goed heb? Om het uit te evenen? Tong uitsteken

Maar als dat waar zou zijn, hoe weet je dan of iets slechte karma is, of gewoon een verdeling van je geluk en pech?

Ik ben wel benieuwd naar jullie meningen, ohja en ik weet trouwens zelf al dat ik veels te veel nadenk over dingen Haha!.

Mereltje_

Re: Karma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:27

Haha, wat grappig dat er iemand is die daar ook over nadenkt...dat doe ik namelijk ook!

'Slecht karma''...ik weet niet of ik zo direct daar in geloof. Maar wel geloof ik dat mensen die zich op een bepaalde manier gedragen (vervelend of sympathiek) dat vroeg of laat altijd terugkrijgen. In ieder geval al in directe zin (als je aardig voor iemand bent, is diegene dat ook tegen jou) maar soms geloof ik ook wel een beetje in een hogere macht, alleen kan ik die niet zo goed omschrijven. Ik bedoel het gevoel dat ik soms onredelijk ben en loop te tieren en te vloeken en lelijke dingen denk (hoeft nog niet eens persoonlijk tegen íemand te zijn) en dat ik dan bang ben dat ik dat nog eens terugkrijg.

In mijn zomervakantie had ik het trouwens ook met de vriendin waarmee ik op vakantie was over Karma gehad en toen was er iets stoms gebeurd wat écht karma leek... Er zat zo'n vieze, erg grote langpootmug op onze slaapkamer en die probeerden we te meppen en weg te jagen. Toen kwam hij in de lampenkap van de lamp boven ons bed terecht. Die lamp stond aan en die langpootmug was langzaam aan het verschroeien. Dat was echt heel onaangenaam maar we konden hem er niet meer uit krijgen en we wilden van hem af. Midden in de nacht viel die lampenkap naar beneden. Hij kwam eerst op de knie van mijn vriendin en toen viel hij in stukken op de grond (hij was van glas). Dat was écht schrikken en dat vond ik nou typisch zo'n voorbeeld. Gelukkig had die vriendin alleen een blauwe plek...

Hoewel mijn nuchtere kant zegt dat het gewoon toeval is was dit wel iets karma-achtigs...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:21

met karma is het de bedoeling dat je leert van je fouten, van een vorig leven en in het nu leven. leer je er niet van, dan krijg je telkens weer vergelijkbare situaties voor je kiezen waarin je moet handelen. dat handelen moet je dus ergens veranderen. 't kan klein, 't kan groot maar ga er maar vanuit dat karma over de echte essenties van het leven gaat Knipoog

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:13

Roskur schreef:
Ik ben wel benieuwd naar jullie meningen, ohja en ik weet trouwens zelf al dat ik veels te veel nadenk over dingen Haha!.

Moet wel lachen om je laatste zin Haha! betrap mezelf hier ook regelmatig op. Maar er is niets mis met nadenken over dit soort dingen toch? Ik vind het ook leuk om over dingen te filosoferen/na te denken. Ik heb een paar vriendinnen die dat ook hebben. Haha, soms hele grappige 'diepzinnige' gesprekken hoor. Erg leuk.
En als jij je niet vervelend voelt door het denken.. lekker blijven doen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:03

Je hebt blijkbaar nog veel te leren in dit leven, en misschien moet je nog wel een paar keer terug komen? Heeft niet te maken met of je nu een goed of slecht mens bent.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:47

marleen_usar schreef:
Je hebt blijkbaar nog veel te leren in dit leven, en misschien moet je nog wel een paar keer terug komen? Heeft niet te maken met of je nu een goed of slecht mens bent.

Uhhh, paar keer terug komen? Verward
Als een ander mens/dier bedoel je?

Volgens mij heeft iedereen wel van die periodes waarin alles slecht lijkt te gaan of juist periodes waarin alles goed loopt. Ik geloof er niet in dat mensen voor het geluk zijn geboren, je moet je geluk toch echt zelf creeren.
Ik kan ook weleens in dingen blijven "hangen" omdat ze maar in m'n hoofd blijven spoken, zou wel handig zijn om een knopje te hebben om je gedachten even helemaal leeg te maken. *LOL*

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:31

Een mens komt altijd terug als mens en niet als dier.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:58

het is ook zo dat je net zolang tegen je zwakke puntenblijft aanlopen tot je er iets aan gaat doen. keer op keer komt het op je pad. heel frustrerend Knipoog

maar het is niet zo dat als jij een mug vermoord dat je daarvoor 'gestraft' wordt hoor :d

Ik geloof wel dat sommige mensen een hard leven hebben waarin ze veel meemaken om zo in één klas veel te leren, of goed te maken. stel dat je in je vorige leven een gierige rijkaard was, kan het best dat je nu leert te delen, door bijvoorbeeld een arme boer met 8 kinderen te zijn. bijvoorbeeld Haha!
daarnaast denk ik dat wat mensen uitstralen ook veelal terugkrijgen. het is uitstraling van energie.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:10

marleen_usar schreef:
Een mens komt altijd terug als mens en niet als dier.

En wie zegt er dat je uberhaupt terugkomt? Nagelbijten / Gniffelen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:34

Je komt pas niet meer terug als je bent uit geleerd en dat ben je niet zo maar.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:04

marleen_usar schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens Haha!
Ik heb met een hele goede vriend van mij altijd van die diepzinnige gesprekken, vaak tot in de hele late uurtjes Tong uitsteken
Wij zijn het er beide over eens dat het leven een leerproces is.
Je kan je verleden niet veranderen, maar je hebt wel zelf het heden in de hand!
Zo kennen we samen mensen die we het pure kwaad noemen, als je daar mee omgaat wordt je vanzelf meegetrokken in hun donkere gedachtengang.

Een goede oplossing om je karma positief te maken vinden we allebei een goede boswandeling of een weekend in de natuur om alle ellende even van je af te laten glijden en je hoofd leeg te maken.
Ik vind zelf een reep chocolade ook wel een goede oplossing Tong uitsteken Zorgt voor een dosis endorfine (oftewel het gelukshormoon).

Ik denk dat iedereen wel van die periodes kent waarin alles dreigt mis te gaan of echt mis loopt.
Ikzelf heb ook vele diepe dalen gekent door mensen die me gewoon als een hoopje aan de kant mikte alsof ik ..... was. En dan heb je het over volwassen mensen waarvan je verwacht dat ze toch een beetje fatsoen en verstand hebben!

Tegenwoordig luister ik heel goed naar het advies van een vriendin:
Als het even tegenzit denk dan zo: "het kan altijd erger!".
Werkt echt Haha! Knipoog

Enne, we zeggen allemaal, als ik alles van te voren geweten had dan had ik het heeeeeeeel anders gedaan!
Klopt Ja
En ik besef me nu dat ik nog lang niet uitgeleerd ben op mijn 30ste Tong uitsteken

Moest ik terugkomen als een dier.......doe dan maar een kat!

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:09

marleen_usar schreef:

Dat hangt er dan maar weer vanaf of je in reincarantie gelooft of niet
Het klinkt wel mooi als je inderdaad weer tot leven komt in een ander lichaam, maar of het inderdaad zo is blijft natuurlijk wel een mysterie. Schijnheilig

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 16:02

Maar eigenlijk is dat niet helemaal waar ik het topic voor opende. Het gaat nu namelijk weer over dingen die je wél zelf in de hand hebt, inderdaad hoe gelukkig je bent enz. daar kan je vaak zelf aan veranderen. Maar ik vroeg me meer dingen af die gebeuren, waar jij niks aan had kunnen doen / veranderen / van te voren kunnen weten, maar wel een negatief effect op jou hebben. Bijvoorbeeld door andermans doen, of pech / ongelukken / ziekte.

Het lijkt me niet echt helemaal eerlijk als ik in m'n vorige leven een naar persoon zou zijn geweest zonder tegenslagen, en ik daarom nu een enorm lief dier dat ik véél langer dan 13 weken had willen kennen moet verliezen..? Ik zie eerlijk gezegd niet echt een connectie, dan zou ik toch júist gestraft moeten zijn als ik een naar mens was -- en niet nu als gevoelige softie; zelfs nare mensen wens ik nog geen slechte dingen toe...

Dit geval leek me dus niet echt karma, maar gewoon pech... Maar wat is dan dus het verschil tussen karma en pech/ziekte/ongelukken enz., dát vroeg ik me af.

En dan bijvoorbeeld ook kinder- en burger-slachtoffers in oorlogen: Lijkt me niet dat zij het verdiend hebben, maar waarom is het dan geen karma? Waar ligt die grens?

Over leren: Ik denk eerlijk gezegd dat niemand ooit is uitgeleerd. En dat is denk ik juist goed, blijven open staan voor de dingen om je heen Ja

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:03

Ongeluk en pech is je lot daar verander je niks aan helaas.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:21

Roskur schreef:
Maar eigenlijk is dat niet helemaal waar ik het topic voor opende. Het gaat nu namelijk weer over dingen die je wél zelf in de hand hebt, inderdaad hoe gelukkig je bent enz. daar kan je vaak zelf aan veranderen. Maar ik vroeg me meer dingen af die gebeuren, waar jij niks aan had kunnen doen / veranderen / van te voren kunnen weten, maar wel een negatief effect op jou hebben. Bijvoorbeeld door andermans doen, of pech / ongelukken / ziekte.

Het lijkt me niet echt helemaal eerlijk als ik in m'n vorige leven een naar persoon zou zijn geweest zonder tegenslagen, en ik daarom nu een enorm lief dier dat ik véél langer dan 13 weken had willen kennen moet verliezen..? Ik zie eerlijk gezegd niet echt een connectie, dan zou ik toch júist gestraft moeten zijn als ik een naar mens was -- en niet nu als gevoelige softie; zelfs nare mensen wens ik nog geen slechte dingen toe...

Dit geval leek me dus niet echt karma, maar gewoon pech... Maar wat is dan dus het verschil tussen karma en pech/ziekte/ongelukken enz., dát vroeg ik me af.

En dan bijvoorbeeld ook kinder- en burger-slachtoffers in oorlogen: Lijkt me niet dat zij het verdiend hebben, maar waarom is het dan geen karma? Waar ligt die grens?

Over leren: Ik denk eerlijk gezegd dat niemand ooit is uitgeleerd. En dat is denk ik juist goed, blijven open staan voor de dingen om je heen Ja

Karma is het gevolg van een handeling die we doen, dus als je iets goeds doet dan heeft dat goede gevolgen en als je iets slecht doet dan heeft het slechte gevolgen. Sommige geloven gaan dan uit van reincarnatie, maar daar moet je dan weer in geloven.
Ik zie geen connectie tussen karma en pech/ziekte/ongelukken en zeker niet in oorlogen, dan zouden dus al die mensen iets slechts hebben gedaan...... Verward

De film Final Destination wel eens gezien?
Je bent verantwoordelijk voor je eigen geluk, of het nou je lot is of niet.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:08

Ik denk dat je moet oppassen dat je er niet een self fulfilling prophecy van maakt.
Een self-fulfilling prophecy (of zelfbevestigende voorspelling) is een voorspelling die zichzelf direct of indirect waarmaakt.

Als je dus gelooft in bad karma dan zal je het krijgen ook Knipoog

the Secret (een boek en soort van levensgids) heeft het daar volgens mij ook over. Als je gelooft dat er slechte dingen gaan gebeuren dan zullen ze ook gebeuren. Denk positief en positieve dingen zullen op je afkomen.

Ik geloof zelf niet heel erg in karma als iets waarop je dus geen invloed hebt maar maak er wel vaak grapjes over. Zo vraag ik me weleens hardop af wat ik in godsnaam in mijn vorige leven wel niet heb geflikt om dit karma te krijgen Clown
Maar dat doe ik alleen maar om rotmomenten om te zetten in komische momenten Knipoog

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:50

Nuage schreef:
Ik denk dat je moet oppassen dat je er niet een self fulfilling prophecy van maakt.
Een self-fulfilling prophecy (of zelfbevestigende voorspelling) is een voorspelling die zichzelf direct of indirect waarmaakt.

Als je dus gelooft in bad karma dan zal je het krijgen ook Knipoog

zoals jij het nu uitlegt lijkt het The Secret wel, 'als je erin geloofd, gebeurt het ook... Duivel '
selfulfilling prophecy gaat over dat je (onderbewust) je handelen aanpast op hetgeen je verwacht, en dan gebeurt er vaak ook, omdat je het hebt gestuurd.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:59

marleen_usar schreef:
Ongeluk en pech is je lot daar verander je niks aan helaas.

Je lot zou ik het niet noemen. Het hoort wel bij het leven, maar ik zie het niet als lot.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:15

Nuage schreef:
Zo vraag ik me weleens hardop af wat ik in godsnaam in mijn vorige leven wel niet heb geflikt om dit karma te krijgen Clown

Ik denk dat wel vaak... Ik heb echt veel pech, met kleine en grote dingen, in relaties vooral, maar ook met mijn lichaam en dingen die stuk gaan bijv. terwijl ik naar mijn idee altijd goed probeer te doen voor anderen.

Soms ben ik er een beetje zat van om telkens maar te denken: oh mijn tigste relatie is op de klippen gelopen, blijkbaar heb ik nog steeds niet geleerd hoe ik een relatie moet hebben.
Maar er zal wel een waarheid in zitten, want telkens komen er weer nieuwe rare dingen op mijn pad, waarvan ik zeker weet dat anderen die niet zo heel veel meemaken.
Misschien trek ik bepaalde mensen aan. Het enige voordeel is wel, dat als het weer uit is, de man in kwestie echt helemaal positief veranderd is/ het licht heeft gezien/ ineens heeft ontdekt dat ie homo is/ de vrouw van zijn leven ontmoet en binnen 3 maanden trouwt.
Ik zal dus wel op deze wereld zijn om dit aan mensen duidelijk te maken.. Verward

Maar het feit dat ik bepaalde ziektes en ongelukken krijg of nooit aardig gevonden word door schoonmoeders, ik weet gewoon ècht niet meer hoe ik dat karma dan moet veranderen behalve aardiger (nog aardiger???) zijn tegen schoonmoeders.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:57

Roskur schreef:

Misschien moet je op wikipedia eens lezen over Karma/Boeddhisme?

Karma (Sanskriet कर्म van de wortel kṛ, Pāli: Kamma) is een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme, dat letterlijk vertaald wordt als 'handeling', 'actie' of 'daad'. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons terug komt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Strikt genomen echter, verwijst karma alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden. Het gevolg van een daad wordt 'vipāka' genoemd.

Karma en haar gevolg wordt gezien als een natuurlijk principe, een wet van "actie en reactie". Er is dus geen God aan het werk die straft of beloont. Een goede daad heeft van nature gunstige gevolgen voor degene die de handeling verricht, en slechte daden hebben van nature slechte en onplezierige gevolgen.

In de religies die van reïncarnatie uitgaan (boeddhisme, hindoeisme, jainisme) strekt het begrip karma zich uit over het huidige en alle vroegere en latere levens. Het resultaat van de daden die men nú doet, kan in dít leven óf in een volgend leven terugkomen. Hetgeen ons overkomt is het resultaat van een actie die we in het huidige of een vorig leven uitgevoerd hebben, en we zijn in staat om nieuwe daden te verrichten die het resultaat van oude daden beïnvloedt. Ieder individu is door zijn daden zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leven, vreugde en pijn. Slechte daden (slecht karma) houden de cyclus van geboorte, ouderdom en dood in stand. Het doel van religie is bevrijding (nirvana) uit die gevaarlijke cyclus (samsara).

Ik volg trouwens redelijk de leer van de Boeddha. Ik heb een hele collectie boeken. Je wordt er wel een beter mens van, of je er nu in gelooft of niet, er staan dingen in waardoor je je dingen heel anders gaat bekijken.
Ik geloof dat alles een reden heeft, maar dat je niet alles in eigen handen hebt.
Vooral gedachtengangen en acties van andere mensen heb je niet in de hand.
Het enige wat je in de hand hebt is jou reactie er op. En daarmee bepaal je of het dragelijk is een dier van 13 weken oud te verliezen ja of nee. Ik denk het ?waarom? moet je maar gewoon vergeten! Als je er teveel over gaat piekeren word je nuts!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:54

Als het niet je lot is kan je er dus iets aan doen lijkt mij.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:07

Jij zegt juist dat je er niks aan verandert, ik niet Lachen Het hoort bij het leven, of je het nu (on)rechtstreeks zelf veroorzaakt, of niet.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:28

Ja, want zo kun je alles wel afschuiven op "Het Lot". Bloos
Als iemand vandaag nog voor de trein springt dan was dat dus zijn lot, maar als diegene besluit om mensen te gaan helpen dan is dat ook zijn lot?
Mensen willen altijd een reden hebben waarom iets gebeurt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:29

Het gebeurd toch niet zo maar, je moet er iets van leren waarom gebeurd het anders?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:30

Margreetje schreef:
Ja, want zo kun je alles wel afschuiven op "Het Lot". Bloos
Als iemand vandaag nog voor de trein springt dan was dat dus zijn lot, maar als diegene besluit om mensen te gaan helpen dan is dat ook zijn lot?
Mensen willen altijd een reden hebben waarom iets gebeurt.

Klopt, want dat is menselijk. Lachen
Ik geloof tot op zekere hoogte wel in karma, ik denk er niet teveel over na: het komt zoals het komt. Maar om de pijn te verzachten als er iets vervelends is gebeurd denk ik wel eens 'ach ik zal het wel verdient hebben', dit klinkt heel pessimistisch maar het heeft me wel tot een goed mens gemaakt en ik denk nu wel twee keer na voordat ik iemand een hak zet of iets 'gemeens' doe. Knipoog