Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 17:23

Ik zet dit niet graag hier neer maar ik zie geen andere weg meer helaas.Mijn dochter van 10 wordt al 2 jaar erg gepest,dus verbaal en lichamelijk.Toen ze 3 nieuwe schooljaar dagen had gehad zat ze er helemaal door heen,ze had op internet gezocht naar een andere school,je hart breekt als je dat hoort.Op kamp is haar slaapzak kapot gemaakt een knuffel gesloopt, kauwgom op haar pyama en tandpasta op haar laken en knuffel.Het moment van naar de bus moeten om op kamp te gaan, daar begon het pesten al.Je geeft je kind niet graag mee,ze zat alleen achter in de bus want ze is besmet en stinkt volgens haar school genoten.Het zijn niet een paar kinderen die zeggen je bent besmet of iiiieeeeeeeeeeeeeuuuuuuwwwwwwww, het is 3/4 van de kinderen van haar school.Vandaag werd ze getrapt in de pauze en moest de rest van de pauze naast de juf lopen,na de pauze rende zei naar binnen met die jongen achter haar aan,en op de trap werd ze weer geschopt.Vorige week had ze het lef iets bij een pester terug te doen, zegt die moeder he blijf van mijn kind af.Wat zegt een moeder die zelf gepest is vroeger,blijf van mijn kind af? Nou word die mooi, zei word(wijst naar mijn dochter)al 2 jaar gepest, jullie zeggen daar dan ook niks van.Het hoogtepunt is bereikt en mijn man is erg boos,die vraagd zich af waarom de ouders van de pesters niet worden aangesproken.Het is een lang verhaal maar ik zie mijn kind steeds meer ineen duiken.

Tellie

Re: Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:25

Is er geen optie om haar naar een andere school te doen, zodat ze overnieuw kan beginnen?

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:27

vreselijk als je kind zo gepest wordt, kan me voorstellen dat je je machteloos voelt. ik werk zelf op een school en daar werken wij met de methode Kanjertraining. Dit werkt echt super. Je hebt een houvast waarmee je de kinderen kunt wijzen op hun fouten. Ik denk zeker dat er eens heel goed met de ouders van deze pesters gepraat moet worden, kinderen hebben vaak geen idee wat hun pestgedrag aanricht bij het gepeste kind.
Ik zou denk ik een gesprek aangaan met juf en directie en samen proberen stappen te ondernemen, want dit is niet goed.

sterkte!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:28

Van die school af, belachelijk dat dit gebeurt zeg!!
nieuwe start laten maken, en een cursus voor zichzelf opkomen laten volgen ergens als dit mogenlijk is. ik ben 10 jaar lang geestelijk en lichamelijk gepest en ook geslagen en geschopt, en geloof me, ben er nog niet overheen... wou nooit hulp aannemen,ik dacht dat ik het zelf wel kon.

Probeer wel even op je schrijven te letten, zei is bijvoorbeeld : Zij. Leest soms wat irritant.

succes!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:29

Dat is nogal, is er nooit geen gesprek met de school geweest ? ik bedoel dit kijk je toch niet even aan je moet meteen actie ondernemen, bij mijn dochter op school is een pestprotocol en zo hoort het op elke school vind ik !
Sterkte aan je kleine meid Ach gut

kimmysan

Ja dat vind ik ook een goed idee. En vraag dan of je dochter eerst een dagje op die school met jou mag kijken. Dan zie je hoe de leerlingen met elkaar omgaan.

Ik ben zelf ook van school gewisseld op mn 10de en mn nieuwe school was zo'n verschil. Ik was gewoon verbaast dat kinderen hoi tegen me zeiden.

Ik heb ook een tijdje kanjertraining gevolgd. Werkt ook super.

Jolandaa_

Tellie schreef:
Is er geen optie om haar naar een andere school te doen, zodat ze overnieuw kan beginnen?

en als het daar dan weer gebeurt? ze kan moeilijk elk jaar van school veranderen, dat is voor een kind ook geen doen..

de ouders moeten aangepakt worden. en de kinderen ook. van mij part op de ouderwetse manier met een liniaal op de vingertjes. ik vind de kinderen van tegenwoordig steeds erger worden.
bah bah, nee zo zou mijn kind niet worden, want dat pak ik persoonlijk zelf heel hard aan..
10 jaar oud?! waar zijn ze mee bezig, die horen nog met auto's en poppen te spelen, niet met treiteren!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:30

heb je al met de schoolleiding/leerkrachten gepraat? ik vind het belachelijk dat het zo ver kan komen op een school!
het lijkt me heel erg om te zien dat je kind zo gepest wordt..
als de school geen stappen onderneemt zou ik haar zeker naar een andere school doen en heel duidelijk aangeven waarom.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ik zou toch gaan denken aan een andere school. Ze is nu tien dus ze heeft nog wel even te gaan tot ze naar het middelbare onderwijs kan.

Ondertussen zou ik wel diverse gesprekken aan gaan met het schoolbestuur. Dit kan natuurlijk niet.

Esther_r20

poe zeg, ik ben zelf leerkracht en hier krijg ik zo de kriebels van.
Wat doet haar juf in dit geval? De hele pauze naast juf lopen, dacht het niet, zo'n meisje moet ook kunnen spelen en vrolijk zijn, Die pesters waren met mij absoluut niet blij geweest.

Ik vind dit echt een schande voor de school en leerkracht. De school moet een veilige basis zijn en niet zo'n vervelende plek.
WAt er na schooltijd gebeurd kanje niet altijd voor zijn of veranderen, maar op school hebben de leerkrachten het voor het vertellen.....

Hoe heeft school hierop gereageerd?
Blijft dit doorgaan, kijk dan idd naar een andere school, maar liefst wel in een andere wijk zodat ze echt opnieuw kan beginnen.

NOg een puntje... mocht ze op de een of andere manier ergens opnieuw kunnen beginnen dan is een "Kanjertraining" erg goed om te volgen zodat ze iets weerbaarder wordt gezien ze nu al steeds meer onzeker zal worden.

sterkte ...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:31

Ik zit duidelijk anders in elkaar........... ik probeer eerst of mijn kind het zelf op kan lossen op een eerlijke manier, lukt dit niet dan ga IK het oplossen, en ik ben dan niet lief....... niet voor ouders, niet voor kinderen en niet voor school.....

Maar echt he, gaat niet gebeuren joh!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:33

Jeetje, zo gemeen..... oplossing is moeilijk maar misschien hard met vuist op tafel slaan bij die school, dat het afgelopen moet zijn en er consequenties moeten volgen op acties van de pesters.

Weer een andere school, misschien toch een optie? ik weet daar verder niks van, maar een andere school benaderen met dit probleem? Misschien niet voor overplaatsing maar objectief oordeel over wat te doen met je kind?

Persoonlijk denk ik dat pesten niet stopt, hoe moeilijk ook je kan je kind niet 24/7 beschermen....wat nu openlijk gebeurd gaat dan misschien in het geniep en daardoor veel erger.

Stil zitten en afwachten zou ik niet doen, jij bent de enige op wie je dochter kan rekenen en je moet het voor haar opnemen, hoe dan ook!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:34

ja maar op een nieuwe school kan je wel opnieuw beginnen en de school inlichten dat ze is gepest. Misschien kan je zoeken naar een school dat idd zo'soort snti pest programma gheeft. Iig zou ik er alles aan doen om dit te stoppen! Ben zelf ook gepest vroger en geloof me, dat heeft een hele impact op je verdere leven!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:37

Jeetje wat rot. Ik zou eerst met de juf van je dochter gaan praten. Een school zou er alles aan moeten doen om dit niet meer te laten gebeuren. Ze moeten de plagers inzicht proberen te verschaffen dat dit niet kan en dat het zo niet hoort. En ik vind echt dat de ouders eigenlijk het 'recht' hebben om dit te weten, want het gaat wel om hun kind die ander mans kinderen ziekelijk plaagt! Ik geloof dat geen ouder zijn eigen kind als plager wil opgroeien. Dat hoop ik tenminste. Maar dat zou ik iig doen. Met de school praten, dat jij dit niet langer wil voor jou dochter. Mischien kan de school jou ook wel helpen met wat je zou kunnen doen. Mischien adviseren ze je wel een andere school of weet ik veel wat. (mijn vader is leraar op een school en die school probeert echt alles te doen tegen pesten. Een school draagd eigenlijk ook gedeeltelijk mee aan opvoeding, al klinkt dat mischien raar.) Ten tweede; Is je dochter zelfverzekerd? of was ze dat mischien maar is dat door school minder geworden? Het kan voor haar altijd helpen om iets te gaan doen waardoor ze zelfverzekerder word. Sport in eerste instantie, op een club is iedereen vrijwel hetzelfde en vaak sportief tegen elkaar. Heb nog niet vaak gehoord dat er op een sport club raar word gedaan tegen iemand.

Ik wens jullie in ieder geval veel sterkte. Ik hoop echt voor je dochter dat die plagers ophouden.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:39

Ik was vroeger zo'n kind dat op deze manier gepest werd. Mijn ouders hebben gekozen om het met de school en kinderen op te lossen.
Nu achteraf bekeken had ik toch echt graag naar een andere school gewild en dan was dat waarschijnlijk ook veel beter verlopen.
Mijn eigen kind bleek ook zo'n slachtoffertje voor pestkoppen en ik heb hem in groep 5 overgezet naar een andere school. Een wereld van verschil. Veel zelfverzekerder, af en toe speelafspraakjes en met een lach naar school.

Als dit al 2 jaar aan de gang is, hoef je er niet op te rekenen dat ze het aankomende jaar het anders zullen aanpakken. En als ze het wel doen...de gedragspatronen en groepsdynamiek naar je dochter toe is al flink vastgezet. Ze zal altijd het buitenbeentje blijven op deze school.

Mijn advies is overplaatsen naar een andere school , eentje waar geen enkel kind van haar huidige school op zit of komt, en haar op een weerbaarheidstraining doen zoals de Kanjertraining.

Heel veel succes...

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:40

heel erg dat dat zou gaat
t lijkt me beter voor haar een andere school anders is het echt niet leuk meer voor haar!!
en vraagje is het alleen op school of wonen de kinderen ook dicht in de buurt anders begint ze hetzelfde op die school als het heel dichtbij is

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:41

kimmysan schreef:
Ik heb ook een tijdje kanjertraining gevolgd. Werkt ook super.

Misschien is het een idee om je daar eens in te verdiepen, ik hoor er ook goede resultaten over en ben zelf ook bekend met de methode als preventieve maatregel.
Deze methode is juist 'uitgevonden' om kinderen weerbaarder te maken.
Op een goede manier, niet door er op los te schelden of slaan Lachen

Daarnaast klinkt dit als een plek waar je dochter niet goed tot ontwikkeling kan komen, een niet-veilige plek voor haar.
Veranderen van school én kanjertraining, dat zou mijn oplossing zijn. En dan het liefst starten met de training nog vóór dat ze op een andere school komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:42

KiWiKo schreef:
Ik zit duidelijk anders in elkaar........... ik probeer eerst of mijn kind het zelf op kan lossen op een eerlijke manier, lukt dit niet dan ga IK het oplossen, en ik ben dan niet lief....... niet voor ouders, niet voor kinderen en niet voor school.....

Maar echt he, gaat niet gebeuren joh!

Zo echt wel! Ze zouden aan mij ook een hele verkeerde hebben!

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:43

De beste remedie is eigenlijk een assertiviteits cursus. Hierdoor wordt je dochter weerbaarder en krijgt ze meer zelfvertrouwen. Dit zal ze gaan uitstralen. Ook zal ze verbaal sterker in haar schoenen komen te staan. Pestkoppen zoeken altijd een makkelijk slachtoffer! Ze zal dus goed aanzichzelf moeten werken. Ook is het belangrijk dat ze weet dat ze wel waardevol is. Wanneer een kind veel wordt gepest kan dit beeld nl dramatisch omslaan in "Ik ben waardeloos." Hieruit kunnen later div. problemen ontstaan. Het is dus belangrijk dat ze zelf ontdekt dat ze er mag zijn.

Hou de lijn met de school kort, geef goed aan bij de mentor/klassendocent/coach en het zorgteam wat er binnen of buiten school gebeurd. (Ik ga ervan uit dat contact met de ouders van de pester al een gepasseerd station is.)

Wanneer het pesten geweldadig wordt of wanneer je dochter zich niet meer veilig voelt, (Bijv. wanneer ze in elkaar wordt geslagen, fietsen worden gesloopt of seksueel misbruikt/bedreigd) dan zou ik zeker aangifte doen bij de politie. Niet bang zijn dat het pesten erger wordt door de aangifte. Als het erger wordt, wederom de politie inschakelen. De aanhouder wint!

In sommige gevallen is het noodzakelijk om van school te veranderen. Echter moet je van te voren goed afvragen waarom je dochter een zondebok is geworden. Vaak heeft dit te maken met te weinig zelfvertrouwen, introvert zijn, te lief zijn, vooral op volwassenen gericht zijn ipv leeftijdsgenootjes.. e.d. In dat geval zal ze ook op een andere school een mogelijk slachtoffer kunnen worden en zal ze daarom eerst aanzichzelf moeten werken.

"Men moet haar accepteren hoe ze is..." Een mooie uitspraak, maar in praktijk is dit zelden het geval.

Succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:45

Jolandaa_ schreef:
Tellie schreef:

en als het daar dan weer gebeurt? ze kan moeilijk elk jaar van school veranderen, dat is voor een kind ook geen doen..

de ouders moeten aangepakt worden. en de kinderen ook. van mij part op de ouderwetse manier met een liniaal op de vingertjes. ik vind de kinderen van tegenwoordig steeds erger worden.
bah bah, nee zo zou mijn kind niet worden, want dat pak ik persoonlijk zelf heel hard aan..
10 jaar oud?! waar zijn ze mee bezig, die horen nog met auto's en poppen te spelen, niet met treiteren!

En het rare is dat de meeste pesters thuis geslagen worden...........
Buitenshuis willen ze de macht hebben en stoken (soms zeer dreigend) andere op.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:45

Iedereen roept wel naar een andere school sturen, maar ik denk niet dat dat helpt. Je neemt de pesters dan wel van haar weg, maar het blijft een gepest meisje en ook op de school daarna zullen de 'vervelende' kinderen dat in de klas al gauw opmerken en zal je dochter opnieuw het pispaaltje zijn. Het is vooral belangrijk dat ze leert om voor zichzelf op te komen. Ze moet verdomme een schop terug geven! En dat klinkt nu heel makkelijk en ik weet dat het moeilijk is, maar ga met haar in therapie en doe haar bijvoorbeeld op zelfverdediging. Je kan wel weggaan van die school, maar dan loop je eigenlijk alleen maar weg van het probleem en wordt er niets opgelost.

Ik ben zelf ook heel erg gepest, op de basisschool in groep 5 & 6. Schelden, voor l*l zetten, in elkaar slaan, met gym kleren onder de douche gooien, enz. In groep 7 kreeg ik een 'vriendje' (toevállig één van de vrienden van de pesters, ik geloofde er eerst dus ook geen drol van, dacht dat ze me een loer wilden draaien) en die heeft het gigantisch voor me opgenomen waardoor het stopte. Op de middelbare school, in de eerste en tweede klas, begon het echter weer en werd het echt heel hevig. Gelukkig niets lichamelijks, maar psychisch pesten doet helaas net zo zeer. Ik ben daar ook heel erg down van geweest, uiteindelijk zelfs depressief en wilde ik niet meer leven. Mijn ouders wisten wel dat ik werd gepest en hadden er al zo vaak met school over gepraat, ze probeerden de halve klas ook aan te pakken, maar dat lukte ze gewoon niet. Uiteindelijk ben ik zelf naar een vertrouwenspersoon toegestapt om te praten en zij heeft me doorverwezen naar een psycholoog bij Jeugdzorg (waar ik overigens maar twee keer ben geweest, want ik vond het een verschrikkelijk raar mens en had niet het idee dat ze me goed deed). Het praten heeft me echt veel geholpen. Ik kon zo mijn gevoelens kwijt, over wat het allemaal deed in mijn hoofd, en ik ben op die manier heel erg veranderd. Die vertrouwenspersoon zag dat ook, elke week kwam ik een stukje sterker binnen. Ik ben nog steeds mezelf, ik ben verlegen en sta niet graag in de belangstelling en trek het me wel degelijk aan als iemand zegt dat ik lelijk ben (o.i.d.) maar ik ben ook niet meer zo'n schatje die makkelijk over zich heen laat lopen. Geef je mij een klap? Dan kun je zeker een knal terug verwachten en die zijn niet zacht.. En probeer je een rottig geintje bij mij uit te halen? Dan denk ik (en misschien zeg ik het ook wel hardop) alleen maar hoe zíélig je wel niet bent. Ik zag het ook een hele tijd niet zitten en praten vond ik al helemaal niks, maar ik ben blij dat ik het uiteindelijk toch heb gedaan.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:47

ik ben vroeger ook veel gepest gewoon omdat ik meer deed dat het gem kind bij ons in de klas

zat op paardrijden speelde in een orkest zat op scouting

de mavo waarop ik zat deed er niks aan mijn moeder probeerde er van alles aan maar helaas
en ze lieten me niet naar een andere school gaan
oh wat was ik boos en als ik er aan denk wordt ik weer boos

ik zou haar van school halen naar een andere school doen en haar op een zelfverdedigings sport doen
niet om van zich af te meppen maar gewoon om haar een betere houding te geven

als dit met mijn dochter gebeurt zijn dat de stappen die ik zou doen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:50

Ik zou eerst praten met de leidinggevenden op school, directeur en mentor van je kind.
Doen zij er niks mee, dan zou ik toch gaan kijken naar een andere school en tegelijkertijd je kind op een assertiviteitscursus of misschien een zelfverdedingssport. Niet om terug te vechten, maar voor haar zelfvertrouwen.
Probeer veel met je dochter te praten zodat ze niet bang is om dingen te verzwijgen als er weer wat op school gebeurt.
Ik ben op de middelbare school erg gepest. Mijn moeder heeft het eerst mij proberen laten oplossen, toen dat niet lukte heeft ze met de schoolleiding gepraat. Die heeft willen helpen maar de gepest bleef doorgaan.
Ik wou heel graag dat ik van school was verandert en opnieuw kon beginnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:53

Ukkiee schreef:
Iedereen roept wel naar een andere school sturen, maar ik denk niet dat dat helpt. Je neemt de pesters dan wel van haar weg, maar het blijft een gepest meisje en ook op de school daarna zullen de 'vervelende' kinderen dat in de klas al gauw opmerken en zal je dochter opnieuw het pispaaltje zijn.

Daarom is het advies van verschillende mensen om EN van school te veranderen zodat je met een schone lei kunt beginnen, EN een kanjertraining om te te helpen met zelfvertrouwen en weerbaarheid.

Soms is de relatie met de school en de medeleerlingen zo kapot dat het niet meer makkelijk te veranderen is. Je hebt een bepaalde naam, bij de leerlingen, de leerkrachten en de andere ouders, en dat is niet makkelijk te doorbreken. Een nieuwe start op een andere school kan dan een nieuw begin zijn, zonder alle bagage van vroeger. Maar het is dan inderdaad wel verstandig om dat ook te ondersteunen met iets wat helpt bij haar zelfvertrouwen en weerbaarheid.
Om met nieuwe vaardigheden echter een nieuwe start te maken is wat mij betreft geen weglopen van de problemen, maar vooral een goede mogelijkheid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:54

Mijn vriendin is wel van school veranderd, en dat heeft goed geholpen. (en ja ze had rood haar, een beugel en een bril).

Ik denk dat een training haar wel weerbaarder kan maken en vooral aan haar uitstraling wat kan doen.