[W]Baas rijd paarden heel agressief, wat te doen?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cherrypop

[W]Baas rijd paarden heel agressief, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:12

Ik werk nu een maand op een Stoeterij en ik heb het echt naar mijn zin. Tuurlijk zijn er wel wat kleine irritatie dingejtes, maar dat heeft iedereen op zijn werk.
Nu is het wel zo, dat mijn baas ONWIJS ongedurig is met de paarden. We hebben alleen jonge paarden (3 tot 5 jaar) die dus niet zo veel kunnen. Nu maakt mijn baas de paarden onwijs druk en gespannen en als ze dan niet goed luisteren, buigen of weet ik veel wat breekt de hel los. Dan word het schoppen, trekken en slaan. Soms iets minder, maar soms, zoals vandaag, echt heel erg. Dat je gewoon de slagen door heel de baan hoort. Ik rij er dan meestal bij in op een ander paard, maar ik weet nooit zo goed wat ik moet doen... Vandaag was hij naderhand ook nog zo boos op het paard dat hij hem op de spuitplaats ook geslagen heeft met de bovenkant van de zweep op hoofd, hals en lichaam. Ik stond aan de grond genageld. Want boos worden kan ook niet, want dan ben ik mn baan dadelijk kwijt Verward Want wie ben ik als beginnend "professioneel" ruiter om daar opmerkingen over te gaan maken?
On the other hand, is het natuurlijk echt NOT DONE.
Ik moest het gewoon even kwijt, voel me er echt rot onder. Tips en medeleven zijn welkom Knipoog

Anoniem

Re: [W]Baas rijd paarden heel agressief, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:24

Nou ja, het lijkt mij totaal niet normaal wat die vent doet en ook al rijd je zelf niet eens paard, dan zie je dat ook. Ik zou het dus zeker zeggen als ik jou was en als ie je daarom de laan uittrapt? Tja, dan moet je je misschien afvragen hoe erg dat is.. Wil je voor zo iemand blijven werken? Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:25

Is het een baas waar je wel voor wilt werken, leuke baan of niet? Als mijn baas zo met paarden om zou gaan zou ik het zeggen en meteen daarna zelf ontslag nemen. iemand die zo met paarden omgaat, jong en onervaren of ervaren of niet vind ik het niet waard om voor te werken. Dan zou ik mijn eigen kwaliteiten liever gebruiken bij iemand die wel het respect voor paarden heeft.

Als het werkelijk zo gaat valt het onder dierenmishandeling en geen opvoeding of africhting. ZIjn dit eigen paarden waar hij het bij doet of paarden van een ander die er voor africhting staan. Is het het 2e zou ik ook de eigenaren van de paarden inlichten.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:27

weg gaan daar en hopen dat iedereen dat doet, zodat hij moet gaan na denken. Wel eerlijk vertellen waarom je niet meer voor hem wil werken. Zijn genoeg stallen waar ze wel normaal met de paarden om gaan. Klote he, de paarden wereld is hard!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:29

Tja jij wilt natuurlijk niet ontslagen worden, maar van de andere kant gezien... Dit is natuurlijke geen goede referentie als je later ergenst gaat solliciteren.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:32

Euhm wel ik denk dat ik het ook lastig zou vinden hoor om het zo te zeggen, maar misschien op een subtiele manier brengen of tijdens een pauze eens de vraag op tafel gooien wat de meest effectieve manier is om een paard te laten luisteren. Een discussie is best leerzaam voor alle partijen, en misschien kun je hem dan overtuigen.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:37

Tja dat is wel zo, maar vind maar eens wat waar je fijne paarden krijgt, op concours mag etc. Ik denk als ik wat anders zou weten dat ik wel zou gaan kijken maar voor nu is het gewoon moeilijk.
En hij vind dat ie goed bezig is, dat het the way to go is en dat die paarden gewoon eigenwijs zijn. Terwijl ik denk dat hij ze gek maakt waardoor ze fouten maken en dat hij dan weer boos word (soort vicieuze cirkel).
Mijn baas heeft al 20 jaar ervaring, bedoel wat moet ik hem gaan vertellen? Je doet het verkeerd?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:38

Ik huurde een binnenbak van een GP ruiter, die het nodig vond om elke avond een paard met slof met de kin op de borst vooruit te meppen met zweep en sporen, nog voordat het paard iets verkeerd had gedaan.

Raakte het paard in paniek en begon het te rennen? Dan reed hij 'm gewoon stuk op de muur!

Op die stal vonden ze dat heel normaal en het was ook niet slecht voor de paarden, anders zou hij geen GP niveau rijden toch?

Stoom uit je oren Frusty Hamer
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 29-09-08 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Ervaring of niet dat is geen vrijbrief om agressief te worden tegen paarden. en hoe fijn is het om paarden te rijden waarvan je weet dat ze zo op hun kop krijgen zijn ze dan braaf of gewoon bang een stap verkeerd te zetten?

Storm

Rij jij die paarden ook? Misschien kan je laten zien dat jouw aanpak beter werkt. Hij zal ook zien dat jij eer van de paarden gedaan krijgt op jouw manier, dan hij op de zijne.
Als je je baantje wilt houden, dan zou ik niet te direct zijn tegen hem, helemaal omdat je er pas 1 maand werkt. Hij zal nu nog niet naar je luisteren vrees ik... maar misschien over een paar maanden wel als je het zolang no kan volhouden natuurlijk.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:39

Black_White schreef:
Euhm wel ik denk dat ik het ook lastig zou vinden hoor om het zo te zeggen, maar misschien op een subtiele manier brengen of tijdens een pauze eens de vraag op tafel gooien wat de meest effectieve manier is om een paard te laten luisteren. Een discussie is best leerzaam voor alle partijen, en misschien kun je hem dan overtuigen.

Dit heb ik alleens geprobeerd, maar hij is niet echt van zoiets onder de indruk...
Mooiste van alles is dat ik vaak training krijg en dan zegt ie "Ja je moet niet boos worden, gewoon rustig blijven, ik weet hoe moeilijk het is maar daar bereik je niets mee" en dan zie je hem de volgende dag weer door de bak vliegen. Ik begrijp er ook niets van Verward

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:41

Weet je, misschien kan je hem eens op de film zetten en het hem later laten zien. Misschien heeft hij zelf helemaal niet door dat hij zo bezig is.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:42

Storm76 schreef:
Rij jij die paarden ook? Misschien kan je laten zien dat jouw aanpak beter werkt. Hij zal ook zien dat jij eer van de paarden gedaan krijgt op jouw manier, dan hij op de zijne.
Als je je baantje wilt houden, dan zou ik niet te direct zijn tegen hem, helemaal omdat je er pas 1 maand werkt. Hij zal nu nog niet naar je luisteren vrees ik... maar misschien over een paar maanden wel als je het zolang no kan volhouden natuurlijk.

er zijn wel een aantal paarden die wij samen rijden ja, maar ik geloof niet dat dat uberhaupt daagt bij die man. Ook omdat ik vaak te horen krijg dat je geduld moet hebben en zo.. Miss dat ie dan ook net ff chagrijnig is ofzo en dat paard het dan moet ontgelden, ik weet ook niet waar het vandaan komt..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:42

Je kunt hier eigenlyk niks aan doen. Hoe vervelend ook, zo gaat het op enorm veel stallen. Daarom ben ik ooit weggegaan op een niet nader te noemen stal.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:45

Storm76 schreef:
Weet je, misschien kan je hem eens op de film zetten en het hem later laten zien. Misschien heeft hij zelf helemaal niet door dat hij zo bezig is.

No offense maar ik ga mijn 13 jaar oudere baas die zijn eigen stal/fokkerij heeft opgebouwd toch niet filmen om te zeggen hey kijk eens even wat je verkeerd doet. Hij is wel mijn meerdere, in zijn ogen en ook in die van mij heeft hij meer verstand en ervaring. Tenminste... Soms vind ik dat ik beter rij (als hij zo bezig is), maar ik kan ook niet zeggen dat ik nu al een wereld ruiter ben, ik doe ook nog steeds dingen verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:47

Je kunt eens beginnen met een opmerking van "Goh, vind je dit nou nodig?" Of "denk je dat dit helpt?" En kijken hoe die reageert.. Misschien wordt ie heel boos, maar misschien dimt ie dan ook wel in.. Kan ook voor zo iemand heel confronterend zijn als er wel eens iemand een opmerking over maakt.. Ja
Filmen zou ik idd niet zo snel doen Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:47

Charlenexx schreef:
Black_White schreef:

Dit heb ik alleens geprobeerd, maar hij is niet echt van zoiets onder de indruk...
Mooiste van alles is dat ik vaak training krijg en dan zegt ie "Ja je moet niet boos worden, gewoon rustig blijven, ik weet hoe moeilijk het is maar daar bereik je niets mee" en dan zie je hem de volgende dag weer door de bak vliegen. Ik begrijp er ook niets van Verward

juist op zo'n moment kun je denk ik best naar hem toestappen en eventueel met een grapje zeggen van "
goh.....je moet toch niet boos worden maar rustig blijven?
mag best hoor,wijs hem maar op zijn eigen woorden...

vraag anders waarom hij zo reageerd naar de paarden toe?
of je misschien het betreffende paard van hem moet overnemen zodat hij wat stoom kan afblazen?

ik vind dat je in dit soort gevallen best keer op keer op keer tegen hem mag zeggen van he joh..
denk je een beetje om de dieren? met wat geluk denkt hij er dan zelf ook wel om

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:48

Charlenexx schreef:
Storm76 schreef:

No offense maar ik ga mijn 13 jaar oudere baas die zijn eigen stal/fokkerij heeft opgebouwd toch niet filmen om te zeggen hey kijk eens even wat je verkeerd doet. Hij is wel mijn meerdere, in zijn ogen en ook in die van mij heeft hij meer verstand en ervaring. Tenminste... Soms vind ik dat ik beter rij (als hij zo bezig is), maar ik kan ook niet zeggen dat ik nu al een wereld ruiter ben, ik doe ook nog steeds dingen verkeerd.

zo moet je het ook niet brengen Lachen
Breng het op een andere manier, zeg dat je voor je opleiding filmmateriaal moet maken en film hem op een aantal paarden, die film laat je hem dan zien om te 'beoordelen'. Hij zal hopelijk schrikken van zijn eigen beelden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:51

Dat is wel een goede!

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:52

Storm76 schreef:
Charlenexx schreef:

zo moet je het ook niet brengen Lachen
Breng het op een andere manier, zeg dat je voor je opleiding filmmateriaal moet maken en film hem op een aantal paarden, die film laat je hem dan zien om te 'beoordelen'. Hij zal hopelijk schrikken van zijn eigen beelden.

Ik doe geen opleiding meer Knipoog Ik ben gewoon ruiter als beroep Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:52

Kun je geen clinic organiseren waarin je iemand uitnodigt die laat zien dat het ook anders kan. Cool

Kijk als jij het zegt ben je een betweterig grietje, maar als iemand van buiten laat zien dat het ook anders kan, dan hoef jij het zelf niet te zeggen, snap je Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:53

@ TS, wat durf jij hoog te springen Nagelbijten / Gniffelen , zat even in je profiel te neuzen. Ik vind 50 cm al heeeeeeeeeeeeeeeeel hoog Clown

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:55

Tja, dat lukt dan niet...
Enne... kan je geen 'nieuwe filmcamera' krijgen (lenen van iemand, maar zeggen dat hij van jou is) en zeggen dat je hem even uit wilt proberen omdat je het nog niet helemaal snapt hoe hij werkt. In de pauze kan je hem dan vragen of hij even wil kijken hoe het paardje loopt... (of een ander smoesje)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:56

Geef hem een priveles cadeau voor z'n verjaardag van een instructeur die vriendelijk werkt Extreme duivel

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:57

Arabesk schreef:
Kun je geen clinic organiseren waarin je iemand uitnodigt die laat zien dat het ook anders kan. Cool

Kijk als jij het zegt ben je een betweterig grietje, maar als iemand van buiten laat zien dat het ook anders kan, dan hoef jij het zelf niet te zeggen, snap je Knipoog

Ook al in PB.. We krijgen echt héél goed les van zeer gerenomeerde mensen. Ik begrijp ook niet waar die spontane agressie vandaan komt!!

Tuurlijk word ik ook weleens boos op een paard en krijgt ie op zn flikker, maar hij moet wel echt wat fout doen en ik moet voor mezelf zeker weten dat ik het 80% goed doe. Maar bij mn baas zijn die paarden altijd best heet, dan worden ze strak in het lijf en dan word ie boos omdat ie niet wil buigen (ja eh DUH).

Over dat hoog springen... Valt allemaal reuze mee Tong uitsteken ik rijd meestal alleen jonge paarden dus BB tot M... Als ik een paard zou hebben die hoger kan durf ik het ook, maar ik ben geen blinde die zomaar met een random paard op 1.60 afcrosst Tong uitsteken