Opzeggen werk in proeftijd, wat kan en wat niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Opzeggen werk in proeftijd, wat kan en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 09:23

Ik zit een beetje met een dilemma..

Werk sinds 3 weken bij de Albert Heijn als kassamiep, en alhoewel ik het héél relaxed vind dat ik mijn geld zittend en schuivend kan verdienen, vind ik het véél te geestdodend en kom ik erachter dat ik het toch eigenlijk veel te druk heb met school en de paarden..

De afspraak was ook, dat ik 8 uur in de week zou werken, en dat als ik meer zou wíllen, ze me dan in overleg meer zouden inplannen. Nu kreeg ik vorige week mijn rooster voor 3 weken, ben ik deze week 12, volgende week 20(!) en de week daarna iets van 15 uur ingepland. Absoluut niet de bedoeling, dat trek ik gewoon niet! Als ik thuiskom (om 8/9 uur 's avonds, op een dag waarop ik om half 8 al op de scooter naar mijn stage zat), stort ik gewoon totaal in, janken van de stress, want ik moet zoveel dingen regelen en afzeggen door mijn werk.

Nouja, duidelijk dus, ik wil ermee stoppen.. Zit nog in mijn proeftijd, dus heb op zich geen opzegtermijn. Heb het ook al tegen de manager gezegd dat ik wil stoppen, maar die zegt: "Ik heb je wel nog die 3 weken ingepland staan, wil wel dat je die afmaakt!". Nou snap ik wel dat het voor haar vervelend is dat ze voor mijn uren dan nog iemand anders moet zoeken, en op zich wil ik de komende weken nog best wát werken om het inplannen voor hun iets makkelijker te maken. Maar écht geen 20 uur!
Nu zei ze dus dat we dat gisteren wel even zouden regelen, maar ze was er gisteren dus helemaal niet..

Ze is er pas maandag weer, en ik sta voor vandaag en maandag wél ingepland, terwijl ik eigenlijk die twee dagen gewoon niet had willen werken!

Wat zeggen jullie? Die weken nog gewoon volledig uitwerken en niet zeuren? Of alleen vandaag (12-8 Gaaaap ) nog uitwerken en dan stoppen? Eisen dat ik vandaag (en de rest van de weken) korter mag werken? Of gewoon nú bellen om het op te zeggen?

Ben benieuwd, want zit er best mee in mijn maag. Vind het l*llig voor ze, dat ze dan andere mensen moeten zoeken, maar aan de andere kant is het ook wel een beetje hun eigen schuld en ik red zoveel werken gewoon echt niet..

MilesNF

Re: Opzeggen werk in proeftijd, wat kan en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:30

Ik zou vandaag werken en daarna stoppen. Je mag gewoon per direct stoppen. Ik vind dat je geen rekening hoeft te houden met die planning hoor, dat is niet jouw probleem, hadden ze je maar niet zoveel in moeten plannen zonder overleg. Niet over je heen laten lopen hoor!

Angie_ke

Pfoe ik heb zowat hetzelfde meegemaakt als jou! Alleen ben ik wel zwaar ziek en dat wisten ze ook...
Ik had een contract van 18 uur per week en sommige weken deed mevrouw de gerante me 27-30 uur werken!
Dan hield ze me na sluitingstijd nog een half uur extra daar om haar winkel op orde te zetten...
Ik zat ook nog in m'n proeftijd en had 1 week opzegtermijn, maar goed, door mijn gezondheid ben ik volledig gecrasht en heb ik me ziek laten zetten.
Heb m'n ontslagbrief een aantal weken later gekregen Lachen
Ondertussen ben ik 100% werkonbekwaam dus werken zit er (voorlopig?) sowieso niet meer in.
Maar 8 uurtjes werken of 20 uurtjes is wel een groot verschil hé! Vooral als je nog naar school gaat en de paarden enzo...
Vind dat echt niet verantwoord hoor, ze had het tenminste wel op voorhand kunnen vragen of je wel zoveel kon werken!
Ik zou, als ik jou was, je zegt nl. dat je er volledig door zit... m'n opzeg geven, 1 week is 1 week en dus geen 3... (edit: jij kan dus elk moment stoppen Knipoog )
Niet erg "netjes" mssn, maar dat is zij ook niet geweest, ik voelde me ook schuldig hoor, maar ondertussen pushte mijn gerante mij wel tot het uiterste en is m'n gezondheid er nog een stuk op verergerd ook.
Laatst bijgewerkt door Angie_ke op 27-09-08 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Blinnii

Dit is nu echt typisch Albert Heijn beleid. Clown
Ik heb er zelf 2,5 jaar gewerkt dus weet heel goed waar ik over praat.

Ik zou vandaag je dag nog afmaken, dan heb je deze week gewoon netjes afgesloten. Dan zou ik vanavond zeggen dat je wil stoppen en desnoods werk je maandag ook nog, maar daarna zou ik gewoon weggaan.
Ik weet zelf ook wel dat dit niet netjes is, maar als Appie de afspraken niet nakomt, zou ik dat zelf ook niet meer doen, punt. Dan ga je maandag meteen naar mevrouw de manager en dan zeg je gewoon dat je per direct ontslag neemt.
Ik weet alleen niet of dit eigenlijk wel is toegestaan, dat zou je even moeten opzoeken in je papieren die je bij je aanneming gekregen hebt. Lachen

Bij ons zijn mensen vaak genoeg zomaar weggegaan, ook zónder iets aangegeven te hebben, dus ja. Succes in ieder geval! Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:31

ben het wel met Lieke eens........... als jij 8 upw afspreekt kunnen en mogen ze je niet gewoon zonder overleg meer inplannen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 10:00

Bedankt allemaal! Lachen Dan ga ik het maar gewoon direct opzeggen vanavond, en geen 'gezeur' over dat ik mijn weken nog af moet maken.. Ze hebben het er maar mee te doen, denk ik.

Heel erg bedankt allemaal! Lachen

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:05

Je zou ze zelfs nu nog kunnen opbellen dat je niet meer komt vandaag. (Maar of het netjes is is een ander verhaal Haha! ) Ik heb 2 weken voor 32 uur bij de jumbo achter de kassa gezeten, vond het ook enorm geestdodend en heb in de 2e week gezegt dat ik de week af zou maken en daarna niet meer kwam.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:09

Dit is inderdaad typisch Albert Heijn. Ook ik heb er 2 jaar gewerkt en heb dit heel vaak zien gebeuren.

Doe gewoon wat iedereen al zegt, ga vandaag nog werken en stop er dan mee. Ze kunnen je niks maken. Ik vind zelfs dat ze zich mogen schamen over hoe ze met je om zijn gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:28

Ook hier, typisch Albert Heijn, werk er nu anderhalf jaar en het begint me mijn keel uit te hangen.... Scheve mond
Gewoon vanavond lekker je ontslag indienen, dat mag gewoon, er zijn zóveel mensen die dat bij ons doen in hun proeftijd. Lachen Is hun probleem, hun houden zich wederom niet aan de afspraken. Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 06:04

En hoe is het gegaan? Lachen

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 06:40

Goh ik was gister al niet gegaan denk ik. Netjes of niet, hun zijn ook niet netjes. Het is voor een jonge meid niet normaal om al jankend thuis te komen van de drukte.
Maargoed hoe is het afgelopen?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 07:01

En had je misschien niet gewoon kunnen zeggen, of 8u, of ik vertrek per direct? Heb je er misschien nog iets aan en stel je hun de keuze... Ben benieuwd hoe het is opgelost!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 07:03

Ik werkte bij super de boer en was slager. Toen moest ik ineens alle zuivel gaan bijvullen e.d, maar in die periode had ik een erge lage bloeddruk en was een pak melk dragen voor mij al zoveel, dat ik met hyperventilatie op de grond moest zitten. Want met zo'n bloeddruk heb je echt geen conditie, en ik zag dus elke keer sterretjes voor mijn ogen. Paar keer aangegeven dat ik aangenomen was voor alleen slager, had duidelijk gezegt geen vulmedewerker te zijn en niet te willen zijn of ook maar invallen, en toch was het zo. Ik heb een dag heel erge hypervantilatie gehad omdat ik in mijn eentje alle zuivel moest doen, en zo'n grote kar kon ik dus al niet meetrekken toen de wieltjes verrot bleken, en ik heb diezelfde avond opgebelt toen ik thuis was uitgerust..heb gezegt dat dit niet de afspraken waren en dat ik het niet meer zag zitten. Toen zei hij nog oke wil je dan morgen nog werken? Ik heb gezegt nee..ik kom niet meer. Ik dacht ze bekijken het maar dahaag.

Overigens heb ik nu weer een redelijke bloeddruk, maar in een supermarkt zie je mij echt niet meer staan Clown

Weetje waarom ik trouwens geen lieve ben in mijn proeftijd wat betreft ontslag nemen? Omdat als mijn werkgever mij wilt ontslaan in die periode, ik per direct kan vertrekken. En als ik ontslag wil nemen is de vraag of ik morgen dan wel nog kan werken? Bekijk het..ik zou dan ook wel tijd willen om ander werk te zoeken maar zo werkt dat sisteem niet, bij mij dus ook niet. Ontslaan is nog nooit voorgekomen eigenlijk, niet op die manier..maar toch.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:59

Owww zo herkenbaar! Ik had tijdens mijn sollicitatie gesprek aangegeven dat ik op zaterdag en zondag niet kon werken ivm concoursen. Wat denk je? Wordt ik iedere week op zaterdag én zondag ingepland Koe
Na een hoop gezeur kwam de manager naar mij toe met het verhaal 'ja maar je had tijdens je sollicitatiegesprek gezegd dat je wél kon werken in het weekend, je hebt het zelf ondertekend' Nou ik had niks ondertekent, dus dat mocht ze dat maar even gaan halen, half uur later kwam ze terug dat het papier zoek was.... Clown

Heb het 2 jaar volgehouden en toen was het Doei, doei

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:53

Pfff niet normaal wat ik hier allemaal lees...

Ze verwachten steeds meer en meer van hun werknemers, in ruil voor... een hongerloontje?!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:56

Ben ik dan de enige die het helemaal naar z'n zin heeft in de supermarkt? Nagelbijten / Gniffelen

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:24

Natasja91 schreef:
Ben ik dan de enige die het helemaal naar z'n zin heeft in de supermarkt? Nagelbijten / Gniffelen

Blijkbaar? Haha!

Ik heb even in een slagerij gewerkt (als veggie... ). Daar had je ook heel onregelmatige uren, 24 uur contract en het loon was 720 € netto.
Woon-werkverkeer werd niet vergoed, ik woonde op ongeveer 20-25 km van m'n werk dus als je eens uitrekent zou ik per maand al een 200 € of meer aan benzine verrijden.
En het was echt héél zwaar werk, alle dagen moest gans die winkel ondersteboven en binnenstebuiten gekuist worden.
Vind ik persoonlijk heel slechte voorwaarden, waarom zou een mens dan nog gaan werken hé?
De eisen worden alsmaar hoger, het leven alsmaar duurder, maar de lonen zie ik maar niet veranderen...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:26

Zal allemaal ook wel per bedrijf verschillen.
De lonen voor supermarktmedewerkers (of misschien alleen bij ons Clown ) zijn wel gestegen trouwens. Er is twee maanden een verhoging van een aantal procent bij gekomen.

TS: hoe is het gegaan, ben je er vanaf?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:31

je mag per direct stoppn maar dat is niet erg netjes, als ze jouw niet meer willen vind je het waarschijnlijk ook fijner/ eerlijker als ze op maandag zeggen dat het je laatste week is. je zou morgen kunnen overleggen om nog 2 weken de afgesproken 8 uur te komen werken maar niet meer dan dat. gaan ze niet akkoord kun je dus gewoon stoppen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:34

de kruitvat is ook zo.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:39

Volgens mij zijn heel veel winkels zo. Heb zelf bij de Jumbo gewerkt en daar konden ze er ook wat van!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:45

tja, je bent er zelf bij. als jij afgesproken hebt om 8 uur te werken dan is het aan jezelf om wel 15 uur te gaan.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:49

volgens kan je gewoon per direct stoppen omdat je nog in je proeftijd zit.
en je werkgever houd zich niet aan de afgesproken uren,dus ik denk dat je gewoon meteen kan stoppen.

werkgevers proberen steeds meer te pikken van hun werknemers.
heb je ook een contract waar in staat dat je per week 8 uur werkt?of heb je een contract waar in staat MINIMAAL 8 uur.
als er minimaal staat dan kan je werkgever je bijvoorbeeld ook 30uur gaan inplannen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:12

suuzepuus schreef:
tja, je bent er zelf bij. als jij afgesproken hebt om 8 uur te werken dan is het aan jezelf om wel 15 uur te gaan.
Maarrrr daar gaat het nu niet over. Ze vraagt zich af of ze zomaar kan stoppen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:04

Ik heb het ook super naar m´n zin hoor Knipoog