Anti joods?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Anti joods?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 02:23

Wat ik nou weer heb meegemaakt...

Ik was vanavond wat gaan drinken, en op n gegeveven moment raakten mijn vriend en ik in gesprek met een paar jongens buietn op de markt. 1 daarvan was dus anti joden.
Ik ben misschien naief in dit geval, maar ik dacht dat dat bijne niet meer bestond? In ieder geval, ik vroeg waarom dan. Ja omdat zij alle goedebanen inpikken. Dus ik vraag hoe dan? Ja weet ik niet. Ik zei dat hij gewoon achter een groep aan loopt (hij zit bij een beweging ook!)
Ik vertelde dat wij ook joodse mensen kennen en in de familie hebben en dat dat gewoon nergens op slaat, die mensen werken net zo hard als wij!! uiteindelijk zei 1 van hen, dat ze gewoon ietin NL horen. Dat was zijn reden!!
En dat hij in Antwerpen liep en er een man met een kepeltje op liep, waar hij hoi tegen zei, die niks terug zei. Dus ik zeg: wat deed jij in antwerpen dan? dat is toch ook jouw land niet dan!! Zie je nou hoe krom je denkt?
Echt het sloeg nergens op! Maar hij begon over smeerlappen enzo. Dus ik zei nou dan ben ik dus ook een smeerlap? Omdat ik me ook met hen verbonden voel omdat wij ze kennen e.d? Dus hij begon tegen mij over goudzoekertjes enzo... Toen werd mijn vriend echt boos omdat hij heel intimiderend overkwam richting mij en toen liep het een beetje uit de hand en was er geen discussie meer tevoeren (was er toch al niet, als iemand met redenen komt als "weet ik veel")
Nou ben ik benieuwd of er mensen zijn hier die ook anti-joodse mensen kennen en of zij hun beweegredenen kennen?

Nijntjuh

Re: Anti joods?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 06:34

Vaak zijn dit soort denkbeelden inderdaad "achter de groep aanlopen", maar zulke denkbeelden kunnen ook worden gevoed vanuit de media. Ik ken persoonlijk geen mensen die anti-joods zijn. Of beter gezegd, die dat openlijk zeggen. Na de tweede wereldoorlog en alle verschrikkingen daarvan is het ook niet meer sociaal geaccepteerd om zoiets zomaar hardop te zeggen in gezelschap. In de periode voor de 2e wereldoorlog was dat echter heel normaal.

In onze huidige maatschappij is het weer wel sociaal geaccepteerd om publiekelijk negatieve dingen te zeggen over bevolkingsgroepen als bijvoorbeeld marokkanen of polen, waarbij (ook in de media) hele grote grooepen 'goeden' over een kam geschoren worden met veel kleinere groepen 'kwaden'. Waarbij gek genoeg ook vaak dezelfde argumenten worden gebruikt als in de jaren 30 over joden (pikken banen in, stelen, zijn onbetrouwbaar etc).

Historisch gezien is het vaak zo dat het afgeven op bepaalde groepen makkelijker sociaal geaccepteerd wordt in tijden waarin mensen het gevoel hebben het economisch zwaar te hebben. Groepen die afwijken door geloof, huidskleur, cultuur zijn dan gewoon gemakkelijk te herkennen en aan te wijzen als 'schuldigen'. Overigens doen regeringen en media daar vaak vrolijk aan mee. Dit is overiogens niet alleen in Nederland of Europa zo, maar ook in bijvoorbeeld Zuid-Afrika, waar de werkloosheid hoog is, krijgen gastarbeiders uit de omliggende landen de schuld van de economische situatie.

Ik vind het overigens goed van je dat dat je met argumenten deze jongen hebt geprobeerd te overtuigen van de onzinnigheid van zijn standpunt. OK dan!

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:40

Pfff wat een mafketel.... goed dat je er tegenin bent gegaan, jammer dat hij niet wilde luisteren, want dan had ie misschien begrepen hoe onzinnig zijn standpunt is... Maar ja er zijn ook nog steeds heel veel mensen in nederland die een hekel aan duitsers hebben om wat er in de 2de wereldoorlog is gebeurd, blijft ook onzinnig want de duitsers van tegenwoordig hebben daar ook niks mee te maken... Zo hou je altijd dat soort dingen en je zal der ook wel niks aan kunnen doen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:58

Helaas zijn er nog heel wat nazisten die het werk van Hitler voort willen zetten. Deze mensen hebben "geheime" ontmoetingen en lopen ook nog steeds met hakenkruizen rond.
Ik ben niet anti joods maar, ik ben wel anti buitenlander als ze alleen maar naar west europa komen om van een uitkering en de goede gezondheidszorg te kunnen profiteren.
De argumenten die die jongen plaatst vind ik dus enorme onzin. Als hij een goede baan heeft "verloren" aan een jood, dan zal dat wel zo zijn omdat hij niet goed genoeg zijn best heeft gedaan. Goede leer voor de volgende keer dus.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:02

hmmm ik ben ook niet anti buitenlander, om te zeggen dat ze hier alleen komen voor goede gezondheidszorg en een uitkering is ook wel weer erg kort door de bocht... ja ze zijn er wel ja, maar ik denk dat bijna 50% van mijn collega's buitenlands is en die werken net zo hard als ik of elk ander....

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:09

ik ben joods.
wat hij zegt slaat nergens op....
ik ben gewoon in nederland geboren dus ik hoor hier.
ook werk ik gewoon en onderhou mezelf en mijn zoontje.
ik heb nog nooit in mijn leven een uitkering gehad.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:30

Met zo iemand ben ik snel klaar en is het gesprek heel snel afgelopen, ga eerst maar eens zelf nadenken voor je klakkeloos achter anderen aanloopt, vaak gewoon om ergens bij te horen.
Weet hij ook dat de reden dat ze vaak goede banen hadden kwam omdat het slimme mensen waren met vaak goede achtergrond? Dat ze er ook gewoon hard voor hebben gewerkt?
Eigenlijk komt die hele beweging voort uit jaloezie

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:48

De joden zijn juist verantwoordelijk voor een goede economie bij ons, natuurlijk is dit aan het minderen van wegen racisme naar deze groep (en dat zijn niet de hitler aanhangers die zijn maar een heel kleine groep). Ik zou niet als jood in antwerpen willen wonen.

Verder zijn ze gewoon een gesloten gemeenschap, heb een joodse vriendin nou ken ik weinig mensen die zo hard werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:14

Zo heb ik dus ook een joodse buurman, geweldige vent. Als hij al de energie die hij in kinderziekenhuizen stopt, in zijn werk zou stoppen, zou hij vast een heeele hoge functie hebben!
Echt ik heb me zo kapot ge ergerd aan de domheid van die gozer!! Geef je reden dan? " ja weet ik veel"
dat maakt mij zooo kwaad!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:18

Mijn vader is ook anti joods, waarom weet ik niet maar hij praat er niet veel over Lachen Ik ken niets van hun dus heb er ook geen mening over

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:21

Na de gruwelen van de holocaust zijn er gelukkig nog maar heeel weinig mensen anti Joods. Tegenwoordig is iedereen meer anti- Islamieten. En dat is nog veel enger omdat dat niet zo veroordeeld wordt maar zelfs "gewoon" wordt gevonden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:25

Ik ken zelf geen anti-joodse mensen. Ik wil ook niks te maken hebben met de denkbeelden van anti-joodse mensen.
Het zijn net schapen over de dijk... Laat ze eerst maar zelf nadenken voordat ze de mening van anderen klakkeloos napraten.
Ik ben het niet met je eens lautje76, er zijn ontzettend veel hitleraanhangers, niet alleen duitsland maar ook ned, engeland, belgie en veel meer landen.
Anti-islamitische mensen vallen nu meer op omdat de media daar erg sterk op inspringt, maar hitleraanhangers zijn er ook erg veel!
Er zijn ontzettend veel mensen die de holocaust wegpraten als een leugen van joodse mensen dus hitleraanhangers zijn er erg veel!
Ik wil daarmee niet zeggen dat alle anti-joodse mensen meteen hitleraanhangers zijn, maar veelal wel.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 27-09-08 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:41

Haha gruwelijk, ik pik dus alle goede banen in! Daarom heb ik nog niet de baan die ik echt wil Huilen van het lachen

Wat een onzin! zulk soort mensen horen hier niet thuis in NL!! Rare uitspraken van hem.
Ik zou zeggen: zet hem met zijn groep tussen en stel joden, en hij ziet dat wij joden net zo normaal zijn als de niet joden!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:50

ik ben zelf niet joods maar wordt door mijn naam wel eens als joodse gezien en ben daarom ook wel uitgescholden. vind dit soort rassenhaat nergens op slaan, overal zijn goeden en kwaden ook onder de nederlanders. vaak ontstaan denkbeelden ook door jalousie (joden waren vaak rijk door succes in de handel) of angst (islamieten, moslims, aanslagen etc)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:55

C_arola schreef:
Ik ken zelf geen anti-joodse mensen. Ik wil ook niks te maken hebben met de denkbeelden van anti-joodse mensen.
Het zijn net schapen over de dijk... Laat ze eerst maar zelf nadenken voordat ze de mening van anderen klakkeloos napraten.
Ik ben het niet met je eens lautje76, er zijn ontzettend veel hitleraanhangers, niet alleen duitsland maar ook ned, engeland, belgie en veel meer landen.
Anti-islamitische mensen vallen nu meer op omdat de media daar erg sterk op inspringt, maar hitleraanhangers zijn er ook erg veel!
Er zijn ontzettend veel mensen die de holocaust wegpraten als een leugen van joodse mensen dus hitleraanhangers zijn er erg veel!

Zou ook vreemd zijn voor de media om te moeten zeggen dat de mensen die lijden om de anti islamitische mensen, het leven van de joden ook niet makkelijk maken in belgie.
`
Het zijn de hitler aanhangers niet hoor die hier voor problemen zorgen, zijn die niet die blikjes gooien naar joden op de tram, of joodse jongens in elkaar slaan. Zoiets komt niet op tv, alleen als het echt erg is.

Zeg maar dat groepen zoals blood and honour meer geprofileerd worden dan deze bovenstaande groep. Die zorgen merendeels meer voor ethische debatten

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:00

katiavl schreef:
C_arola schreef:

Zou ook vreemd zijn voor de media om te moeten zeggen dat de mensen die lijden om de anti islamitische mensen, het leven van de joden ook niet makkelijk maken in belgie.
`
Het zijn de hitler aanhangers niet hoor die hier voor problemen zorgen, zijn die niet die blikjes gooien naar joden op de tram, of joodse jongens in elkaar slaan.

Zeg maar dat groepen zoals blood and honour meer geprofileerd worden dan deze bovenstaande groep. Die zorgen merendeels meer voor ethische debatten

Ik snap niet precies wat je bedoelt Clown
Ik bedoelde er niet mee te zeggen dat er maar 1 groep is die discrimineert. Ik wou er alleen mee aangeven dat er nog steeds hitleraanhangers zijn, en dat er veel daarvan zijn, iets wat Lautje76 dacht dat het niet zo was.
Hitleraanhangers komen alleen minder in het nieuws sinds 11-9 maar dat betekent dat die aantal veel minder is geworden.
Ik weet wat dat betreft niet hoe het er in belgie aantoe gaat. Ik woon er niet en kom er niet.
ik wou alleen in het algemeen mijn mening geven.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:08

het is maar goed dat we niet in Polen leven of Rusland, want daar is het anti-joodse gevoel nog erg levendig..
Ook vanuit religieus oogpunt zijn er mensen die joden niet zo waarderen.
Maar goed zelf ken ik er geen gelukkig.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:24

Als je blond bent en joods, maar je loopt er niet bij als een Hassid, hoef je in de regel weinig te vrezen van anti-semitisme. Ik weet dat er mensen zijn die toch echt niet meer met een keppeltje op door bepaalde wijken lopen. Ik heb ook al jarenlang geen jood in sabbatskledij meer zien lopen in de stad... Openlijk als religieuze, en dus herkenbare jood erbij lopen schijnt de laatste tijd toch als "te link" te worden beschouwd.

Maar als je wat mediterraans eruit ziet, door je joodse afkomst, dan loop je tegenwoordig het risico aangezien te worden voor... Marokkaan! Dat overkomt een familielid van me nogal eens. En als je eruit ziet als Marokkaan, dan kan het gebeuren dat restaurants ineens "vol" zijn, of dat Nederlandse (!) mensen zich hardop afvragen wat "die Turk hier doet" bij bepaalde gelegenheden. Of brutale nederlandse jochies schelden je uit.
Terwijl je er zo uitziet omdat je toevallig wat donker uitgevallen joodse voorouders hebt.
En zo kun je toch nog de dupe worden van discriminatie. Scheve mond

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:33

Ik ben kennelijk erg naief, want ik dacht ook dat jodenhaat bijna niet meer voorkwam. Hitleraanhangers ken ik al helemaal niet. Waarom zou je hitler aanhangen? die man is toch al heel lang dood.
En banen inpikken? Ik zie inderdaad liever iemand die gewoon werkt voor zn geld dan iemand die alleen maar een uitkering komt halen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:41

danneke80 schreef:
Ik ben kennelijk erg naief, want ik dacht ook dat jodenhaat bijna niet meer voorkwam. Hitleraanhangers ken ik al helemaal niet. Waarom zou je hitler aanhangen? die man is toch al heel lang dood.
En banen inpikken? Ik zie inderdaad liever iemand die gewoon werkt voor zn geld dan iemand die alleen maar een uitkering komt halen.

Volgens veel hitleraanhangers leeft hij nog steeds.
En gaat het hun niet om diens dood, maar om zijn ideeën.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:53

Die goser zit ook bij een extreem rechtse groep waar ze de ideeen van hitler naleven..
" ja dat moek toch zelluf weeteh" Clown
En als je dan vraagt om uitleg, ik bedoel, hij staat er toch zo achter!! Dan kun je toch uitleggen WAAROM? als je zo actief-hatend bent??

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:58

VivaLaVida schreef:
Die goser zit ook bij een extreem rechtse groep waar ze de ideeen van hitler naleven..
En als je dan vraagt om uitleg, ik bedoel, hij staat er toch zo achter!! Dan kun je toch uitleggen WAAROM? als je zo actief-hatend bent??

Ik vraag me vaak ook af waar die haat vandaan komt. Niet alleen tegen joodse mensen, maar ook tegen andere geloven en mensen die op een andere manier leven.
Persoonlijk snap ik het niet. Waarschijnlijk word het beïnvloed door opvoeding, vrienden enz.
Maar dat iemand een bepaalde geloofsovertuiging heeft betekent toch niet dat diegene bij voorbaat al slecht is????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:26

Tja ik snap het ook niet, vooral tegen joden niet. Ik zie niet eens aan iemand of diegene joods is?!!

Ik heb verder nbiks tegen buitenlanders, kan altijd met iedereen overweg, maar met marokkanen kijk ik wel uit hier in de stad.. Superjammer maar 90% hier valt je lastig als je in het dorp loopt, of ergens fietst... terwijl bij mij in de straat ook een hele leuke familie woont!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:28

C_arola schreef:
VivaLaVida schreef:

Ik vraag me vaak ook af waar die haat vandaan komt. Niet alleen tegen joodse mensen, maar ook tegen andere geloven en mensen die op een andere manier leven.
Persoonlijk snap ik het niet. Waarschijnlijk word het beïnvloed door opvoeding, vrienden enz.
Maar dat iemand een bepaalde geloofsovertuiging heeft betekent toch niet dat diegene bij voorbaat al slecht is????

In dit geval zijn t zijn vrienden die hem erin hebben gesleurd. Je kan aan alles merken dat ie gewoon iemand anders napraat, echt papagaaien gedrag! Ze willen gewoon ergens bijhoren en lopen blind achter de groep aan...
heb k toch liever dat ze een breiclubje begonnnen Clown

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:34

Het is het idee van een groepvormen en met ze mee doen. De helft weet niet eens waar ze eigenlijk aan mee doen. Ik stoor me er ook niet aan hoor. Hier lopen behoorlijk wat neo-nazi achtige types rond, ook wel aan hangers van B&H. En sja, veel ervan zijn vrienden van me, en ze weten dat ik joods ben. Ze hebben echt niets tegen me ook Haha! Ik vind het op zich best lachwekkend Clown