Hoe leer jij ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Hoe leer jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:59

Ik ben eigenlijk eens benieuwd hoe dat men leert voor zijn testen,PW's..
Herhalen jullie veel? Samenvatten?

Voor de pc? Op bed?

TS begint:
Ik leer in de zetel met een muziekje op en ook in de bus Haha!

KiMmK

Re: Hoe leer jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:02

Ik leer meestal 2 dagen van te voren Lachen maak een uittreksel omdat ik van opschrijven meer leer dan steeds herhalen.
Plaats is meestal aan men bureau zonder enig geluid om me heen, ben snel afgeleid namelijk =P

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:03

de avond van te voren, om 8 uur beginnen en dan voor de tv doorlezen en klaar (A)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:04

Als het gaat van op voorhand leren leer ik minstens 4dagen op voorhand, ben dan nu ook bezig voor een test die op donderdag is.
Morgen begin ik ook te leren voor 2testen die volgende maandag zijn

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:05

Ik probeer ruim van te voren te beginnen. Meestal lukt dit niet en begin ik dagen van tevoren. In totaal lees ik dan het hele boek een keer door, bekijk de aantekeningen goed en kijk eventjes de vragen in het boek na Lachen

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:06

Meestal wanneer het te laat is Tong uitsteken

Nee even serieus. Als ik ergens goed voor ga leren begin ik meestal een week van te voren. Talen stamp ik erin.
Maar bij biologie vat ik het hele hoofdstuk samen en vaak lees ik het hoofdstuk gewoon 3/4 keer goed door, dan weet ik het wel.

Natuurkunde/scheikunde/wiskunde is gewoon een kwestie van veel opgaven maken en formules goed kennen.

Ik leer altijd achter de computer, met klassieke muziek op de achtergrond.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:08

Mijn routine:

De avond voor de lessen lees ik het te behandelen hoofdstuk door, in de lessen schrijf ik veel op. Thuis verwerk lees ik het hoofdstuk nog eens door, verwerk ik de slides, boek en wat ik heb opgeschreven. Studeer ik en vraag mijn ouders om te overhoren.

Ik leer beneden aan de tafel of boven aan een bureau

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:10

Als ik goed begrijp herhaal je alle lessen die avond?
Hoe doe je dat dan? Hoelang leer je dan?

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:11

Ik begin ongeveer een week van tevoren met leren. Dit is
altijd gewoon in stilte op mijn kamer. Als ik muziek op heb
kan ik absoluut niet leren; dat lijd me af. Ik leer in kleine
stukjes en herhaal dan alles heel wat keren; dan blijft het
bij mij goed in m'n hoofd zitten Ja. Vaak maak ik ook een
samenvatting op de computer Knipoog Maar dan wordt ik al gauw
afgeleid door Bokt..Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:14

Armaris schreef:
Als ik goed begrijp herhaal je alle lessen die avond?
Hoe doe je dat dan? Hoelang leer je dan?

Ik studeer 3 of 5 uur per dag (hogere studie) in het secundair was het twee uur (zat op internaat dus was verplicht).
En ik herhaal ze inderdaad, belangrijk is eerst lezen, dan ga je na wat je onthouden hebt, zoek je dingen om de bepaalde onderdelen te linken, eventueel real life voorbeelden. Samenvatting met de hand zodat je beter onthoud.
En dan vraag ik mijn ouders om me te ondervragen, wat ik niet kon schrijf ik op en herhaal ik de dag erna.

Bespaard je veel moeite voor de examens

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:16

Ik las dat je 2studies doet Nagelbijten / Gniffelen Dan kan ik het begrijpen
Heb je dan vrij doorheen de dag?
Want ik kom nu om 17u thuis en ik moet er niet aan denken om tot 22u te leren Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:19

Armaris schreef:
Want ik kom nu om 17u thuis en ik moet er niet aan denken om tot 22u te leren Nagelbijten / Gniffelen

Nee dat was een reactie om iemand anders, ik heb er maar ééntje dat is psychologie. Haha!
Ik heb meestal tot 12.30 of 15.00 uur dus dat maakt het leven heel wat makkelijker.

Ben je een persoon die makkelijk schema's volgt? Anders zou ik er eentje maken dat helpt veel.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:25

katiavl schreef:
Armaris schreef:

Nee dat was een reactie om iemand anders, ik heb er maar ééntje dat is psychologie. Haha!
Ik heb meestal tot 12.30 of 15.00 uur dus dat maakt het leven heel wat makkelijker.

Ben je een persoon die makkelijk schema's volgt? Anders zou ik er eentje maken dat helpt veel.

Ok Haha! Dan vat ik hem, op welke unief zit je dan?
Wat bedoel je met schema? Weekschema?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:08

Ik leer meestal lang van te voren, ik kan echt niet een dag van te voren leren. Ik leer elke dag een beetje en herhaal veel Lachen Daarnaast maak ik altijd samenvattingen, want ik kan niet uit het boek zeg maar leren Clown

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:17

Ik volg de lessen, onthou wat ze me vertellen, maak aantekeningen, hou de opdrachten goed bij. Op het moment van de toets lees ik nog een keer door wat we in de lessen hebben geleerd, en dan gaat het goed Lachen

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:27

Ik hoef echt zo weinig voor mijn school te leren. Zit nu net in mijn 2de jaar. 1ste jaar heb ik geen boek hoeven open te doen.
Nu moet ik een simpel hoofdstuk lezen over een gymles plannen. Tis maar 7 pagina's. Na de 1ste ben ik al opgehouden. Clown ..

Ik volg dit topic even, ik kan me echt nergens op concentreren. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:29

Meestal aan mijn bureau, of in bed.
Ik kan me ook nergens op concentreren, volg dit topic ook even Lachen

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:29

ik heb nog nooit wat voor school gedaan, en als ik een poging deed om te leren dacht ik ;; ach! paardrijden is toch veel leuker! en dan ging ik maar de paardjes doen.. Tong uitsteken

Nu zit ik in het examen jaar! dus ik moet wel m'n best gaan doen! maar toch is dat best moeilijk!
opzich leer ik best snel! gewoon goed opletten in de les Vork (dat is ook erg moeiljik soms Tong uitsteken ) en ik lees altijd alles 20 X door enz.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:56

Ik leer over het algemeen woordjes eerst gewoon via de woordenlijst in het boek (ik heb grieks en latijn, dat is dus veel woorden leren), daarna in een overhoorprogramma op de computer. Probleem is voor mij dat ik heel snel de volgorde in het boek weet en dus niet echt de woorden leer.

Grote lappen tekst lees ik eerst, dan typ ik een samenvatting (dat gaat sneller dan schrijven) en dan weet ik het meestal wel. Grammatica (werkwoordsrijtjes, verbuigingsgroepen) hoef ik meestal alleen maar even naar te kijken - daarna kan ik ze zo opschrijven omdat ik ze gewoon voor me zie als een plaatje.
Bij de bètavakken (wiskunde, natuurkunde) lees ik eerst nog een keer alle stof door, werk m'n aantekeningen door en daarna maak ik flink wat sommen om te checken of ik het ken.

Meestal heb ik wel muziek op met huiswerk maken, met leren hangt het er erg vanaf. In ieder geval kan ik me altijd wel goed 'afsluiten' van alles, dus met concentratie heb ik weinig moeite. Helaas lukt het mij vaak niet om lang van tevoren te leren, daar heb ik gewoonweg de tijd niet voor. Ik heb erg veel vakken in mijn profiel met als gevolg dat ik meestal al genoeg heb aan het huiswerk dat ik voor de dag daarna moet maken Haha!.
Dé grote truc is natuurlijk... Opletten in de les! Aantekeningen maken, vragen stellen, je huiswerk op tijd maken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:10

Niet heel ver van te voren. Gewoon op mijn kamer en het liefst met redelijk harde muziek. Als het een belangrijk proefwerk is sta ik een uur eerder op om alles nog even door te lezen, dan onthoud ik het het beste. Lachen

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:12

Woorden leer ik op wrts.nl en dan blijven herhalen. Vakken als biologie en aardrijkskunde leer ik door samen te vatten: Eerst met de hand schrijven en vervolgens mijn samenvatting over te typen en die dan te leren. Wiskunde en scheikunde leer ik eigenlijk niet. Die houdt ik alleen bij..

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:16

door alles op te schrijven en samentevatten.
ik moet er echt de tijd en de rust voor nemen. geen radio aan en geen dieren of mensen om mij heen.
als ik in die omstandigheden ga leren dan had ik wel vwo niveau kunnen doen. maarja, geen zin in.
nu ik voor mij de beste methode weet om te leren kan ik bijna alle theorie gemakkelijk halen.

mits ik de tijd en de rust ervoor neem

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:18

bokt is trouwens wel 1 van de stoorzenders voor een goede concentratie Tong uitsteken

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 19:52

Arme Bart, krijgt ie dat nog eens over zich heen Tong uitsteken

Ik merk dat ik het leren ontzettend leuk ben beginnen vinden, ik leer dus elke dag, een halfuurtje telkens in de bus en dat 2x en dan nog eens 's avonds, super!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:22

katiavl schreef:
Ik studeer 3 of 5 uur per dag (hogere studie) in het secundair was het twee uur (zat op internaat dus was verplicht).
En ik herhaal ze inderdaad, belangrijk is eerst lezen, dan ga je na wat je onthouden hebt, zoek je dingen om de bepaalde onderdelen te linken, eventueel real life voorbeelden. Samenvatting met de hand zodat je beter onthoud.
En dan vraag ik mijn ouders om me te ondervragen, wat ik niet kon schrijf ik op en herhaal ik de dag erna.

Bespaard je veel moeite voor de examens

Behalve dat overhoren, doe ik het nu net hetzelfde.

In het middelbaar las ik alles door, en terwijl maakte ik samenvattingen. Tegen dat ik de hele leerstof had doorgenomen, had ik een nette samenvatting die ik dan studeerde. Meestal kende ik het al wel na het samenvatten. Als je goed oplet in de les, heb je eigenlijk al het halve werk gedaan. Op de computer samenvattingen maken heb ik nooit gedaan, dan onthou ik het minder. Ik studeer altijd aan mijn bureau, in mijn kamer.

Qua op voorhand studeren in het middelbaar: hing van het vak af. Voor toetsen van simpele vakken één- of twee-uursvakken als aardrijkskunde, studeerde ik meestal één of twee dagen op voorhand. Voor Latijn, het allerzwaarste, begon ik twee weken op voorhand. Daarna kwam Nederlands: gemiddeld een week op voorhand. Frans, Engels, Duits etc. meestal een paar daagjes op voorhand, afhangend van de leerstof. Maar als je echt dingen, zoals woordenschat, uit je hoofd moet leren, is het een kwestie van herhalen. Hoe vaker je iets ziet, hoe makkelijker je het onthoudt.