denken omzetten in Doen!!

Moderators: Mjetterd, ynskek, Ladybird, Princesj, Mondy, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:38

Goed bezig Plutolover, volgens mij is zo'n topic openen al een mooie stap. Een sort van stok achter de deur om je voorgenomen acties echt te doen.
Ik herken het ook goed, de ene dag gaat het wat beter als de andere. Maar ook ik heb vaak moeite mijn to-do lijstje af te werken.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:50

Wat mij trouwens goed helpt is het uitschrijven van de planning. Ik heb een a3 vel liggen met alle dagen van de week. Ik schrijf zo gedetailleerd mogelijk er op, wat en hoe laat. Dat zijn niet alleen de dingen die 'moeten' maar ook de ontspanningsmomenten.
Ik noteer zelfs hoe laat ik uit bed ga, en hoe laat ik er in ga. Deze structuur zorgt bij mij wel voor houdvast waardoor ik makkelijker dingen kan wegstrepen.
Voorbeeldje; de ochtend heb ik slecht ingepland, alleen hoe laat ik op sta en dat ik iets met leerwerk ga doen. Dat is te vaag, ik zit de hele tijd dom te scrollen achter de computer. Maar dan 12:00 is aangebroken, de tijd waarop ik zou gaan lunchen en daarna even wandelen. Daar pak ik de draad dan weer op, en de rest van de dag gaat weer iets beter.
Belangrijk is wel dat je echt een realistische planning schrijft. Als je nu bijna de hele dag niks doet, schrijf dan alleen een paar tijden op met een klusje bijvoorbeeld. Niet direct de hele dag volplannen, want dat hou je niet vol en dan stel je jezelf teleur wat dan ook nog eens averechts werkt.

Daarbij: Schrijf de planning niet op de dag zelf, maar 1 of meerdere dagen van te voren. Dan sta je op met een doel voor de dag, en dat voelt echt een stuk beter.

Misschien is het ook iets voor jouw om te proberen, wie weet geeft het een zetje in de goede richting?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:07

plutolover schreef:
kwii: dat plannen is een goede tip, alleen hoe doe je het als t bijv toch iets langer uit pakt dan gepland? ik krijg dan bijv echt stress in mijn hoofd.. als het dan niet volgens planning loopt.. zo maak ik wel eens een planning. En dan denk ik dit en dat doen vandaag. en dan komt mijn moeder ineens op bezoek voor bak koffie... (is niet altijd zo)

Gaat bij ook mis :D Ik raak ook gestrest en in plaats van verder te gaan met de planning, ga ik op mijn gat zitten en doe niks meer :')

Maar wat ik probeer te doen: Planning pakken, rustig gaan zitten. (Je planning klopt toch al niet, die paar minuten maken nu echt niet meer uit) Kijken of je kunt schuiven/schrappen, als dat niet gaat lukken dan zit je planning waarschijnlijk te vol. Eigenlijk gewoon proberen om het weer te hervatten op een later moment.

Daarbij heb ik als tip van de psych dat ik elke dag gewoon een aantal minuten ga zitten en naar de planning kijk. Dat doe ik meestal tijdens het ontbijten. Het klinkt dom maar doordat je de planning visueel hebt gemaakt, en door er naar te kijken opslaat in je onderbewuste geeft dat veel rust. Als het gebeurt dat de planning dan niet meer klopt, kom je sneller met een oplossing omdat je het overzicht beter hebt. De stress als het niet klopt zal nog wel even blijven, maar op termijn zou het dan beter moeten worden omdat je over het algemeen meer grip hebt op de situatie.

kwii

Re: denken omzetten in Doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:09

Jammer, maar voel je niet te schuldig. Vandaag is een nieuwe dag :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie