Negatief?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 22:11

Heei,
Ik vraag me soms af of ik de enige ben die best wel negatief kan zijn over dingen , zoals bijvoorbeeld school.. ik bedoel ik denk dan als ik nu al m'n tijd besteed aan huiswerk en toetsen, is dat dan niet zonder van m'n tijd? Zonde van die tijd van je leven? Ja inderdaad hierdoor krijg ik een baan, en ja omdat ik op het VWO zit heb ik veel keuze.. maar ik weet niet eens voor wat ik zo m'n best doe, dan vragen mensen mij altijd weet je al wat je gaat studeren of welke kant je op gaat.. en ik dan van nee nog steeds niet, totaal geen idee. En ja over 3 jaar ben ik (als het goed is) met m'n eindexamen bezig, en stel dat ik dan nog geen leuke studie heb gevonden... M'n zus weet al dat ze iets met diergeneeskunde wil doen, lijkt mij bepaalt hartstikke leuk! Maar ik zou er echt niet tegen kunnen om te opereren of een prik te geven, dus dat valt af... En ja verder heb ik echt geen flauw idee.. het liefst natuurlijk wel iets met paarden of andere dieren...

En verder ben ik over andere dingen ook vaak negatief, of jaloers... M'n zus heeft bijvoorbeeld nu al 1,5 jaar hetzelfde verzorgpaard terwijl ik nu al een aantal keer heb moeten stoppen omdat de eigenaar toch maar geen bijrijder wou of het paard te oud/kreupel werd. Dan denk ik heb ik nou zo veel pech? Of gebeurt dit iedereen?

Dus ben ik de enige met dit soort dingen? Of zijn er meer mensen die negatief denken? En wat doen jullie dan? Proberen jullie dan toch nog de positieve dingen te zien, of gewoon negatief blijven?

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:13

Ach, ik doe nu eindexamen dit jaar en ik weet ook nogsteeds niet welke studie ik wil doen hoor :D Komt allemaal wel goed, en je kan altijd nog een tussenjaar nemen :)

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:18

Je bent zeker niet de enige die zo denkt, het is juist heel normaal. Je moet al zo vroeg beslissen wat voor richting je moet gaan volgen met opleidingen terwijl je helemaal nog niet weet wie je zelf eigenlijk bent. Ik heb het vmbo en MBO afgerond en heb nu een tussenjaar om onderanderen er achter te komen of ik inderdaad de goede richting op ga. Niks mis mee, je heb nog tot je 70'e de tijd om te werken, niet ineenkeer de juiste studie vinden is niet erg. :D

Verder over je verzorgpaard, ik denk dat je helaas pech hebt, het geeft je wel veel ervaring met verschillende paarden en mensen die je zus eventueel mist.
Het is niet erg om even te mopperen en na te denken "dit is super poedersuiker en oneerlijk" maar probeer niet te lang in het negatieve te blijven, dit geeft jezelf alleen maar een rot gevoel.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:27

Weet je, pak een schrift en schrijf iedere avond voordat je gaat slapen 3 positieve dingen van die dag op.
Wedden dat je erachter komt dat je veel kan en een leuk leven hebt? ;)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:47

Google eens op de law of attraction en synchroniciteit ;)

Oké, dit klinkt heel erg zweverig. Maar ik geloof niet in toeval.

Je mag best een keer negatief zijn, maar medelijden met jezelf leid vaak alleen maar tot meer nadelige dingen. Als jij hartgrondig gelooft dat iets 'toch weer op niets uitloopt' (bijvoorbeeld), dan gaat het ook op niets uitlopen.
Als je heel erg ergens in gelooft, is de kans dat het op niets uitloopt vele malen kleiner. Simpelweg omdat je je oogkleppen bij voorbaat al af zet. Ineens is alles mogelijk om het doel te behalen.
Je benadering is dan positief.

Ergens lang negatief over blijven, kost je alleen maar energie. Dat is pas zonde.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:29

Heel herkenbaar. Je moet al zo vroeg in je leven keuzes maken over je toekomst, dat is ook niet makkelijk!! Maar ik spreek uit ervaring, je vind hoe dan ook je weg. Het is niet erg als je nu nog niet weet wat je precies wil gaan doen in je verdere leven. Hou je ogen en oren open, bekijk verschillende opleidingen en streep weg wat je totaal niet leuk lijkt. Zo ga je straks merken dat je een, misschien twee of zelfs vier verschillende kanten op zou willen. En zo blijf je strepen tot je een bepaalde kant hebt wat je interesse trekt en daar ga je weer verder op in.

Ik dacht ook altijd negatief, over alles! ‘Ik kan het niet’ was iets wat ik meerdere keren per dag zei.

Ik vond kinderen altijd wel leuk en mensen zeiden altijd dat ik leuk was met kinderen dus ik ging voor pedagogiek, en begon op een kdv te werken met een mbo diploma spw 4 om zo ervaring op te doen en tegelijkertijd wilde ik weer studeren.

Nou, 9 jaar na mijn keuze voor spw, heb ik nu twee schoonmaakbedrijven :') :') Heel andere koek!! Maar dit had ik 10 jaar geleden noooooit bedacht.

Doe wat jij denkt dat goed is, niet wat een ander zou willen. Mijn man had vwo advies, maar wilde vrachtwagenchauffeur worden dus dat is hij nu, zonder een vwo diploma. En gelukkig dat ie is!

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:57

Soms vind ik ook zeer demotiverend dat mijn leven om mijn studie draait momenteel en vrije tijd uit werk bestaat. Maar uiteindelijk is deze studie wel echt mijn droom en maakt het meer dan waard.

en iedereen heeft pech, ene net wat meer dan de andere. Maar ook heeft iedereen positieve dingen in het leven! probeer je daar wat meer op te focussen. Jij bent de enige die voor jouw geluk kan zorgen :)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 01:22

Lisette1205 schreef:
Heei,
Ik vraag me soms af of ik de enige ben die best wel negatief kan zijn over dingen , zoals bijvoorbeeld school.. ik bedoel ik denk dan als ik nu al m'n tijd besteed aan huiswerk en toetsen, is dat dan niet zonder van m'n tijd? Zonde van die tijd van je leven? Ja inderdaad hierdoor krijg ik een baan, en ja omdat ik op het VWO zit heb ik veel keuze.. maar ik weet niet eens voor wat ik zo m'n best doe, dan vragen mensen mij altijd weet je al wat je gaat studeren of welke kant je op gaat.. en ik dan van nee nog steeds niet, totaal geen idee. En ja over 3 jaar ben ik (als het goed is) met m'n eindexamen bezig, en stel dat ik dan nog geen leuke studie heb gevonden... M'n zus weet al dat ze iets met diergeneeskunde wil doen, lijkt mij bepaalt hartstikke leuk! Maar ik zou er echt niet tegen kunnen om te opereren of een prik te geven, dus dat valt af... En ja verder heb ik echt geen flauw idee.. het liefst natuurlijk wel iets met paarden of andere dieren...

En verder ben ik over andere dingen ook vaak negatief, of jaloers... M'n zus heeft bijvoorbeeld nu al 1,5 jaar hetzelfde verzorgpaard terwijl ik nu al een aantal keer heb moeten stoppen omdat de eigenaar toch maar geen bijrijder wou of het paard te oud/kreupel werd. Dan denk ik heb ik nou zo veel pech? Of gebeurt dit iedereen?

Dus ben ik de enige met dit soort dingen? Of zijn er meer mensen die negatief denken? En wat doen jullie dan? Proberen jullie dan toch nog de positieve dingen te zien, of gewoon negatief blijven?




Nee je bent niet de enige. En ja het is ontzettend moeilijk om van alle dingen iets positiefs te kunnen zeggen.

Mijn vriend zei er is niets wat mensen zo bind als met z'n alle ergens over zeiken.

Maja de sfeer maak je daar wel meteen ook negatief en dat is nou juist wat je niet wilt.

Ik vind het ook heel heeel heeeel erg moeilijk hoor. In het bijzonder omdat ik ook in ziektewet zit.
Ik heb bijvoorbeeld al gauw dat als ik een auto niet mooi vind ik zeg dat ik 'm spuuglelijk vind. Of als ik een paard slecht vind lopen dat het een waardeloos paard is.
Daar kan mijn vriend dus echt niet tegen.

Voor mij is dus de kunst om het of op een andere manier te brengen of helemaal niks te zeggen. Maar dat is verdorie moeilijk hoor!

Toch is het zo als je het probeert ga je heeeel langzaam aan anders tegen zaken aan kijken. En besef je allicht dat je helemaal zo slecht nog niet hebt.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 02:48

Ik ben 25 en weet nog steeds niet wat ik wil.
Heb al vaker wat switches gemaakt en doe nu een opleiding, maak dit af en zie dan weer verder. Of ik het interessant vind? Ja. Of het mijn droombaan is wat ik hiermee kan? Nee.

En ach, mijn moeder is in de 50 en heeft een baan waar ze het naar haar zin heeft. Maar zelfs zij weet nog niet wat zij wil. :D
Ik heb overigens mensen van in de 50 in mijn klas, die dus hebben besloten een carierreswitch te maken. :j

Dus jong of oud, je kan iets van tevoren zelden zeker weten.
Enige wat mijn advies aan jou is om er op school voor te gaan en op je VWO gewoon te knallen!
Je kan dat papiertje maar hebben, wat je daarna ermee doet zie je dan wel. Het kan makkelijk zijn om een idee of richting te weten, maar is niet altijd noodzakelijk. Hoogstens vermakkelijkt het de weg naar hetgene wat jij uiteindelijk wilt bereiken zonder nog een tussentrap te hoeven nemen.

En wat betreft je verzorgpaarden, het leven bestaat eenmaal uit tegenslagen en de paarden wereld kan heel moeilijk en verdrietig zijn als je weer afscheid moet nemen.
Soms heb je geluk en soms heel erg pech, het hoort er helaas bij.

Sterkte!