Geregistreerd partnerschap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 15:28

Hoi blokkers!

Ik ben benieuwd naar ervaringen, tips en leuke ideeën!

Mijn vriend en ik moeten iets gaan regelen. We hebben vorig jaar samen een huis gekocht en willen hetgraag goed geregeld hebben. Ik zat eigenlijk te wachten op een aanzoek maar mijn vriend heeft aangegeven dat hij graag op een later moment wil trouwen. Hij wil iedereen er bij hebben en dat gaat nu helaas niet lukken.

Dus het wordt een geregistreerd partnerschap.
Wie heeft dit ook? En hoe hebben jullie het aangepakt?

Ik ben heel erg zoekende. Maken we er iets bijzonders van of slechts een formaliteit? Enerzijds was het voor mij een formaliteit maar ik sprak een trouwambtenaar en ze zei: tja je kiest wel voor elkaar en dat wil je bezegelen. Het mag dus best iets feestelijks zijn.

Vriend laat mij er vrij in. Die wil overal in meebewegen.
Eerste punt waar ik al tegenaan loop: wat trek je aan?
Foto's van jullie dag vind ik ook leuk om te zien!

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:33

Toevallig ben ik eergisteren getuige (met m'n vriend) geweest op het geregistreerd partnerschap van vrienden. Ik denk dat ze een beetje de middenweg gekozen hebben. Ze hebben wel een gepersonaliseerde ceremonie gehad in het stadhuis met ongeveer 25 gasten, waarbij wij ook iets mochten zeggen. Daarna hebben we vlakbij nog foto's gemaakt (mijn vriend kan goed fotograferen), terwijl de gasten al naar het huis van de ouders gingen. Daar hebben we daarna gebbqt, gedronken en zijn er nog wat dingen gezegd.

Overigens weet ik er het fijne niet van hoor, maar volgens mij staat het gelijk aan trouwen. En is het zo dat je of het een of het ander doet, en dus niet allebei. Al je een stap ervoor wilt doen, kies je geloof ik eerder voor een samenlevingscontract. Maar nogmaals, daar heb ik niet genoeg verstand van.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 15:36

kimmysan schreef:
Toevallig ben ik eergisteren getuige (met m'n vriend) geweest op het geregistreerd partnerschap van vrienden. Ik denk dat ze een beetje de middenweg gekozen hebben. Ze hebben wel een gepersonaliseerde ceremonie gehad in het stadhuis met ongeveer 25 gasten, waarbij wij ook iets mochten zeggen. Daarna hebben we vlakbij nog foto's gemaakt (mijn vriend kan goed fotograferen), terwijl de gasten al naar het huis van de ouders gingen. Daar hebben we daarna gebbqt, gedronken en zijn er nog wat dingen gezegd.

Overigens weet ik er het fijne niet van hoor, maar volgens mij staat het gelijk aan trouwen. En is het zo dat je of het een of het ander doet, en dus niet allebei. Al je een stap ervoor wilt doen, kies je geloof ik eerder voor een samenlevingscontract. Maar nogmaals, daar heb ik niet genoeg verstand van.


Dank voor je reactie!

GP kan omgezet worden in een huwelijk. Samenlevingscontract valt af omdat je dan qua kinderen nog niets geregeld hebt.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:37

Bij een samenlevingscontract is niet gelijk alles geregeld, dan moet je ook een testament erbij nemen.
Geregistreerd partnerschap is inderdaad gelijk aan trouwen voor de wet. Die eerste kan je ook laten omzetten in de tweede trouwens. Andersom niet.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:37

jaren gelden moesten wij elkaar als de sodemieter erfgenaam maken. We wilden niet trouwen en een samenlevingscontract was veel duurder en meer rompslomp. Bovendien leverde het GP vrije dagen op :D
We zijn met twee getuigen naar het stadhuis gereden en een kwartier later (ofzo) stonden we buiten. Daarna een borrel met de twee getuigen. Totaal geen gedoe voor ons dus.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 15:38

Ceetje_bokt schreef:
jaren gelden moesten wij elkaar als de sodemieter erfgenaam maken. We wilden niet trouwen en een samenlevingscontract was veel duurder en meer rompslomp. Bovendien leverde het GP vrije dagen op :D
We zijn met twee getuigen naar het stadhuis gereden en een kwartier later (ofzo) stonden we buiten. Daarna een borrel met de twee getuigen. Totaal geen gedoe voor ons dus.


Haha dat was ook mijn eerste idee. Wat had je aan? Gewoon dagelijkse kleding?

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:40

Waarom geld uitgeven voor iets speciaals, als jullie toch ook nog gaan trouwen. Zou dat voor de bruiloft bewaren. Gewoon met getuigen na het officiële gedeelte koffie met wat lekkers nemen of als het in de middag is een borrel.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:18

Wij hebben vorige week onze liefde bezegeld met GR. Er hadden niet de gratis versie maar die versie daarna en mochten 10 mensen mee en 4 getuigen. Ik had een mooie jurk aan en mijn vriend een nette blouse met gilletje. Wat wij alleen niet wisten is dat we vooraf naar de notaris hadden moeten gaan, want achteraf is het veel duurder.

We zijn om 11:45 in een stadhuis van Rotterdam “getrouwd” en gingen daarna lekker lunchen. Zo was het voor ons een zeer speciale dag, maar niet te gek zoals op een bruiloft.

Afbeelding

Bosje bloemen van Mn schoonmoeder gehad. Zelf vond ik dat to much eerlijk gezegd

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:00

Ik vind dat geregisteerd partnerschap altijd een goedkope variant van trouwen.
Zowel het feest wat veel mensen toch wel willen geven. Geregisteerd partnerschap vind ik niet meer als gewoon naar t gemeentehuis, ff krabbelen en het is geregeld. Als je er een feest van wilt maken, een speciale jurk aan wilt en je haar en nagels ervoor wilt laten doen.. Waarom dan niet gewoon trouwen met mooie ceremonie, fotoshoot en feest.
Ik vind het GP dan een goedkoop aftreksel.

Vriendin van mij gaat ook voor geregistreerd partnerschap (terwijl de relatie al 6x uit is gegaan) om zogenaamd vast te leggen dat het vermogen wat zij uit haar zeer kleine bedrijfje krijgt, van haar blijft en het vermogen van het toekomstige bedrijf vanhem (hij is al eerder de mist in ggegaan qua opzetten van bedrijf) van hem blijft. Na zijn dood gaat zijn huis naar zn ouders. Like whuuut.

Maargoed zo zal het niet bij iedereen gaan. Sommigen zullen de heisa niet willen maar willen het toch goed regelen. Dan is dit een mooie optie. Client van mij ging ook voor GP met haar vriend omdat hij weigerde haar ten huwelijk te vragrn. Bovendien hadden ze niet veel geld. Maar er moet altijd wel groots uitgepakt worden mrt een speciale jurk en schoenen en haar moet gedaan en nagels en speciaal vervoer en familie etc. Dan denk ik, waarom niet een hippe bruiloft op het gemeentehuis en mooi feest erna. Doe het dan goed.
Maargoed. Ieder zn ding.
Ik zou wel gaan voor een trouwceremonie met mooi feest.
Als ik vooraf een GP moet doen (wat kan gebeuren) dan ga ik gewoon in mn dagelijkse kloffie met mn vriend samen naar t gemeentehuis in onze ibiza en tekenen we mooi bij t kruisje. Zo heeft mn nicht t ook gedaan toen ze kinderen kreeg. Trouwerij komt later als ze genoeg geld hadden gespaard.

Nathalie__

Berichten: 372
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Damwâld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:10

Toen wij samen ons huis hebben gekocht alles gelijk geregeld met samenlevingscontract en testament. Zo was echt alles geregeld mocht er wat gebeuren. 1,5 jaar later getrouwd.
Als je toch nog wil trouwen zou ik echt niet voor geristreerd partnerschap gaan. Dat voelt misschien straks wat hetzelfde, zou dan eerder voor samenlevingscontract met testament gaan. Testament geld bij ons overigens nog steeds, zodat we onder de nu normale huwelijkse voorwaarden konden trouwen. Die voorwaarden hadden wij anders willen omzetten en dat kost ook extra geld, maar dit is al benoemd in testament dus dat scheelde ook weer.

xLianneeee

Berichten: 359
Geregistreerd: 03-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:10

Wij zaten in ongeveer dezelfde situatie. We willen graag trouwen (gaan we ook doen in mei) maar we hebben al even een koopwoning. We hadden een afspraak voor een gerigistreerd partnerschap, maar omdat die alleen omgezet kan worden in een huwelijk hebben we het afgezegd. Er komt dus geen ceremonie etc, het word gewoon op papier veranderd dat het geen gp meer is maar een huwelijk. Omdat we dus echt willen trouwen (ceremonie op locatie), maar er verder niks bij komt kijken hebben we er voor gekozen om alleen te trouwen en geen geristreerd partnerschap te doen.


Ook hebben we begrepen dat je dan alleen kunt trouwen (dus je geregistreerde partnerschap over laten zetten in een huwelijk) in de gemeente waar je woont. Omdat we echt aan de andere kant van nl willen trouwen valt het dus voor ons af.

Het is een beetje lastig uit te leggen zo, maar ik hoop dat het te begrijpen is :+

Excalibur

Berichten: 261
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Stroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:15

Mijn vriend en ik hebben vorig jaar samen een huis gekocht en we wilde het wel goed geregeld hebben, voor het geval een van de twee zou komen te overlijden. Wij hebben gekozen voor een GP.

Ik zie het als iets puur zakelijks voor het geval er iets gebeurt en dit was de snelste en goedkoopste optie :o Zijn broertje en vriendin waren onze getuigen en we zijn ‘s avonds met zijn vieren wezen eten. Wij hadden wel nette kleren aan maar niets nieuws.

Je kan het zelf zou gek maken als je wilt maar als je toch nog wilt trouwens zou ik het nu simpel houden en met het trouwen uitpakken. Hier hadden we ook de keus uit een gewone ceremonie of een uitgebreide. Wij hadden de gewone en mochten dat max 4 getuigen meenemen, bij de uitgebreide mocht er volgens mij max 25 man bij zijn.

Edit: bij onze gemeente kan je ook gewoon een ceremonie doen bij het omzetten van je GP naar een huwelijk. Zover ik heb begrepen kan het omzetten van een GP naar huwelijk bij elke gemeente, dat staan in ieder geval op de website van onze gemeente.
Laatst bijgewerkt door Excalibur op 16-09-18 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:20

Is dat tegenwoordig verplicht?
Toen wij ons eerste huis kochten stond het zonder huwelijk of gp gewoon op ons beide naam en als 1 van ons zou overlijden was de overblijver meteen eigenaar.
Niks aparts voor hoeven regelen, maar dat is al wel jaaaaren geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:45

justdiesel schreef:
Is dat tegenwoordig verplicht?
Toen wij ons eerste huis kochten stond het zonder huwelijk of gp gewoon op ons beide naam en als 1 van ons zou overlijden was de overblijver meteen eigenaar.
Niks aparts voor hoeven regelen, maar dat is al wel jaaaaren geleden.


Je moet een GP, Huwelijk of samenlevingscontract/testament hebben.
Wat je hebt maakt niet uit. Als er maar iets geregeld is.

Wij hebben een GP gedaan omdat het de goedkoopste optie was (namelijk gratis op Dinsdag ochtend :7 ). Wij hebben er wel iets gezelligs van gemaakt met een borrel en lunch naderhand. Maar weinig poespas.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:48

Hoogzwanger in een knalrode positiejurk. Alleen mijn moeder was op de hoogte en onze beste vrienden waren getuigen. Mijn ringetje is wel heel bijzonder, gemaakt door de juwelier die ook de ringen van mijn ouders heeft gemaakt, 35 jaar terug.

Na de ceremonie die onverwachts heel bijzonder was, lekker gegeten. Groot feest komt nog.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:01

justdiesel schreef:
Is dat tegenwoordig verplicht?
Toen wij ons eerste huis kochten stond het zonder huwelijk of gp gewoon op ons beide naam en als 1 van ons zou overlijden was de overblijver meteen eigenaar.
Niks aparts voor hoeven regelen, maar dat is al wel jaaaaren geleden.


Volgens mij is het zo dat als je niets regelt er na het overlijden van een partner een probleem ontstaat bij het erven. De ouders en zussen krijgen gewoon de helft van je huis omdat zij erfgenamen zijn. Jij bent niets anders dan een persoon met wie je partner samen een huis heeft gekocht.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:13

cam schreef:
justdiesel schreef:
Is dat tegenwoordig verplicht?
Toen wij ons eerste huis kochten stond het zonder huwelijk of gp gewoon op ons beide naam en als 1 van ons zou overlijden was de overblijver meteen eigenaar.
Niks aparts voor hoeven regelen, maar dat is al wel jaaaaren geleden.


Volgens mij is het zo dat als je niets regelt er na het overlijden van een partner een probleem ontstaat bij het erven. De ouders en zussen krijgen gewoon de helft van je huis omdat zij erfgenamen zijn. Jij bent niets anders dan een persoon met wie je partner samen een huis heeft gekocht.


Dat is nu misschien maar toen nog niet, wij waren beide eigenaar en als er met de ene iets gebeurde was de ander automatisch erver

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:20

Weet niet in welk jaar het was Justdiesel. Maar toen wij ons eerste huis kochten was het 1979. En wij hebben een testament moeten maken om elkaars erven te zijn. Kijk jullie waren idd beide eigenaar van de helft van het huis. Maar je was geen erven. Daarvoor had je dat op papier moeten bevestigen bij de notaris.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:30

Wij hebben een jaar geleden gekozen voor samenlevingscontract met testament. Het testament is zo opgesteld dat er extra clausules zijn voor als we trouwen en/of kinderen krijgen.

Wij willen - waarschijnlijk - later een keer trouwen.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:40

cam schreef:
Weet niet in welk jaar het was Justdiesel. Maar toen wij ons eerste huis kochten was het 1979. En wij hebben een testament moeten maken om elkaars erven te zijn. Kijk jullie waren idd beide eigenaar van de helft van het huis. Maar je was geen erven. Daarvoor had je dat op papier moeten bevestigen bij de notaris.


Jawel dat waren we wel.
En dat stond ook op papier

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:45

justdiesel schreef:
cam schreef:
Weet niet in welk jaar het was Justdiesel. Maar toen wij ons eerste huis kochten was het 1979. En wij hebben een testament moeten maken om elkaars erven te zijn. Kijk jullie waren idd beide eigenaar van de helft van het huis. Maar je was geen erven. Daarvoor had je dat op papier moeten bevestigen bij de notaris.


Jawel dat waren we wel.
En dat stond ook op papier


Oké. Maar dan hadden jullie dus wel iets geregeld. We hadden het over niets regelen.
En dat moet nu maar ook 40 jaar geleden.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:03

cam schreef:
Waarom geld uitgeven voor iets speciaals, als jullie toch ook nog gaan trouwen. Zou dat voor de bruiloft bewaren. Gewoon met getuigen na het officiële gedeelte koffie met wat lekkers nemen of als het in de middag is een borrel.


Dat.
Lekker simpel houden en de rest bewaren voor als je inderdaad nog eens gaat trouwen.

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:13

Gp kan alleen met een formulier omgezet worden naar trouwen. Wij hebben het in april gedaan. Als je toch nog echt wil trouwen zou ik voor samenlevingcontract gaan. Gp is echt trouwen alleen scheiden is makkelijker

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 19:21

Goof schreef:
cam schreef:
Waarom geld uitgeven voor iets speciaals, als jullie toch ook nog gaan trouwen. Zou dat voor de bruiloft bewaren. Gewoon met getuigen na het officiële gedeelte koffie met wat lekkers nemen of als het in de middag is een borrel.


Dat.
Lekker simpel houden en de rest bewaren voor als je inderdaad nog eens gaat trouwen.



Denk ook dat we dat doen. Heb nog een leuk blauw jurkje in de kast hangen, paar mooie pumps er onder en dan die kant op.
Daarna misschien een high wine/beer met de mensen die er bij waren (ouders en een paar vrienden die getuigen) en dan is het klaar.

Tijd om een datum te prikken :D

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:01

Gp hebben wij echt gezien als een overeenkomst waarmee je op goedkope wijze alles regelt rondom de kinderen.
Wij sloten het gp toen ook de dochter 8 dagen oud was. Op de gratis woensdag, zonder speciale woordjes of een trouwboekje. 2 getuigen mee, geen ja woord en geen ringen. Met een kwartier waren we weer buiten. Hebben bij de plaatselijke bakker nog een taartje gegeten en klaar