Welke kinderzitje (fiets en auto)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Welke kinderzitje (fiets en auto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 12:55

Mijn zoontje is nu 5,5 en heeft (eindelijk!) een groeispurt gemaakt, ik denk dat hij nu zo'n 1.15cm is en hij weegt 21 kilo, hartstikke fijn maar naast een geheel nieuwe kleding kast past hij nu ook écht niet meer in het Yepp achterzitje... zijn knieën porren in mijn bil :') Ik heb wat rond gekeken maar ik vind de andere zitjes zo "open" het Yepp junior zitje heb ik kunnen lenen maar ik vond het zitvlak erg smal.

Iemand een tip? Wanneer ging jouw kleine naar een junior zitje? Tevens heb ik hetzelfde probleem in de auto, hij zit nu nog helemaal ingebouwd in een kinderzitje maar hij wil graag alleen op een verhoger, dat vindt hij lekkerder zitten, dat mag van mij echter nog niet (moet ie 1,25 voor zijn).

Wanneer zijn jullie overgestapt en hebben jullie nog aanraders? ik zoek een breed zitvlak en het liefst een 3punts gordel voor op de fiets, dus niet alleen een buikriempje..

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:34


cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:49

Met 5,5 zat mijn zoontje nooit meer achterop, fietste gewoon zelf op zijn eigen fiets mee, dus daar geen tips voor.

Voor in de auto hebben wij een zitverhoger met een rugleuning eraan die je als hij groot genoeg is, eraf kan halen en dan heb je alleen een zitverhoger over tot hij 1.35 m is.
Met die zitverhoger met rugleuning zitten ze toch gewoon in de autogordel, maar het voelt minder kinderstoel aan voor ze.

Edit: deze hebben wij voor onze oudste toen aangeschaft. Alleen dan in een andere kleurstelling.
https://www.babypark.nl/maxi-cosi-rodi- ... gI0QfD_BwE

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Welke kinderzitje (fiets en auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:56

Mijn zoontje is bijna 5.5 en heeft dezelfde maten als de jouwe ;)
Hij fietst vaak zelf, maar grote stukken of bij druk verkeer zit hij achterop op de yepp junior. Hij zit hier hartstikke goed op en naar eigen zeggen ook lekker en daar gaat het om
In de auto gebruiken we voor hem en voor onze achtjarige dochter de na zin cosi rodifixx. Hier zitten beiden prima en ruim in

pmarena

Berichten: 48138
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:03

Zo'n los zitverhoger kussentje onder de billen vind ik levensgevaarlijk en onbegrijpelijk dat ouders daar hun jonge kind op vervoeren, als je ziet op welke manieren ze daar op en naast hangen als een zak aardappels half uit de gordels, al helemaal als ze in slaap sukkelen....je wilt echt niet weten wat er met dat lijfje gebeurd als je een keer hard moet remmen :oo Laat staan als je echt een ongeluk krijgt.

Kijk liever gewoon lekker voor een fatsoenlijk zitje met rugleuning, waar je de autogordel doorheen voert zodat die op de juiste hoogte in de juiste hoek over je kind heen geleidt wordt en waarbij je de hoofdsteun kan verstellen zodat die meegaat tot 135 cm / 36 kg / een jaar of 12.

En dan liefst ook met IsoFix om het zitje op zijn plaats te houden zodat het niet door de hele auto heen gaat als er geen kind op zit :)

Een 4e bevestigingspunt die de heupgordel op de goede plaats houdt is ook een aanrader zodat de buikstreek beschermd wordt bij een aanrijding.

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 19:42

@pmarena, hij zit niet op een verhoger ik vind dat levensgevaarlijk en dit gaat voorlopig ook niet gebeuren! Ik heb nu een stoel met 5 puntsgordel in de auto en die zou tot 36 kilo moeten zijn (9 tm 36 kilo ook) echter zit hij er niet lekker in, ik ga alleen niet voor een verhoger, als het aan mij ligt liever nooit :')

Naar mijn idee zijn die zitjes vanaf 9 kilo toch echt niet geschikt voor de grotere, ik ga anders wel even kijken naar een groter model oid. Echter gaan we alleen in t weekend met de auto, een fietszitje is belangrijker op het moment.

Zelf fietsen is hier absoluut geen optie, ik woon midden in het centrum van Den Haag, het is zelfs voor mij nog een kunst om veilig thuis te komen.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:46


benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Welke kinderzitje (fiets en auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:30

Ik snap dat hij niet meer lekker zit in een autostoel met 5 punt gordel. Ik zou gaan voor een isofix model met 3 punt gordel. Dan zit hij lekker en veilig

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Welke kinderzitje (fiets en auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:49

Qibbel Junior misschien?
Qua autostoel zou ik eens kijken naar een maxicosi rodi

pmarena

Berichten: 48138
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:15

De RodiFix AirProtect heb ik onlangs gekocht voor oma die die kleine eens per week thuisbrengt als hij daar heeft gespeeld en dat is een mooi zitje :j

Afbeelding

En voor in onze eigen auto komt deze Britax KidFix II XP SICT als hij echt niet meer in zijn achterwaartse stoeltje past:


Afbeelding

Dat is helemaal een supermooi ding met allerlei extra veiligheids-elementen zoals die zijdelingse SICT beschermers, het 4e bevestigingspunt dat de kwetsbare onderbuik beschermd door de heupgordel op het stevige bekken te houden waar het hoort, en de borstpad die de impact van de gordel een beetje beter af laat vloeien en in theorie ook de kin op zou kunnen vangen bij een botsing zodat de nek niet zover doorbuigt.

En vooral ook erg leuk: je kan de zithoek makkelijk aanpassen en dat is toch ook wel fijn ivm eventueel slapen onderweg +:)+

Maar wat voor stoeltje heb je nu dan? :)

Past die dan nog wel goed? Zit de schouderbevestiging niet te laag ofzo? Vaak zie je toch dat je op een gegeven moment die gordeltjes er uit moet halen en over moet stappen op de gewone autogordel.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:47

Mijn dochter zit op een cybex solution. Toen ze kleiner was achterwaarts in een cybex sidonia. We kopen altijd een exemplaar uit de voorlaatste collectie, dat scheelt toch weer geld. De "groeit" goed met.haar mee.

Ik ben het heel.erg eens met wat.hierboven wordt gezegd. Alleen een zitverhoger is onvoldoende veilig. Kiies een autostoel op basis van de eigenschappen, er zijn online tests te vinden. Goedkoop is vaak minder veilig. En zit erg hard is mijn bevinding. Maar een degelijke stoel van een goed merk hoeft ook zeker niet de duurste stoel te zijn!

Ik investeer altijd eerst in een veilige en comfortabele autostoel en daarna pas in hippe kleiding en speelgoed . Om aan te geven hoe belangrijk ik veiligheid in de auto vind. Heel belangrijk dus :)

Succes met je keuze, ts.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Welke kinderzitje (fiets en auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:12

wij hebben ook de rodifix airprotect. Bevalt uitstekend.