Hoe bereid jij je kind voor op social media?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Hoe bereid jij je kind voor op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 06:35

Okay, ik kan er inmiddels niet meer onderuit...
mijn dochter is 11 jaar en begint zich te interesseren voor social media.
Facebook mag ze van ons nog niet,omdat wij dit te groot en onoverzichtelijk vinden. Wildvreemden kunnen haar aanspreken, ze kan (onbedoeld) haar locatie delen, én ze moet zich bewust zijn van ‘eens geplaatst op internet,is voor altijd op het internet’.

Pffff! -O-
Wij hebben dit ook met haar besproken, en ze begrijpt onze redenen waarom. (Daarbij hebben we haar ook bewust gemaakt van het eventuele cyberpesten, net iets te pikante foto’s die gevraagd worden, en ook dat alleen de mooie dingen op Facebook belanden waardoor je een scheef beeld krijgt van de wereld. )
Geen Facebook (tot ze wat ouder is) accepteert ze dus gelukkig zonder morren.

Maar.... ik heb een heel sportieve en Muziekale dochter, die bij toeval ook nog heel fotogeniek is.
En die graag filmpjes kijkt van mensen die dansjes doen,over iets vloggen of iets mooi maken. (Make up, art , haren )
Ze wil zelf ook graag vlogger worden.
Een YouTube account heeft ze,maar ze mag niks online plaatsen van ons. Thuis oefent ze heel graag en ze maakt al echt leuke filmpjes,die alleen in de familie gekeken worden maar niet online komen.

Er is een app ‘Musicaly’ waar mensen elkaars korte filmpjes kunnen bekijken met eigen invulling van muziek,dansjes en effecten. Na een tijd met haar meegekeken te hebben,hebben we besloten haar een account toe te staan.
Ze mag daar filmpjes van zichzelf op zetten onder bepaalde voorwaarden die wij altijd controleren. (Dingen als: altijd volledig aangekleed zijn, niet een keer per ongeluk in de spiegel als je alleen je ondergoed aan hebt. Niks dat kan herleiden tot je woonplaats of straatnaam, telefoonnummer of persoonlijke informatie)
Op dat account staan alleen goedgekeurde vrienden (vriendinnetjes die ook musicaly hebben,en enkele idolen die ze volgen)

En toch. De rest vind ik zo eng.
Waar trek je de grens? Wanneer durf je een kind los te laten op social media?
Hoe bereid je een kind voor op de impact van instagram, Facebook, Snapchat en weet ik wat nog meer?
Hoe zorg je er voor dat je in de gaten kan houden of ‘creeps’ je kind niet aan het cyberlokken zijn?

Ik probeer haar vaak te betrekken bij mijn eigen social media gebruik, ik leg dan uit: ‘kijk, deze foto zou ik nooit op Facebook zetten. De kat ziet er superschattig uit zo! Maar ik zat niet op te letten,daarom zag je mijn onderbroek omdat ik op de bank zat in een jurkje’. Ik noem maar even wat. Dat begrijpt ze dan ook.
Wanneer ik wel iets plaats (wat sporadisch is) vertel ik haar ook waarom ik het plaats, en wat ik er van verwacht. Ik laat haar ook zien hoe mensen reageren. Ik laat haar ook zien hoe mensen kúnnen reageren - trek een willekeurig nieuwsbericht omhoog en ga eens reacties lezen :roll:

Om een lang verhaal kort te maken: hoe gaan jullie om met kinderen in de social media? En wat zijn de meest gangbare leeftijdsgrenzen?

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Hoe bereid jij je kind voor op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:03

Ik heb zelf nog geen kinderen (gelukkig, want ben pas 14) maar mijn ouders zijn der altijd best soepel in geweest! Gewoon duidelijk gezegd dat dingen er niet meer af kunnen als ze er eenmaal opstaan. Verder mocht ik volgensmij op mij 11e mijn eerste instagram, snapchat en bokt account! Ik denk als ik het zo zie dat je best een zelfstandig kind hebt en bij de meeste dingen kan je volgensmij ook een speciaal kinder account maken! Nouja nog veel succes.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Hoe bereid jij je kind voor op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:09

Mijn kinderen zijn 8 en 5 waardoor een eigen account nog niet relevant is. Zij gebruiken beiden echter graag YouTube en dit staan wij ook toe. Niets afgeschermd, niets geblokt. Heel soms komen ze rare of enge filmpjes tegen, maar ook dat hoort bij sociale media. Wij bespreken dat net als jij en hopen mede op die manier media-opvoeding te geven

Zinzi_jewel

Berichten: 8807
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Hoe bereid jij je kind voor op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:44

Mijn beide kids hebben een mobiel.
De oudste van 11 heeft wel FB
Maar een besloten account
En moet toestemming vragen als ze een verzoek krijgt voor vriendschap of ze mag toevoegen .
Verder niet zich zelf op de profiel foto.
Musically heeft ze ook .
En insta
Maar ze post zelf niet tot nauwelijks , enkel wat volgen .
De jongste heeft geen FB etc
Die kijkt wat naar vloggers op YT .

Het is moeilijk om t te verbieden, dus maar zo goed als mogelijk grenzen gesteld

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:59

Geen tips hoe verder aan te pakken. Ons zoontje is nog maar 1,5 jaar. Maar ik krijg het idee dat je dit al heel goed en voor je dochter duidelijk aanpakt!

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Hoe bereid jij je kind voor op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:18

Vlogen???? Daar zou ik voorlopig niet aan beginnen.
Filmpjes kijken en account op bv Tina/bokt/ ed is best.

Ze is pas 11

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 08:22

tita schreef:
Vlogen???? Daar zou ik voorlopig niet aan beginnen.
Filmpjes kijken en account op bv Tina/bokt/ ed is best.

Ze is pas 11


Dat staat er ook bij, ze maakt wel filmpjes om te oefenen maar die belanden niet online :)

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Hoe bereid jij je kind voor op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:34

Lastig he!! Mijn oudste van 8 is ook helemaal into youtube. Heeft een eigen account, mag ook zelf filmpjes plaatsen. Niet van zichzelf/ het huis/ de familie, maar wel van bv games die gespeeld worden waarbij er ingesproken wordt. Ik ben wel geabonneerd en zal elk filmpje wel even bekijken als het erop staat. Tot nu toe gaat het goed. Facebook ed is hier nog niet aan de orde. Ik denk dat er tegenwoordig best veel te regelen valt met de privacy instellingen ed.Ik vind dat je je dochter al heel veel heeft meegegeven, en wat fijn dat ze er goed op reageert.

colette40
Berichten: 238
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoe bereid jij je kind voor op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:41

Mijn dochter wordt bijna veertien.
Ook zij doet aan musicallys en insta.
Op de hogere school ontkom je er niet aan helaas.
Ik weet tot nu toe nog steeds facebook te weren bij haar en dat vindt zij ok.
Je kan niets anders doen dan op de gevaren wijzen,bepaalde films bekijken.
Spijt is een mooi voorbeeld.
Controleren ok maar je moet ze toch een keer wat meer loslaten,
Heel lastig,zeker met meiden

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:45

Ik zou eigenlijk uit kijken dat je niet te veel gaat verbieden en er niet een te groot ding van gaat maken, dat werkt namelijk averechts.
Ze is nu 11, met ongeveer 12 jaar gaan ze naar de middelbare school toch? Dus dan zou ze volgend jaar wel naar de middelbare school gaan?
Ik denk dat het op de basisschool nog makkelijker te verbieden is dan wanneer ze naar de middelbare gaan. Ze leren nieuwe kinderen kennen (die waarschijnlijk wel een account hebben met het risico om buiten de boot te vallen), ze gaat puberen en zich dus afzetten van alles dat niet mag, ze zal het waarschijnlijk toch wel gaan uitproberen.
Ik denk dat je het een beetje als alcohol kan zien.. Je kant het op een gegeven moment niet meer verbieden, dan gaat het averechts werken. Beter is het dan om haar het in een gecontroleerde omgeving te laten doen. En niet te gecontroleerd! Maar vertel haar bijvoorbeeld dat ze vrij is om social media te gebruiken maar dat je ook mag checken wat ze allemaal post/ doet. En ook dat tot op een zekere hoogte natuurlijk..
Ik zou haar dus nu wel de accounts op social media toelaten, maar het tot een zekere hoogte controleren (voor max 2 jaar). Natuurlijk kan je er regels aan vast maken.. Op Snapchat kan je namelijk precies zien waar iemand is als je dat instelt. Dat zou ik bijvoorbeeld dan weer niet toelaten..

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:46

Het is hier met 2 kindjes met 1 van5 en 1 van 2 al wel aan de orde en ik moet zeggen dat ik tot een jaar geleden een nare ervaring had dochter lief keek naar pepa big en dat filmpje werd dus later met een stukje pro isis incl zo een geweer en schieten en een onthoofding getroffen gewoon midden ineen standaard peppa big filmpje! ze is er best even van slag door geweest en ik ook!, vanaf nu kijken we dus alleen bekende dingen en k3 filmpjes. Ze mag zelf op haar zwemles bad eendjes inloggen, een soort van belonings systeem om de vorderingen te volgen. En thats it gewoon omdat we daar best van geschrokken zijn en ik probeer zelfs in de zomer de computer te verbannen, zelf zit ik ook niet zo heel vaak met dat ding of een telefoon. juist daarom bewust als voorbeeld!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:53

Zoals je het doet is prima.
Kijk mee en stuur bij.
Ze is jong maar beter zo en begeleiden dan verbieden en dan later geen zeggenschap/ invloed.

Heeft ze ook WhatsApp? Lees dat ook (af en toe) mee.
Vooral daar kunnen dingen/ruzies pesterijtjes/gevoelige informatie snel uit de hand lopen.
Hier is de privacy van je kinderen respecteren echt misplaatst en moet je ze begeleiden.

(Ik werk in groep 7 en je wil niet weten hoeveel ruzies we moesten oplossen in de klas vanwege WA)
Ik leg het ze ook als leerkracht uit maar als ouder is je invloed vele malen groter :)

jolleknol

Berichten: 348
Geregistreerd: 21-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:02

Heel toevallig dat ik op dit topic stuit. Mijn zusje van net 12 heeft ook een telefoon met alles dr op en dr aan. Idd ook goed voorbereid. Ik (want moeders is niet zo handig) houd haar overal in de gaten. Maar toch was het vorige week zo dat ze blijkbaar via die musical.ly app met een jongen sprak die we niet kenden. Ik dacht eerst dat zal wel een leeftijd genootje zijn. Toen ie plaatste van mooie ogen! En Ahw -hugs-. En altijd gezellig met je te babbelen. Ging ik toch eens op zijn profiel spieken. En wat bleek? Hij had zelf kinderen! Was dus een vieze enge man. Mijn zusje zag er het gevaar niet van in. Van mijn moeder moest ze hem direct aangeven op die app en blokkeren. En toch bleef ze doorgaan: kan ie nu nog contact opnemen met me? Wtf alles verwijderd van dr telefoon (zij zelf gedaan) maar doordat hij schreef over dat babbelen wist ik al genoeg. Ze hebben via privé ook gepraat, helaas nix terug kunnen vinden... ik wil je dus waarschuwen om echt zoals je zelf aan geeft die telefoon te controleren. Ze zijn jong en naïef en denken niet na over de gevolgen... :( zusje haar telefoon is uiteindelijk even in beslag geweest maar mijn moeder is helaas niet zo streng voor als voor mij en Mn andere zusje toen (wij zijn 22 en 20) dus die doet weer gewoon wat ze wilt.. te vrij laten is ook niet Goed.. verbieden ook niet, maar controle is wel fijn jaa

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Hoe bereid jij je kind voor op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:24

Ik ben zelf 20 en ben echt opgegroeid met de opkomende social media. Vanaf heel jong (8/9) jaar oud heel veel tijd gespendeerd op habbohotel, hyves, digidier, neopets, msn etc. Totaal geen gevaren van ingezien, want die waren destijds natuurlijk volstrekt onbekend. Heb echt de beste tijd ooit beleefd wat dat betreft en heel veel geleerd. Ik zou wel twee dingen adviseren:

- Niet je echte naam gebruiken op internet. Voornaam is prima, maar je achternaam is echt nergens voor nodig. Gebruik gewoon een grappige schuil achternaam. Ik heb een tijdje "aardbeienyoghurt" als achternaam gehad op facebook en heb daar nog altijd grappige gesprekken over.
- Accounts op slot. Nergens voor nodig om die überhaupt openbaar te hebben.

Verder: laat het een beetje op z'n beloop gaan. Je kunt haar natuurlijk gewoon volgen op instagram oid, maar geef ook het vertrouwen om ermee om te leren gaan.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:25

Hier een dochter die in november 11 wordt en één die in november 8 wordt. De oudste heeft geen FB maar wel Instagram. Ikzelf heb het nu ook zodat ik kan zien wat zij plaatst. Ik heb wel de afspraak met haar dat ik mag zien met wie ze chat e.d. Ze heeft haar profiel afgeschermd zodat iemand moet vragen of ze haar mag volgen. We hebben afgesproken dat ze alleen goede vriendinnen mag toevoegen. Niemand die ze niet kent en bij twijfel vraagt ze het me. Maar ik kijk regelmatig met haar ook even mee.

Beide dochters kijken YouTube. Oudste is helemaal weg van de vlogs van Jill Huijbregts, Danielle van Mierlo, PPTV e.d.
De jongste vindt dierenpraat tv helemaal geweldig. Maar ik moet toegeven dat er ook wel eens een Enzo Knol of Dylan Haegens voorbij komt. Je krijgt toch bepaalde suggesties voorgeschoteld. Nu vind ik dit niet zo'n probleem. Maar ik kijk regelmatig even wat ze kijken.


Tot nu toe op social media nog niets vervelends meegemaakt met social media.
Maar laatst had de oudste een presentatie. Ze mochten zelf het onderwerp kiezen en zij koos ''begreigde diersoorten''.

Ik moet zeggen dat ik daar wel continue naast gezeten heb. Vooral bij het zoeken naar plaatjes voor haar Powerpoint. Want de meest gruwelijke dingen kwamen voorbij. Dit had zij zich niet gerealiseerd toen ze voor dit onderwerp koos.

Ik ben ook voor de niet te strakke strenge aanpak. Maar wel duidelijke regels en de afspraak dat niets geheim is voor ons en wij mee mogen kijken als we dit willen.
Je kunt er met deze generatie toch niet meer omheen en ik kies er liever voor om ze het te laten ontdekken met wat toezicht en vertrouwen, dan het te verbieden en er achter te komen dat ze stiekem iets hebben aangemaakt.
En dat als er dan iets vervelends gebeurt, ze het niet durven te zeggen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:43

Heel persoonlijk vind ik je aanpak te ver gaan en te streng. Ik ken jouw kind niet maar ik zelf zou er op die leeftijd juist heel opstandig van worden.

Social media is tegenwoordig gewoon anders verweven in de levens van kinderen dan van ons vroeger (ik ben 28, toen ik net naar de middelbare school ging was ik 11 en werd MSN uitgevonden. Wat een hel zou dan zijn als mijn ouders dat wilden meelezen :wow: ).

Ik zou zeggen, heb wat meer vertrouwen in je eigen kind en in de opvoeding die je haar tot nu toe gegeven hebt. Duidelijke regels erover opstellen en samen bespreken. Af en toe eens chekken hoe het ervoor staat kan ik nog inkomen maar altijd alles willen lezen en nagaan vind ik echt een no-go. Evenals je kind gaan weghouden van social media.
Laatst bijgewerkt door xApple op 26-06-18 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe bereid jij je kind voor op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:48

Wauw, zelf geen ouder en dus nooit bij stil gestaan maar als ik lees wat jij doet dan denk ik dat je echt wel goed bezig bent. Je legt haar uit hoe jij er over denkt. Verteld wat wel en niet gepast is en wat de gevaren zijn. Je laat haar nu in een veilige omgeving alvast wat oefenen. Denk dat je niet veel meer kan doen en als ze wel accounts krijgt kan je niet veel meer doen dan mee kijken en je mening blijven geven over wat zij dan plaatst.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 10:26

xApple schreef:
Heel persoonlijk vind ik je aanpak te ver gaan en te streng. Ik ken jouw kind niet maar ik zelf zou er op die leeftijd juist heel opstandig van worden.

Social media is tegenwoordig gewoon anders verweven in de levens van kinderen dan van ons vroeger (ik ben 28, toen ik net naar de middelbare school ging was ik 11 en werd MSN uitgevonden. Wat een hel zou dan zijn als mijn ouders dat wilden meelezen :wow: ).

Ik zou zeggen, heb wat meer vertrouwen in je eigen kind en in de opvoeding die je haar tot nu toe gegeven hebt. Duidelijke regels erover opstellen en samen bespreken. Af en toe eens chekken hoe het ervoor staat kan ik nog inkomen maar altijd alles willen lezen en nagaan vind ik echt een no-go. Evenals je kind gaan weghouden van social media.


Ik houd haar er niet bij weg,ik probeer juist uit te vinden hoe ik haar kennis laat maken met alle social media :)
Ik heb liever dat ze dat onder mijn toeziend oog doet, dan dat ze straks 13 is en alle remmen zijn los,zonder de gevolgen te weten.
Ik lees ook zeker niet alles mee. Ik kijk gewoon globaal of alles er oké uitziet en of er geen mannen tussen staan.
Ik vertrouw haar zeer zeker wel,ze is zo’n kind dat met haar grootste geheimen nog bij me komt. Maar de wereld vertrouw ik niet.
Mannen die op jonge meisjes azen bijvoorbeeld.
[edit] hihi xApple :D ik ben zelf ook pas 30 :o )

Ik bok op mijn mobiel,dus even zonder te quoten:
Ja, ze heeft ook whatsapp. Alleen nummers van familie en vriendjes en vriendinnetjes. Er is ook een klassen-app voor hun groep 7. (Met de leerkracht)
Ik kijk regelmatig of er geen andere nummers tussen staan en ik vraag ook wel eens naar de gesprekken. Ze zegt me ook eerlijk wanneer ze wel eens ruzie heeft met een vriendinnetje en zegt dan: ‘nou,dan reageer ik gewoon niet terug,dan zeg ik het morgen op school wel.’
Met whatsapp gaat ze heel verstandig om.
Met musically gaat het ook goed,dus daar ben ik dan ook niet argwanend over.
Mijn OP komt misschien heel claimerig over,maar dat probeer ik in real life dus juist niet te doen.
Ik probeer haar alleen bewust te maken van de gevaren.
Facebook mag ze van ons als ze naar het voortgezet gaat,dat hebben we al met haar afgesproken sinds ze 8 jaar oud is. :)
Maar tot die tijd vind ik het interessant om te lezen hoe andere ouders hun kinderen voorbereiden op de online wereld :)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:29

Ik sta daar ook hetzelfde in! Ik kijk regelmatig eens even mee, maar ik hoef de gesprekken zelf echt niet te lezen. Maar ik wil wel weten met wie ze chat en wie ze in haar vriendenlijst op Insta heeft.
Ik wil wel weten wat ze doet, maar ze heeft echt wel rechts op onderonsjes met vriendinnetjes die ik echt niet hoef te lezen.

Ik denk dat je vooral blij moet zijn dat je zelf weet hoe het werkt, dat je zelf ook social media hebt en je beseft dat dit gewoon erbij hoort bij deze generatie. Je kunt ze er allemaal wel voor willen behoeden en alles verbieden, maar dan gaan ze het of stiekem doen of ze zijn straks 15 en weten niet wat social media is en hoe het werkt en worden er misschien om uitgelachen.
Nu kunnen kinderen op de middelbare school eigenlijk al niet meer zonder whatsapp begreep ik. Daar worden schijnbaar roosterwijzigingen in doorgegeven.

Mijn schoonzus is van een iets andere generatie dan mij :+ en zij heeft geen whatsapp, FB of iets van social media. Zij vond het echt een heel ding dat haar kinderen op de middelbare school whatsapp nodig hadden. Haar kinderen zitten op whatsapp voor school na (oudste 2) verder niet op social media.
Niet dat het moet, maar zij houdt ze daar zelf bij weg omdat ze het zelf niet kent en er niets mee heeft. En natuurlijk krijgen ze er niets van als ze niet op social media zitten, maar in deze generatie kun je er bijna niet meer omheen en dan vind ik het geen probleem en begeleid ze er liever in dan dat ik het van ze weg probeer te houden.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 26-06-18 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 12:32

Delphi schreef:
Ik sta daar ook hetzelfde in! Ik kijk regelmatig eens even mee, maar ik hoef de gesprekken zelf echt niet te lezen. Maar ik wil wel weten met wie ze chat en wie ze in haar vriendenlijst op Insta heeft.
Ik wil wel weten wat ze doet, maar ze heeft echt wel rechts op onderonsjes met vriendinnetjes die ik echt niet hoef te lezen.

Precies :) hoe oud is ze?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:35

over naamgeving zou ik inderdaad ook goed nadenken en haar uitleg geven.
Ik kom ook uit de generatie die opgroeide met de opkomst social media en ik heb er fantastische vrienden mee gemaakt (nog steeds heb ik met sommigen contact en mijn nu man leerde ik kennen via een chatbox :') )
Schuilnamen zijn handig en goed om te bespreken. Ik heb een heel zeldzame voornaam dus mijn achternaam is eigenlijk nog veiliger als mijn voornaam als ik anoniem wil blijven. Soms erg lastig, maar wel iets wat ik in de tijd heb geleerd en wat ik mijn kinderen ook mee zal geven.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:36

Tivoli schreef:
Delphi schreef:
Ik sta daar ook hetzelfde in! Ik kijk regelmatig eens even mee, maar ik hoef de gesprekken zelf echt niet te lezen. Maar ik wil wel weten met wie ze chat en wie ze in haar vriendenlijst op Insta heeft.
Ik wil wel weten wat ze doet, maar ze heeft echt wel rechts op onderonsjes met vriendinnetjes die ik echt niet hoef te lezen.

Precies :) hoe oud is ze?


Mijn dochter wordt in november 11 :D Ook al een heerlijke tiener <3

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Hoe bereid jij je kind voor op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:02

Ik heb afgelopen jaar de minor Kinderen en media afgerond. Ten eerste: mijn complimenten! Hoe jullie het tot nu toe aanpakken en hoe jullie hier mee bezig zijn. Er zijn zoveel ouders die zich niet verdiepen en/of interesseren in het onderwerp. Echt heel goed hoe jullie ermee bezig en hoe jullie het gesprek met jullie dochter aangaan.

https://www.mediawijsheid.nl/mediaopvoeding/

Op deze website staat heel veel informatie. Je kan daar ook een magazine aanvragen over kinderen en media. Ook staat er een leuke quiz die je als ouder met kind kan doen. Wellicht staan er nog leuke en goede tips op die jullie kunnen gebruiken. Je kan er ook lezen welke apps bijvoorbeeld wel en niet verstandig zijn voor bepaalde leeftijden.

Goed bezig hoor! +:)+

jahoorisgoed

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:06

Mijn zusje is een stuk jonger dan mijn broertje en ik zijn. Op de basisschool wilde ze al van alles, want ja, grote broer en zus mogen het ook. Volgens mij toen m’n zusje naar de middelbare school ging, mocht ze Facebook en kreeg ze een smartphone voor whatsapp etc. In het begin hebben m’n ouders haar wel in de gaten gehouden. Als ze bijvoorbeeld snel haar telefoon uitdeed als m’n ouders langsliepen, werd er uiteraard gevraagd wat ze aan het doen was :D Verder waren m’n ouders, m’n broertje en ik ook op alle social media vrienden met m’n zusje dus zo konden we een beetje in de gaten houden wat ze postte.
M’n zusje kwam ook vaak naar mijn broertje of mij toe met vragen (hoe werkt dit, hoe doe ik dat, is deze foto leuk genoeg om te posten), zo konden wij haar ook dingen uitleggen zoals jij dat doet TS. Daarnaast heeft ze ook klasgenootjes gehad die wel een foto waarop ze schaarsgekleed zijn of een onhandige tekst op internet hebben geplaatst, heel zielig voor die klasgenootjes maar een goede leerschool voor mijn zusje.

Ik denk wel dat het belangrijk is om te beseffen dat het op social media heel makkelijk is om dingen stiekem te doen, dat is bij mijn zusje ook gebleken (al waren dit gelukkig geen rare of gevaarlijke dingen).
Ondertussen is m’n zusje 15 en gaat ze haar eigen gang, ze weet goed wat wel en niet verstandig is en ze gaat erg verstandig met social media om. Misschien nog wel verstandiger dan m’n broertje en ik op die leeftijd, aangezien alles toen vrij nieuw was en je je helemaal nog niet besefte dat alles wat op internet komt, op internet blijft.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:09

Mij lijkt het belangrijkste om met elkaar in dialoog te blijven. Als je de dingen bespreekbaar houdt kunnen ze volgens mij best veel zelfstandig. Maar het ligt natuurlijk ook aan het karakter van het kind.