Autorijden als beginner

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:34

Heel herkenbaar.
Ik sloeg het eerste jaar bijna iedere dag af.
Omdat ik te snel wilde wegrijden vanwege het getoeter en de ongeduld van de mensen achter me.
En juist dan gaat het fout.

Het wordt vanzelf minder. Probeer je er niets van aan te trekken.
Van diesel naar benzine is een grote overstap maar met verloop van tijd gaat het steeds beter.

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:34

Ik heb mijn rijbewijs nu bijna 3 jaar en ook mij gebeurd het nog wel eens. Inderdaad rustig blijven en proberen je niets van de andere weggebruikers aan te trekken. Ookal kan dat heel moeilijk zijn :+
Wat je kunt doen is oefenen op een parkeerplaats of een rustige weg. Je moet die ‘feeling’ krijgen. Probeer je koppeling heel rustig op te laten komen tot het moment dat je auto begint te ‘rollen’. Zodra je auto rolt geef je wat gas en dan laat je rustig je koppeling opkomen en geef je gelijkertijd iets meer gas.
Het is een soort spelletje maar je leert het wel! :j

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:36

Ach troost je.. Ik heb 10 jaar mijn rijbewijs. Kan prima fileparkeren, behalve als er een auto aankomt en op me moet wachten. Dan kan ik het ineens niet meer
Vooral lekker veel rijden en je auto leren kennen.
Laat me mensen maar wachten, iedereen heeft het moeten leren

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:39

Oefenen, oefenen, oefenen..
Ik heb nu een half jaar mijn rijbewijs en ik laat hem nog wel eens afslaan, vooral als ik te snel wil zijn of nerveus word.
Komt vanzelf goed!

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:45

Ook voor mij heel herkenbaar!
Hoor mijn moeder die naast me zat nog roepen met wegrijden:gas gas gas! Is echt ff wennen met koppeling op laten komen en gelijk dus wat gas bij geven.

Femke_Nikita
Berichten: 942
Geregistreerd: 14-12-14

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:51

Superherkenbaar! Bij diesel kun je inderdaad op de koppeling wegrijden, maar bij benzine moet je echt gas bijgeven. Geen zorgen, het went vanzelf!

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:52

Oh ja wat heb ik onze vorige auto vervloekt in het begin. Naar het werk toe had ik 3 stoplichten en 4 rotondes en ik niet bijna altijd de motor afslaan als ik moest stoppen. Zelfs na een jaar gebeurde het me nog wel eens. Nu hebben we een andere auto en deze is me nog nooit afgeslagen, op 1 of andere manier voel ik deze veel beter aan.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:55

Bedenk je gewoon dat dit iets is waar iedere nieuwe autocoureur mee te maken krijgt. De meeste 'eigen' auto's zijn niet zo luxe als de lesautos en dan is dat ff wennen. Ik had ook nog een auto met echt een rotkoppeling (kwam trapsgewijs omhoog) en na 3 jaar sloeg ie nogsteeds vaak af.
Gewoon opnieuw starten, dot gas geven en koppeling op laten komen. Das t enige wat je kan doen.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:56

Heeel veel oefenen! :D Ik heb mijn rijbewijs nu bijna een jaar en ik heb wel eens (met de auto van mijn stage) midden in de spits op een heel druk kruispunt in Alkmaar gehad dat de auto afsloeg, een keer of zeven :+ Het erge was dat de autp eerst een paar meter reed en ik dus letterlijk op het kruispunt stil stond. Ik had hem denk ik niet goed in de eerste versnelling gezet. Iedereen in de auto in paniek, behalve ik, ik kon er eigenlijk wel om lachen :')
Ook al is het lastig, gewoon proberen er het leuke van in te zien! Mensen die hun middelvinger opsteken? Ik zou die mensen echt uitlachen :+
Misschien makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar veel oefenen baart kunst. You can do this :D

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:58

De eerste keer dat ik met m’n rijbewijs ging rijden sloeg hij 10x af op 1 punt. En al dat toeteren achter me maakte me alleen maar zenuwachtiger := Maar het is echt gewenning. En probeer tijdens rood licht alvast je koppeling omhoog te laten tot de auto gaat brommen. Dan rijd je zo weg als je je rem loslaat.

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:15

Ontzettend herkenbaar! No worries, komt allemaal goed :D
Zo ging het bij mij in het begin ook: in een andere auto ineens afslaan (voor het stoplicht ook, en daar dan dus zenuwachtig voor worden), ineens de hellingproef niet meer kunnen, soms per ongeluk keihard optrekken en wegscheuren 8-) Ook de snelweg was een ding, want ik heb slechts kleine stukjes geleerd tijdens de lessen en niet écht een goed stuk 130 rijden. Dus ook dat was ineens een ding. Ik ging elke dag rijden ivm werk dus ik moest wel, maar ik dacht wel even: oliebol….. Totdat ik met een vriendin van Noord-Friesland naar Leiden reed, inclusief alle ringwegen, en de volgende dag alleen terug! Toen was ik van alle spanning en stress af, want het ergste was toch al geweest :D Gaat soms nog steeds niet 100% hoor, maar ik rij elke dag en ben niet meer gespannen/duizelig.

Komt goed, succes! :D

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:19

Ik heb veel te vroeg leren auto rijden :7
Met een kleine Audi tt ook een naft, vinnig klein ding. En wat ik toen geleerd heb is echt naar de toeren teller te kijken en mij daar op te baseren.
Vooral met naftjes.

Met mijn eigen wagen kan ik niet meer stil vallen is een automaat.
Maar stap ik in een andere auto is dat weer een basis.

Enkel met 1 bepaalde BMW kwam ik er niet mee weg ~~}>

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 16:25

Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben/was :))

Koppeling iets omhoog laten komen tijdens het wachten ga ik proberen!
Ik moet gewoon die speling wat vinden en dat is lastig.
Vanavond heb ik een rit van wel 16 km ( :') ) en kom 3 stoplichten tegen.
We zullen zien, ik vind het spannend maar het autorijden zelf vind ik zooo leuk

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:39

Als je je rijbewijs hebt, kán je een auto besturen...met de nadruk op kan. En welke auto is ook even de vraag. Rijden leer je pas echt als je je rijbewijs hebt, dus het is écht niet raar dat je je auto af en toe laat afslaan, in de verkeerde versnelling probeert weg te rijden of een klein inschattingsfoutje maakt. Die mensen die beginnen te toeteren of hun vinger opsteken zijn gewoon een stel randdebielen. Laat je niet opjutten of uit het veld slaan. Al sta je daar 4x omdat ie afslaat, je hebt gewoon alle recht om je tijd te nemen. Slaat je auto af, zucht een keer, lach een keer en probeer het nog eens. Toeteren ze of steken ze hun vinger op? Zwaai naar ze en lach. Het hoeft je echt niet te interesseren.
Wat je nog zou kunnen doen, is zo'n L of zo'n sticker met beginner ofzo op je auto plakken, maar ik heb niet zo'n hoge dunk van de meeste Nederlandse weggebruikers, dus of het iets gaat uitmaken weet ik niet. Maar dan kunnen ze wel zien dat je een beginnend bestuurder bent. Volgende week voelt je auto in ieder geval al heel anders ;)

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:57

Gewoon gas erop! :D
Is heel normaal dat een benzine auto sneller afslaat dan een diesel. Diesel kan je zelfs laten wegrijden op alleen de koppeling. Benzine moet je altijd gas bijgeven en dan rustig de koppeling op laten komen. En elke auto is anders. Het verschilt enorm per merk en model etc. Je moet even aan je autootje wennen. Komt vast goed.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:05

Ik heb destijds ook een topic aangemaakt, omdat ik indd de benzine auto alleen maar liet afslaan.
Misschien kan je er nog tips eruit halen.

Benzine auto

Nou laat ik hem alleen afslaan als ik te snel de koppeling op laat komen. Ook zelfs met de diesel van mijn vader met de trailer erachter vaak :')

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:05

Gewoon rustig wegrijden, als je het snel probeert te doen gaat het veel sneller fout. :P

Ik had het pas nog trouwens, had hem heel blond niet goed in de eerste versnelling gezet en het duurde een paar minuten voordat ik erachter kwam waarom ie steeds afsloeg. Ook bij een stoplicht. :')
Ik heb ook zon oude bak die snel zeurt en heel zwaar schakelt.

Als je onzeker wordt gewoon weer even oefenen op een rustig landweggetje. :P Je went er vanzelf aan.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:08

Ach joh, ik haalde m'n rijbewijs en verhuisde de week erna naar Engeland (timing :+). De eerste keer daarna dat ik weer in een auto zat, was bijna een jaar later, meteen in een grote ford transit bus die ik gehuurd had om naar een andere stad te verhuizen, 3 uur rijden verderop. Die liet ik dus mooi 3 keer afslaan onder het toeziend oog van de verhuurder :+. Die man zal wel gedacht hebben :').
Allemaal ervaring, met een paar weken is alles gewoon en is het alsof je nooit anders gedaan hebt :D.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:14

Blijven oefenen en je er niks van aantrekken!
Ze kunnen niet door je heen, als ze haast hebben is dat hun probleem, hadden ze maar eerder moeten vertrekken. :Y)
Ik had net mijn rijbewijs en had een botsing met iemand die begon op te trekken achter mij terwijl ik niet weg kwam... Ik durfde daarna niet meer te rijden. Auto verkocht en een paar jaar niet gereden. Doodzonde, want autorijden is superleuk en geeft je zoveel vrijheid! :))

Inmiddels heb ik een mooie luxe bedrijfsauto waarmee rijden heel makkelijk is, maar alsnog laat ik hem wel eens uitvallen (staat ‘ie per ongeluk in zijn 2 of zo, kan de beste overkomen). Dan mopper ik even op mezelf, start opnieuw en lach heel lief naar eventuele boze mensen :D

Mijn auto schijnt heel ‘boos te kijken,’ naar ik zal echt de laatste zijn die naar een langzaam optrekkende (les)auto toetert. Ik ben eerder bezorgd als het echt lang duurt!
Misschien is de bestuurder dan wel onwel geworden, of in paniek, of de auto is stuk...
‘Gelukkig’ zitten de meeste slomerds gewoon te appen, haha. :+

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:18

LoeOrange schreef:
Ik heb mijn rijbewijs nu bijna 3 jaar en ook mij gebeurd het nog wel eens. Inderdaad rustig blijven en proberen je niets van de andere weggebruikers aan te trekken. Ookal kan dat heel moeilijk zijn :+
Wat je kunt doen is oefenen op een parkeerplaats of een rustige weg. Je moet die ‘feeling’ krijgen. Probeer je koppeling heel rustig op te laten komen tot het moment dat je auto begint te ‘rollen’. Zodra je auto rolt geef je wat gas en dan laat je rustig je koppeling opkomen en geef je gelijkertijd iets meer gas.
Het is een soort spelletje maar je leert het wel! :j

Maar dat werkt dus bij een diesel, maar niet bij een benzine. Ja dit gaat met mijn twingo, maar dan doe ik er toch 30 seconden over voor die (op een vlakke weg!) kan rollen in de eerste versnelling. Zo langzaam moet ik hem op laten komen, heuvel op is dit niet eens een optie :+

Gewoon meteen gas bij geven als je weg wilt rijden. Nu liever iets te veel dan te weinig gas, vanzelf ga je de plek voelen van de koppeling waar die aan gaat grijpen en vanaf waar je dus eigenlijk meer gas bij gaat geven. Iets meer gas is geen probleem, het is een benzine, die zit niet snel aan zijn maximum toeren :j

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:20

Ik had dat ook heel erg dat ik overstapte naar benzine en weetje wat het is, het zit in je hoofd.
Voor een stoplicht wordt je onbewust toch zenuwachtig omdat er auto's achter je staan, je wlt mee met de rest en wilt niet dat mensen op je moeten wachten of gaan toeteren maar echt, hoe langer je rijd hoe beter het gaat. je moet maar denken iedereen is zo begonnen.

Ik ging van een luxe Volkswagen Diesel naar een simpele skoda fabia benzine, dusja ik begrijp je volledig

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:24

Heel herkenbaar! Ik ging van een diesel "dikke BMW" :') naar mijn benzine Peugot 107. Ik kwam er nog geen kilometer ver mee voor hij afsloeg :D

Oh wat zat ik de eerste dagen te trillen bij ieder stoplicht. De oplossing was gewoon dik gas bijgeven. Dan klinkt hij maar heel stoer, je rijdt wel weg! Je leert vanzelf hoeveel gas er bij moet, echt waar.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:24

Tip voor als je straks iets langer je rijbewijs hebt en het in je eigen auto goed lukt: iedere kans aangrijpen om eens iets anders te rijden! Hoe meer je oefent, hoe beter je het straks kunt met iedere auto. :j

Onze beide benzineauto’s kunnen trouwens wel wegrijden op alleen de koppeling hoor, de ene wat beter dan de andere, maar ze kunnen het allebei, in ieder geval als de weg niet helt haha :P

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Autorijden als beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:26

Heb niet alle reactie's gelezen maar vooral niet in paniek raken en in de stress schieten. Nergens voor nodig, de auto's achter je hebben maar geduld.

Gewoon rustig blijven, veel rijden. Je leert dan vanzelf de auto kennen. Zoals ik wel al gelezen heb zoals meerdere zeiden, iedere auto rijdt anders. Het komt vanzelf, het is gewoon de ervaring die nog ontbreekt. Niks om je druk om te maken!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:34

Het went, heb tijd gewisseld tussen benzine automaat en een dikke dieselbus. Boem auto valt stil. O ja schakelen moet :+

Nu ook nieuwere bus gister opgehaald. Zelfde maten ander merk sterkere motor. Zal ook even wennen zijn