Wat moet ik hiermee.....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Wat moet ik hiermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 22:56

Hallo allemaal,

Even een lang verhaal in een notendop.

Vandaag kreeg ik een (mannelijke) klant in de winkel die nieuw bij ons is.

Hij wilde informatie over prijzen en een toen hem dat beviel een afspraak maken voor een test.

Afspraak gemaakt en uit het niks geeft hij me een knuffel en een kus op mn voorhoofd....
Ik was nogal overdonderd, werd vuurrood en lachte het een beetje weg... na nog wat heen en weer afspraken bevestigen e.d. gaf hij me weer een knuffel....

Ik betwijfel of hij er echt verkeerde bedoelingen mee heeft, maar voel mezelf er niet prettig bij....

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Wat moet ik hiermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:57

Een goed geplaatst knietje doet wonderen. Gatverdamme zeg, waar denkt die gozer dat hij mee bezig is?

mika11

Berichten: 11116
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:58

Ja dat is wel gek, als een klant je zomaar een kus op het voorhoofd geeft.
Wat voor soort winkel is het dan, misschien dacht hij dat het wel zou kunnen of zo :D
Maar normaal is het zeker niet natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-02-18 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:58

Oi wat ongemakkelijk zeg! Maar het wel echt duidelijk dat je dat liever niet heb!

Wat voor een winkeltje is het, heb je collegas?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Wat moet ik hiermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:00

Kan een (mannelijke) collega deze klant misschien overnemen? Dit lijkt me absoluut niet de bedoeling!

pillow
Berichten: 7827
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:01

wat moet je hiermee? lijkt me niet moeilijk een oplawaai verkopen.

idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 23:03

Het is een optiek winkel. Schat de man tussen de 50 en de 60 jaar in. Had vandaag geen collega, maar hij vroeg wel of ik altijd alleen stond. Gelukkig is de afspraak als ik met een collegatje sta...Toen ik aangaf dat er dinsdag een collega bij zou zijn, zei hij, maar ik wil wel geholpen worden door jou hoor!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:09

julius_juut schreef:
Een goed geplaatst knietje doet wonderen. Gatverdamme zeg, waar denkt die gozer dat hij mee bezig is?


He zeg...er is ook een andere manier van assertiviteit.


TS, kan je het met een leidinggevende bespreken?

ellepel

Berichten: 47373
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:13

idylle schreef:
Het is een optiek winkel. Schat de man tussen de 50 en de 60 jaar in. Had vandaag geen collega, maar hij vroeg wel of ik altijd alleen stond. Gelukkig is de afspraak als ik met een collegatje sta...Toen ik aangaf dat er dinsdag een collega bij zou zijn, zei hij, maar ik wil wel geholpen worden door jou hoor!



Benoem gewoon hoe je je voelt?
Wees eerlijk naar die man toe.
dat je het vreemd vind dat je een knuffel krijgt en wat de bedoeling daar van is?
Niks anders, gewoon eerlijk zijn :j

Anoniem

Re: Wat moet ik hiermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:16

Nu je het weet kan je afstand houden, maakt hij aanstalten dan gewoon afweren en aangeven dat je het niet prettig vind. Hij moet gewoon je eigen ruimte respecteren en dat doet hij duidelijk niet..

idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Wat moet ik hiermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 23:22

Ik wil hem niet voor het hoofd stoten, omdat ik niet zeker weet of hij er iets mee bedoeld of dat hij gewoon zo is en er niks mee bedoeld.

Weet daarom niet goed hoe ik hem dat moet zeggen zonder hem voor het hoofd te stoten.

Hij komt van een andere opticien waar hij erg ontevreden over is en wil een erg luxe bril kopen bij mij.

Hierdoor ben ik dus aan het bedenken hoe ik kan vertellen dat me dit toch echt te ver gaat, maar wel zo dat ik hem dus ook die bril nog steeds verkoop.

Snappen jullie?

idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 23:24

NatasjavE schreef:
julius_juut schreef:
Een goed geplaatst knietje doet wonderen. Gatverdamme zeg, waar denkt die gozer dat hij mee bezig is?


He zeg...er is ook een andere manier van assertiviteit.


TS, kan je het met een leidinggevende bespreken?


Van het filiaal ben ik zelf leidinggevend. Kan het wel met de regiomanager bespreken als ik tegen de tijd dat hij terugkomt nog niet weet wat ik ermee aan moet. Dank voor je tip

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Wat moet ik hiermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:25

Anders zorgen dat je verkouden wordt zodat je klanten op een afstandje kan houden _O-
"Oh nee meneer, u moet wel op afstand blijven hoor, ik wil absoluut niet dat u ook ziek wordt!"

idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 23:30

dees_daan schreef:
Nu je het weet kan je afstand houden, maakt hij aanstalten dan gewoon afweren en aangeven dat je het niet prettig vind. Hij moet gewoon je eigen ruimte respecteren en dat doet hij duidelijk niet..


Het gekke is dAT ik eigenlijk altijd uitstraalt op de een of andere manier dat ik niet wens aangeraakt te worden. Je hebt mensen die heel erg van even een hand op de schouder zijn tijdens het praten of even een aanraking, maar ik heb dat absoluut niet! Het gebeurd me dan ook nooit dat mensen mij ongevraagd aanraken, waardoor ik nu extra overdonderd was. Maar goed, wat ik bedoel te zeggen: Ik ben heel vriendelijk maar straal wel uit dat ze me niet aan moeten raken, daar heeft hij nu ook maling aan gehad.
Helaas heb ik het nu over me heen laten komen, maar als hij dit weer doet wil ik er absoluut wat van zeggen.

idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 23:31

Destination schreef:
Anders zorgen dat je verkouden wordt zodat je klanten op een afstandje kan houden _O-
"Oh nee meneer, u moet wel op afstand blijven hoor, ik wil absoluut niet dat u ook ziek wordt!"


Die ga ik onthouden voor als ik niks anders kan bedenken _O- _O-

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:32

Dit is puur assertiviteit van jezelf. Dus ga hiermee aan de slag! Met je houding kun je een ander al heel veel zeggen. Je stoot niemand voor zijn hoofd als je gewoon je grenzen aangeeft met je lichaamshouding :)

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:33

Oke, sowieso een ding: het maakt niets uit of hij een erg dure bril bij jullie wil kopen. Ga je daarom maar over je grens heen, of in ieder geval meer dan je zou doen bij iemand die een goedkope bril koopt? Dat mag ik toch niet hopen.

Verder mag en kun je deze man wel degelijk netjes vertellen dat dit niet gepast is en dat je het liever niet hebt. Ieder gezond mens moet dat begrijpen, je bent immers professioneel in de winkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:36

Vertel het je collega die de dag met jou in de winkel staat wanneer je de afspraak hebt met die man. Dan kan ze het een beetje in de gaten houden. Mocht die man nu weer hetzelfde gedrag vertonen zeg dan op een nette manier dat je daar niet van gediend bent. Ieder persoon heeft een grens-cirkeltje om zich heen, kom je daaroverheen dan vind ik dat je dat best mag zeggen dat je dit niet leuk vind.

Begrijpelijk dat het ongemakkelijk is.

idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 23:37

Saskia9 schreef:
Dit is puur assertiviteit van jezelf. Dus ga hiermee aan de slag! Met je houding kun je een ander al heel veel zeggen. Je stoot niemand voor zijn hoofd als je gewoon je grenzen aangeeft met je lichaamshouding :)


Maar hoe dan.... niemand haalt het in zn hoofd om mij ongevraagd te knuffelen/kussen.... deze man heeft gewoon echt een plaat voor zn kop!
Ik straal aan alles uit dat ik echt wel vriendelijk ben, maar dat je je poten thuis moet houden :D

Ben dus een beet je bang dat als hij het niet verkeerd bedoeld hij zich op zn pik getrapt voelt en de koop niet doorgaat....

Ik wil dus op een vriendelijke manier aangeven dat ik dit niet wil, zonder dat hij het verkeerd opvat. Daar ben ik wel bang voor dat hij dat doet namelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:37

Bedenk dan van te voren wat je gaat zeggen. Zodat je niet met je mond vol tanden staat. Als je het dan persee vriendelijk wil houden:
"sorry maar een hand geven volstaat voor mij hoor!" Terwijl je je hand uitsteekt en afstand houdt.

(al zou ik er absoluut niet van gediend zijn en die bril verkopen zou me worst wezen..
ik zou dus absoluut niet zo vriendelijk blijven want dit gaat veel te ver)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-18 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:38

idylle schreef:
Ik wil hem niet voor het hoofd stoten, omdat ik niet zeker weet of hij er iets mee bedoeld of dat hij gewoon zo is en er niks mee bedoeld.


Niet voor het hoofd stoten.... :+ HALLO het is niet normaal om winkelpersoneel zomaar te knuffelen... dat is grensoverschrijdend gedrag... of hij er nou wel of niet iets mee bedoeld maakt niet uit... jouw lijf..en daar hoort hij niet ongevraagd zomaar aan te zitten.
Dus bij de volgende keer dat je hem ziet meteen... voor ook maar iets gedaan is vertellen dat je de vorige keer het onprettig vond en dat je verwacht dat het enige lichamelijke contact een vriendelijke hand is en meer niet :Y)

Goof

Berichten: 28873
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:39

idylle schreef:
Ik wil hem niet voor het hoofd stoten, omdat ik niet zeker weet of hij er iets mee bedoeld of dat hij gewoon zo is en er niks mee bedoeld.


De reden waarom hij het doet is niet belangrijk. Hij gaat duidelijk joiw grenzen over en dat zul je duidelijk moeten maken.
Je kunt volgende keer heel simpel als hij te dichtbij komt een stap terug doen en zeggen "pardon, ik geef u een hand vandaag".
Of wees hem voor en neem zelf het initiatief aan het eind, stap naar hem toe, schud hem de hand en bedank hem vriendelijk als hij iets koopt. Hand los en fijne dag wensen. Klaar.

En serieus; meteen een knietje erin rammen? Sneu hoor.

idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 23:42

StillAngel schreef:
Oke, sowieso een ding: het maakt niets uit of hij een erg dure bril bij jullie wil kopen. Ga je daarom maar over je grens heen, of in ieder geval meer dan je zou doen bij iemand die een goedkope bril koopt? Dat mag ik toch niet hopen.

Verder mag en kun je deze man wel degelijk netjes vertellen dat dit niet gepast is en dat je het liever niet hebt. Ieder gezond mens moet dat begrijpen, je bent immers professioneel in de winkel.


Nee, goedkope of dure bril maakt geen verschil hierin. Als het om een goedkope bril zou gaan, zou ik precies hetzelfde gereageerd hebben en gaan reageren. Ik wil mijn klanten absoluut niet voor het hoofd stoten, maar wil ook niet dat ze over mn grenzen heen gaan.... als ik nu zeker wist dat de intentie van de man verkeerd zou zijn, kon hij de pot op met zn bril dan zou ik heel duidelijk zijn dat ik dit niet wil en als hij dan moeilijk zou doen zou ik hem de deur wijzen.
Maar dat is het nou net.... Ik denk dat hij gewoon een beetje onhandig is en het niet verkeerd bedoeld en dan wil ik hem dus niet voor zn hoofd stoten....

Pantykous

Berichten: 10492
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:44

ellepel schreef:
idylle schreef:
Het is een optiek winkel. Schat de man tussen de 50 en de 60 jaar in. Had vandaag geen collega, maar hij vroeg wel of ik altijd alleen stond. Gelukkig is de afspraak als ik met een collegatje sta...Toen ik aangaf dat er dinsdag een collega bij zou zijn, zei hij, maar ik wil wel geholpen worden door jou hoor!



Benoem gewoon hoe je je voelt?
Wees eerlijk naar die man toe.
dat je het vreemd vind dat je een knuffel krijgt en wat de bedoeling daar van is?
Niks anders, gewoon eerlijk zijn :j


Gewoon dit? Waarom moeilijk doen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:44

Tja... maar heb je dan het idee dat de man beperkt is? Want ik kan opzich stellen dat het gewoon de sociale norm is dat je personeel in een winkel die je helpt en wil bedanken een hand geeft en een vriendelijk woord... en niet gaat zoenen of knuffelen....

En zelfs als hij beperkt is hoort hij dan ook gewoon van jou te horen wat jouw grenzen zijn... ongeacht of hij verdere bedoelingen bij had of alleen maar ‘onhandig’ was.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 23-02-18 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt