Problemen met huisgenoot

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Problemen met huisgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 00:26

Sorry als het niet goed staat, ik weet niet zo goed waar ik het moet plaatsen!

Hoi hoi,

Sinds ruim een maand hebben wij een nieuwe huisgenoot in ons huis van vier personen. Helaas gaat het niet zo goed met hem. Hij is behoorlijk vaak stoned, waar niemand problemen mee heeft, maar wat wel vervelend is, is dat je gewoon echt niets met hem kunt. Er zijn een paar dingen waarop we hem steeds moeten wijzen, maar dat is meer over schoonmaken en niet relevant.

Hij is één van die mensen die een deur niet op een normale manier dicht kan doen. Of het gebeurd met een gigantische knal (en het galmt nogal...) of de deur blijft open staan omdat hij hem niet goed dichtdrukt. Dit is een probleem, vooral met de voordeur, straks hebben we een inbreker. Mijn twee superfijne huisgenoten en ik zullen straks heel weinig in huis zijn ivm de zomervakantie en we maken ons enorm zorgen of het wel goed komt met die andere jongen want we kunnen het niet controleren.

Nog een extra dingetje is dat hij dingen aandoet, maar dat hij het dan helemaal vergeet (uit te doen). Nu hebben we nog geen problemen gehad met het fornuis, maar eigenlijk zijn we er wel bang voor dat het eens goed mis gaat.

Het is een aardige jongen, maar we voelen ons gewoon niet heel veilig op deze manier. We hebben ook op allerlei manieren al geprobeerd tot hem door te dringen, maar hij zegt sorry en vervolgens gebeurd het weer (of niet als het om schoonmaken gaat).

Nu had ik het er met een ander huisgenootje over dat we misschien een contract kunnen laten maken dat als er wel wat gebeurd waarvan wij weten dat hij de veroorzaker is, hij de schade betaald. Maar ik denk niet dat dit juridisch geldig is. Heeft iemand hier een idee over?

De woningcorporatie is geïnformeerd, maar heeft iemand nog andere ideeën die zouden kunnen werken?

Alvast bedankt!

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Problemen met huisgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:52

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, mijn huisgenoot was zeer regelmatig zowel stoned als dronken. Hierdoor konden wij niet fatsoenlijk met elkaar communiceren.. Nu was hij redelijk netjes en is hij vrij kort nadat we flinke ruzie hebben gehad verhuisd.

Ik heb weinig tips.. Ik ben gewoon heel gemeen geweest en heb z'n internet afgepakt. (Na een waarschuwing en een mogelijkheid om het te fiksen.) daarna heb ik eigenlijk niet meer met hem gesproken totdat hij mij katjelam een afscheidsknuffel kwam brengen om half 1 snachts..

Maar wees in de eerste plaats heel duidelijk. Dat helpt. En verder zou ik even in je huurcontract kijken of daar niet toevallig instaat dat je niet mag roken (wiet of gewoon). Is dat het geval dan zou ik het na duidelijk communiceren met die jongen via de huisbaas spelen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:14

Mensenwelzijn => Leven Zonder Paarden

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Problemen met huisgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:49

Het stoned zijn is dus wel een probleem. Alle problemen die je benoemt zijn daarop terug te voeren.

Anoniem

Re: Problemen met huisgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:54

Getver, wat lijkt me dat vervelend! Even heel praktisch: hangen er rookmelders en zijn ze in orde? Op de deur zou je een dranger kunnen (laten) zetten. Dat kost waarschijnlijk minder tijd en moeite dan het veranderen van je huisgenoot.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Problemen met huisgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:20

Veiligheid is altijd prioriteit 1. Daar kunnen jullie op dit moment niet op vertrouwen. Een gesprek heeft jullie niet geholpen. Dan wordt het vrij simpel: ermee leven of niet en zijn contract opzeggen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:26

safina schreef:
Getver, wat lijkt me dat vervelend! Even heel praktisch: hangen er rookmelders en zijn ze in orde? Op de deur zou je een dranger kunnen (laten) zetten. Dat kost waarschijnlijk minder tijd en moeite dan het veranderen van je huisgenoot.

Goed idee! Wel op zijn kosten trouwens, mag hij hem ook weer meenemen als hij verhuist.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Problemen met huisgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:03

Jullie huren via de woningbouw? Dan zou ik ook zeker hun inschakelen voor hulp hierbij!
Iemand uit z'n huurwoning zetten is lastig, maar als er echt problemen komen dan dient er wel dossier opbouw te zijn.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 12:14

Bedankt voor de antwoorden!

Roodvos, inderdaad, ik had het wat anders moeten verwoorden, ik vind het geen probleem dat hij wiet gebruikt.

Ik ga en kan zijn internet niet afpakken, hij betaald er gewoon voor. Het probleem is dat we allemaal heel duidelijk zijn en we al een paar keer nadrukkelijk hebben gezegd, als je iets niet weet, vraag het dan.

Roken doet hij niet in huis, dus daar kunnen we hem ook niet op pakken.

Rookmelders gaan we gelijk even controleren en eventueel er bij halen. En een dranger is een heel goed idee!

Helaas ligt het niet in onze macht om hem uit huis te krijgen. Ik zit bij DUWO en daar heb ik nu contact mee. Als het goed is gaat DUWO ook een gesprek met hem aan. DUWO heeft gezegd dat het de woonsituatie kan veranderen, maar ze hadden als andere optie dat ze ook onverwacht kunnen langskomen om te zien hoe het in huis is, maar omdat het steeds kleine problemen zijn merk je het niet echt. Hopelijk maakt een gesprek met hen wat indruk, zo niet, dan weten ze in ieder geval wat er aan de hand is.

Er is door ons al wel duidelijk gemaakt dat het voor hem beter is als hij een andere kamer zoekt waar meer gelijk gestemde mensen zitten. We houden nu ook een lijst bij met zijn acties.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:40

Vind dat jullie het echt heel netjes aanpakken, super :j ik heb zelf bij een dergelijke persoon (maar dan tandje erger) in huis gewoond en dat liep zo de spuigaten uit op een gegeven moment dat we geen andere optie zagen dan wegpesten :o
Behalve de tips die hier al gegeven zijn zou ik bij afwezigheid je eigen kamerdeur op slot houden mocht je dat nog niet doen en eventueel ook nog even kijken naar andere kleine dingetjes om de woning wat inbraakveiliger te maken (van die strips of iets dergelijks?).

Naast de rookmelders: check ook even of er brandblussers/blusdekens of iets dergelijks in huis zijn die nog in goede staat verkeren en voor het grijpen liggen. Mocht het per ongeluk helemaal misgaan dan heb je in ieder geval iets bij de hand. Ik zou 'm ook de vriendelijke tip geven om een wekker of iets te zetten als hij brandgevoelige apparatuur aan zet en bang is om het te vergeten, of ie daar wat mee doet of er dan wel aan denkt is nog de vraag maar ach.

Tot slot zou ik in je gesprekken met hem/de woningbouw echt vooral de focus op leggen dat je gewoon superbang bent dat het een keer misgaat, dat dan het hele huis afbrand of dat hij/jullie in gevaar komen. Dan dringt het hopelijk bij alle partijen wel door dat het echt gaat om jullie zorg om veiligheid en niet dat jullie hem maar irritant vinden of iets.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Problemen met huisgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 14:51

Mijn kamerdeur doe ik altijd al op slot :) Ik heb al mijn keukenspullen ook veilig in mijn kamer gezet.

Een wekker voor hem gaat helaas niet lukken ben ik bang. Het is dat zijn kont vast aan zijn lichaam zit, anders zou hij die ook nog vergeten. In de mail heb ik inderdaad ook gemeld dat we bang zijn voor onze veiligheid. Ik ben er helaas niet in de zomervakantie, dus ik denk dat DUWO echt even een privégesprek gaan houden. Hopelijk heeft het wat effect. Hij weet al dat we niet blij met hem zijn op deze manier. Ik heb hem ook gezegd dat als ik hem gewoon in de kroeg tegenkwam ik hem best aardig kon vinden, maar dat hij het op dit moment zo verpest dat het in huis niet meer goed gaat komen. Hij heeft wel gezegd dat hij na de zomervakantie opzoek gaat naar een nieuwe kamer, maargoed, hoeveel is daarvan waar? En we moeten nog een zomervakantie door.

Nog een eventuele optie is om een berichtje naar zijn vader te sturen. Mijn huisgenoot en ik hebben hem wel eens gezien en het leek ons een hele nette man, best wel tegenovergesteld van die jongen. Niet van: dit en dit doe hij fout, maar meer vertellen of hij wat problemen heeft omdat het niet helemaal goed gaat in het huis.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:16

Wat ben jij netjes, maar dat houd een keer op :o

Ik woon sinds ruim 3 maanden nu ook ergens waar ik keuken, douche en toilet moet delen.
Ik heb een buurman die het normaal vond om zijn behoeftes overal op het toilet te doen behalve erin |o
De eerste paar keer heb ik hem netjes verteld dat ook ander mensen gebruik van dat toilet willen maken en ik niet in zijn oliebol en haren wil zitten.
Heb toen ook schoonmaakdoekjes gekocht en hem verteld dat ik liever heb dat ik ze moet halen elke week als ik ze maar niet hoefde te gebruiken :+
Dat was op zich best duidelijk voor hem, dus het ging al iets beter.
Maar nog vaak zat was het gewoon te vies (wc op de 5de dag festival is er niks bij)
Elke keer als er maar iets was stond ik bij hem aan de deur, en moet nu zeggen dat het toilet eigenlijk geen probleem meer is (als je er soms maar niet in kijkt en de borstel niet nodig hebt)
Buurman praat alleen niet meer tegen mij O:) maar dat is wel lekker rustig anders komt die over het aanrecht en je eten heen hangen als je aan het koken bent.
Heb over deze buurman ook een aantal keer contact gehad met onze verhuurder, en die is ook eens langs geweest om met die buurman te praten, en dat heeft ook wel meegewerkt hierin.

Christiene
Berichten: 7720
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Problemen met huisgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:27

gadver dat is niet echt fijn een gedeeld toilet met zo iemand.

ik denk inderdaad dat je bij de huurorganisatie moet blijven klagen.. hopelijk helpt het prive gesprek.

ik had goede afspraken vroeger toen ik nog huisgenoten had.
(ik had er meer problemen mee toen een met der vriend er was, feestjes ruzie en ook de 18 plus gedoe was soms te luid.. gelukkig is die vrij snel weg gegaan toen. wat een rust daarna met de nieuwe bewoner.)

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:56

Christiene schreef:
gadver dat is niet echt fijn een gedeeld toilet met zo iemand.


Nope, en het ergst is nog dat ik hier met 3 andere woon, die buurman en nog 2 mensen en niemand er van van zei 8)7 ook de persoon die op de plek woonde waar ik nu woon heb ik gesproken, die heeft er ook niks van gezegd.
De reden, hij luistert toch niet.
Nou, naar mij wel O:)